Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 97

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 11:24  
+
0
Kiitos vastauksesta. Näin harjoitellaan. Olisi pitänyt alkaa jo aiemmin kiinnittämään tähän asiaan enempi huomiota. Mutta parempaan suuntaan ollaan jo nyt menossa.

stressu

stressu
Viestimäärä: 124

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 15:55  
+
0
esss`: Ohjaajan (kuin koirankaan) ei tarvitse kuulua mihinkään yhdistykseen/seuraan osallistuakseen tokokokeeseen.

Oliko kuinka moni täältä tokon SM-kisoissa viime viikonloppuna Imatralla? Me debytoitiin Staran kanssa avoimessa luokassa, oli kyllä mielenkiintonen suoritus kaiken kaikkiaan :D Taas jotain ihme sähläyksiä niin koiran kuin meikäläisenkin osalta..
AVO1 175p. loppujen lopuksi saatiin, tarkempi selostus löytyy allekirjoituksen linkistä ;) Oli kyllä mielenkiintonen kokemus!
Team out of space:
snn Stara 7/08 (asuu vanhemmilla) TK1 TK2 VOI1 BH
snn Stella 12/10
xn Luna 3/12
xu Juno 1/13

muistoissa ksnu Castlewolf Poison Tessu 1.4.1995 - 2.7.2008
----
blogi

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 16:46  
+
0
Kiitos vastauksesta :)
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Hypnotic

Hypnotic
Viestimäärä: 353

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 11:25  
+
0
Hurjasti onnea ykkösestä Stressu! (:

Mun pitäis nyt oikeasti ryhdistäytyä tän tokon suhteen ... Tuntuu että me jankataan paikallamme koko ajan. Pitäis käydä metsästämässä ainakin oikeankokoinen noutokapula. Mistään en tunnu löytävän tarpeeksi pientä. Ehkä jonnekkin näyttelyyn pitäisi mennä katsastamaan, paikallisen liikkeen valikoima kun on mitä on.

Tai sitten pyydän vaan vaikka setää sorvaamaan. ;p
"Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa,
ei voi olla kauhean vaarallinen."

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 19:08  
+
0
Mahtaisikohan täältä löytyä treenailijoita Lahden suunnalta? Me kaivattaisiin koiran kanssa treeniseuraa (ihan vaan häiriöksi siis), kotona kun jutut sujuu mallikkaasti, vaan toista on kun kehiin tulee toinen, kolmas jne. koira... Mitään pitkiä ja virallisia treenejä en siis kaipaa, lähinnä sellaisia 10 min pyrähdyksiä ja onnistumisia vaan, alkuun ainakin. Jos joku sattuu olemaan samalla suunnalla ja mielessä on samansuuntaiset mietteet, yksäriä voipi laittaa tulemaan :peukku:

Niin, ja saman suunnan ihan virallisia harrastusmahdollisuuksiakin saa kertoa, olen aika huonosti löytänyt kerhoja, joissa pääsisi tokoa treenaamaan ei-pk-rotuisen kanssa...

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 29.07.2010 klo 14:17  
+
0
^Meistä saa seuraa, mulla on kotona siis 9 kuukautinen rotikka, jonka kanssa tokoilut on ollut 1,5 kuukautta melkosella tauolla... Ahtialassa päin asustelen, mutta pääsen kyllä kulkemaankin, pistä vaikka yksäriä jos haluat treenailla :) Tiedän myös ainakin muutaman staffin, jotka varmaan lähtis yhteistreeneihin sekä mäyriksen eli sais jo 4-5 koiran ryhmän varmaan aikaisiksi kun vaan ottais asiakseen!

kesäBingu

kesäBingu
Viestimäärä: 5

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 05.08.2010 klo 10:11  
+
0
Olen ihan uusi tällä palstalla, en tiedä saanko tänne tuppautua omien juttujeni kanssa. Siis minulla kaksi seropia joitten kanssa olisi kiva päästä arkitottelevaisuuskurssille, asumme Karkkilassa mutta en ole löytänyt alkavia kursseja täältä päin. Tämän kesäisistä myöhästyttiin, kun loppuu nyt elokuussa. Olisiko kenelläkään mitään vinkkiä, mihin voisimme hakeutua?

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 05.08.2010 klo 10:23  
+
0
Google on kaveri :wink: Kannattaa googlailla löytyykö läheltäsi koirakoulua tai seuraa joka kursseja järjestää.

Meitä pyydettiin Loren kanssa meidä seuran tokon piirinmestaruusjoukkueeseen. Kisat on 12.9. Treenimotivaatio pomppasi korkealle kun tuli jotain mitä varten treenata :nauru:
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

kesäBingu

kesäBingu
Viestimäärä: 5

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 05.08.2010 klo 11:53  
+
0
Onhan täällä kerho, joka järjesti nyt kesällä kursseja, mutta näyttäisi siltä että myöhästyin kurssilta, se loppuu tässä kuussa. Mitään muuta en ole läheltä keksinyt, vaikka hakenut olenkin.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 08.08.2010 klo 11:10  
+
0
Miten kannattaisi opettaa koiralle liikkeestä seisominen?

Koira osaa seisoa käskystä, samoin odottaa (ts. pysähtyä ja odottaa lupaa jatkaa matkaa). Seisominen ei tässä auta mitään, mutta odottaminenhan periaatteessa on juuri liikkeestä seisomista. Ongelmana on vain, että tällä hetkellä koira osaa odottaa edellä ollessaan. Olen aina vapauttanut sen takaa, eli se ei ymmärrä, miksi sen pitäisi jäädä odottamaan, vaikka minä jatkan matkaa. Voisiko harjoittelun aloittaa niin, että normaalin odota-käskyn jälkeen kiertäisin itse koiran eteen palkkaamaan, ja pikkuhiljaa pidentäisin matkaa? Vai otanko käyttöön ihan uuden sanan ja opetan liikkeen alusta saakka?
Ajatus ei jostain syystä toimi sitten yhtään tämän liikkeen suhteen...

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 08.08.2010 klo 11:16  
+
0
^Jos se osaa seiso-käskyn, niin käytä sitä. Kun seurautat koiraa niin anna käsky ja käänny koiran eteen ja palkkaa. Pikkuhiljaa tästä sitten häivyttämään.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Sunnuntaina, 08.08.2010 klo 12:07  
+
0
Mä en kyllä suosittele aloittamaan jääviä heti seuraamisen yhteydessä, ts. kannattaa liikkua jollain muulla tapaa koiran kanssa. Elikko alkaa helposti ennakoida pysähtymistä seuraamisessa, mun molemmat koirat ovat niin tehneet ja myös tosi, tosi monet muut. Nuoremmalle opetin jäävät niin, että itse peruutin ja koira tuli mun edessä mua kohti, josta sen pysäytin tai käskin maahan. Alussa pysähdyin itse samalla kun annoin käskyn, mutta pikkuhiljaa pystyin ottamaan ensin yhden askeleen käskyn jälkeen, sitten toisen jne. Koirallekin on paljon helpompaa, kun se näkee mun naaman koko ajan, ja mun ei tarvi vilkuilla taakse ja olla vinossa että pysyykö se nyt :) Melkoisen vähän ollaan jääviä "virallisesti" treenattu nyt kesän aikana, mutta aika hyvin ne jo toimivat ihan seuraamisestakin.

Käskyjen kuuntelua olen sitten tehostanut istu-seiso-maahan -leikillä. Sanon käskyjä sekalaisessa järjestyksessä, ja kun koira tekee oikean asennon, viskaan sille namin palkaksi, ja kun koira on syönyt namin, uusi käsky ja taas nami lentää oikeasta suorituksesta. Koira tykkää!

Pysymistä treenataan sitten ihan eri kerralla kuin pysähtymistä. Ei kaikkea yhtä aikaa :) Eli jollain kerralla palkkaat pelkästään niistä nopeista pysähtymisistä, ja toisella kerralla keskityt sitten siihen että koira pysyy niin kauan että ehdit sen viereen.

Jos koiralle on se odota-käsky vahva, voi sitä ihan hyvin käyttää. Voit myös käyttää seiso-käskyä, jos koira sen ymmärtää. Itse en näe tarvetta vaihtaa käskyä uuteen, kun kuitenkin on jo kaksi vaihtoehtoa mitä käyttää :) Koira kyllä erottaa treenitilanteen arkielämästä ja vaikka arjessa se ei aina niitä käskyjä tottelisi sata lasissa ja täpäkästi, ainakin mun koirat tekevät treeneissä aina täysillä ja hyvin.

//Nyt pitäisikin jo alkaa treenailla, ensi lauantaina on möllitoko ja koira on ollut melkein kaksi viikkoa täysin lomalla.. Näin tämä taisi mennä keväälläkin ennen meidän ekaa möllitokoa :D
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 08.08.2010 klo 12:09)

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 10.08.2010 klo 16:40  
+
0
Kaisluksen tapaa mäkin suositan ja tuo mainittu leikki on aivan mahtava. Toki kannattaa ensin, jos vasta opettelee noita käskyjä, käyttää vain yhtä, esim. maahan, ja vasta myöhemmin ottaa sekaisin muita.

Lisäksi siinä vaiheessa, kun koira osaa jo liikkeessä pysähtyä, mutta liike ei ole vielä aivan varma, lenkeillä koiran ollessa kuulolla, muttei seuraamassa, antaa esim. seiso käsky. Muutama toisto ja sitten vaikka maahan jne. Tulee kivasti treenattua lenkin yhteydessä ja koira oppii oikeasti kuuntelemaan.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 10.08.2010 klo 21:15  
+
0
Meillä harrastetaan myös istu-maahan-seiso "leikkiä/treeniä". Sen avulla opetellaan seisominen, mutta liikkeessä se pitää opetella meillä ainakin vielä erikseen.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 13:09  
+
0
Täällä pentutokoilija, hoi :D Mitä virkaa on ohjaajan koulutusliivillä? Sellaisia joillain näkee. Mahdottoman rumia. Pitääkö sellainen olla, vai mitä suosittelette? Onko se koiralle joku "merkki", ahaa, mamma laittaa ton ruman paidan päälle, nyt mennään treenaamaan? tms? Sittenhän se pitää mahtua päälle säällä kuin säällä, toppatakin päälle yms?

edit/
kesäBingu meillä oli sama "ongelma", siis vaikka Hgissä asutaan, silti oli vaikeaa löytää ylipäätään mitään koirakouluja, näitä kun ei ole listattuna missään, vaan googlettamalla saa aika monta tuntia viettää hakiessa koulua.. Varsinkin sellaisen löytäminen missä täsmää aikataulut/hintataso/koulutuksen taso. Oisko Kennelliiton sivuilla mitään tarjottavana? Esim. tuosta -> Uudenmaan kennelpiirin jäsenyhdistyksiä <- löytyy, joilla saattaa olla tokokursseja??

-> Karkkilan koirakerho ry, <- sivuilla on puh nro mistä kannattanee kysellä syksyn toko aikatauluja ;)) Nuo yhdistykset toimivat usein vapaaehtoisvoimin, eivätkä kerkeä viimeisimpiä tietoja päivitellä nettisivuille ;))
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.08.2010 klo 14:45)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 13:22  
+
0
^Mie oon ajatellu just tuolla tavalla sen, se on todella hyvä merkki koiralle _milloin_ lähdetään treenaamaan.
+Sinne mahtuu ihanasti kaikkii makupalat, patukat, pillit, naksuttimet jne mitä treenatessa nyt käyttää.
Niitä on niin paljon erilaisia, ei kaikki ole rumia, varmasti löytyy malli ja väri joka miellyttää omaa silmää ;D

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 17:56  
+
0
No en mä ainakaan ole ostanut treeniliiviä siksi, että se olisi musta hieno vaate tai siksi, että se olisi pakko olla. Ihan käytännöllisistä syistä mulla sellainen on. Ällöttää jos normivaatteiden taskut ovat rasvaisia nakeista ja lihapullista ja täynnä jotain koiranruokamuruja. Mä muutenkin jo erottelen vaatteet siisteiksi vaatteiksi, lenkkivaatteiksi ja kotivaatteiksi, miksei sitten olisi erikseen koiratreenivaatteet. Palloa tai lelua en saisi mihinkään jemmaan ilman liiviä, kuten en mitään muutakaan, ja tosiaan kun lähtee treenaamaan, voi kaiken tunkea vain liivin taskuihin eikä tarvi ottaa mitään reppua mukaan pannoille, naksulle, kapuloille, nameille ja leluille.

Mun koirille liivi on myös merkki siitä, että nyt tehdään hommia; samoin niillä on omat tokopantansa, joita ei muulloin käytetä. En halua liivin olevan tyköistuva (eihän niillä taskuillakaan olisi silloin mitään virkaa, kun niihin ei mitään mahdu), joten talvitakin päälle mahtumisessa ei ole ongelmia. Tosin en omistakaan mitään untuvatakkeja, vaan pukeudun talvella kerroksittain ja selviän täten ohuemmillakin vaatteilla :)

Lauantaina möllitoko, jänskättä jo!
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.08.2010 klo 18:00)

Iines

Iines
Viestimäärä: 19

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 18:41  
+
0
Mitä hintaluokkaa nuoliiivit ovat ja mistä saisi. Kannattaako käyttää liiviä kun seuraavan koiran kanssa kotona tokoilen ja jos sopii tokoilu koiralle niin saatetaan ponkaista kilpa kentillekkin

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 12.08.2010 klo 08:20  
+
0
Joo ei se koulutusliivi mitenkään tyylikäs ole :nauru: Meillä kuitenkin toimii juurikin merkkinä että nyt treenataan. Lisäksi liivi on tosiaan käytännöllinen, koska taskuihin mahtuu niin namit kuin patukat, pallot ja miljoonat muut lelut. Odotan liiviä jossa olisi vieläkin isommat taskut jonne mahtuisi myös ruutumerkit ja noutokapulat vaivatta :nauru: :mietiskel:

Liivejä saa tilattua esim. netistä. Monissa kilpailuissa ja näyttelyissä on kojuja joissa liivejä myydään esim. berra. Hintahaarukka on n.50-70€.

Kaislukselle onnea mölleihin! Hyvin se menee :peukku:
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

(Viestiä on muokattu torstaina, 12.08.2010 klo 08:23)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 12.08.2010 klo 17:36  
+
0
Liikkeestä seisomisen treenaus aloitettu, ja vielä oikein mukavalla menestyksellä!

Päädyin aloittamaan samalla tavalla kuin opetin maahanmenonkin, eli peruutan koiran edessä, enkä edes yritä saada sitä pysähtymään sivulla ollessaan vielä tässä vaiheessa.
Kun itse olen koiran edessä koko ajan, pysähtyy se nätisti "odota" käskyllä. Jo ensimmäisellä treenikerralla pystyin ottamaan useamman askeleen pois päin, eikä koira edes yrittänyt jatkaa matkaa. Tästä on hyvä jatkaa! Kiitoksia vinkeistä niitä antaneille :peukku:

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 00:00)