Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:49

Tokopulina - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 44

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 11.04.2014 klo 07:20  
+
0
^Samaa mäkin olisin ehdottanut että vieraaseen paikkaan sen ruokakupin kanssa. Pidät vaikka aluks muutaman päivän vähemmällä ruokamäärällä niin varmasti kuppi siinä vaiheessa kiinnostaa. :D
Onko Rolle muuten haluton tokoillessa vai ainoastaan vain hidas? Ajattelin vain voisiko vire olla liian alhaalla? Meillä ainaki jos vire pääsee tippumaan (treenataan liian kauan samaa hommaa, liian pitkän aikaa, väsyneenä ymsyms) ni koirasta tulee sellainen hidas lönköttelijä. Tai voiko hitaudessa olla ongelmana ihan vaan huono motivaatio hommaan? Nooalla on hyvä motivaatio, mutta jos toistetaan samoja juttuja päivästä toiseen niin ei vaan jaksa enää kiinnostaa ja tämä just näkyy suoritusnopeutena/reagointikykynä.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Perjantaina, 11.04.2014 klo 08:44  
+
0

Tutuli kirjoitti:

^Etkö voi mennä johonkin oman pihan ulkopuolelle sen ruokakupin kanssa, jos se on pihalla liian rennossa mielentilassa?



Periaatteessa voin. Mutta kyllä mä sitä ensin tossa pihassa kokeilen, kun ei huvittaisi ruveta kuskaamaan sitä kuppia (tai sitä ruokamäärää jossakin taskussa). Jos ei pihassa toimi, pitää miettiä uudestaan, mitä sitten tekee.

sarahia kirjoitti:

Leikkiikö Rolle sun kanssa tai innostuuko leikistä? Jos leikki innostaa sitä, niin koita että leikität ja just kesken kun on hyvä meno ja fiilis heitätkin takusta kapulan ja otat siitä vauhdista noudon. Toimisiko?



Kyllä se leikkii, mutta sitten jos sille leikkiessä heittää jotakin, lähtee vain rallattelemaan sen kanssa ja menee jonnekkin jäystämään. Ja jos käskee tulla luo, niin kyllä tulee, mutta se into ja hyvä vire laskee kuin lehmän häntä.

Sassu kirjoitti:

Pidät vaikka aluks muutaman päivän vähemmällä ruokamäärällä niin varmasti kuppi siinä vaiheessa kiinnostaa.



Ei sillä oo ongelmaa, etteikö ruoka maittais/kiinnostais. Todennäkösesti vaan vaatii totuttelua, että se innostuu samalla tavalla ulkona kuin sisällä.

sassu kirjoitti:

Onko Rolle muuten haluton tokoillessa vai ainoastaan vain hidas? Ajattelin vain voisiko vire olla liian alhaalla? ... Tai voiko hitaudessa olla ongelmana ihan vaan huono motivaatio hommaan?



Kyllä sillä yleensä on hyvä vire hommaan ja tykkää tehdä yhdessä. Nouto on sille vaan uus tuttavuus, ja yleensä uusien tuttavuuksien kanssa sillä on vire matalampi. Yleensä sille tulee lisää intoa ja halukkuutta, kun se on varma mitä pitää tehdä. En kuitenkaan haluaisi jättää koko hommaa sen varaan, kun ylemmissä luokissa nouto kuitenkin suuressa osassa.

Mutta suuri kiitos kaikille, jotka tätä ongelmaa mun kanssa puivat. Monta hyvää näkökulmaa on tullut useilta eri henkilöiltä, ja yritän olla tyrmäämättä mitään (mun ongelma, että tyrmään kaikki vinkit mitä ihmeellisimmillä selityksillä...). Lähdetään nyt ensisijaisesti kokeilemaan vauhtinoutoa ruokapalkalla, ja jos ei toimi niin tullaan sitten uudestaan miettimään.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 08:00  
+
0
^Tohon lelu asiaan vielä: jos lähtee rallattelemaan lelun kanssa ni osta kaks samanlaista lelua joilla sitte leikität. Tai samantyylistä jolla on "samanlainen arvo" koiralle. Ku lähtee rallattelemaan toisen kanssa: kaiva toinen taskusta ja rupee leikkimään sillä. Meillä ainaki iskee siinä vaiheessa kateus ja se mun lelu on paaaaaaaaaljon kivempi, parempi ja tavottelemisen arvonen. :D Ja jossain vaiheessa vaivihkaa käyt noukkimassa sen ensimmäisen lelun taskuu et leikki voi jatkua.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 12:48  
+
0
Pitipä huviksi kokeeksi videoida Rukan nouto. Ei tuo ole kyllä vuosiin varsinaisesti noutanut, mutta muisti se näköjään mitä homma oli :nauru: Ei meilläkään mikään vauhtitykkinouto ole, mutta meneehän tuo :hymy:

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 13:53  
+
0
Huhhuh, kun piti tänään jännittää ja panikoida. Nyt se on kuitenkin ohi, ja Kerttu haki itselleen ykköstuloksen alosta. Uskoisin että siirrytään suosiolla kohti avointa, kun ne liikkeet alkaa olla jo hallussa, mutta voihan se mieli vielä muuttua.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 14:29  
+
0
^Onnea ykkösestä! :aurinko: Millaset pisteet keräsitte?

Ruka on ihanan täpinöissään noutamisesta. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 14:45  
+
0
^Joo, se on paikallamakuussa kans hauska, kun aina kun lähden kohti takas niin häntä vispaa kuin hullu :nauru:

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 15:34  
+
0
Tutuli: Kiitos. :) 169,5 pistettä tuli. Kokonaisrivi oli tämännäkönen:

Luoksepäästävyys 8,5
Paikkis 10
Hihnassa seuraaminen 8
Vapaana seuraaminen 8,5
Liikkeestä maahanmeno 7
Luoksetulo 7
Liikkeestä seisominen 9,5
Hyppy 9
Kokonaisvaikutus 9

Tuomari oli aika tiukka, mutta mie jotenkin tykkään käydä vähän tiukemmilla tuomareilla. Liikkeestä maahanmenoon kaksoiskäsky, koska Kerttu on sitä vammaillut, luoksetulossa Kepe juoksi mun ohi, mitä ei ole ikinä treeneissä tehnyt, joten tarvitsi toisen käskyn tullakseen sivulle.

Blogissa on vähän tarkemmin käyty kisa läpi.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Lauantaina, 12.04.2014 klo 18:05  
+
0

sassu kirjoitti:

^Tohon lelu asiaan vielä: jos lähtee rallattelemaan lelun kanssa ni osta kaks samanlaista lelua joilla sitte leikität. Tai samantyylistä jolla on "samanlainen arvo" koiralle. Ku lähtee rallattelemaan toisen kanssa: kaiva toinen taskusta ja rupee leikkimään sillä. Meillä ainaki iskee siinä vaiheessa kateus ja se mun lelu on paaaaaaaaaljon kivempi, parempi ja tavottelemisen arvonen. :D Ja jossain vaiheessa vaivihkaa käyt noukkimassa sen ensimmäisen lelun taskuu et leikki voi jatkua.



Mulla itseasiassa on kaks samanlaista lelua ja aina välillä oon tolleen leikkinytkin. Joskus se toimii, yleensä ei. Sen ajattelumaailma menee ilmeisesti niin, että kun sillä on jo yksi lelu, miksi lähteä tavoittelemaan toista.

Mutta kannatti avata suunsa ja kysellä treeniseuraa. Nyt on sovittuna kahdet omatoimitreenit ennen koetta ja huomenna Salme Mujusen tokokoulutus. Huomenna saadaan varmasti tunnin yksilöajan aikana paljon aikaseks, harmittaa vaan kun en silloin kuukausi sitten päässyt, kun edellisen kerran oli.

Muoks. Onnea chellelle!
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 12.04.2014 klo 18:09)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Sunnuntaina, 13.04.2014 klo 23:15  
+
0

chelle kirjoitti:

Tuomari oli aika tiukka, mutta mie jotenkin tykkään käydä vähän tiukemmilla tuomareilla.


Mä kyllä jotenkin tykkään kanssa. Musta alokasluokassa pitää toisaalta olla tottakai löysempi arvostelu kuin vaikka avoimessa, mutta kehitettävää pitää aina jättää arvosteluun. Mä esimerkiksi näin harrastelijanäkökulmasta olisin ottanut tuosta viimeisimmästä kokeestani pisteitä, eikä tiukemmalla tuomarilla olisi välttämättä ilman paikkamakuuta tullut enää ykköstä, vaikka yksilöliikkeet olivatkin mielestäni ehdottomasti alokasluokan tasolla. Vähän tuntuu ehkä huijaamiselta, mutta tiedänpähän onneksi itse mitä lähden ylempään luokkaan kehittämään :)

Ihan mahtava fiilis oli silloin, kun huomasin kouluttaneeni tuolle mun diiselkoneelle yli 180 pisteen koesuorituksen ja niistä pisteistä ei kyllä ainutkaan tullut ilmaiseksi.
Rise to reset the world.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 08:46  
+
0
Eilen oltiin Salme Mujusen tokokoulutuksessa ja saatiin hyvää palautetta. Ennen koetta pitää harjoitella jäävien erottelua (se veti seisomisen nollaksi menemällä maahan) ja hyppyhalukkuutta (mulla on agilitytokokoira, joka ei tunne minkäänlaista halukkuutta hypylle... (?!)). Kaikki muut alon liikkeet menikin sitten kympeiksi, kun kokeenomaisesti treenattiin. Lisäks mun pitää itse keskittyä liikkurointiin, ajattelin liikaa itse ja välillä toimin ennen liikkurin käskyjä.

Noudossa mä en ole enää ollenkaan varma, mitä haluan. Salme ystävällisesti valaisi mua kertomalla, että meidän ravinoutokin olis kympin arvonen (:eek:). Tiedä sitten, jaksanko mä lähteä hakemaan siihen laukkavauhtia, kun kerta ravilla etenee halukkaasti ja otekäyttäytyminen on erinomaista. Aika näyttää.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

TeamAussieX

TeamAussieX
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 11:32  
+
0
^ Laukkavauhti ei ole pakollinen, kunhan nouto on täsmällinen ja etenee (eikä vaihtele laukalta raville).

Ilmoitin neidin tokokokeeseen, voi kun kiva. Ensimmäinen koe meni penkin alle, koska koira sai kohtauksen ja murisi tuomarille kehätarkastuksessa, eikä päästy kehään. Toisen kokeen peruin, koska koiran selkä oli niin jumissa, että se ei todellakaan antanut kenenkään koskea.
Harmittaa niin paljon, kun tuo on tokossa superlahjakas ja upea, mutta sitten joku tyhmä juoksutarkastus ja luoksepäästävyys on vaikeita. Toiselta koiralta ne sujuu kuin vettä vaan. Mutta ilmosin nyt kumminkin, pakko päästä SM-kokeisiin.

Tunnari on pepuillaan nyt, Stella esittää ettei muka osaa. Osaa se, mutta nostelee purkkeja kuin hengen hädässä ja paineistuu, kun ei heru palkkaa. Metallinoutokin on taas ällö, mutta eiköhän se hetken päästä ala sujumaan, oli puinenkin kapula ällö joskus.

Eilen Stella lähti paikkiksesta. Mitä ihmettä?! :eek: Se ei IKINÄ lähtenyt ja nyt se otti ja lähti. Treenien vähäisyys voi olla taustalla, sen kanssa ei treenattu pitkään aikaan. Normaalistihan se vetää EVL:n paikkamakuut kuin vettä vaan. Kyseinen paikkamakuu ei ollut edes EVL-tasoinen. Voi juma tuo kanssa taas..
apku Zharmant's Action Man, "Termis", s. 06/10
apkn Coppercreek's Prairie Wind, "Stella", s. 06/10

http://teamaussiex.blogspot.fi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 12:19  
+
0
^Jos koira on oikeasti noin kipeä, voi se hyvin näkyä myös paikkamakuussa. Itse pidän ensiarvoisen tärkeänä hoitaa koiran kuntoon ennen kuin treenaan sen kanssa.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 13:07  
+
0
^ Samaa mieltä. Ja toivottavaa on tietysti että ne koirat kivut on ehkäisty jo ennalta. Mä käytän mun omat koirat osteopaatilla ja fyssarilla, sekä lenkkeilytän ne erikseen aina kun mahdollista, riehuvat niin paljon että yksinäänkin niitä täytyy välillä rauhoitella.

Mä jätin Dukelta nyt tokon pois kokonaan, PK-hommat vaan vetää enemmän meikäläistä. Vetyn kanssa tokoillaan läpi kesän, sen kanssa on niin mieletöntä! Se on kamalan raivokas ja tekee mielettömän voimakkaasti, mutta siltä kuitenkin voi vaatia jo nyt. Oikein odotan että millainen siitä tulee. Miten teillä menee Angat pennelin kanssa?
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 14:13  
+
0
^Junnu on huippu! Eilen aloitettiin tunnaritreeni, ja tänään aamulla otettiin toinen setti. Illalla testataan irtokapuloilla kokeenomaisesti - kun toi vaan osaa! Ihan käsittämätön, varsinkin kun toisena harrastuskaverina on toi husky... Ens kuussa olisi tarkoitus korkata koeura junnun kanssa, tällä hetkellä menossa on ehkä vähän liikaa vauhtia järkeen verrattuna, mutta en valita :wink: Mä haluan kuitenkin saada kokeista ruutininomaisen jutun, siis että kokeeseen meno ei ole mikään hirmuisen iso juttu, mulle tai koiralle kummallekaan. (Ja ot:na: kesällä sitten treenataan tokon lisäksi agilitya ja jälkeä, ryhmäpaikka saatiin kumpaankin.)

TeamAussieX

TeamAussieX
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 14:22  
+
0
Angat, koiran selkä ei tällä hetkellä kipuile. Fyssarille vien, ettei kipuile jatkossakaan. Viimeisimmän kokeen peruin kun koiralla oli silloin selkä kipeä. En kai nyt pakottaisi koiraa tekemään, jos siihen sattuu.
apku Zharmant's Action Man, "Termis", s. 06/10
apkn Coppercreek's Prairie Wind, "Stella", s. 06/10

http://teamaussiex.blogspot.fi

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 14:32  
+
0
Mää tykkään myös käydä tuomareilla, joiden arvostelu on perusteellista ja myös perusteltua. Viime kokeessa saatiin tosin (kuulemma) tarkalta tuomarilta mun mielestä aika hyvätkin pisteet ottaen huomioon, että suoritus oli välillä vähän kaaosta :D Tuomari sanoi lyhyesti joka liikkeen jälkeen millä perusteella minkäkin numeron antoi ja kaikista perusteista olin kyllä samaa mieltä. Tuomarit kai katsoo myös vähän koiran luontaista tempperamenttia ym ominaisuuksia arvostelussa ja noudon, luoksetulojen, maahanmenojen ja muiden vastaavien liikkeiden vaadittava nopeus riippuu koiran ominaisuuksistakin.

Tunnistin Teamaussiex:n koirien nimien perusteella :) Hienoa, että Stellan käytökseen löytyi syy, vaikka ei koiran kipu koskaan hyvä juttu ole, mutta tässä tapauksessa se voi ratkaista paljon kun kivut helpottaa.

Mää olen pyrkinyt säännöllisesti käyttämään koiraa fyssarilla/osteopaatilla ja usein hoidettavaa onkin. Kivun laadusta riippuen saatan kyllä koiran toipuessa treenata jotain kevyttä (tunnaria, asennonvaihtoja tm) mutta ainakin usempi päivä käsittelyn jälkeen on aina lepoa. Vauhdikkaiden liikkeiden ja metsälenkkien kanssa olen varovaisempi koska kierrosten kasvaessa koira ei huomaa varoa yhtään.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 15:01  
+
0
^^Luin tuon sun viestin aikuisten palstalta ja siitä päättelin asian. Ilmeisesti mun täytyy hankkia sisälukutaito, kun sieltä käsitin ettei selkä ole kunnossa.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 15:26  
+
0

KKoskinen kirjoitti:

Täällä kaivataan apua tunnariin!

Mulla 4v aussieuros, ja voittajan korkkaus mielessä... TK1 ja 2 plakkarissa. Kaikki muut liikkeet aikalailla siinä vaiheessa että voitais lähtee voittajaa kokeilemaan, mutta se tunnari...

Okei, kaikki varmaan lähti siitä, että koira oikeestaan treenattu luokka kerrallaan. Tämä on ensimmäinen oma koira, joten en pahemmin tokosta ja agista ja mistään mitään tiennyt, kun tää meille saapui. Aloin harrastaa tokoa, ihan vaan harrastusmielssä, ajatuksella "kai sitä joskus vois kisaa..." ja nyt ollaan jahdattu koulareita. Eli pentuna en ole oikein mitään sen tunnarin eteen tehnyt. Tokoa alettiin treenailla varmaankin kun koira oli siinä vuoden ikäinen. Ei ainakaan ihan alkuun tunnari otettu, ja sitten joskus kun otettiin, piilotettiin se heiniin ja laitettiin koira hakemaan. Sitä jatkettiin, ja nyt ollaan tehny niin, että erilaisia lasten muovisia pihaleluja/leikkiastioita on kasassa, oma piilotetaan niiden sekaan, ja kun tuo niin jes. Nyt on myös vieraita ympärillä ja tosi lähelläkin jo, ja koira kyllä osaa tuon, jättää vieraat rauhaan. MUTTA. Nyt kun olen tätä pohtinut, niin tuostahan se koira oppii, että oma on aina piilossa? OK, se oppii että oma löytyy nenällä, mutta silti se on piilossa. Joten, jos olen yrittänyt tehdä hajuerottelua kahdella kapulalla(ei mitään piiloja)=nostelee summanmutikassa jompaa kumpaa ja välillä sattuu saamaan palkan. Olen tehnyt kasoja joita haisteltu, parissa kasassa ei ole omaa, vikassa on=löytyy=bileet. Mutta tähänkin on tullut nyt sitä samaa että "nostan vaan jonkun." Olen tehnyt muutamalla kapulalla ns. "kisamuotoista tunnaria", mutta tunnareiden edellä namilautanen=rauhoittuu syömään=rauhoittuu käyttämään nenää, mutta tämäkään ei toimi, koira vain nostelee ja tuon vaan jonkun (yhden ainoan kerran täydellinen namilautanen harjoitus=haisteli muita suu kiinni, ja toi oman, oikeestaan kympin tunnari..)

Eli summaten=koira ei käytä nenäänsä. Luulen, että se (ainakin vähän) tajuaa mitä pitäisi tehdä, mutta vieraat kapulat tuottaa painetta, tieto että saa namin tuottaa painetta (ja mitä nopeemmin sen parempi, koira todella ahne). Asenne on vähän että tuon nyt vaan jonkun. Tai haistelen vähän, nostelen muita, ja saatan tuoda oman.

Vinkkejä tai neuvoja miten edetä?



Mä olen treenannut tunnaria vähän samantyyppisesti ja tässä vaiheessa mulla on jonkin verran sitä "ei kapula sälää" + paljon neutraaleita kapuloita ja sitten se oma kapula siinä tuon sekalaisen kasan vieressä. Aluksi "ei kapula sälää" oli enemmän ja hajustamattomat tunnarikapulat oli osittain muovipussin alla, jotta ne eivät houkuttaisi noutoon. Ajatus on jatkaa tästä siten, että vähennän pikkuhiljaa tuon "ei kapula sälän" pois, jolloin on iso kasa hajustamattomia kapuloita ja sitten se oma ja siitä sitten pikkuhiljaa kohti normaalia kapulamäärää. Tämä lähestymistapa johtuu siitä, että mun koira myös osasi kyllä hyvin etsiä piilotettua kapulaa, mutta kun kapulat tuli näkyviin, vaihtoi se heti käyttämään silmiään ja unohti haistelun. Häiriötavaroilla olen saanut sen käyttämään koko ajan nenäänsä.

TeamAussieX

TeamAussieX
Viestimäärä: 6

VS: TOKOPULINA - OSA 3 - Maanantaina, 14.04.2014 klo 15:27  
+
0
^Tai sitten mä voin hankkia kirjoitustaidon (unohdin, ettei kaikki täällä tunne mun koirien elämänkaarta totaalisesti).

Stella nyt on tuollainen herkkähipiä muutenkin. Tunnarissa se paineistui ihan suunnattomasti ja alkoi vaan tuijottaa yhtä kohtaa, kun ei saanut palkkaa viskellessään tavaraa mun syliin.

Voisiko joku nyt valaista, että miten kannattaa opetella zeta EVL:ään? Oletteko te purkaneet sen jotenkin osiin vai vaan tehneet?
apku Zharmant's Action Man, "Termis", s. 06/10
apkn Coppercreek's Prairie Wind, "Stella", s. 06/10

http://teamaussiex.blogspot.fi

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 44
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28211
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 03:00)