Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 12:44

Australianpaimenkoira

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 18

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 05.12.2012 klo 08:25  
+
0
Voi apua! :nauru: Loki on nyt 5kk ja pari viikkoa, ja just eilen eläinlääkärillä punnittiin painoksi 21kg... ja penska on kyllä ihan timmissä kunnossa! Lekurikin kyllä sanoi, että aika vonkale on tästä kasvamassa. Mut ei se mitään, mä ihan kyllä tykkäänkin kookkaista.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 06.12.2012 klo 00:22  
+
0
Juu noi puhtaasti näyttelylinjaset onkin vähän isompia.

Jenniköpi, saiskos kuvia sun piskistä? Vieläkö se on yhtenä urosehdokkaana?
this parrot is no more!

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 06.12.2012 klo 01:27  
+
0
Tuolta löytyy uusimmat kuvat, pitäis vissiin jaksaa ulkoiluttaa kameraa edes kerran kuussa...

Vastasin yksärillä loppuun :nauru:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 06.12.2012 klo 07:53  
+
0
On se vaan karvanen :D Mutta mä tykkään tosta väristä. Tietysti paras olis jos ei olisi yhtään valkoista koska merkkarit <3
this parrot is no more!

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 06.12.2012 klo 15:04  
+
0
Ei ees pahasti :D Sillä on karva onneksi semmosta karkeeta niin se ei ainakaan tunnu hirveen karvaselta.. :P Mutta ei sillä kuitenkaan hirveesti sitä oo, aika sopivasti mun makuun. Mutta iso se on, siitä ei pääse mihinkään!
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Hecu

Hecu
Viestimäärä: 81

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 30.12.2012 klo 21:18  
+
0
Harkinnassa on toinen harrastuskoira ja aussie on tällä hetkellä listan kärkipäässä. Kertokaapas siis sopiiko aussie mielestänne näihin "raameihin": harrastuksina agility ja pk-haku (mahdollisesti toko ja mejä), ulkoilua ja vapaana riekkumista toisen koiran kanssa. Reviirin vahtiminen plussaa, joskaan ei saa mennä liiallisuuksiin.

Pitää myös sietää pelkkää olemista, eli jos treenit jää syystä tai toisesta väliin, ei hypi seinille. Sopeutuu uusiin tilanteisiin nopeasti, ilman että menee pasmat sekaisin. Ei ääniarka.

Minkä linjaista aussieta kannattaa harkita, onko linjojen välillä paljon eroja? Aussie olisi uros, kun nykyinen on narttu (lapinkoira). Ikäeroa niille tulisi reilut 2v. Jos jollain on tiedossa tulevia pentueita niin yksäriä saa laittaa :)

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Lauantaina, 05.01.2013 klo 01:24  
+
0
Kyllähän auspa tuohon menee, kannattaa varautua että ainakin työlinjainen on tosi paljon vilkkaampi kuin peruslappari. Linjojen välillä on eroa merkittävästi sekä ulkonäön, koon että luonteen puolesta eikä niitä oikein samaksi roduksi uskoisi, ja yksilötasollakin on vaihtelua linjojen sisällä. Sekalinjaakin löytyy. Se mitä linjaa kannattaa harkita, riippuu sinusta, tuon tekstin perusteella sopii tosi moni erilainen koira. Jos nykyisestä koirasta voi jotain elintavoistasi ja aktiivisuustasostasi päätellä, ehkä se näyttelylinjainen on parempi :)

Miksi tahdot sekalauman? Se on sitten melkoista säätämistä juoksujen aikaan. Aika nopeasti myös kyselet pentueita jos nyt vasta pyydät tarkennusta linjojen eroista, se vähän särähtää korvaan.
this parrot is no more!

Hecu

Hecu
Viestimäärä: 81

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 22:10  
+
0
Tiedän kyllä että juoksuissa on oma hommansa, mutta urokselle on hoitopaikka tiedossa joten sen puoleen asia hoidossa. Lisäksi tuo narttu on jossain vaiheessa tarkoitus sterkata, kun sillä ei pentuja teetetä.

Työlinjainen on tosiaan liian aktiivinen, joten ennemmin näyttis tai sekalinjainen. Kaverilla on aussienarttu joka taitaa olla näyttispainotteinen sekalinjainen ja se on kyllä tosi energinen tapaus, joten hiukan on hajua siitä millainen aktiivinen aussie on.

Hakusessa siis aktiivisempi harrastus/kisakaveri. Aika sitten näyttää onko se aussie vai joku muu rotu :)

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Sunnuntaina, 13.01.2013 klo 16:41  
+
0
Eilen kotiutui meille pikkukakara, jolle yritetään opettaa nimeä Kerttu. Kamalan mukava penikka, kiltti kun mikä ja häntä heiluu jatkuvasti.

Kuviahan pennuista on tunnetusti vaikee saada, mutta ees jotain:

Nöpsykkä

Nöpsykkä
Viestimäärä: 55

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 19.06.2013 klo 07:39  
+
0
Kysyisin muutaman kysymyksen australianpaimenkoirasta.
Luonne?
Liikunta?
Turkinhoito?
Terveys?
Sopiiko kerrostaloon?
Eipäs sitten muuta kysyttävää.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 27.06.2013 klo 10:58  
+
0
^Voisin jotakin koittaa vastailla tähän aikani kuluksi, vaikken mikään asiantuntija olekaan. Kokemuksena lähinnä tuttujen ja harrastuskavereiden aussiet sekä oma, reilu 1-vuotias aussieuros.

Luonne:
Kuten muutama viesti taaksepäin puhuttiin, on aussieiden luonteissa todella paljon vaihtelua niin yksilö- kuin linjatasollakin. On näyttelylinjaa, sekalinjaa ja työlinjaa. Työlinjaiset aussiet ovat yleisesti ottaen hurjasti aktiivisempia ja tavallaan vaativampia kuin näylinjaiset, joista on jalostettu helpommin arjessa meneviä - rauhallisempia ja seurakoiramaisempia, vaikka toki niistäkin ytyä löytyy. Jaottelu on aika karkea, yksilöeroja on toki myös. Oma näyttelylinjainen koirani on kuitenkin jokseenkin lössykkä, ainakin verrattuna saman treeniryhmän sekalinjaisiin, joista löytyy kyllä enemmän potkua. Kuitenkin aussieita yhdistää tietyt piirteet: reviiritietoisuus ja vahtiminen, perheeseen/omistajaan vahvasti leimautuminen ja uskollisuus, aktiivisuus, energisyys ja miellyttämisenhalu sekä paimennusvietti. Aussie nauttii työnteosta, yhteisestä tekemisestä ja aivojen käyttämisestä. Se ei saisi olla arka - oma koirani on pikkupennusta asti ollut todella rohkea, se ei tunnu pelkäävän mitään. Se tykkää harrastamisesta ja toiminnasta, mutta sisätiloissa rauhoittuu. Aussien kuuluu olla pidättyväinen vieraita kohtaan, tosin oma koirani ei sitä kyllä todellakaan ole. :nauru: Loki on hyvin sosiaalinen ja iloinen elukka, tulee toimeen kaiken ja kaikkien kanssa erinomaisesti. Se myös sopeutuu kaikkeen - se menee mukana niin ruuhkabussissa kuin metrossa, Helsingin keskustassa kuin maallakin. Aussiella - kuten muillakin roduilla - aikaisesta ja tehokkaasta sosiaalistamisesta täytyy pitää huolta.

Liikunta:
Aussie vaatii melko paljon liikuntaa, kuten kaikki työhön jalostetut koirat. Kuitenkin oman kokemukseni mukaan liikunnan laatu on oleellisempaa kuin määrä - oma koirani nauttii vaihtelevasta liikunnasta (juoksua, haistelua, uintia, puistoilua, vapaana samoilua, pellolla revittelyä jne.). Me liikutaan todella vaihtelevasti ja päivän liikuntamäärä on yleensä kahdesta tunnista aina viiteen tuntiin saakka. Aussie on kuitenkin melko mukautuvainen liikuntamäärien suhteen, ja vaatii sen verran liikuntaa kuin sille on tarjottu. Itse pitäisin kuitenkin paria tuntia miniminä. Liikunnan lisäksi aussie vaatii ennen kaikkea työtä aivonystyröilleen - harrastamista, touhuamista, temppuja - mitä vain, missä se saa tehdä töitä ja käyttää päätään. Jos se ei saa tarpeeksi liikuntaa ja aktiviteettiä, se turhautuu, ja tällä saattaa olla ikäviä seuraamuksia.

Turkinhoito:
Turkinhoito ei aussiella ole kovin vaativaa. Vaikka omani on tosiaan näylinjainen ja omistaa täten todella pöyheän ja pitkän turkin, ei se vaadi kovin paljon. Harjaaminen ja peseminen tarvittaessa riittää. Housukarvat ja korvantauskarvat tosin takkuuntuvat helposti, varsinkin kastuessaan, joten niitä kannattaa harjailla ja kampailla säännöllisesti.

Terveys:
Aussiehan on yleisesti ottaen melko terve rotu. Silmä- ja lonkkasairauksia kuitenkin esiintyy, joten pentuetta valitessa pitää tarkistaa, että vanhemmat ovat näiden osalta (ja tietysti muutenkin) terveitä.

Sopiiko kerrostaloon:
Oma koirani elää kanssani kerrostalossa, eikä ongelmia tämän suhteen ole esiintynyt sitten ollenkaan. Täytyy vain huolehtia, että ulkoilua ja liikuntaa on riittävästi, ja että se on oikeanlaista. Itse asun niin korvessa, että metsää, peltoa ja lenkkipolkuja löytyy läheltä ja runsaasti. Mihinkään Helsingin keskustaan en ehkä aussieta kuitenkaan suosittelisi. Täytyy ottaa huomioon aussien voimakas vahtivietti - alusta asti täytyy huolehtia, ettei koira ala vahtia rapun ääniä ja liika vahtimisen tarve voi stressata koiraa. Loki ei kyllä tosin ole koskaan kiinnittänyt rapun ääniin mitään huomiota, mutta sekin on kai yksilöllistä. Ovikellon ja vieraat se kyllä ilmoittaa, mutta mielestäni kohtuullisesti - pari haukahdusta ja se on siinä.

Tulipas nyt romaani tästä, toivottavasti ei mennyt ihan metsään! Nämä ovat vain omia kokemuksiani ja käsityksiäni aussieista. Näissä koirissa on kuitenkin niin paljon vaihtelua, että kattavaa kuvaa ei oikein kirjallisesti voi antaa - kannattaa mennä ihan livenä tapaamaan mahdollisimman monia rodun edustajia, eri linjoista. :hymy:
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Nöpsykkä

Nöpsykkä
Viestimäärä: 55

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 25.07.2013 klo 09:01  
+
0
Kiitos vastauksesta,oli tosi monipuolinen.Olenkin käynyt parina viikonloppuna näyttelyissä ja nähnyt siellä ausseja.

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 20.09.2013 klo 09:54  
+
0
Välillä oon miettinyt Pyryn kaveriksi aussieta. Ihan vaan että porokoiran kaveriksi sopisi ehkä sosiaalisempi koirarotu, vaikka haaveilen siitä toisesta porokoirastakin. Mulla on tutulla aussie, ja yllättävän samantyyppinen kuin Pyry, paitsi on innokkaampi tekemään yhteistyötä harrastuksissa. Ei mitenkään energisempi (ehkä jopa vähemmän energinen tapaus kuin Pyry), mutta ilmeisesti on näyttelylinjainen. Toinen koira saisi olla kyllä energisempi kuin tämä tutun koira.

Eniten mietityttää että miten aussiet pärjäävät talvella pakkasissa, tarviiko pukea esim. 25 asteen pakkasessa? Ilmeisesti myös tassukarvoihin tarttuu lumi ja kesällä muuta roinaa karvoihin, vai kuinka helposti ne irtoavat normaalissa menossa irti karvasta?

Miten urokset yleensä tulevat toimeen oman lauman urosten kanssa? Onko tiedossa, että tuleeko helposti toimeen? Ainahan koirat on yksilöitä, mutta meinasin jos rotuna olisi hieman koirasosiaalisempi. En tosin tiedä että olisiko se sitten narttu vai uros, jos aussien ottaisin.

Miten sisälle rauhoittuminen? Pystyykö rauhoittumaan omiin oloihinsa kun mitään ei tapahdu, vai kulkeeko varjona perässä ja onko heti liikkeessä (odottamassa äksöniä) jos itse liikkuu? Mulla on siis vertailukohtina oma sisällä hyvin rauhoittuva porokoira ja porukoiden belgi, joka pienestä liikkeestäkin alkaa liikkua edestakaisin jos vaikka jotain toimintaa olisi tarjolla (tosin sen kanssa ei harrasteta paljoa). Omalle koiralle tietty on opetettu myös rauhoittumista silloin kun se oli nuori ja täynnä energiaa.

Itse harrastan porokoiran kanssa agilityä ja tokoa (ja jälkeä), ja tarkoitus olisi näitä harrastaa myös seuraavan koiran kanssa, riippuen sitten koiran ominaisuuksista että mihin harrastukset painottuu. Tärkeintä olisi että koira olisi hyvähermoinen ja tasapainoinen, ja siihen kiinnitän huomiota etsiessäni meille sopivaa pentua. Oli se sitten aussi tai porokoira tai sekarotuinen.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 20.09.2013 klo 10:49)

loubard

loubard
Viestimäärä: 17

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 30.10.2013 klo 18:18  
+
0
Hei kaikki :) oon tässä päätynyt hankkimaan seuraavaksi koiraksi aussien. Ensi vuonna syksyllä/talvella :) en vaan oikeen tiiä missä vaiheessa kannattaisi pentua ruveta etsimään, kuinka suosittuja aussiet on? Onko nartun saaminen vaikeampaa kuin uroksen? Oon muutamalle kasvattajalle laittanut sähköpostia, mutta en ole saanut mitään vastausta - pitäisikö tämä nyt tulkita niin ettei aussie ole minulle sopiva rotu?:suru: kuulostaapa epätoivoiselta viestiltä :D
Mutta tosiaan mikä olisi paras kanava tutustua eri yksilöihin ja harrastajiin ja kasvattajiin?
shetlanninlammaskoira Nemo 9/2005
shetlanninlammaskoira Koda 10/2008
shetlanninlammaskoira Capo 9/2009
australianpaimenkoira Cava 10/2015

http://amazingaustralian.blogspot.fi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 30.10.2013 klo 18:38)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 30.10.2013 klo 18:27  
+
0
^Mun on kyl pakko tähän sanoa, että kans olen yhdelle kasvattajalle sähköpostia laittanut (asiallisen, pitkän, itseni esittelin jne.) ja en ole vastausta saanut. Kuitenkin kyseinen kenneli hirveesti kiinnostaisi, joten aion alkuvuodesta soittaa heille.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

loubard

loubard
Viestimäärä: 17

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Keskiviikkona, 30.10.2013 klo 18:40  
+
0
Joo mäki oon laittanu itestäni pitkät pätkät ja kyselly kasvattajalta sen koirista, rodusta jne. Ja omasta mielestä ainakin ihan asiallisesti. Ehkä sitten menny jonnekkin roskapostiin tai ei vaan ole jaksanut vastata. Mä en oo vielä löytänyt sitä kenneliä mistä koiran haluisin vaan vaihtoehtoja on useampi. Silmää miellyttää enemmän nää vähän kevyemmät mallit mutta ihan puhtaasti käyttölinjaista en haluaisi,,
shetlanninlammaskoira Nemo 9/2005
shetlanninlammaskoira Koda 10/2008
shetlanninlammaskoira Capo 9/2009
australianpaimenkoira Cava 10/2015

http://amazingaustralian.blogspot.fi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Torstaina, 31.10.2013 klo 15:08  
+
0

pinn kirjoitti:

Voi apua! :nauru: Loki on nyt 5kk ja pari viikkoa, ja just eilen eläinlääkärillä punnittiin painoksi 21kg...


:eek: Mun napero tänään punnittu 12,3 kg ja ikää 5,5 kk... :nauru:

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 15.11.2013 klo 13:17  
+
0
^Lokihan nyt sitten jämähti tuohon 23kg kokoon, en tajua miten omituisesti se on kasvanut. :nauru: Massa tullut ensin, sitten vasta jalat...?

POROTUS_82: Tässä vähän omia kokemuksia... itselläni on siis nuori australianpaimenkoirauros, jolla on kolme tosi hyvää porokoirakaveria, joten sinänsä tuttu yhdistelmä. Yksi näistä porokavereista on samanikäinen uros, ja Loki on ollut heillä monta kertaa hoidossakin, ja tulevat loistavasti toimeen. Loki tulee kyllä yleensä toimeen kaikkien koirien kanssa, mutta toki yksilöeroja varmasti on. En usko kuitenkaan, että saman lauman koirien kanssa on mitään ongelmaa, jos vain ikäerosta huolehditaan.

Pukemisesta sitten... mähän en ole ikinä Lokia pukenut kylmyyden takia, ainoastaan heijastinliiviä ja kurapukua oon käyttänyt, mutta agilityyn toki laitetaan manttelia tai muuta, jotta lihakset pysyy lämpiminä. Mutta Loki ei ole ikinä koskaan elämässään palellut, ihan hyvin se tuolla ulkona pärjäilee -30 asteen pakkasessakin. Lunta kerääntyy tassuihin, jos tassukarvoja ei yhtään napsi. Viime talvena lyhentelin karvaa sieltä, eikä lumi juuri paakkuuntunut sen jälkeen. Mutta tuo on kyllä totta, että varsinkin kurakeleillä tuo pitkä karva kerää itseensä ihan kaikkea, eikä meinaa lähteä millään pois. Sen takia oon käyttänytkin tuota kurapukua, ja oon ihan rakastunut siihen. Käyttölinjaisilla tosin taitaa olla vähän karkeampi karvanlaatu, eikä se ime itseensä kuraa ihan niin paljon kuin näiden näylinjaisten karva.

Ja sisälle rauhoittumisesta sitten. Noh, Lokihan nukkuu sisällä ollessaan 24/7. :nauru: Se ei mua seuraile juurikaan, nukkuu vaan sohvan nurkassa aina ja ikuisesti. Ulkona ja harrastuksissa se sitten herää henkiin. En tiedä, kuinka tyypillistä tämä on, mutta mun mielestä kyse on hyvin pitkälti koulutuksesta. Rauhoittumista kannattaa ja pitää opetella pennusta lähtien, ja Lokin kanssa olen ollut tästä hyvin tarkka. Kun vielä treeneissäkin onnistuisi sama...:roll:

Jos on pääkriteereinä hyvähermoisuus ja tasaisuus, niin kannattaa todella huolellisesti kiinnittää huomiota pentueen vanhempiin. Tuo hermorakenne kun tuntuu olevan yhä yleistyvämpi kompastuskivi tässä rodussa.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 15.11.2013 klo 14:38  
+
0
^Meillä sisällä rauhoittuminen on tuntematon käsite... Toki naperolla on ikää vasta puoli vuotta, mutta virtaa on kuin suuressa kylässä ja se näkyy... Päivisin on rauhassa työpäivieni ajan, mutta sen jälkeen pitäisikin sitten tapahtua. Tulen töistä n. klo 16, ja ehkä klo 21 aikoihin pentu saattaa nukahtaa. Tuo ei kuitenkaan häslää ja sählää, vaan jos en sen kanssa puuhastele, leikkii itsekseen, pureskelee leluja jne., mutta ei vaan nuku tai lepäile.

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AUSTRALIANPAIMENKOIRA - Perjantaina, 15.11.2013 klo 17:48  
+
0
No nuorella koiralla on aina paljon energiaa, meilläkin tosin on kohta kolme vuotias, ja tälleen ilmojen kylmetessä varsinkin meinaa olla vähän turhankin paljon energiaa työpäivienkin aikana. Meillä jouduttiin opettamaan ihan rauhoittuminen kanssa, ei oikein muuten meinannut rauhoittua, varsinkaan puolen vuoden iässä. Sinänsä olis kiva että olis koira joka myös leikkisi itsekseensäkin, koska meillä Pyry ei kyllä yksin leiki, se vaatii melkein sen ihmisen tai toisen koiran puuhaamaan.

Pinn, kun sulla on tuttuja porokoiria kerran, niin osaatko sanoa että onko energisyyden määrässä paljon eroa? Tai vahtivietissä, vilkkaudessa, sosiaalisuudessa, saalisvietissä, rohkeudessa, harrastuksissa? Hankala tietty porokoiraan verrata, kun porokoiriakin on niiiiin erilaisia luonteita ja energiatasoja, mutta kyllähän niistä jonkun yleiskuvan saa? Onko aussie kuinka paljon energisempi mahdollisesti kuin porokoira?
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 15.11.2013 klo 17:49)

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 18
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28217
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545742
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.05.2024 klo 13:00)