Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.12.2011 klo 14:22

Bedlingtoninterrieri

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Maanantaina, 18.06.2012 klo 01:22  
+
0

Paulina kirjoitti:

Hei! Täällä ilmoittautuu kanssa yksi omasta bedlarista haaveileva. Muutaman mieltä askarruttavan asian haluaisin kysyä, kun täältä kerran löytyy bedlarikokemusta omaavia ihmisiä :hymy:

Eli kuinka pehmeitä koiranne ovat? Itse käsitän pehmeyden siis mm. taipumukseksi muistaa ikävät kokemukset ja palautua epämiellyttävistä tilanteista huonosti. Kokemusta minulta löytyy erittäin pehmeästä koirasta, enkä toista samanlaista halua.



Lähes kaikki luonnetestatut bedlingtonit menevät kategoriaan hieman pehmeä tai pehmeä eli kyllähän nämä ennemmin sinne pehmeän puolelle kallistuvat. Itse koen sen positiivisena ominaisuutena sillä pehmeä koira oppii asioita vähillä toistoilla. Erittäin pehmeä bedlingtonin ei kuitenkaan kuulu olla sillä liika pehmeys voisi tosiaan haitata elämää. Kuitenkin itselläni oleva pehmeä koira (luonnetestissä -2) on arjessa suhteellisen vaivaton. Sanon suhteellisen sillä se rakastaa kiusata muita uroksia ja vaikka olen karjunut sille jo 8v ajan siitä ettei tyttökoiria saa nylkyttää niin tiettyjen tyttöjen kanssa sitä ei voi pitää lenkillä irti (eli pehmeys ei ole sitä luokkaa että mun karjuminen, remmin heittely, jalan tömistely tai koiran kiskominen irti nartusta tai autoon paiskaaminen tai joka kertainen remmituomio ois saanut sen moisen käytöksen lopettamaan). Sosiaalistamista pehmeä koira tarvii ja jos se jotain säikähtää niin siihen asiaan joutuu hetken keskittymään enemmän, mutta tosiaan mielipiteitä mikä on hyvä ja mikä ei. Kannattaa tutustua pennun vanhempiin ja kysellä niistä kamalasti :) silloin saa suurimmalla todennäköisyydellä itselleen sopivan pennun.


Sitten, leimaantuuko bedlari kiihkeästi yhteen ihmiseen? Tämä on nimittäin myös ei-toivottu piirre tulevassa koirassani. En halua koiraa, joka on jatkuvasti kiehnäämässä vieressä ja joka palvoo maata jalkojeni alla.



No eipä oikeastaan. Meillä uroksen ihminen on selkeästi mun puoliso ja tytyt on enemmän mun perään. Mutta se mun perään oleminen ilmenee lähinnä niin että jos minä olen paikalla niin ne tottelevat lähinnä mua, leikkivät mieluiten vain mun kanssa ja haluavat että minä talutan niitä. Esimerkiksi hoitoon ne on aina voinut viedä ongelmitta (ja ovatkin hoidossa useamman päivän pätkiä joitakin kertoja vuodessa), mutta toki sitäkin on pennusta asti harjoiteltu. Eivät itkeskele hoidossa eivätkä hauku, ulvo tai hajota paikkoja yksin ollessaan (kaikki osaavat olla myös kokonaan yksin eli ilman toisiaan).


Ja vielä turkinhoidosta, vaikka siitä on täällä jo paljon kirjoitettukin; osaisiko kukaan verrata villakoiran turkkiin? Villiksen (ei näyttelytrimmissä) trimmaamisesta kokemusta löytyy, enkä koe sitä ollenkaan vaikeana, työläänä tosin. Upean näköisiä muuten nuo lyhyeksi trimmatut bedlingtonit, vaikkei tuo rodunomainen trimmikään hassumpi ole.

Harrastatteko bedlingtonienne kanssa jotain (muuta kuin näyttelyitä)? Itseäni kiinnostaisi ainakin agility ja mahdollisesti MEJÄ, löytyisikö bedlingtoninterrieristä potentiaalia harrastuksiin?



Villakoiran turkkiin osaan verrata vain sen perusteella mitä villakoiria omistavat kaverit ovat omistaan kertoneet: sanoisin että näyttelytrimmi on bedlingtonilla helpompi+nopeampi tehdä ja helpompi ylläpitää. Muuten turkki on saman tyylinen (= sama hoito), mutta bedlingtonin karva on huomattavasti villakoiran karvaa pehmeämpää. Voisin kuvitella että bedlintonin turkkiin jää helpommin roskaa, mutta varma en ole.

Meillä on harrasteltu agilityä ja MEJÄä sekä juoksuhommia. Sanoisin että bedlingtonin kanssa on huisin kivaa harrastaa ja se nauttii siitä (erityisesti jos sille on kakarana opetettu että yhdessä tekeminen on kivaa) ja tekee hyvää ihmisen ja koiran suhteelle, mutta jos haluat koiran jonka kanssa pääset pitkälle harrastuksissa niin silloin on varmempiakin vaihtoehtoja (bedlington voi kasvaa agilityssä liian isoksi medi-luokkaan ja osalla vauhti on päivästä kiinni, MEJÄssä yksikään ei ole vielä kisannut, tokossa on bedlingtonille ehkä liikaa toistoa ja hiomista). Meillä agility jouduttiin lopettamaan omistajan selkäongelmien takia ja kyllä riipii kun ei päästä kentälle! (MEJÄn kanssa sama homma, ei kestä selkä ensin tarpoa jälkiä ja sitten käyttää koiria lenkkien lisäksi). Harrastuskoiraksi kannattaa valita pentu yhdistelmästä jossa vanhempien terveys on hyvä ja vanhemmat luonteeltaan reippaita ja meneväisiä ja valitsisin pennuistakin sitten sellaisen joka on "kaamea riiviö" ;) eli eläväinen ja reipas. Silloin saa varmemmin terveen ja reippaan harrastuskaverin joka on aina valmis kun vaan osaat motivoida sen oikein.

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.06.2012 klo 01:31)

Paulina

Paulina
Viestimäärä: 12

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Maanantaina, 18.06.2012 klo 19:11  
+
0
Kiitos Tigru vastauksistasi!

Bedlington vaikuttaa kyllä luonteensa puolesta oikein mukavalta koiralta ja kauniskin se on. Turkki toki hieman mietityttää, ei niinkään se, opinko turkin laittamaan, vaan se jaksanko todella sitoutua siihen säännölliseen puunaamiseen todennäköisesti seuraavat 15 vuotta. Toisaalta en kyllä halua karvojaan tiputtelevaa rotua..

Vuotaako bedlingtoneilla muuten silmät? Kun monilla pörröisillä vaaleilla koiraroduilla tuntuu olevan tuo kiusallinen ongelma.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Tiistaina, 19.06.2012 klo 01:04  
+
0
^Terveellä koiralla eivät vuoda silmät. Ja bedlingtoneillahan silmät kuuluvat PEVISAan joten ne on pakko tutkia (tosin sairastakin koiraa saa käyttää jalostukseen eli yhdistelmään kannattaa perehtyä). On varsin harvinaista nähdä bedlington jonka silmien aluset esim olisivat värjäytyneet.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Maanantaina, 25.06.2012 klo 14:18  
+
0
Juhannus-Lotta kiitää


Iloinen Lottis


Lanpas ja lammaspaimen


Tällä viikolla ois sitten lauantaina Rollo kv, Lottis ekaa kertaa viralliseen kehään. Aika jänskää, en tiiä miks nyt jo jännittää niin kovasti!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Perjantaina, 29.06.2012 klo 15:14  
+
0
Nyt on Lotta ilmottu Limingan ryhmikseen 1. ja 2.9.!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Torstaina, 16.08.2012 klo 02:35  
+
0
On muuten käsittämätöntä miten paljon Lotta on kasvanut juhannuksesta! Laitappas Karvakamu joku kuva esille! Se on juhannuskuvissa vielä ihan kakaran näköinen ja nyt jo iso tyty!

Me on vietetty ilmeisesti niin kiireistä kesää ettei olla ehditty pysähtyä paljoa kuvia käsittelemään ennen kuin nyt. Onkin muuten aika paljon kahlattavaa! Tässä kuvasaldoa siitä kun tavattiin Maisaa ja Kerttua. Maisa on tuo blue&tan värinen tyyppi ja sillä näkyy tanit aika kivasti! (Harvemmalla aikuisella ne enää ovat kunnolla näkyvissä kun ne sijoittuvat jalkoihin ja päähän jotka vaalenevat aikalailla aikuiseksi tullessa) Meidän tytöillä numeropannat kaulassa joten ne erottaa siitä. Maisalla tanit näkyy erityisesti jaloissa ja vähän vilahtelee siellä takamuksessa myös.

http://taigalta.kuvat.fi/kuvat/2012/Kavereita/MaisaKerttu/
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Torstaina, 16.08.2012 klo 23:13  
+
0
Ei oo nyt Lottaa tullu kyllä kuvattua! Piti ihan tarkistaa, juhannuksen jälkeen oon kuvannu sitä ainoastaan mökillä, eikä se missään oo mitenkään esillä, jossai metässä vaan loikkii kaverin kanssa.

Kivan tumma selkä Maisalla! Ja muutenki uudet kaverit vaikuttaa kuvien perusteella ihan vekkuleilta :)
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Perjantaina, 17.08.2012 klo 23:13  
+
0
^Asustelevat vaan vähän kaukana! Mutta puheltiin että voitais kimppalenkkeillä taas kunhan tulevat käymään :)

Meillä on kotoilu kuvatkin tätä luokkaa...











.. ja mulla ois Lotan kuvia. Makaavat vaan koneella kun en oo ehtiny niihin asti :(
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Perjantaina, 17.08.2012 klo 23:37  
+
0
^ Hyvää kannattaa odottaa ;) Toki niitä Oulun kuvia kovasti odotan, mutta aikanaan sitten!

Edit. Lottao on nyt ilmotettu Seinäjoelle lokakuun lopussa ja ite olen pyytäny vapaat joulukuulle, silleen niinku sopivasti siihen Helsinki Winnerin ympärille perjantain ja maanantain... ;)
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.08.2012 klo 08:56)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Tiistaina, 28.08.2012 klo 10:38  
+
0
Tuleeko kukaan teistä Jyväskylään? Nukkaa en varmaan ilmoita, mutta itse tulen kyllä kasvattajan avuksi ja riesaksi sinne. Sekä tietenkin koluamaan kaikki myyntitiskit. :D Ainakin uudet sakset pitää ostaa, ja vaikka mitä kivaa! Täytyykin tehdä ahkerasti töitä tässä, että on sitten kunnolla rahaa taas shoppailla. Oon ollut molempina vuosina aiemmin yövuoroissa ja näyttelypäivät onkin mennyt aika sumussa sitten. Nyt aion olla vapaalla ja nauttia näyttelystä koko viikonlopun, kun on matkaa se huimat 100 metriä vain.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Tiistaina, 28.08.2012 klo 10:55  
+
0
Karvakamu: Minä olisin tulossa Tytin kanssa Seinäjoelle. Ovat samana päivänä, joten tulen varmaan norkoilemaan bedlarikehän äärelle jossain vaiheessa.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Tiistaina, 28.08.2012 klo 18:09  
+
0
^ Joo! Olispa kiva! Sinne on useampi bedu tulossa, näät useampaa ikäluokkaa!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Keskiviikkona, 29.08.2012 klo 08:44  
+
0
Pitää vain toivoa, että ei oma kehä olisi ihan samaan aikaan kuin bedlingtonit. Collieita on luultavasti paikalla taas noin miljoona, eli siinä menisi koko päivä, jos ne kaikki katselisi, mutta onneksi Tytti on pentuluokassa vielä niin sen jälkeen voi sitten kyllä piipahtaa muualla.

Törmäsin muuten kesällä eräässä pienessä tapahtumassa yhteen bedlariin ja se oli kyllä aivan ihana. En meinannut kyllä ensin silmiäni uskoa, kun siinä istuskeli pariskunta karitsa sylissään. Oli koko oma porukka mukana (+vanhempani) ja meinasivat ihan hermostua, kun minä jämähdin siihen koiraa rapsuttelemaan ja omistajien kanssa rodusta keskustelemaan varmaan puoleksi tunniksi.

Paulina

Paulina
Viestimäärä: 12

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Keskiviikkona, 29.08.2012 klo 10:07  
+
0
Jyväskyläläisenä olen satavarmasti tulossa seuraamaan Jkl:n KV-näyttelyn bedlingtonkehää. Pääsee vihdoin näkemään noita ihanuuksia livenä. Kaikki bedlingtonihmiset saapukaahan sankoin joukoin paikalle :)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Lauantaina, 08.09.2012 klo 01:18  
+
0
Me ei näillä näkymin tulla Jyväskylään. Periaatteessa tekis mieli (kiinnostavaa kun uusi tuomari), mutta käytännössä mä keksin taas monta muutakin juttua jotka kiinnostaa näyttelyitä enemmän. Niin kuin vaikka koirien silmäpeilaus ja Hallan leikkaus. Mutta älkää huoliko kun Jyväskylän seudulla (vai ihan jyväskylässä jopa) on kaksi kasvattajaa niin eiköhän sinne tule bedlingtoneita aika lauma joka tapauksessa.

Mä tajusin tässä eräänä päivänä että Halla täyttää seuraavaksi kolme. Ei se voi olla niin vanha! Meidän pieni kakara :love: (no okei meidän pieni kamala riiviö joka on ihan pellossa kasvanut ja aivan villi, mutta mä rakastan sitä just siksi)

Kuvat seisoo edelleen pääasiassa koneen syövereissä. Uaak! Mä tarvisin jonku ihanan joka kävis nää kaikki läpi!

Neiti näppärä agiliitää


Muru pääsi lopulta vieheen perään <3 ja juoksi nätisti!


Savu samassa


Ja Yuki myös tietysti


Ja Savu sai uuden pannan. Mä oikeasti pesin ja laitoin sen ja sit meni kolme sekunttia ja se näytti tältä (miksihän mua ei näyttelyt nappaa??)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Sunnuntaina, 09.09.2012 klo 13:31  
+
0
Lotta haisee.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Sunnuntaina, 09.09.2012 klo 23:49  
+
0
^Täh? Miksi?
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Maanantaina, 10.09.2012 klo 17:15  
+
0
:nauru:

Se haisee tuplasti! Sitä ei ole pesty ja se on tahmanen. Lisäksi se piereskelee iltaisin.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Perjantaina, 14.09.2012 klo 00:58  
+
0
^Yhh! Sun pitää pestä se! (ja tehdä jotain ruokinnalle?)


koko vertailua!

Hallan pylly kun se aina kaikkia kiinnostaa...



ja neidin uimistyyliä...
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: BEDLINGTONINTERRIERI - Perjantaina, 14.09.2012 klo 16:28  
+
0
^Mutta se on hyväntuoksuinen korkeintaan pesusta seuraavan päivän, sen jälkeen se on käyny jo rypemässä jonku ojanpieluksen :nauru:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:00)