Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 21:07

Chihuahuat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: CHIHUAHUAT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 13:53  
+
0
pitipä tulla vielä kertomaan, että löysin kääpiökoirarodun joka muuten vastaa vaatimuksiani, ja jonka rotumääritelmästä löytyy vieläpä väri merle!!! nimittäin prahan rottakoira<33

" muut vaaleammat resessiivisesti periytyvät värisävyt aina keltaiseen asti mukaan lukien
marmoroitu (merle) ja punainen"

tutkin rotua ihan mielenkiinnosta ja innostuin kun huomasin rotumääritelmästä värin! Tosin rotu on sen verran harvinainen suomessa että hyvä jos löytää sopivan black & tan pennun, puhumattakaan tuosta merle sävystä! mutta ei siitä enempää täällä, menee sen verran ohi aiheen :DD
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

Pullasorsa

Pullasorsa
Viestimäärä: 1

VS: CHIHUAHUAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 17:09  
+
0
Hei,

Olen uusi tällä palstalla. Olen 28-vuotias ja aina ollut eläinrakas, mutta lemmikkiä minulla ei ole ikinä ollut. Nyt minulle on tarjottu aikuista chihu-narttua hoitoon ainakin muutamaksi kuukaudeksi, koska omistajaperheellä ei ole ilmeisestikään tarpeeksi aikaa koiralle.

Olen pitkään katsellut erinäisiä lemmikkiohjelmia televisiosta ja nyt lukenut mm. Chihuahuan ABC-kirjan. Haluaisin todellakin ottaa koiran seurakseni, mutta samalla hoitoon otto huolestuttaa, koska minulla ei ole konkreettista kokemusta lemmikistä huolehtimisesta (lähinnä vain paijaamisesta ja satunnaisesta lenkityksestä tai ruokkimisesta).

Puitteet, mihin koira siis tulisi:

- 30 neliön kerrostaloasunto lähiössä
- minulla reilusti aikaa ja mahdollisuus käydä lenkeillä jne., mutta ei kellontarkkaa päivärytmiä
- ei aikaisempaa kokemusta konkreettisesta arjessa elämisestä eläimen kanssa, eli esim. arkipäiväiset hoitorutiinit (hampaat, kynnet)
- minulla on käsitys, että koiraa ei olisi koulutettu kovin onnistuneesti, eli tämän suhteen saattaisi olla tekemistä


Minua askarruttaakin, miten pärjään chihun kanssa, jos en ymmärrä koiran signaaleja (pelkoa, nälkää, väsymystä lenkillä jne.). Miten esim. lenkit sujuvat uudessa ympäristössä ja osaanko toimia koiran kanssa oikein ulkona? Varsinkin jos koira ei tottelekaan peruskäskyjä.

Miten koira sopeutuisi uuteen kotiin, eli vaikka olisi sisäsiisti, eikä söisi kenkiä, huonekaluja ym., niin voiko nämä asiat muuttua uudessa kodissa? Chihuthan ovat myös mm. haukkuherkkiä, joten miten mahtaisi kerrostalossa pärjätä. Kokonsa puolesta varmaan tämmöinen 30 neliötäkin olisi varmaankin tarpeeksi suuri temmellyskenttä.

Mitäköhän kaikkea tästä vielä puuttuukaan, mitä en osaa edes ajatella? Osaisiko siis joku chihun omistaja kertoa omalta taholtaan elämästä chihun kanssa, jotta osaisin arvioida onko minusta ottamaan tämän haasteen vastaan?

Avusta kiittäen!

Hymypeikko

Hymypeikko
Viestimäärä: 6

VS: CHIHUAHUAT - Tiistaina, 31.05.2011 klo 11:14  
+
0
Heippa kaikille,

minäkin olen uusi täällä. Olen miettimässä ensimmäisen oman koiran ostoa. Kotona asuessa meillä kyllä oli koira, mutta nyt aikuisiällä minulla ei ole vielä koiraa ollut. Olen kovasti kiinnostunut chihuista, mutta en ole vielä tavannut tätä rotua livenä. Osaisiko kukaan kertoa missä minä pääsisin tutustumaan näihin pikku koiriin? Asun Nurmijärvellä. Omistan auton, joten liikkuminen lähialueilla ei ole ongelma.

laura123

laura123
Viestimäärä: 4

VS: CHIHUAHUAT - Maanantaina, 20.06.2011 klo 15:03  
+
0
Chihuihin pääset tutustumaan ainakin näyttelyissä. Voit myös kysellä lähiseudun kasvattajilta, josko pääsisit katsomaan heidän koiriaan. Chihuahua-foorumilla (http://chihuahua.cjb.net/forum/index.php ) on kaverihaku-palsta, jossa sovitaan chihutapaamisia eripuolilla Suomea. :)
Chihut:
Chistoso Love Potion "Milli" -09
Twilight Sound One Of A Kind "Gilda" -09
Kessu:
Eswood Herding Cats "Säde"-10

http://millblow.nettisivu.org/

Himeko

Himeko
Viestimäärä: 1

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 23.06.2011 klo 22:21  
+
0
Moi, olen ostamassa erästä Chihuahuaa, mutta en ole aivan varma onko se puhdasrotuinen. Mitä mieltä te olette? Tässä kuva http://imageshack.us/photo/my-images/819/img3670e.jpg/
(Viestiä on muokattu perjantaina, 24.06.2011 klo 11:22)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: CHIHUAHUAT - Perjantaina, 24.06.2011 klo 09:37  
+
0
^Jos kuva ei ole sun oma ottama, copyright oikeuksista johtuen se pitää laittaa linkkinä.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: CHIHUAHUAT - Maanantaina, 27.06.2011 klo 16:54  
+
0
^^ Puhdasrotuisuutta et tiedä kuin papereista katsomalla. Paperiton koira on aina sekarotuinen.

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: CHIHUAHUAT - Maanantaina, 27.06.2011 klo 19:07  
+
0

Himeko kirjoitti:

Moi, olen ostamassa erästä Chihuahuaa, mutta en ole aivan varma onko se puhdasrotuinen. Mitä mieltä te olette? Tässä kuva http://imageshack.us/photo/my-images/819/img3670e.jpg/



Minusta tuo näyttää lähinnä omalta kleiniltani(ehkä sen ja chihun sekoitukselta..).. Mutta sanaani ei ole kyllä luottamista, sen verran vähän tiedän chihuista. Harmi kun minulla ei ole steffiestä kuvaa suoraan pesun jäljiltä, näyttää meinaan ihan tuolta!

Mutta jos jostain paperittomilta markkinoilta meinaat ostaa koiran jonka jo itsekkin epäilet olevan muuta kun siitä on väitetty, harkitsisin tarkkaan.. Sekarotuisuudessa ei ole mitään vikaa, mutta koiran vanhempien terveydestä, koiran elinolosuhteista ennen sinulle saapumistasi yms. ei ole mitään takeita. Pahimmassa tapauksessa saat jonkun sairaan pennun suoraan "pentutehtaasta"..

tässä kuva omasta kleinistani:

jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 27.06.2011 klo 19:20)

Aegis

Aegis
Viestimäärä: 1

VS: CHIHUAHUAT - Perjantaina, 26.08.2011 klo 20:01  
+
0
Jos chihuahuan toinen vanhemmista on pitkäkarvainen ja toinen lyhytkarvainen, ovatko jälkeläiset täysin puhdasrotuisia & näyttelykelpoisia? Olen ottamassa ensimmäistä koiraa ja muutama tällainen seikka vielä askarruttaa.

GaGa

GaGa
Viestimäärä: 17

VS: CHIHUAHUAT - Tiistaina, 18.10.2011 klo 12:11  
+
0
Onko kenelläkään chihuahua blue merleä? Minkälaisista väriyhdistelmistä niitä syntyy?
Ja mistäköhän sellasia olisi mahdollista hankkia?
Oon selaillu kenneleitten sivuilla, mutta pennuissa ei ole koskaan ollut tämän väristä..

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: CHIHUAHUAT - Tiistaina, 18.10.2011 klo 12:54  
+
0
No saattaa johtua siitä, että merle ei ole rotumääritelmän mukaan chihuahualla sallittu väri.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

GaGa

GaGa
Viestimäärä: 17

VS: CHIHUAHUAT - Tiistaina, 18.10.2011 klo 15:49  
+
0

Sonik kirjoitti:

No saattaa johtua siitä, että merle ei ole rotumääritelmän mukaan chihuahualla sallittu väri.



Joo ei ole, mutta tänä vuonna on kuitenkin rekistöröity sen värisiä.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: CHIHUAHUAT - Tiistaina, 18.10.2011 klo 16:00  
+
0
Juu, eihän se tarkoittanutkaan, ettei niitä ole.
Mutta varmaankaan kovin moni rodun parasta ajava kasvattaja ei tarkoituksellisesti pyri saattamaan maailmaan rotumääritelmän vastaisia yksilöitä.
Näin siis ainakin toivoisin.. :)

muoks. ja siis tästä syystä niitä ei myöskään kovasti ole tarjolla tai helppo löytää.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 18.10.2011 klo 16:01)

GaGa

GaGa
Viestimäärä: 17

VS: CHIHUAHUAT - Keskiviikkona, 19.10.2011 klo 22:02  
+
0
^ Elikkä, niitä syntyy vain jos isä tai äiti on sen värinen?
Ajattelin että jos niitä voi syntyä ihan vaikka ruskeista vanhemmista?
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.10.2011 klo 15:42)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 20.10.2011 klo 06:26  
+
0
Jos värin periytyminen yhtään menee samaan tyyliin, kuin muilla roduilla joissa on merleä, niin käsittääkseni juurikin toisen vanhemmista pitää olla merle.
En tosin chihujen periyttämistavasta tiedä. Niistä osaa varmaankin kasvattajat itse kertoa paremmin, mahdollisesti nekin joilla ei itse ole merlejä. Rohkeasti kyselemään vaan kasvattajilta.

Sopiiko kysellä, että miksi haluat rotukoiran, melko hinnakkaan rodun vielä, joka kuitenkin on rotumääritelmän vastainen?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

GaGa

GaGa
Viestimäärä: 17

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 20.10.2011 klo 09:37  
+
0
^ okei, kiitos paljon vastauksista(:
Chihun olen aina halunnut ja ihastuin vaan merlen väritykseen, koira kun tulis vain seurakoiraksi.
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.10.2011 klo 15:44)

monninen

monninen
Viestimäärä: 50

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 20.10.2011 klo 16:57  
+
0

mimmi kirjoitti:


tässä kuva omasta kleinistani:
kuva



Ompas sun kleini jotenki vähäkarvainen :o? Onko joku karvan lähtö aika vai onko steffie aina tämän näköinen? Olen nimittäin aikaisen kiinnostunut kleineistä muuten, mutta se kamala karva paljous vähän kauhistuttaa :DD tälläinen karvattomampi yksilö tuntuisi vähän käytännöllisemmältä :wink:


// Koko viestin lainaus poistettu, kuva vaihdettu linkiksi.
-viestiä muokkasi griffon
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.10.2011 klo 19:18)

monninen

monninen
Viestimäärä: 50

VS: CHIHUAHUAT - Sunnuntaina, 23.10.2011 klo 20:49  
+
0
Ah, kiitti griffon :kumarrus: en vielä todellakaa hallihe tätä hommelia :nauru:

chihugirl

chihugirl
Viestimäärä: 4

VS: CHIHUAHUAT - Maanantaina, 14.11.2011 klo 20:19  
+
0
Oisko täällä pentui tulossa kellekkään kotiin tänä tai ensvuonna? :)
Äiti on se joka ojentaa kätensä silloin kun koko muu maailma kääntää selkänsä.<3

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 17.11.2011 klo 12:50  
+
0

monninen kirjoitti:

[quote=mimmi]
tässä kuva omasta kleinistani:
kuva



Ompas sun kleini jotenki vähäkarvainen :o? Onko joku karvan lähtö aika vai onko steffie aina tämän näköinen? Olen nimittäin aikaisen kiinnostunut kleineistä muuten, mutta se kamala karva paljous vähän kauhistuttaa :DD tälläinen karvattomampi yksilö tuntuisi vähän käytännöllisemmältä :wink:



Steffie oli tosi vähässä karvassa tuossa kuvassa. Mutta en itsekkään tykkää valtavasta pörröstä, harjaan steffiä karvaa säästelemättä ja meillä on furminaattori jolla olen nyt alkanut harjata neitiä. Olen myös suunnitellut että ens kesänä leikkaan lyhyen kesäkarvan :)
Näyttelyihin jos kaipaa niin turkin on parasta olla runsaassa karvassa, mutta meillä kun ei olla kehiin menossa.. Itse ajattelen että koiran karvan voi leikata ja laittaa miten vaan jos ei kehiin aio mennä, eri asia sitten mitä näyttelyihin keskittyneet kasvattajat jne. ajattelevat karvattomammasta kleinistani :nolo:
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 12:45)