Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 21:07

Chihuahuat

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: CHIHUAHUAT - Lauantaina, 31.05.2014 klo 10:38  
+
0
Meillä onnistuu hyvin irtipito, tulee kyllä luokse kun kutsuu ja pysyttelee muutenkin visusti lähellä.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Orana

Orana
Viestimäärä: 2

VS: CHIHUAHUAT - Keskiviikkona, 10.09.2014 klo 12:35  
+
0
Hei kaikille.

Ajattelin kirjoittaa tänne ja kysellä hieman neuvoja.

Olen tullut siihen tulokseen, että koira olisi vihdoin tervetullut perheeseemme.

Asun 6-vuotiaan tyttäreni kanssa kaksin rivitalokolmiossa, jossa on iso takapiha.
Tyttäreni oli kevääseen saakka yhteensä 3,5 vuotta perhepäivähoidossa paikassa, jossa asusti myös shetlanninlammaskoira, eli tyttö on tottunut koiriin.
Itselläni on kokemusta koirista ja kissoista, tosin ei aivan viime vuosilta.
Olen tykästynyt chihuahuaan rotuna, ja chihut joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat vain vahvistaneet tykästymistä :)

Olemme kohtuu liikunnallisia, ts. käymme pyöräilemässä yms. useamman kerran viikossa, tyttö erityisesti tykkää liikkua ja touhata ulkona paljon.
Itselläni on 25km työmatka, ja teen 8h/pv töitä viitenä päivänä viikossa.

Mitä mieltä muut ovat, sopisikohan chihuahua rotuna meille?
Pääasiassa ajatuksena olisi "vain" seurakoira, eli normaalia elämää koiran kanssa, ei niinkään näyttelyjä tms. Olemme molemmat tytön kanssa ihastuneet rotuun, sen luonteeseen ja ulkonäköön, ja aktiivisuuteen.
Yksi asia mitä koiran hankinnassa pohdin on myös koulutus, osaanko itse opettaa koiralle tarvittavat asiat, onko koulutukseen mahdollista saada apuja ulkopuolisilta kouluttajilta jos tuntuu että itse ei välttämättä osaa kaikkea?

Pohdin nyt vain, että koska ja miten olisi sopivaa ottaa yhteyttä kasvattajiin? Olen ehkä aikaisessa liikenteessä aiheen kanssa, koska ajatuksenani oli että pennun hankinta olisi ajankohtaista ensi kesänä, tod.näk. oman 3 viikkoisen kesälomani alussa. Mitä minun pitäisi osata kertoa meistä ja mitä osata kysyä kasvattajalta ottaessani yhteyttä? Onko tapana ollut käydä tutustumassa eri kasvattajiin hyvissä ajoin, tiedustella onko suunnitelmissa pentuetta tietylle ajankohdalle yms?

Vastauksianne ja mielipiteitä innolla odottaen!

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: CHIHUAHUAT - Keskiviikkona, 10.09.2014 klo 19:37  
+
0
Minusta chihuahua voisi hyvin sopia teille. Sehän jaksaa monien luuloista huolimatta lenkkeillä uskomattoman paljon, mutta ei välttämättä vaatimalla vaadi mitään superpitkiä lenkkejä, mikäli omistajaa sattuu joskus hieman laiskottamaan. :nauru: Ja toki pieni koko vaikuttaa siihen myös. Onhan ihmisen kävely chihulle yleensä suht reipasta vipeltämistä.
Mitään pyöräilylenkkejä niiden kanssa ei varmaan kuitenkaan kannata tehdä.

Chihu tarvii ihan samanlaisen tapakasvatuksen, kuin isommatkin rodut. Tuire Kaimion kirja Pennun kasvatus on oivallinen opas, mikäli koirankouluttaminen ym. asiat ovat uusia. :hymy:
Eikä se koiran kouluttaminen mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan ole, siihen pätee aika lailla samat asiat kuin lapsenkasvatukseenkin : rajoja ja rakkautta + maalaisjärkeä, niin hyvä tulee! :peukku:

Minun mielestäni voit hyvin ottaa yhteyttä kasvattajiin! Ja ihan samoja asioita voit heille kertoilla, kuin mitä tännekin. :hymy:

Sanoisin vielä, että älä sorru paperittomaan pentuun, joita tehtaillaan rahankiilto silmissä.. Chihuthan ovat suht kalliita, mutta mielestäni koiranhankinta on juttu, jossa ei kannata säästää. Ja varmista että pennun vanhemmille on tehty tarvittavat terveystutkimukset, chihuhahua kun kuuluu pevisa-ohjelmaan.

Onnea uuden perheenjäsenen hankintaan, chihut ovat kyllä vekkuleita kavereita!
Tässä oma, 2,5v chihutyttö Aino :


Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Orana

Orana
Viestimäärä: 2

VS: CHIHUAHUAT - Torstaina, 11.09.2014 klo 10:28  
+
0
Kiitos Johanna vastauksestasi! :)

Ajatuksena onkin ollut koko ajan että pentu pitää olla kunnolliselta kasvattajalta, chihusta kuitenkin tulee meille perheenjäsen jonka tietysti toivoisi olevan mahdollisimman terve ja ns. hyvistä vanhemmista, vaikka vain seurakoiraksi tuleekin. Kiitos tuosta pevisa-tiedosta, tutkin sitä vielä lisää! Olenko ymmärtänyt oikein että polvet ja sydän olisivat tällä rodulla ne missä eniten on ongelmia? Entä silmät?

Kysyisin vielä.. Onkohan se ihan hirveän väärin etsiä tietyn väristä pentua..?
Siis, ajatteleekohan kasvattaja kauheita jos kyselen että minkä värisiä pentuja tietyllä emokoiralla on aiemmin syntynyt yms..? Olemme nähneet ja ihastuneet juurikin tummempaan väriin.. Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti :)

Johanna, sinun Ainosi on aivan ihana! Eikä helpota yhtään koirakuumettani ;)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: CHIHUAHUAT - Perjantaina, 12.09.2014 klo 08:13  
+
0
Polvitarkastus patella luxaation osalta on ainakin pakollinen, mutta monet kasvattajat tutkii kyllä silmiäkin.

Minun mielestäni ei ole väärin, mikäli on ihastunut johonkin tiettyyn väriin, kunhan sen värin takia ei lähde tinkimään tärkeimmästä, eli terveydestä. :hymy:

Tuo väriasia on kuitenkin sellainen, joka jakaa mielipiteitä. Jotkut eivät mitenkään ymmärrä, miksi sillä koiran värillä olisi väliä, mutta tosiaan - mikäli sen värin takia ei tingi niistä muista tärkeistä seikoista, niin so what? Chihuahua on kuitenkin niin yleinen ja suosittu rotu, että valinnanvaraa luulisi olevan, jopa sen värin suhteen. :hymy:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.



  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28249
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 16:15)