Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 11:49

Dobermannit

Siirry sivulle: 1 2 3 4

tintti92

tintti92
Viestimäärä: 9

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 28.05.2010 klo 07:38  
+
0
Moikka!

Miten hankala rotu dopermanni on? Itse olen miettinyt dopermannia, mutta vaan kun joka puolelta tulee jotain todella negatiivista rodusta. Kaikki sanovat että elä ota dopermannia jos ei oo kokemusta tarpeeksi siitä rodusta, mutta mitenkä kokemusta voi koskaan saada jos ei ole kertaakaan elänyt sellaisen kanssa..? Vaatiiko ihan oikeeseen koulutukseen menemistä? Asun kerrostalossa. Ensiksi mietin berninpaimenkoiraa, mutta sen kanssa taita olla liian hankala asua täällä.. Mitenhän se onnistuisi dopermannin kanssa?

Kokemusta on koirista löytyy. Itsellä ollut saksanpaimenkoira, jämtlanninpystykorva, pyreneittenmastiffi ja kääpiövillakoira (joka nukkui pois äskettäin) :roll:

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 28.05.2010 klo 18:54  
+
0
Mun ystävällä on aussi, jonka vilkkautta ja aktiviteetinkaipuuta olen vähän vertaillut omaan tulevaisuuteen dobberin omistajana. Olenko ihan hakoteillä?
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 28.05.2010 klo 21:59  
+
0
^ onko aussi australianpaimenkoira? Mä olen treenannut ainoastaan parin yksilön kanssa samassa porukassa, muuten en rotua tunne. Dobberi on hyvin erityyppinen ainakin näihin yksilöihin verrattuna ja kyllä mun koira ainakin oli ko. tapauksia huomattavasti aktiivisempi. Paimen on muutoinkin koiratyyppinä aika erilainen ja dobbereiden kanssa saa varmasti hakata 100 kertaa enemmän päätään seinään :nauru: Mutta kuten sanottu, niin näiden parin yksilön lisäksi en rotua tunne...

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 28.05.2010 klo 22:28  
+
0
Joo on australianpaimenkoira :D
Niin siis muissa ominaisuuksissa en edes yritä vertailla paimenkoiraan! Mutta juteltiin tuosta että kuinka paljon heillä aktivoidaan ja kuinka tyytyväinen koira on tähän (:nauru:)
Kyseinen koira on vähän reilun vuoden ikäinen ja melkoisen vilkas herra.

Oikeastaan juttu lähti siitä, että mietin jääkö aikaa mihinkään muuhun, kun ottaa näinkin aktiivisen rodun. Tarkoittaen lähinnä töissä/koulussakäyntiä :nauru: sillä eipä mulla juurikaan tekemistä näytä olevan noiden ulkopuolella. Ehkä pitäisikin mieluummin miettiä, jääkö koiralle aikaa muuhun kuin minun kanssa peuhaamiseen :wink:
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: DOBERMANNIT - Lauantaina, 29.05.2010 klo 09:06  
+
0
Okei, joo! No, mä en aussieita ja niiden tarpeita tunne lainkaan. Meillä lenkkeillään yleensä yksi lenkki päivässä metsässä vapaana ja muut remmissä. Pihassa koira saa olla halutessaan. Treenataan vuodenajasta ja aikatauluista yms. riippuen 3-6 päivää viikossa. Joskus ei tehdä yhtään mitään tai käydään monta päivää peräkkäin vaan lyhyitä remmilenkkejä, eikä koira silloinkaan seinille hypi. Vaihtelee siis tosi paljon.
Ja muuta elämää toki saa olla. Mutta meilläkin treenikavereista on tullut tärkeitä ystäviä, joiden kanssa ollaan yleensä myös muu vapaa-aika treenien lisäksi. Lähes koko elämä liittyy siis koiriin... :nauru:

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DOBERMANNIT - Lauantaina, 29.05.2010 klo 14:11  
+
0
Noniin, vihdoin ajattelin liittyä tänne joukkoon kun asia on jo aika varma.

Elikkä toivottavasti (toivottavasti-sana siksi koska asia riippuu nykyisen kodinvaihtaja-koiran kuntoutumisesta ja koulutuksen etenemisestä) parin vuoden sisään minulle toope tulee, dallun seuraksi. :)

Miksi ihastuin toopeen?
Koska se on periaatteessa lähes täysin samanlainen kuin dallu, mutta sillä on sitä työhalua ihmisen kanssa, mikä dalluilta puuttuu :nauru:

Seurailen teidän juttuja ja kyselen jos tulee mieleen jotain. :)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 14:04  
+
0
Voi ei, satuin tuossa (ihan etsimättä :nolo: ) dobermann yhdistyksen sivuille ja päädyin selailemaan pentueita.
Yhdessä kennelissä sit oli aivan syötävän suloisia pentusia. :love:
Ja mä kun oon aina ollut sitä mieltä, et jos ikunakaan katson rahkeideni dobberiin riittävän, niin sen tulee olla musta, mutta täällä jollain (anteeksi surkea nimimuistini) on ollut kuvia siitä ruskeasta pentusesta ja se on sit sulattanut mun sydämen ihan vallan. :shifty:

Jos nyt pyrkisi tuosta shelttipennusta kuitenkin ensin kasvattamaan kunnon koirakansalaisen, mutta aina saa haaveilla (ruskeasta dobberi nartusta).. :viheltel:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 14:22  
+
0
Sonik, mulla on ollut myös se musta mielessä ja varsinkin avokki on ilmoittanut että meille tulee sitten musta dobberi. Nyt kuitenkin pentueessa on myös ruskea tyttö ja aikas ihana tapaus - pitää vielä jutella tuosta väristä. Kuitenkin mieluummin luonteelta sopiva kuin pelkältä väriltä :paapatus:
Mutta eihän noista pennuista vielä osaa kunnolla sanoa, pieniä palleroita kun ovat.
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 14:29  
+
0
Joo tuolla oli kanssa yksi ruskea ja oli kyllä maailman suloisin, vaikka tosiaan tälläisillä roduilla tuo luonne on se tärkeämpi.

Jos tuota vuoden-pari katselis ja tutustuis rotuun paremmin, katsoo sitten onko ikinä tuollaista uljasta otusta mahdollista ottaakkaan. :)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 15:07  
+
0
^^ Jokos te olette käynyt sen väri (ruskea/musta) ja nimikeskustelun sun miehen kanssa? :nauru: :nauru:
Ootteko te muuten milloin suunnitelleet menevänne seuraavan kerran käymään?

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 17:39  
+
0
^ Nimi kyllä päätettiin jo ihan yhteisymmärryksessä. Kovasti tuolle ois se musta mieleen, ja kyllä minunki mielestä se ois kivempi :nolo:
Mutta jos pennuista sitten ilmenee että mikään muu ei sopis kuin se ruskea, niin tottakai sitten otetaan se :) Kovasti mua se pikku Iines kyllä kiinnostais...
En tiiä yhtään millon! Nyt vloppuna on ne näyttelyt, ja eikö sit seuraavana ollu se Inkoo-juttu? Seuraavana voiski jo hakea pennun. Mulla kyllä on nyt myös arkisin vapaata, niin pitää katella josko pääsis käymään. Autoa varmaan vähän huonosti vaan saan arkena käyttöön.
Sä vissiin meet hoitotädiksi nyt vlopuks? Määki tahon...:love:

// Sitä Vimmaa en saanu läpi! Mutta kiva nimi kuiteski päätettiin :)
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 02.06.2010 klo 17:39)

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 20:37  
+
0
Niinpä, ominaisuudet ne on ensisijassa mitkä ratkaisee :hymy: Iines on kyllä ainakin aika pippurinen tapaus. Mä odotan jo ihan älyttömästi viikonloppua. Me tosiaan ollaan siellä nyt pe-su ja mä olen la hoitotätinä ja ensi viikonloppuna ollaan Inkossa. Ois kyllä ihan hauska taas nähdä, jos satutte vielä samaan aikaan tulemaan :hymy:

Ai niin, kyllähän sä siitä nimestäkin jo puhuit silloin. Mua naurattaa vieläkin se Hannu-juttu :nauru:

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 21:06  
+
0
Joo, ois kiva osua yhtäaikaa, pitää katella miten pääsis käymään. :)
Iines oli aika huvittava, kun yksinään leikki ja murisi sillon yhdessä vaiheessa. Ihan yksin, ilman ketään leikkikaveria :nauru: vaikuttaa huumorintajuiselta pirpanalta.
Noooh, eiköhän ne siitä selkiydy!
Nauran kans täällä sille Hannu-jutulle ja kerroin siitä mun Hannulle :nauru: sen kommentti oli, että te varmasti sitten otatte älyttömän komean, fiksun ja filmaattisen yksilön :cool:
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 21:46  
+
0
Ehdottoman komea, fiksu ja filmaattinen :love: :nauru:
Mä katoin vasta nyt mun kameraani ja löysin sieltä pari kuvaa viime viikonlopulta. On ne pennut vaan niin :love:

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: DOBERMANNIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 09:41  
+
0
Moikka!

Tulin muiden uteliaiden ihmisten mukaan kyselemään tästä mahtavasta rodusta.
Meillä avokin kanssa on tarkoitus muutaman vuoden sisällä hankkia dobermanninarttu harrastuskaveriksi tämän nykyisen sakemannin rinnalle. Mitkä ovat olleet hankalimmat asiat koiranne koulutuksessa? Koirathan ovat yksilöitä, mutta mihin ongelmiin olette törmänneet ja kuinka olette ne ratkaisseet? Oletteko törmänneet rodussanne allergioihin yms. vastaaviin sairauksiin?

Dobermannihan on yleisesti puhuttuna itsepäinen rotu, mutta löytyykö minkään maailman miellyttämishalua?
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: DOBERMANNIT - Tiistaina, 08.06.2010 klo 13:32  
+
0
^ Ehkä hankalin asia sakemanniin verrattuna taitaa olla luoksetulon opetus JA se ääretön vilkkaus ja nopeus. Vilkaskin sakemanni on hyvin rauhallinen keskivertodobberi(narttuun) verrattuna. :D Dobbereilla yleensä luoksetulo se ei ole itsestäänselvyys, eikä dobberilla ole paimenkoiramaista laumaviettiä. Ei ne yleensä "karkuun" lähde, eivät vaan anna kiinni, ja kun tuota vauhtia on PALJON ja yleensä vielä rakastavat juoksemista.. Siksipä niitä yleisesti koulutuskentillä ainakin haavikoiriksi kutsutaan. Omakin vetää edelleen pallon/patukan voitettuaan kunniakierrosta kentällä, sitäkin joku tottumaton voisi kauhistella..

Meillä ei oikein ole ollut mitään "hankalaa" asiaa, vaikka tuo nykyään 6v dobberi mulle onkin eka koira. Alusta asti vain mustavalkoinen kaiken kanssa, mitä ei saa aikuisena tehdä, ei saa pentunakaan.. Luoksetuloa olis voinu aikasemmin alkaa vaatimaan, mutta kerran se tapeltiin vuotiaana kovemmin kuntoon, ja sen jälkeen ei ongelmaa.. Nyt olenkin pennun kanssa aloittanut luoksetuloharjoitukset jo heti 7-viikkoisena, ja nyt jo VAADIN sitä tulemaan (pentu kohta 12vko), sillä nyt se jo tietää, mitä tarkoitetaan.

Allergioita dobbereilla taitaa olla jonkin verran, jotenkin lähipiiriin ei ole sattunut kuin pari tapausta. Omalla koiralla ei ole mitään allergioita, eikä koskaan ole ollu silmä/korva-tulehduksia tai valeraskauksia. Ehkä yleistä on kuiva iho varsinkin talvisin, syötän talvisin koirille lohiöljyä ruoan mukana.

Minun koiralla ei kyllä oikein miellyttämishalua ole, mutta työskentelyhalua on. Ja nimenomaan työskentelyhalua minun KANSSA, ei mulle. Siksi ehkä meillä kilpailukirjassa onkin joko nolla- tai ykköstuloksia.. Kun koira päättää, ettei tee mitään, niin sitten se kans ei tee, vaikka ns. koulutettu koira, voittajassa kisataan..
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

Canidae

Canidae
Viestimäärä: 182

VS: DOBERMANNIT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 11:34  
+
0
Kiitos vastauksista :D Tämä valottaa jo paljon paremmin rotua kuin se että jostain kirjasta vain luonteesta lukisi, pitäis alkaa näyttelyissä kulkemaan ja katselemaan dobbereita ja kyselemään ihmisiltä lisää ja lisää :D
lk hollanninpaimenkoira 12/2014

lobsteri.blogspot.fi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DOBERMANNIT - Tiistaina, 14.09.2010 klo 00:05  
+
0
Hooh, herättelen tätäkin.
Sanokaas jo toopen omistavat että kuinka paljon pennut teillä ovat kestäneet? Mietin sitä että sitten ja kun se toope tulee hamassa tulevaisuudessa, niin vaikka Mindi on silloin jo "valmis" eli yhteiskuntakelpoinen muuten, se varmasti tulee olemaan t-o-d-e-l-l-a alistava ja rajusti pentua kohtaan, totta kai yritän välttää niitä, mutta aina ei voi vaikuttaa asiaan.
Niin mietiskelin että kestääkö "normi"toope pentu sen alistamisen parin viikon ajan eikä saa traumoja?
Ystävälläni on todella dominoiva tolleri narttu ja kun taloon tuli käyttö aussie herkkä pentu niin samalla tavalla tämä tolleri alisti kahden viikon ajan, hyvä jos pentu sai hengittää, eikä silti mitään traumoja saanut.

Oikeastaan tämä onkin isoin asia mikä minua huolestuttaa jollakin tasolla, vaikka siitäkin on näyttöä että kun se pentu vain jää niin vanhempi tottuu läsnäoloon ja liittää laumaan.

Mutta, noin yleisellä tasolla :D

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 17.09.2010 klo 18:36  
+
0
^ Riina ei tykkää pennuista yhtään. Ensimmäiseen viikkoon ei päästäny pentua edes samaan huoneeseen, missä ite oli, vaan ajoi pois. Yöt nukkui sitten yksin olkkarissa ja me pennun ja Even kanssa makkarissa (Eve sängyssä ja pentu lattialla). Eipä tuo mitään traumoja saanut, Riina on sen suurin idoli. Nykyään nukutaan koko porukka makkarissa ja Riina sietää ton kuusikuisen ja ihan ok lähellään. Nukkuvat vierekkäisissä kopissa lattialla. Jos sisällä riehutaan, tai Riinaa tönitään, ilmoittaa se siitä kyllä, että nyt suututtaa. Mutta turhaan ei kurmuta.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DOBERMANNIT - Perjantaina, 17.09.2010 klo 20:13  
+
0
^Elikkä no worry, no hätä :)
Kiitti vastauksesta ja kokemuksesta ;)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28217
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.05.2024 klo 03:00)