Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 22.06.2010 klo 23:50

Mudi

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

MUDI - Tiistaina, 22.06.2010 klo 23:50  
+
0
Ei ainakaan minun silmään osunut keskustelua mudista joten jos aloitetaan sellainen? :)
Itse kun olen juuri vasta hullaantunut ko rotuun niin tänne vaan kaikkea mahdollista tietoa, kokemuksia, millaisia persoonia koiristanne löytyy, mitä harrastatte etc etc etc.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: MUDI - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 00:39  
+
0
Täällä yksi mudinomistaja. Pk-lajeja ja pelastuskoiratoimintaa treenataan ja jätkä hoitaa myös sylikoiranvirkaa erinomaisesti. Ei mikään helpoin mahdollinen koira, mutta aivan ihana!

Onko sulle mudifoorumi tuttu? Siellä on tarjolla vertaistukea enemmänkin.:shifty:
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MUDI - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 00:45  
+
0
jep, rekisteröidyin heti mudifoorumille ja tässä ollaan nyt viikon verran odoteltu aktivointi viestiä s-postiin :roll: Täytynee kohta laittaa s-posti että mikä mättää.. Tervetuloa viesti kyllä tuli perille mutta ei sen enempää ole kuulunut.

Meilläkin olisi tavoitteena aloittaa tokolla ja sitten iän karttuessa ottaa mukaan vielä agility :) Ja kieltämättä tekisi kyllä mielli kokeilla kaikkea muutakin.

Jep, ei ihan helppo mutta sydämen osaa kyllä viedä ;D Välillä meinaa hermot mennä mutta toisaalta on niin mukava "sylikoira" että oksat pois :) Ja tykkään kyllä itseasiassa että koirassa on vähän "haastetta" niin näkee kasvatuksensa jäljen. Mitähän mahtaa käydä kun pentu tuosta kasvaa eikä okein enää mahdu syliin tuosta noin vaan..
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MUDI - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:11  
+
0
Pitipä käydä maileista kurkkaamassa ja minulla tuli aikanaan vahvistusviesti mudifoorumille saman päivän kuluessa. Oletko koittanut käydä kirjautumassa sisään tunnuksillasi? Jos vahvistusviesti on kadonnut johonkin roskakoriin tms suodattimien läpi? Kaikilta foorumeilta minulle ei ole aina tullut vahvistusviestiä, vaikka ensimmäisessä on näin infottu, mutta silti olen päässyt jonkun ajan päästä kirjautumaan sisään.

Mudi on hieno rotu. Ehkäpä joskus itseltäkin sellainen saattaa löytyä.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:24)

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: MUDI - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:58  
+
0
Foorumin ylläpitäjällä riittää kiirettä tällä hetkellä. Toki jos ei ala kuulua, varmaan ihan hyvä laittaa uutta viestiä.
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MUDI - Torstaina, 24.06.2010 klo 18:32  
+
0
Se ensimmäinen tervetuloa-viesti meni tosiaan roskapostiin mutta olen sen takia sitten seurannut myös roskapostilaatikon tilannetta. Tänään laitoin viestiä sinne :) Ja olen juu kokeillut kirjautua sisään sinne foorumille joka päivä (paitsi tänään... täytynee käydä kokeilemassa) eikä ole onnistunut...

Muoks. Ei onnistunut kirjautuminen :(
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.06.2010 klo 18:33)

cseppecske

cseppecske
Viestimäärä: 22

VS: MUDI - Torstaina, 15.07.2010 klo 17:26  
+
0
Mä olen tällä hetkellä etämudisti. Unkarilaisia rotuja ollut perheessä 80-luvun alusta saakka, ensimmäinen mudi tuli taloon v. 1995. Uusi kipinä rotuun syttyi vuonna 2003. Itse asun tällä hetkellä koiratonna ulkomailla, perheessä 5 mudia, joiden ikähaitari 2 vuodesta 10 vuoteen, ja lisäksi 4 sijoituskoiraa. Kotona olevista 2 on omia kasvatteja ja loput olemme tuoneet Unkarista. Vuosien varrella olen koittanut hyödyntää kaikki mahdolliset tilaisuudet syventää tietoja rodusta, kuunnellut ja kysellyt kasvattajilta koti- ja ulkomailla, rodun harrastajilta, rotua työkoirina pitäviltä jne heidän ajatuksiaan mudista ja siitä millainen sen pitäisi olla. Olen käynyt unkarissa puolentusinaa kertaa ja vieraillut useimmissa isommissa mudikenneleissä tutustuakseni kädestä pitäen näiden kasvattajien koiramateriaaliin. Olen sukutaulu- ja genetiikka friikki, eiköhän siinä ollut tärkeimmät.
Is minic a bhris béal duine a shrón.

tomaattikoira

tomaattikoira
Viestimäärä: 15

VS: MUDI - Perjantaina, 16.07.2010 klo 18:39  
+
0
Ihana rotu, vaikka en omaa omistakaan, enkä kovin hyvin ole (vielä ;D) perehtynytkään. Kiinnostava rotu, kyllä.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MUDI - Maanantaina, 16.08.2010 klo 18:29  
+
0
Itseäni kiinnostaisi mudi kovastikin rotuna. Toivon hankkivani joskus tulevaisuudessa koiran, jolla olisi riittävästi moottoria monipuoliseen tavoitteelliseen harrastamiseen (ainakin TOKO, lisäksi agility tai mahd. joku pk-laji koiran luonteesta riippuen). Mudissa miellyttäisi luonne kovastikin. Käsittääkseni nämä eivät ole sieltä helpoimmasta päästä paimenkoiria, koska varsinkin opportunistin vikaa löytyy. Mutta siltikin löytyy paljon yhteistyöhalukkuutta ja älyä, ja mudi oppii nopeasti, niin hyvässä kuin pahassa. Lisäksi pidän ns. "peruskoiran" mallisista, rakenteeltaan liioittelemattomista koirista, joten ulkonäkökin miellyttää. En sinänsä etsi helppoa koiraa, ja pidän siitä, että koirasta löytyy yritteliäisyyttä. Koirani ei saa olla tosikko - en minäkään ole. :nauru:

Yksi mieltäni askarruttava asia on kuitenkin mudin tarvitsema aktivoinnin/liikunnan määrä. Minkälainen määrä aktivointia/liikuntaa pitää mudin tyytyväisenä? Varmaan loputtomastihan tuo tekisi, mutta millainen määrä "riittää"? Mielelläni kuulisin esim. teidän viikko-ohjelmistanne. Miten mudi kestää välipäiviä aktivoinnissa? Esim. sellainen tilannehan on aina mahdollinen, että itse vaikka sairastuu ja kaikki toiminta on vähäistä muutaman päivän ajan.

Toinen kysymys vielä: mitä asioita olette pitäneet mudienne koulutuksessa haastavimpana?
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.08.2010 klo 18:30)

cseppecske

cseppecske
Viestimäärä: 22

VS: MUDI - Keskiviikkona, 18.08.2010 klo 17:31  
+
0
Mitä olen mudeja ja mudinomistajia seurannut, yritteliäisyys ei ole varmaankaan ole se, mikä tekee rodusta "vaativamman" kuin muut paimenkoirat. Mikä sitten on se paimenkoira johon verrataan, FCI 1:ssä löytyy aika paljon erilaisia koiria sheltistä malinoissiin. Sen sijaan että selailee nettisivuja joissa joskus liitetään rotuun adjektiiveja jotka jokainen tulkitsee tahtomallaan tavalla, kannattaa tutustua rotuun ihan kädestä pitäen. Näitä alkaa Suomessa olla jo sen verran, että ihan ilmielävään mudiin törmääminen ei ole enää harvinainen tapahtuma.

Normaali mudi pärjää kunhan sillä on keskimäärin enemmän sellaisia päiviä, jolloin koira saa riittävästi mielekästä tekemistä, kuin niitä päiviä, jolloin se ei pääse kuin korttelin ympäri. Ihan joka ainoa koiranomistaja on joskus jalka poikki tai kuumeessa, ja koira voi itsekin teloa itsensä ja olla "käyttökiellossa", jolloin koiran on kestettävä se, että ei ole niin paljon actionia kun yleensä. Suomessa on paljon mudeja, jotka on "ihan vaan" kotikoiria - niiden kanssa ei välttämättä harrasteta tavoitteellisesti yhtään mitään, mutta koirat saavat silti riittävästi aktiviteetteja - liikuntaa, omistajan kanssa yhteistä aikaa ja tekemistä, niillä on ehkä koirakaveri. Sohvakoiraksi rodusta ei ole, se vaatii tekemistä, mutta ei sellaisen omistaminen toivottavasti omistajaa burnouttiin vedä. Tekemisen ei tarvitse olla väkipakolla viiden eri lajin harrastamista. Jos aikeissa ei ole harrastaa koiran kanssa tavoitteellisesti ja haluaa matala-oktaanisemman version, sekin kannattaa mainita jo sopivaa pentua etsiessä, sillä samassa pentulaatikossakin on paljon eroa luonteissa.
Is minic a bhris béal duine a shrón.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MUDI - Keskiviikkona, 18.08.2010 klo 18:55  
+
0
^Kiitoksia vastauksista!

Juu, itselläni on ihan defaulttina se, että tutustun rotuun myös "luonnossa", eli kotioloissa ja käytössä, erityisesti kun käyttökoira kiinnostaa. Tämä on vielä tällaista äärimmäisen alustavaa kartoitusta, koska minulla ei ole mitään kiirettä hankkia toista koiraa useammastakin syystä. Ensinnäkin en halua kahta eläkeläiskoiraa, joten haluan nykyisen ja tulevan välille riittävän ikäeron (varmaan minimissään 3-4 vuotta, ja nykyinen on tosiaan 19 kk). Toiseksi haluan panostaa täysiä nyt tähän yhteen koiraan ja katsoa, että kuinka pitkälle pääsemme nykyisissä lajeissa. Kahden koiran tavoitteelliseen treenaamiseen useammassa lajissa ei kuitenkaan minulla riitä aika, joten niin kauan toisen koiran tuleminen ei ole ajankohtaista, kun nykyisen kanssa vielä mennään eteenpäin tahdilla, joka tuntuu mielekkäältä.

Vähän yleistin turhan paljon sanan "paimenkoira" alle tulevia rotuja, tottahan toki sieltä löytyy säpsäkämpää malliakin. Tarkoitin sellaista, mitä itselleni tulee mieleen esim. colliesta tai sheltistä, jotka ovat keskimäärin makuuni liian pehmeitä ja jotenkin liian "hiljaisia". Erityisesti näissä roduissa esiintyvä ylipehmeys ja arkuus ovat sellaisia, jotka sulkevat nämä rodut pois kiinnostavien listalta. Yhden ylipehmeän, aran ja muutenkin todella huonon hermorakenteen omaavan koiran kanssa olen elänyt, kiitti riitti, ja kuten nykyistä koiraa valitessani, tulevan koiran yhdistelmän tulen valitsemaan äärimmäisen huolellisesti ja jos sitä sopivaa koiraa joutuu odottamaan 10 vuotta, niin sitten odotetaan.

Koska koulutuksellinen kokemuspohjani kuitenkin on lähinnä pinseri- ja snautserityyppisistä roduista, erityisesti muiden minua kiinnostavien rotujen (lähinnä tietyt paimenkoiratyyppiset rodut, kuten mudi) koulutuksessa vastaan tulleet haasteet kiinnostavat. Näiden osalta liikutaan kuitenkin meikäläiselle tuntemattomammalla alueella ja parhaita henkilöitä tästä ovat kertomaan ko. rodun edustajien omistajat. Haasteet kuitenkin kertovat jotain rodun sopivuudesta itselleni, sillä vaikka muutaman yksilön perusteella ei vielä voikaan muodostaa käsitystä rodusta, suuntaa-antavaa tietoa sekin. Jostain kyseleminen on joka tapauksessa aloitettava, joten miksipä ei vaikka tältä foorumilta. :) Eli, mitä te olette pitäneet mudienne koulutuksessa haastavimpina asioina?
kääpin uros -09
shelam uros -16

cseppecske

cseppecske
Viestimäärä: 22

VS: MUDI - Torstaina, 02.09.2010 klo 12:20  
+
0
Kysymyksien kanssa parempi onni voisi käydä mudiharrastajien omalla keskustelupalstalla, sielä on aktiivisia käyttäjiä jo useampia satoja rodun pienestä lukumäärästä huolimatta.

Koulutuksessa haasteellisena...mun on vaikea verrata mihinkään muuhun rotuun, kun olen harrastanut vain unkarilaisia, mutta ehkäpä vilkkaus, koiran oikea-aikainen palkkaaminen vaatii todella nopeaa silmän ja käden koordinaatiota kun koira on niin nopea liikkeissään kuin mudi, ja lisäksi se ehtii reagoida ihan kaikkeen ympäristössä, joten häiriötreeniä on myös tehtävä monipuolisesti. Keskimäärin mudi on riittävän oma-aloitteinen, ahne ja kiinostunut leluista ym. että sen kanssa on kiva treenata, ei tarvitse pähkäillä millä koiran saisi tekemään edes jotain. Lisäksi mudi oppii todella nopeasti, myös suorittamaan väärin. Pitää jo pikkupennun kanssa olla tarkka siinä, että palkkaa vain esim. absoluuttisen suorasta perusasennosta tai ainoastaan kun koira pysähtyy agi-esteen kontaktilla, eikä vahvista omaa laiskuuttaan koiran tarjoamaa "sinnepäin" liikettä. Jo luovutusikäisellä mudinpennulla on todella iso nälkä oppia asioita, ja ne ovatkin kuin muovailuvahaa omistajan käsissä.
Is minic a bhris béal duine a shrón.

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: MUDI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 10:41  
+
0
Mä olen ihanstunut kans mudiin, en vaan tiedä olisko joskus mulla rahkeita omaan. Silti haluan ottaa selvää kyseisetä rodusta. Onko mudilla mellyttämisenhalua?
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MUDI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 17:07  
+
0

eeelisa kirjoitti:

Onko mudilla mellyttämisenhalua?


Aika rutkasti yleisesti ottaen, tekemisen halua sitten kaiken edestä vähän enemmän ;)

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: MUDI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 19:14  
+
0
^okei, hyvä :) Eiku olen selannut noita mudiyhdistyksen sivuja ja sieltä en ole löytänyt juuri tuota sanaa miellyttämisenhaluinen.. Tai mä vaan en ole lukenut tarpeeksi tarkkaan.. :shifty:
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MUDI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 20:11  
+
0
^Niin, ehkä tämä lause "Mudit ovat onnellisia saadessaan elää ja olla lähellä omistajaansa sekä työskennellä tämän johdolla." ajaa saman asian :nauru:

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: MUDI - Lauantaina, 18.09.2010 klo 09:43  
+
0
Joops :D Ku täytys lukee ajatuksen kanssa nii ehkä hoksais tuommoiset sieltä :)
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: MUDI - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 23:16  
+
0
Paljon hyvää perustietoa mudista - ja runsaasti ekstraakin - löytyy täältä. Kannattaa tutustua jos ei ole jo tuttu sivusto.
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.09.2010 klo 23:17)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MUDI - Maanantaina, 20.09.2010 klo 21:36  
+
0
Unohdin jo kokonaan tämän ketjun :) Voisinkin kertoa meidän Pyrystä. Luulen kuitenkin että meille on osunut tällainen helpommasta päästä oleva mutiainen, eli kaikki mudit eivät todellakaan tällaisia ole.

Pyry on aivan käsittämättömän nopea oppimaan. En aina itsekään meinaa pysyä perässä että mitä Pyry jo osaa. Esimerkkinä vaikka tuo toko. Meillä alkoi viime su pentutoko kurssi. Ekalla kerralla kokeiltiin kerran estettä niin että talutimme koiramme esteen yli. Seuraavana päivänä innostuin kotona kokeilemaan uudestaan kun avo istui lattialla, kävelytin Pyryn hänen jalkojensa yli. Kokeilin kerran niin että Pyry oli perusasennossa, heitin lelun avon jalkojen yli ja lähetin Pyryn jalkojen yli sanalla hyppy. Sen jälkeen unohdin koko homman. Eilen sitten oli taas pentutoko ja estettä taas harjoiteltiin, joten ajattelin kokeilla että vieläkö Pyry muistaa hyppy-sanan. Se muisti! Meni nätisti esteen yli lelun luo. Olin ihan äimän käkenä.

Haastetta on tuonut tosiaan tuo mudin käsittämätön nopeus. Oikea aikainen palkitseminen tuntui aluksi todella haasteelliselta kun Pyry oli jo istunut mennyt maahan ja kierinyt ja haukkunut siinä vaiheessa kun olin saanut sanaa suustani saatikka namin taskusta käteen. Siksi otinkin käyttöön naksuttimen ja siitä onkin ollut todella suuri apu. Pyry rakastaa selvästi kun se pääsee "töihin", se varmaan kiipeisi puuhun namin tai treeni-lelun takia.

Tuo nopeus on muutenkin ollut haasteellista kaikissa mahdollisissa tilanteissa, mutta nyt on pikku hiljaa oppinut ennakoimaan jo ennen kuin Pyry on keksinyt esimerkiksi vastaan tulevan koiran.

Pyry on hyvin energinen kun jossain on jotain meininkiä. Se on kyllä aina valmiina äksöniin. Kertaakaan se ei ole kuitenkaan ruvennut "seinille hyppimään" jos ei ollakaan ehditty tehdä mitään pidempää lenkkiä päivän aikana ja muutenkin aktivointi jäänyt muutenkin vähemmälle.

Pyry ei ainakaan vielä ole mikään kovin äänekäs, onneksi. Ovikellolle se on nyt keksinyt ruveta haukkumaan, se onkin seuraava koulutuksen paikka. Muuten se on melko hiljainen ja jos alkaa haukkumaan, se on pikemminkin yksittäisiä haukahduksia, ei missään nimessä mitään räksyttämistä. Jos se äityy leikkimään oikein sata lasissa niin sitten alkaa lähtemään ääntä enemmänkin. Eli agility-radalla Pyry tulee luultavasti huutamaan kuin palosireeni...

Pyry on melko "äijä", vaikka ikää on kohta vasta 6 kk. Se on kyllä kiltti muille koirille ja on tullut tähän mennessä hyvin juttuun kaikkien koirien kanssa yhtä labbista ja yhtä irlistä lukuunottamatta, mutta se on olemukseltaan hyvin äijämäinen eikä alistu kovin helposti. Pyry oppi nostamaan jalkaa jo 4 kk ikäisenä ja nykyisin se erittäin harvoin enää kyykkää.

Ihmisiä kohtaan Pyry on nykyisin melko välinpitämätön. Tuossa kuukausi sitten se vielä haukkui kaikki vieraat ihmiset, mutta nyt se tapa on jäämässä pois. Oli jokin mikä lie mörkökausi. Nyt Pyry käy haistelemassa vieraat ja jos joku alkaa rapsuttamaan niin sitten se jää siihen rapsuteltavaksi. Silloin tällöin se vielä haukkuu joillekin ihmisille. Se ei kuitenkaan varsinaisesti mene rapsuteltavaksi, vaan sen luokse pitää mennä jos haluaa rapsuttaa. Meitä perheenjäseniä se kyllä rakastaa yli kaiken ja tulee usein syliin/kainaloon hellyyttä hakemaan. Asian voisi kiteyttää näin että kun Pyry hyväksyy jonkun laumaansa niin siitä saa parhaimman kaverin.

Vaikka Pyry on äijämäinen, se kuitenkin kunnioittaa minua ja avoa laumanjohtajina. Se selvästi "alistuu kohtaloonsa" kun pitää esimerkiksi mennä pesemään kuraiset tassut. Siitä näkee että se ei yhtään tykkää koko hommasta mutta silti se hyväksyy asian eikä hangoittele vastaan. Nyt kun olen alkanut tuota tokoa treenaamaan ihan kunnolla lähes päivittäin niin olen huomannut että Pyry kunnioittaa enemmän minua kuin avoa. Saan esimerkiksi Pyryn menemään käskyllä auton takakontissa olevaan häkkiin mutta avo joutuu työntämään Pyryn sinne väkisin. Olenkin sanonut avolle että senkin pitäisi esimerkiksi lenkeillä "käskyttää" Pyryä silloin tällöin ettei Pyry ala pompottelemaan. Voin hyvinkin kuvitella että pehmeämmän ihmisen käsissä Pyry kiipeäisi nopeasti sinne johtajan paikalle. Pyry on esimerkiksi hyväksynyt vanhempani ja siskoni laumaan mutta ei se niitä pahemmin kyllä tottele.

Tällainen tarina tuli meitin mudista :) Pyry on minulle ollut ihan unelmien täyttymys enkä osaa parempaa koiraa kuvitellakaan. Kaikille se ei kuitenkaan varmasti olisi "se oikea".
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: MUDI - Keskiviikkona, 22.06.2011 klo 08:55  
+
0
Mudi kiinnostaa todella paljon rotuna! Niin ulkonäkö kuin luonnekin on juuri mieleiseni, mitä olen päällisin puolin rodusta ottanut selvää. Ainuttakaan mudia en ole vielä nähnyt livenä tosin.. :(
Kiinnostaisikin tietää kokemuksia.
Oppimiskyky vaikuttaa hyvältä ja uskon, että saisin mudista koulutettua hyvän harrastuskoiran, sillä hyvin monesta rodusta ja yksilöstä on koulutuskokemusta.
Enemmän kiinnostaakin perusluonne. Haluaisin ns. yhden ihmisen koiran, onko mudi sellainen?
Paras olisi vieraita kohtaan välinpitämätön tai pidättäytyväinen koira, mutta omistajalle/perheelle oikea kainalosankari :) Vahtitaipumusta saa olla, kunhan se on opetettavissa kerrostaloon sopivaksi (tällä hetkellä 2 vahtivaa sekarotuista, toinen puoliksi suursnautseri ja ei hauku lähes koskaan ovikellolle. Ainoastaan yöllä jos joku tulee, saattaa haukahtaa, josta kiellän heti. Toinen taas haukahtaa kun aiemmin asui omakotitalossa, mutta hiljenee käskystä ja jos olen samassa huoneessa, ei haukahda ollenkaan). Eli haluaisin opettaa mudin ilmoittamaan vieraista esim. tulemalla luokseni ja istumalla, ei haukkumalla koska asun kerrostalossa luultavasti jatkossakin.
Entä riistavietti, onko sekin hallittavissa? Miten suhtautuu muihin koiriin?
Ja miten usein mudin pentuja syntyy, pitäisikö alkaa jo nyt etsiskelemään kun muutaman vuoden päästä mudinhankinta on ajankohtainen :D Mikä on hintahaarukka, paljonko suunnilleen maksaa hyvistä vanhemmista ja hyvältä kasvattajalta pentu?
Kiinnostaa kun on kyseessä vähän harvinaisempi rotu.

Eniten mudissa kiinnostaisi tuo mahdollinen lojaalius ja harrastusmahdollisuudet. (eikös sillä ole pk-oikeudet?).

Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 13:15)