Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:28

Saksanpaimenkoirat

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 50

FCI

FCI
Viestimäärä: 964

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 06.01.2011 klo 11:12  
+
0
Tuo rc:n penturuoka aiheuttaa monesti korviin hiivaa, syystä tai toisesta.

Mulla ei ole ollut vielä yhdelläkään koiralla korvavaivoja, mutta töissä noita näkee senkin edestä.
kodinturva pk saksanpaimenkoira Ninja -06
etevä pelastuskoiran alku bordercollie Bea -08
pelastuskoira-oppilas saksanpaimenkoira Piina -10
missikeisarin alku vinttipimee venakko Eero -11

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 06.01.2011 klo 21:37  
+
0
Kirjoitin jo purkautujiin, oon jonku viikon verran nyt kattellut Milon jalkoja ja huomannut seisoessa ja istuessa, että etutassut harjottaa sivuille :neutral: Luin netistä, että liian tuhti ruoka voi tehdä tuota ja se on syönyt rc:n saksanpaimenkoira junior ruokaa, mutta huomisesta alkaen laittaa enempi hauhau:n kanariisiä. Oisin viel 1½ vuotiaaks asti syöttänyt junioria jos en ois tajunnu...lääkäri ens viikolla, saa nähä minkä arvion ja päätelmän se antaa. Ärsyttää kun ei ole huomannut tota aikaisemmin :ttou: Tyhmä,tyhmä,tyhmä! Laitetaan vielä kuva jaloista:



Ja noi on ehkä vieläkin vinommat kun koira istuu kunnolla. Oli aika vaikee kuvata ku koira seiso ja koitin pitää päätä ylhäällä ja kattoa pienestä reiästä osuuko kuva kohalleen avon huutaessa viereisestä huoneesta "sä oot fanaatikko! ei niissä jaloissa ole MITÄÄN vikaa,oot taas liikaa lukenut koirapalstoja!" :mad: Eli, onko noi normaalit sakun jalat vai vääntyneet?

FCI

FCI
Viestimäärä: 964

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 06.01.2011 klo 21:43  
+
0
Mä en kyllä noista koivista osaa sanoa. Musta tuolla omalla pennulla harottaa tassut millon minnekkin vähänväliä, mutta ell oli sitä mieltä että ne on hyvät. Myös eräs pitkänlinjan sakemanniharrastaja totesi noiden olevan hyvät. Ja tuolla tuo tassujen asento riippuu aikalailla siitä että miten se seisoo, eikä se oikeastaan koskaan seiso perusnormaalissa asennossa :nauru:

Elikkä, mä kyselisin eläinlääkäriltä. Se saa livenä tapittaa pentua :hymy:
kodinturva pk saksanpaimenkoira Ninja -06
etevä pelastuskoiran alku bordercollie Bea -08
pelastuskoira-oppilas saksanpaimenkoira Piina -10
missikeisarin alku vinttipimee venakko Eero -11

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 06.01.2011 klo 21:47  
+
0
Juu täytyy lekurilta kysellä. :)

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 13:05  
+
0
Sillycow: Tuosta kuvasta ei kyllä voi sanoa hirveän hyvin mikä jalkojen tilanne on, koska kuvan kulma on huono. Paremman kuvan saisi jos koira näkyisi kokonaan suoraan edestä, ei yläviistosta. Mutta mitä tuosta kuvasta nyt päättelisin, niin ei nuo tassut nyt kovin vinoilta näytä. Suorat tassut ei tarkoita sitä, että ne olisi jatkuvasti tikkusuorat. Mun koirilla on kaikilla suorat jalat, mutta kun ne seisoo tai istuu tietyllä tavalla, niin kyllä niiden kaikkien tassut sojottaa minne sattuu. Eläinlääkäri osaa toki kertoa sitten selkeesti, että onko tassut suorat vai kenties lievästi vinot.

Sen voin kyllä sanoa, että kumpikaan syöttämistäsi ruuista ei ole niin vahvaa että se voisi aiheuttaa minkäänlaisia kasvuhäiriöitä. RC:n on noista kahdesta se vahvempi ruoka, kun siinä on 30 % proteiinia, mutta siinäkin proteiininlähde on ensisijaisesti kasviperäinen valkuainen, jota koirat ei ikinä käytä hyväksi niin hyvin kuin eläinperäistä valkuaista. Hau-Haussa on proteiinia vain 23 %, joten se on ihan normiruokaa, jopa aika "laihaa" jos koira on vähänkin enemmän aktiivinen. Vaihtamalla Hau-Hauhun luultavasti koiran terveydentila vain paranee, eikä tartte teidänkään maksaa ylikalliista riisistä, mitä RC:n nappulat on.

Meillä aikanaan vaihdettiin RC:n ruuista pois myös siksi, että se rupesi aiheuttamaan meidän vanhemmalle nartulle hiivaa. Alkujaan RC:n energy 4300 ruoka sopi ihan hyvin kummallekin vanhemmalle koiralle, mutta muuttivat ruuan reseptiä, jolloin pääraaka-aine vaihtui siipikarjanlihajauhosta riisiksi (ja hinta nousi samalla :roll: ), jonka jälkeen hiivaongelmakin alkoi. Meillä syö nyt kaikki Jahti & Vahti energiaa ja raakalihoja + kasviksia, ja mitään ongelmia ei ole ollut enää yhdenkään koiran kanssa.

Tässä olisi linkki kuvaan, josta saat vähän kuvaa miltä näyttää vääntyneet ja miltä normaalit jalat.
Jalka-asennot (Kuva 1. sisäänpäin kääntyneet tassut, kuva 2. ulospäin kääntyneet tassut, kuva 3. normaalit tassut). Kuva on About German Shepherd Dog-sivustolta.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com
(Viestiä on muokattu perjantaina, 07.01.2011 klo 13:10)

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 15:15  
+
0
No tuo on saanut 2-3 kertaa viikossa 200-400g lihaa nappuloiden ohella. Kun joka paikassa toitotetaan, että koira tarvitsee lihaa niin se lähti vähän käsistä. Ei voi muuta sanoa kuin, että jos ne on vääntyneet niin ihan oma moka :roll::suru: Tästä lähtien alan antaa 100-150g lihaa/ateria.

Hilex

Hilex
Viestimäärä: 18

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 16:24  
+
0
Minulla on tuollainen reilu 3kk vanha paperiton sakemanni joka sekarotuiseksi luolitellaan.

No olisin kuitenkin kysynyt että missä iässä koulutus kannattaa aloittaa tosissaan?
Toki perusjuttuja on jo opeteltu ja ihan hyvin on viel menny kun kärsivällisesti jaksaa yrittää.
Kun Nero tuli niin opeteltiin heti käymään ulkona asioilla ja hyvin on toiminut.Kakka on tullut aina ulos ja pissa on ainoastaan pari kertaa kun ei ole itse älynnyt viedä leikin jälkeen tarpeille.
Toki aivan alussa oli homma hieman hakusessa.

Aluksi taluttimessa kulkeminen oli aika takkuista.Houkuttelemalla saatiin pieni lenkki tehtyä.
Nyt jo kulkee vaihtelevasti mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin hihna löysällä.Pihalla olen pitänyt vapaana ja siellä on toistaiseksi pysynyt.Vastaantulijoille haukkuu varmaan epävarmuuttaan muttei niillekkään kaikille.

Minkäs ikäisenä voi alkaa tekemään pidempiä lenkkejä ettei nuori koira rasitu liiaksi?

Toivottavasti osasin ilmaista itseni mahdollisimman (epä)selvästi

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 18:49  
+
0
Ihan siitä saakka kun koira sulle tulee siihen saakka kunnes se on haudassa sitä voi, pitää ja on suositeltavaa kouluttaa. Eli kyllä vanhanakin koira oppii vielä uusia temppuja jne. 3kk vanhalta ei vielä kannata liikaa vaatia, mutta on hyvä, että olet jo nyt alkanut kouluttaa koiraa. Monet sanoo, että murkkuiässä (alkaako se sitten 1-1½ vuotaana, en tosiaan muista) voi ainakin uros koetella omistajaa, mutta kuten joku täälläkin jo mainitsi ei kaikille välttämättä tule kovin vahvaa murkkuikää jolloin koettelisi rajojansa. Muistat vaan sen, ettet kertaakaan anna sen olla tottelematta käskyä. Koira muistaa ja voi alkaa tästä sitten toteamaan ettei omistajaa tarvitse totella, näin on viisaammat mua neuvoneet. :paapatus: En tiedä sitten sen enempää, itsellä toinen oma koira ja vieläkin oppii uutta koulutuksesta ja koirista. Ja 6kk on semmonen nyrkkisääntö ettei ennen sitä kauheita maratoni lenkkejä ettei käy lonkkien päälle. Jos tuntuu, että 3kk sisällä alkaa tulla virtaa ja pikku lenkeillä sitä ei saa pois voit kokeilla esim.kotona tokoilua tai nenätyöskentelyn antamista. Aktivointi lelut ketjua kannattaa tiiralla, siellä on paljon vinkkejä kongeista ja pyramideista. Saatoin jo sanoa asioita joita tiedät, en tarkoita, että olisin viisaampi, mutta aina sitä ei tule itse ajatelleeksi kaikkea :hymy:

FCI

FCI
Viestimäärä: 964

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 21:32  
+
0
Pennulle paras liikunta on vapaanaolo oman jaksamisen mukaan.
Mulla on pennut aina hyvin selvästi ilmaisseet, mikäli he eivät jaksa enää tassutella tai mikäli se ei vaan enää huvita. Olen myös joutunut pentuset kantamaan vähän omaa pihaa pidemmälle, jotta ovat ylipäätään suostuneet liikkumaan ulko-ovelta mihinkään :nauru:
kodinturva pk saksanpaimenkoira Ninja -06
etevä pelastuskoiran alku bordercollie Bea -08
pelastuskoira-oppilas saksanpaimenkoira Piina -10
missikeisarin alku vinttipimee venakko Eero -11

Hilex

Hilex
Viestimäärä: 18

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 22:26  
+
0
Oletteko miten koirianne kouluttaneet esim koirakoulussa vai oletteko onnistuneet ihan itse
koiranne opettamaan.Me kun asutaan kaupungin ulkopuolella eikä päivisin oikein ihmisiä liiku,niin kannattaisko lähteä ihan tuonne keskustaan jossa on ihmisiä ja liikennettä vai ressaako se noin nuorta koiraa.Meteliä se ei kyllä pelkää.Uutenavuotena ei ollut moksiskaan vaikka ulkona paukkui.
Neron hoito esim harjaus ja kynsienleikkuu jne sujuuhyvin.Eka kerran kun kynsiä leikattiin niin vähän painittiin mutta lopulta alistui kohtaloonsa ja kunnet saatiin leikattua.Nyt ei mene hommassa kuin hetki ja kiltisti osaa olla .Ei pure eikä näyki.

Onhan se nyt varmasti niinkin ettei noin nuorelta koiralta voi mitään ihmeitä vaatia.Pikkuhiljaa
opetellaan sisällä ja ulkona.Olis kiva päästä metsään vaan on niin tajuttomasti lunta ettei oikein siellä pääse liikkumaan.Kerran on käyty kävelemässä armejan autojen ajamaa uraa ja poika oli mielissään kun sai vapaana temmeltää lumessa ja tonkia.siellä olikin hyvä harjoitella seuraamista ja luoksetuloa.

Hilex

Hilex
Viestimäärä: 18

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 22:28  
+
0
Oletteko miten koirianne kouluttaneet esim koirakoulussa vai oletteko onnistuneet ihan itse
koiranne opettamaan.Me kun asutaan kaupungin ulkopuolella eikä päivisin oikein ihmisiä liiku,niin kannattaisko lähteä ihan tuonne keskustaan jossa on ihmisiä ja liikennettä vai ressaako se noin nuorta koiraa.Meteliä se ei kyllä pelkää.Uutenavuotena ei ollut moksiskaan vaikka ulkona paukkui.
Neron hoito esim harjaus ja kynsienleikkuu jne sujuuhyvin.Eka kerran kun kynsiä leikattiin niin vähän painittiin mutta lopulta alistui kohtaloonsa ja kunnet saatiin leikattua.Nyt ei mene hommassa kuin hetki ja kiltisti osaa olla .Ei pure eikä näyki.

Onhan se nyt varmasti niinkin ettei noin nuorelta koiralta voi mitään ihmeitä vaatia.Pikkuhiljaa
opetellaan sisällä ja ulkona.Olis kiva päästä metsään vaan on niin tajuttomasti lunta ettei oikein siellä pääse liikkumaan.Kerran on käyty kävelemässä armejan autojen ajamaa uraa ja poika oli mielissään kun sai vapaana temmeltää lumessa ja tonkia.siellä olikin hyvä harjoitella seuraamista ja luoksetuloa.

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 07.01.2011 klo 22:45  
+
0
Kyllä suosittelen käymään vaikka ihan alkuun kerran viikossa kaupungilla ja sen jälkeen pennun jaksamisen ja omien aikataulujen mukaan useammin. Sitä kun ei koskaan tiedä vaikka joutuukin kaupunkiin muuttamaan joskus ja koiralle just se pienenä sosiaalistaminen on huisin tärkeetä ja saattais vähän rauhottua se vieraille haukkuminenkin kun näkee ja kokee erilaisia ihmisiä ja asioita :wink: Me asutaan maalla ja käytiin kaupungilla joskus keväällä pyörimässä (koira tuli helmikuussa) ja kyllähän tuo ihan innoissaan oli kun näkee vähän enempi meteliä ja ihmisiä kuin täällä maalla. Ja ohituksia tulee kaupungissa enempi niin sitäkin saa treenattua samalla. Ja kyllä myö käytiin pentukurssi tuon omamme kanssa, ikää en muista. Ja olis tarkoitus viimeistään syksyllä lähteä uudelleen kurssille.

FCI

FCI
Viestimäärä: 964

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 03:04  
+
0

Hilex kirjoitti:

Oletteko miten koirianne kouluttaneet esim koirakoulussa vai oletteko onnistuneet ihan itse
koiranne opettamaan.Me kun asutaan kaupungin ulkopuolella eikä päivisin oikein ihmisiä liiku,niin kannattaisko lähteä ihan tuonne keskustaan jossa on ihmisiä ja liikennettä vai ressaako se noin nuorta koiraa.


Mä olen kouluttanut koirani pääasiassa itse, ne ramppaavat mun mukana myös siellä koirakoululla ryhmässä harjoittelemassa, koska olen siellä töissä. :nauru: Käyn mielelläni koirakerhoilla tms. treeneissä, jotta joku ulkopuolinen voi huomautella, mikäli teen ohjaajana jonkinmoisia virheitä. Ja ainahan niitä tulee tehtyä.

Pentu on tärkeää totuttaa alusta asti kaikenmoiseen vilinään ja vilskeeseen, kaupungille vaan! Mihin koira nuorena tottu, sen se vanhana kestää :hymy:
kodinturva pk saksanpaimenkoira Ninja -06
etevä pelastuskoiran alku bordercollie Bea -08
pelastuskoira-oppilas saksanpaimenkoira Piina -10
missikeisarin alku vinttipimee venakko Eero -11

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 12:48  
+
0
Mä olen myös kouluttanut koiriani pääasiassa itse, siis perustottelevaisuuden kohdalla. Vanhimman koiran kanssa treenattiin agia aikanaan yhdessä maksullisessa koirakoulussa useiden kurssien verran, ja käytiin sitten lisäksi itseksemme muualla treenaamassa vapailla kentillä.
Keskimmäisen koiran olen periaatteessa kouluttanut tokon ALO-luokkaan täysin itse, ja osaa se toki edistyneempiäkin liikkeitä. En sen kanssa lähtenyt ryhmiin, koska ei kuitenkaan niin tosissaan sen kanssa olla, että jaksettaisiin liikkeissä viilata pilkkua vaan mennään vaan iloisella asenteella ja hyvin ollaan pitkälle päästy:) Kisoihin kun vielä uskaltaisi sen kanssa lähteä ja sitä ennen onkin pakko treenata jonkin aikaa ryhmässä, jotta koira ei sitten kokeessa ole ekaa kertaa ison koirahäiriön alaisena (on sillä tähänkin asti ollut häiriötä, mutta ei esim. kavereita paikallamakuussa tms.)..;)

Nuorimman, eli sakun kanssa, ollaan menty sitten ihan eri tietä ja ollaan osallistuttu viikottain paikallisen SPL alaosaston tottisryhmiin pennun täytettyä 12 viikkoa. Sen lisäksi ollaan tietysti treenattu paljon yksinämme, mutta on ollut hyvä käydä valvovien silmien alla kerran viikossa. Tämän kanssa on kuitenkin tarkoitus mennä mahdollisimman pitkälle kisakentillä, joten koulutus on siten paljon tarkempaa. Jäljestys myös aloitettiin alaosaston leirillä, mistä saatiin eväät omaan harjoitteluun, mutta paljon käytiin kesällä ystävien kanssa pelloilla, ainakin noin puolet harjoituskerroista. Nyt sitten on vielä alkanut purutkin, ja sitä tietenkin voi treenata vain ryhmässä maalimiehen kanssa. Käydään 1-3x viikossa pururyhmässä:)

Kaikkia meidän koiria on pienestä asti viety kaupunkiin totuttelemaan hälinään ja kyllä siitä on ollut huomattavaa hyötyä, sillä mikään koirista ei ole moksiskaan kovastakaan hälinästä:)
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 14:31  
+
0
Tässä artikkeli koiran hiivasta...http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/terveys/hiivatulehdus/

Löytyy muutakin faktatietoa ruokinnasta:)

Tassujen kääntyminen johtuu usein liian vahvasta ruoasta tai liian isosta ruokintamäärästä. Liikuntaan kun suhteutetaan, moni koira syö aivan liikaa esim. junnuruokia.

RC on ihan hyvä ruoka, samanlainen kuin moni muukin, ei niissä kummia eroja ole. Ruokpussista kannattaa katsoa ne tärkeimmät, eli energiamäärä, mitä koira saa esim. desistä/100 g ruokaa sekä proteiini ja varsinkin rasva. Rasva on se energianlähde, joka on koiralle tärkeä.

Itse olen taulukoinut useimmat ruokamerkit, ja vertaan niitä sitten, mikä olisi juuri omille koirille se edullisin ja parhain. Kovin kummosia eroja en ole huomannut.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 15:28  
+
0
Rc on vaan niin himputin kallista, eikä maxi ruuassa ole edes liha ykkösenä valmistusaineissa :roll: Ja viisaammat sanoo, että ne kikkailee kasviksilla yms. joten jääpi rc:n syöttäminen tähän paikkaan kun vielä kerran hiivaakin aiheuttaa.

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 16:20  
+
0

sillycow kirjoitti:

Rc on vaan niin himputin kallista, eikä maxi ruuassa ole edes liha ykkösenä valmistusaineissa :roll: Ja viisaammat sanoo, että ne kikkailee kasviksilla yms. joten jääpi rc:n syöttäminen tähän paikkaan kun vielä kerran hiivaakin aiheuttaa.



Sillä ei ole mitään merkitystä, missä järjestyksessä ne ruoka-aineet merkitään sinne pussin kylkeen. Merkitystä on rasvan määrällä ja kokonais energialla. Lie ihmeessä tuolta katiskasta ruokintajuttuja, siellä on myös tutkimuksen lähteet.

Itse syötän mieluummin ruokaa jossa rasvaa on 18-30, monissa ruuissa on rasvaa aivan liian vähän. Mutta lisää koiran ruokinnasta tuolta katiskasta.

Ruoka ei aiheuta hiivaa. Lue linkki. Hiiiva aiheutuu muista asioista.
RC on aika kallista, kasvattajat saavat alennuksen, samoten m&M saa alennuksen.

Se ei silti ole yhtään sen huonompi ruoka kuin muutkaan,...hyvin syötetty ja monen kasvattajan käyttämä. Itse syötän esim maxia koirille. Osa on pennusta kasvatettu barffilla, osa sekaruualla, ja viimeisin rc:llä.

terve koira ei oireile nappulasta, eikä sen maha mene sekaisin ihan pienestä.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

welmuli

welmuli
Viestimäärä: 289

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 16:30  
+
0
Harjoiteltiin seisomista... Ja minähän en sitten osaa koiria asetella, joten väänsin W:n tuohon n.kahdessa sekunnissa.
Tässä

Ja vielä yksi muuten vain...
Tässä


//edit, laitetaan sitte linkkeinä kun ei kerran suostu toimimaan..
spn Aireddan Warja ♥

Wenn ist das Nürnstuck git und Slotermeyer? Ja! ... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.01.2011 klo 16:38)

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 17:32  
+
0

KriCa kirjoitti:


Sillä ei ole mitään merkitystä, missä järjestyksessä ne ruoka-aineet merkitään sinne pussin kylkeen. Merkitystä on rasvan määrällä ja kokonais energialla. Lie ihmeessä tuolta katiskasta ruokintajuttuja, siellä on myös tutkimuksen lähteet.



Itseasiassa sillä on merkitystä mikäli ei halua syöttää koirilleen pääasiassa riisistä tai maissista valmistettua ruokaa. Sekään, että lihajauho tms. olisi listalla ensimmäisenä ei ole tae, että ruuassa olisi eniten eläinperäisiä raaka-aineita, sillä usein seuraavaksi listalla on montaa eri kasviraaka-ainetta (joskus jopa yksi kasvilähde on jaettu moneksi eri lähteeksi, jotta ne saataisiin yksittäisesti pienemmiksi), ja kun ne kaikki laskee yhteen niin hups kun yhtäkkiä pääraaka-aine on jotain ihan muuta kuin eläinperäistä. Rasvan määrä on tosiaan tärkeä (meillä pyritään siihen että rasvaa olisi talvella n. 20% ja kesäisin 16-18%), koska se on koirien pääasiallinen energianlähde, mutta silläkin on merkitystä, että mistä se rasva (ja myös proteiini) on peräisin, koska koira pystyy aina hyödyntämään paremmin eläinperäisiä rasvoja ja proteiineja kuin kasviperäisiä. Mikäli koiran ruoka koostuu pitkälti kasviperäisistä raaka-aineista niin väistämättä paljon isompi osa ruuasta tulee koirasta läpi sulamattomana tai osittain sulaneena (jätökset ovat isompia).

Minä en periaatteesta ala syöttämään koirilleni ylikallista riisiä, mitä iso osa RC:n ruuista on ja moni muukin kallis ruokamerkki sisältää vain naurettavan määrän eläinperäisiä ainesosia ja pääasiassa erilaisia kasviperäisiä aineksia. Eihän siinä mitään, mikäli se koiralle sopii ja riittää ja itse on valmis ruokkimaan koiraansa pääasiassa kasvisperäisillä raaka-aineilla. Minä en ole, koska koira on edelleen lihansyöjä, vaikka meilläkin toki kasviksia napsutetaan ihan mielellään ja toki ne ovat osana ruokintaa tärkeitä mm. kuidun saamiseksi.
Tästä syystä itse syötän koirilleni ihan perusnappulaa ja päälle lihoja monipuolisesti, sekä myös kasviksia ja erilaisia rasvoja (sekä eläin että kasviperäisiä). On meille taloudellisempaa kuin jonkin huippukalliin nappulan syöttäminen ja koirille parempi kuin syöttää pelkkää nappulaa (ainakin omasta mielestäni;)). Pelkkään raakaruokaan siirrytään sitten joskus, kun on se iso pakastinarkku, koska on aika mieletöntä touhua kun pakastimeen mahtuu vain vajaan viikon ruuat kerralla..
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.01.2011 klo 17:45)

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 08.01.2011 klo 18:01  
+
0
"Minä en periaatteesta ala syöttämään koirilleni ylikallista riisiä, mitä iso osa RC:n ruuista on"

RC ruuissa se on maissi eikä riisi.. Minusta koiran täytyy kestää mahaltaan ja immuuniltaan kaikki eri ruokintamuodot. Pentueen kasvatin sekaruualla, pentuja olen kasvattanut barffilla. Sehän on lompakko ja tila kysymys, mikä kullekkin kelpaa.

Nappula on hyvä vaihtoehto, aivan yhtä hyvä kuin barf tai sekaruokinta. Tällähetkellä on muotia sekaruokkia koirat nappula-liha yhdistelmällä, mikä ei ole huono vaihtoehto, mutta ei se tarkoita sitä, että pelkkä nappularuokkiminenkaan olisi huono.

Itse lasken tarkoin barffilla olevan koiran ravinnemäärät, energiasta vitamiini-kivennäisiin. Sekaruokinnassa teen myös näin ca:P suhteiden osalta. Ruokintatapoja on monia, samoten merkkejä on monia. Itse syötän useata nappulamerkkiä tällähetkellä kahdelle, kasvava saa vain rc:tä.

Paljolla liikunnalla ( siis lue lähelle valjakko koirien menevää liikuntaa) oleva koira tarvitsee rasvaa reilusti, proteiinia lihasten ja monen muun asian hyväksi. Olen myös kerännyt useita ruokinta artikkeleja valjakko koirien ruokinnasta, siksi uskallankin väittää, että moni nuori koira saa liikaa sapuskaa energiankulutukseensa nähden..väitän myös, että moni barffilla oleva koira ei voi niin hyvin kuin voisi.

Meidän koirille, jotka ovat ulkona paljon, ja liikkuvat keskivertoa enemmän, ei esimerkiksi jahti&vahti tai jeppe toiminut. Lihojen/rasvojen kanssa suht ok, mutta saman ilman lihoja tms. on ajanut RC. Mitä isompi lauma, sitä yksinkertaisemman ruokinnan isoille koirille haluaa, sekä edullisemman:)

Ihmettelen aina sitä, että haukutaan nappuloita/merkkejä tms. Jos koira on allerginen tai sille ei joku sovi, ei se ole ruoan huonoutta, vaan koiran alttiutta immunologisille häiriöille/allergioille. Tottakai ruoka pitää vaihtaa sopivaan, mutta turha ruokaa haukkua koiran ongelmista.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 50
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 11:45)