Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 19.10.2010 klo 21:35

Shetlanninlammaskoirat - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 10:52  
+
0
cayla no suunnitelmissa olis toi Lahti tammikuussa. Mut katsotaan nyt ensin mitä tuo tuomari ens kuussa meidän pojasta tykkää. Näyttää meinaan olevan sama tuomari tuolla Treellä pentunäyttelyissä ja Lahden ryhmiksessä.
Jos se lyttää ihan täysin, ni en ihan heti 2kk päästä sit vie sille uudestaan. :hymy:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 11:27  
+
0
Oho, taisin juuri ilmottautua kasvattajan peruskurssille :shifty:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 11:47  
+
0
Hupsis, mites nyt noin pääsi käymään.. :eek::nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 11:59  
+
0
Ihan vahingossa :nauru: Nokun kerran oli vapaita paikkoja jäljellä, niin pitäähän ne hyödyntää :paapatus:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 12:13  
+
0

Sonik kirjoitti:

cayla no suunnitelmissa olis toi Lahti tammikuussa. Mut katsotaan nyt ensin mitä tuo tuomari ens kuussa meidän pojasta tykkää. Näyttää meinaan olevan sama tuomari tuolla Treellä pentunäyttelyissä ja Lahden ryhmiksessä.
Jos se lyttää ihan täysin, ni en ihan heti 2kk päästä sit vie sille uudestaan. :hymy:



No meillä on sitten samanlaiset suunnitelmat. Mulle selvis kans viikonloppuna että noissa on sama tuomari. Meille tulee kahden tunnin päästä Nellin "poikaystävä" hoitoon yhdeksään asti, voi olla pikkuista rallia täällä :wink:
shelam 4/10
Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 12:33  
+
0
No sithän me törmäillään tiheeseen. :nauru:

Jos tuo täysin lyttää pojan, ni sit olis tammikuun 22.-23 Turussa KV.
Katsotaan nyt sit kumpaan päädytään. Tuomari ratkaiskoon. :hymy:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 15:08  
+
0
Suzuna, kiva, et tuutte Lietoon kisaamaan! :hymy: Mulle tuli kimppalenkkiä varten ekana mieleen semmonen Aurajoen varrella kulkeva lenkki, se on tosin Turun puolella, mutta ei kaukana Liedosta. Mannatus ainaskin tietää kans ton lenkin... Siellä ois peltoa ja mettää.

Kotiuduttiin Alissan kanssa just terveystarkastuksista. Tuolla se nyt nukkuu, reppana. Aika kauan kesti, et Alissa heräs, vaikka se sai herätteenkin. Mut sit se äkkiä nous ja käveli eläinlääkäristä autolle, hoippuen tosin...

Polvet oli meilläkin nollat. Silmätkin oli muuten terveet, mut toisessa silmässä oli yks ylimääränen ripsi eli Alissalle tulee merkintä distichiasis. Ripsi oli kuulemma vielä tosi hento, mut käski seurata ja mennä poistattamaan tarvittaessa. Oliks se niin, et distichiasis on ikävämpi vaiva kuin trichiasis? Sen käsityksen ainakin sain. Toivottavasti ei alkais vaivata! Tuntuu olevan todella yleisiä noi ylimääräset ripset nykyään shelteillä. Alissan äitillä on kans merkintä: Määrittelemättömiä ylimääräisiä ripsiä/karvoja : todettu. Kuinkakohan perinnöllisiä noi ripsivaivat on?

Lonkat oli eläinlääkärin mukaan tosi siistit ja hyvät, luultavasti ei kuitenkaan ihan A:t. Kyynärätkin oli terveen näköset, jotain se sano toisessa kyynärässä näkyvästä varjosta. Eli saa nähdä, mikä niiden lopullinen tuomio on. Miten mää jaksan odottaa niitä virallisia tuloksia...

Oli kyl mukava lääkäri. :hymy: Sillä on kuulemma itellään nahkacollieita ja kommentoi sit Alissan korvia. Ja totes, et: "Tää onki hiukan iso sheltti". Olikohan Mannatus samalla lääkärillä, ni sillä oli mielessä hiukan pienempi vertailukohta. :nauru:

Muoks. Piti vielä kauhistella yhtä mummoa ja sen terrieriä, oisko ollu norwichinterrieri. Oottelin siinä käytävällä Alissan heräämistä ja mummo kanto koiraansa tutkimushuoneeseen (se ei suostunu kävelemään) ja huus samalla lääkärille (oikeen iloseen ääneen): "Et usko, mitä tää paino! 13,5 kiloa!" :roll: Katoin netist, et norwichinterrierin ihannepaino ois 5-8 kiloa... Alissa on taas ihannepainossaan, eläinlääkärin vaaka näytti 12,5. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 27.10.2010 klo 15:25)

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 16:04  
+
0

Tutuli kirjoitti:



Polvet oli meilläkin nollat. Silmätkin oli muuten terveet, mut toisessa silmässä oli yks ylimääränen ripsi eli Alissalle tulee merkintä distichiasis. Ripsi oli kuulemma vielä tosi hento, mut käski seurata ja mennä poistattamaan tarvittaessa. Oliks se niin, et distichiasis on ikävämpi vaiva kuin trichiasis? Sen käsityksen ainakin sain. Toivottavasti ei alkais vaivata! Tuntuu olevan todella yleisiä noi ylimääräset ripset nykyään shelteillä. Alissan äitillä on kans merkintä: Määrittelemättömiä ylimääräisiä ripsiä/karvoja : todettu. Kuinkakohan perinnöllisiä noi ripsivaivat on?



Distichiasis on lievempi vaiva kuin trichiasis. Distit ovat juuri yksittäisiä ylimääräisiä karvoja, jotka kasvavat luomen reunassa. Nämä eivät välttämättä aiheuta mitään vaivaa koiralle. Omallani on näin. Kummassakin silmässä on muutama ylimääräinen ripsi, jotka pystyy hyvin nyppäisemään itse pois, jos siltä tuntuu. Välillä niitä nyppäisenkin pois, mutta kun eivät vaivaa (silmät eivät rähmi, punoita tai vuoda), niin olen antanut olla. Trichiasis sitten on karvoja, jotka oikeasti hankaavat silmää.

Periytymismekanismia ei tiedetä, jollain tasolla on perinnöllistä. Ylimääräisten ripsien ongelma on se, että koira saattaa olla pennusta asti terve ja sitten yllättäen vanhempana, esim. 8-vuotiaana sillä todetaakin distit. Aiemmin ei ole ollut. Tai toisinpäin. Koiralla on ollut pennusta lähtien distejä ja sitten ne vaan häviävät. Miten tällaista voit ennakoida sitten? Itse täysin mutulla, luulen, että nämä ylimääräiset ripset voisivat jotenkin liittyä koirien turkin määrän kasvuun. Toisaalta sitten taas aiemmin ei ole näin tarkkaan silmiä tutkittu. Mistä me tiedämme onko näitä ylimääräisiä ripsiä ollut aina kannassa? Aiemmin ei todellakan tutkittu ja tuo silmätarkistuslomake on uusittu muutama vuosi sitten, jotta nämä kaikki pienet muutokset saataisiin näkyviin. Aiemmin oli juuri tuo määrittelemättömiä ripsiä/karvoja -diagnoosi, nyt se on jaoteltu tarkemmin.

Itse en ehkä käyttäisi koiraa, jolla on diagnoosi trichiasis tai ainakin se pitäisi yhdistää ehdottoman terveeseen koiraa, joka on myös suvultaan suht terve. Ylimääräiset ripset voivat olla suoraan sanottuna ihan kamala vaiva, joka aiheuttaa koiralle kipua. Kuitenkin, jos koirassa ei muuta vikaa ole, niin disti diagnoosi ei ole maailmaa kaatava ja koiraa voi käyttää jalostukseen. Tiedän kyllä erään ihmisen, joka jätti nimenomaan tämän syyn takia käyttämättä koiraansa jalostukseen. :roll: Noh, se on hänen ratkaisunsa, mutta jos oikeasti on koira, joka on kaikin puolin terve, hyvä luonteinen ja pra-vapaa sukuinen, niin ko. koiralla on paljon enemmän annettavaa rodulle kuin mitä tuo disti-diagnoosi sitä vähentää...

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 20:07  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Suzuna, kiva, et tuutte Lietoon kisaamaan! :hymy: Mulle tuli kimppalenkkiä varten ekana mieleen semmonen Aurajoen varrella kulkeva lenkki, se on tosin Turun puolella, mutta ei kaukana Liedosta. Mannatus ainaskin tietää kans ton lenkin... Siellä ois peltoa ja mettää.



Todellakin tullaan katsomaan Suzuna/Siru tiimin työskentelyä Liedossa! :) Toi jokilenkki on tosiaan aika kiva. Siinä on pitkä suora mitä sivuaa nurmi/pelto alue, missä ainakin itse olen Mannaa juoksuttanut. :) Jos kampiföri on vielä käytössä sinne saisi autonkin tai sitten Halisten padolle.

Tutuli, uskoisin, että samalla lääkärillä käytiin. Oli kyllä todella mukavan tuntuinen. Saitko Alissan lonkkakuvat myös CD:lle?
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 20:10  
+
0
Mä löysin kaupasta muutaman ydinluun Savulle. Täytyy katsoa jos viikonloppuna uskaltais antaa sille. Pelkään, et menee massu sekaisin.
Ja täytynee laittaa sille joku vanha matto alle, ettei se sotke sillä joka paikkaa. :)


Savulainen näytelmissä


Sisko ja sen veli
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 27.10.2010 klo 20:13)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 27.10.2010 klo 20:53  
+
0
Ai se meni just toisin päin toi ripsijuttu... Lääkäri sano mulle, et jos haluisin käyttää Alissaa jalostukseen, ni pitäs valita sellanen uros, jolla ei oo distichiasista. Totesin sit vaan, et enpä oo Alissaa aatellu jalostukseen käyttää... :wink:

Nyt toi hurtta alkaa jo olla aika normaali. Pistin ruokaakin tulemaan, ku rupes kuulumaan vinkunaa. Vissiin vähän nälättää, ku on viimeks eilen illalla syöny... Oli kyl outo päivä, ku Alissa vaan nukku, oon vaan niin tottunu puuhailemaan Alissan kans kaikenlaist joka päivä. Mul oli ihan toimeton olo, ku ei "voinu" ees lenkil lähtee. Ihan ku ei vois käydä lenkil ilman koiraa. :nauru:

Mannatus, oliks sen teiän lääkärin nimi Eva Einola-Koponen? Saatiin joo kuvat CD:lle. Lisäks saatiin röntgenkuvat myös paperiversiona, kun ne tulostu vahingos kahteen kertaan. Ne on aika hienot. :wink: Tässä viel Alissan lonkkakuva, jos haluut vertailla. Oon aika ylpee noista Alissan reisilihaksista. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 09:31  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Oho, taisin juuri ilmottautua kasvattajan peruskurssille :shifty:



Kaikkea sitä sattuu:nauru: Ite just sain postissa kennelnimen:viheltel: Olen koittanut päästä kasvattajan jatkokurssille, mutta niitä järjestetään ilmeisen harvoin.

Tämä Einola-Koponen on vissiin näillä main ainoa lääkäri, joka tekee virallisia silmätarkkeja. Ja kyllä vaan on munkin molemmilla shelteillä em. vaiva eli ylimääräisiä ripsiä, mutta eivät ole vaivanneet kumpaakaan. Jos täällä olis sellanen koputtaa puuta hymiö, niin iskisin sen tähän kohtaan.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 10:07  
+
0

Sonik kirjoitti:

Mä löysin kaupasta muutaman ydinluun Savulle. Täytyy katsoa jos viikonloppuna uskaltais antaa sille. Pelkään, et menee massu sekaisin.
Ja täytynee laittaa sille joku vanha matto alle, ettei se sotke sillä joka paikkaa. :)



Sellainen vinkki, että älä sitten sen ydinluun jälkeen anna koiralle nappulaa. Menee tasan tarkkaan vatsa sitten sekaisin =D Nimim. kokemusta on.. annettiin just vahingossa ydinluun jälkeen nappuloita ajatuksissamme illasta ja aamusta oli koko eteinen miinoitettu. Ei onneksi ollut mitään ripulia, mutta kuitenkin vähän löysempää ja karmean hajuista kasaa =D Tulipahan kerralla opittua, että luita ja nappuloita ei ole hyvä sotkea.

Vau mitkä reisilihakset Alissalla!

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 16:31  
+
0
Ampiaisvyötärö ja muhkeat reidet, ihan kateeks käy:peukku:

Ihan asiasta kukkakeppiin... alkuvuodesta ostin akvaarioon 5 kpl platyja, joista on kuollut kolme, mutta nyt mulla on kuitenkin 9 platya, eilisestä lisääntyneet kahdella:shifty: Kohta lahjotan osan hyväntekeväisyyteen tai keitän kalasoppaa, jos kovasti vielä lisääntyvät. Yks olis tietysti, jos ostais isomman akvaarion:viheltel:

Itse olen antanut aidot luut ulkohommiks koirille, kun ei oikein tahdo pysyä samassa kohdassa lattiaa noi järsimykset.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 17:54  
+
0
Kelpais kyl mullekkin yhtä muhkeet reidet, ku Alissalla. :wink: Jännä kyl nähdä, mitä kaikkee tonne karvan alle piiloutuu...

Sonik, ostitko siis raakoja ydinluita vai savustettuja? Ei Alissalla ainakaan oo koskaan menny maha sekasin, vaikka se onkin saanu savustetun ydinluun jälkeen myös nappulaa.

Caramelli, haluutko paljastaa meillekin, minkä kennelnimen sait? :hymy:

Ton Einola-Koposen lisäks Turun Pet Vetissä Tuomas Illukka tekee myös virallisia silmätarkastuksia ja sen tytär on myös kouluttautumassa silmätarkastajaksi. Mä menin tonne Koira-kissaklinikalle sen takia, kun se oli halvempi ku Pet Vet. Käviks sää Caramelli kans tuolla Koira-kissaklinikalla?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 18:21  
+
0
Tutuli, ihan raakoja luita. Uskaltauduin kysymään lihatiskiä sulkevalta tädiltä, et mahtaakohan teillä olla koirille sopivia luita. Sanoi, et just nyt itse asiassa on, mut ei kuulu vakiotavaraan. Kolme se niitä sit haki kylmiöstä. Painoi yhteensä 1,6kg ja maksoi 2,5e. Ei kyl kovin kalliita ja noissa oli ihan lihaakin ihan mukavasti ympärillä.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 28.10.2010 klo 22:14  
+
0
^No raaoista luista voikin sit mennä masu sekasin. Mä en oo ostanu Alissalle raakoja rustoluita ku kerran, ku se ei osaa syödä luita yhessä paikassa. Yleensä se vaeltelee luu suussa ympäriinsä ja vinkuu sen näkösenä, et se ettii luulle piilopaikkaa. :roll: Pari kertaa se on saanu siankorvan ulkona ja se on haudattu multaan. :nauru: Siankorvat on muutenkin jostain syystä pahimpia vinkukohtauksen aiheuttajia, sitä vinkunaa voi oikeesti kestää puolkin tuntia. Ihan pöhkö koira... :wink:

Muoks. Piti viäl sanoa, et jos haluut jatkossakin ostaa raakoja luita Savulle, niin ruokakauppojen eläinosaston pakastealtaassa/-kaapissa myydään Oscar-rustoluita isoissa paketeissa.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 28.10.2010 klo 22:16)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Perjantaina, 29.10.2010 klo 07:42  
+
0
Meillä mentiin eilen dentastiksi suussa ympäri kämppää vinkuen. Yleensä noi menee ihan hetkessä, ni olin jo hiukan huolissaan, et mikähän sillä on hätänä. Hätä selvis hetken kuluttua, kun mentiin miehen kans parvekkeelle tupakalle ja Savu jäi tikkunsa kanssa sisälle. Hetken pyörittyään se tipautti sen keskelle olkkarin lattiaa ja veti sen uuden punkkansa siihen päälle. :nauru: Ja oli sitten niin tyytyväisen näköinen löydettyään tikulleen piilon.
Hassu poika. :nauru:
Oli kyllä eka kerta, kun piilottaa mitään.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Perjantaina, 29.10.2010 klo 09:32  
+
0
Voi itku! :mad: Nyt tuli kisojen aikataulut, ja noi on järjestetty näissä kisoissa luokittain niin että medien radat ovat viimeisenä. Eli meillä kisat alkaa vähän ennen kuutta ja loppuu hieman ennen yhdeksää illalla. Ennen kisoja en voi lähteä Sirua kimppalenkittää :( pitikin sattua näin huonosti!
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Perjantaina, 29.10.2010 klo 09:47  
+
0
TutuliKissa ja koira klinikalla on tullut käytyä. Olen tykännyt palvelusta kaikin puolin.
Mitenkähän se mahtaa olla noitten kennelnimien mainitsemisen kans, katotaankohan se mainostamiseks.

Sonik semmosta se on kun ei aina ymmärrä noitten lasten juttuja, saatikka karvalasten. Toinen vaan yrittää sanoa, että maha täynnä ja mihin voin säilöä tän luun huomista varten:nauru:
Onneks Savu piilotti luun omaan sänkyyn, eikä sun tyynyn alle. Ja onneks se oli puruluu, eikä aito.

Voi harmi Suzuna olishan se ollut paljon kivampi kisata päivällä, kun iltamyöhällä ja taitais tosiaan mennä kisavire, jos lähtis metsään riehumaan.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265870
(Tilastot päivitetty viimeksi 04.05.2024 klo 05:30)