Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 19.10.2010 klo 21:35

Shetlanninlammaskoirat - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 43 44 45 ... 50

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Sunnuntaina, 20.02.2011 klo 20:09  
+
0
Kiitos Mannatus tuomarivinkeistä! :aurinko: Noille sitte mittauttamaan ja karvat pois, ni toivotaan, et sais Alissan mediksi! Voi olla aika vinkeen näköstä, kun on sään kohdalla kalju laikku... :nauru: Ja sitäpaitsi medien maksimikorkeus on 42,99 cm ja mä laitoin mitan 42,9 cm:n kohdalle, onhan siinä toi 0,09 cm vielä varaa. :nauru: Muistatko Mannatus, kun kesän kurssilla saatiin semmonenkin vinkki, et tosi pitkä lenkki koiran kanssa ennen mittausta, niin mittaustulos on usein pienempi? Mahtaiskohan auttaa... :mietiskel: Ja aika jännä juttu, jos jotkut tuomarit oikeesti aattelee koiran parasta ja laittaa rajatapauksen pienempään säkäluokkaan. Toisaalta ymmärrän kyllä sen, jos koira on oikeesti ihan siinä rajoilla, niin voihan se mittaus heittää juurikin ne ratkasevat millit...

Miizuli, kannattaa varmaan ainakin yrittää vielä saada Pelle medeihin, oishan se kisauran kannalta aika loistava juttu, jos koira oiskin iso medi, eikä pieni maxi. :wink: Ja aika erikoista, että tuomari on mitannut karvojen päältä, Alissallakin on siinä kohdassa tosi paljon karvaa, jotka varmasti tois just ne ratkasevat millit lisää. Millanen mitta siellä mittauksessa muuten oli käytössä? Kokeiliko ne silleen, et laittaa sen mitan siihen medirajalle ja sit testaa, mahtuuko koira mitan alle? Vai mittasko ne vaan korkeuden perinteisesti ja sit tuomio?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Sunnuntaina, 20.02.2011 klo 21:24  
+
0
Tutuli, kyllä varmasti mittautan vielä, ei se ota jos ei annakaan. Olishan se ihan mahtavaa jos tuon mediksi saisi muuttumaan. Mitta laitettiin medirajalle mutta mittauspaikka jäi vähän mietityttämään. Mistä kohtaa se kuuluu virallisesti mitata?
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Sunnuntaina, 20.02.2011 klo 22:06  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Muistatko Mannatus, kun kesän kurssilla saatiin semmonenkin vinkki, et tosi pitkä lenkki koiran kanssa ennen mittausta, niin mittaustulos on usein pienempi? Mahtaiskohan auttaa... :mietiskel:?



Itseasiassa en tätä enää muistanut, mutta nyt kun sanoit niin niinhän se olikin! :) Voihan siinä olla perääkin. Kun miettii esim. nyrkkeilijöitä niin jotkuhan lenkkeilevät/rääkkäävät itseään saunassa, jossa nestettä kuluisi ja paino putoaisi. Jos jotenkin sama efekti olisi myös koiralla, että tiivistyy. :nauru::mietiskel:
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Sunnuntaina, 20.02.2011 klo 23:17  
+
0
Mua on aina naurattanut näyttelyissä se tuomareilla vehtaaminen, siis se että haetaan tietyltä tuomarilta tietty arvostelu (näin kärjistettynä). Nyt mää suunnittelen ihan samaa paremman tuloksen toivossa. :enkeli:
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Maanantaina, 21.02.2011 klo 09:33  
+
0
^:nauru:

Mä ainakin mittasin Alissan korkeuden siitä "säkäluun" päältä, karvojen alta. Samaten kesän agikurssilla me mitattiin siitä.

Mannatus, mä niin komppaan sun uusinta blogitekstiä! :peukku:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Maanantaina, 21.02.2011 klo 14:04  
+
0
Saatoin juuri ilmoittaa meidät toukokuussa alkavalle jälkikurssille.:shifty:
Pitänee toi karvaeläin kääriä siel metässä johkin kelmuun, ettei oo takiaisia täynnä.. :nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Maanantaina, 21.02.2011 klo 18:01  
+
0
Terve kaikille sheltti ihmisille!

En oo pahemmin tätä teidän hurjaa vauhtia kasvavaa topicia lueskellut, jotan voi olla että kysymykseeni on vastaus edellisellä sivulla... :o :)

Eli meille on varmaankin vuoden sisään tulossa bordercollie neiti, mutta kuitenkin takaraivossa on mietinnässä shelttikin. Kun en ole viellä ihan varma riittääkö mun rahkeet bordercollieen...?
Pyreneittepaimenkoira myös mietinnässä...

Kuitenkin haluaisin tietää jotain sheltanninlammaskoirasta. Millainen koira shletti on harrastuskoirana? Tarkoituksena olisi harrastaa ainakin sitä agilityä, mutta myös toko olis mukana kuvioissa. Josku näyttelytkin. Tiedän että paljonhan sheltin kanssa harrastetaan agilityä yms. Mutta mihin asioihin sitten erityisesti kannttaisi kiinnittää huomiota pentuetta valittaessa että koiralla olis mahd. hyvät rahkeetharrastamiseen (ja ehkä kilpailemiseenkin)?
Entä kuinka paljon sheltit kestävät toistoa? Kun tokossahan se on melkein välttämätöntä...
Ja sitten jos jollakin on kokemusta sekä sheltistä ja bc:sta, olisin kovin kiitollinen vertailusta tms.

Tulipa sekavaa, mutta kiitos jo etukäteen!

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Maanantaina, 21.02.2011 klo 18:45  
+
0
Mä harrastan Rommin kanssa tokoa. TK1:nen on yhden tuloksen päässä. Mitähän mä osaisin sanoa.. Rodun sisällä on vaihtelua luonteessa paljon, vaikka pääsääntöisesti on mentykin eteenpäin. Nämä seuraavat ajatukset ovat täysin omiani ja pohjautuvat vain tähän yhteen yksilöön ja kaverieni koiriin.

Sheltti on nopea oppimaan, joten paljoa toistoja ei välttämättä sen takia tarvita. Riippuen yksilöistä, jotkut eivät kestä toistoa, toiset, kuten Rommi, taas eivät ole moksiskaan useammasta toistosta. Rommi on ehkä keskimääräistä shelttiä kovempi, eikä se mene lukkoon pakotteista. Esim. itse olen opettanut sekä tavallisen että metallikapulan noudon pakotteella, pitämisen kautta. Tämähän on monen sheltti-ihmisen mielestä ihan nou nou, mutta ei meidän Rommi ollut moksiskaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyllä koiran pitäisi kestää kevyttä pakotetta, jos sen kanssa aikoo tosissaan harrastaa lajia kuin lajia. Kuitenkin tiedän shelttejä, jotka eivät kestä toistoa ja vaativat enemmän motivointia jne ja pakotteet saavat ne lukkoon.

Sheltti on minulle sopiva harrastuskaveri. Se on aina valmis, tekee mielellään, oppii nopeasti ja on kerta kaikkisen hauska koira. Ei mene treenejä ettenkö nauraisi jotain Rommin tekemisille. Rotutyypillisinä ongelmina sanoisin nopeuden. Naksu on kova sana.. Toki tuohan tämä sitten tokossa näyttävyyttä liikkeisiin. Liika pehmeys on oma lukunsa, mutta valitsemalla tarkkaan kasvattajan ja yhdistelmän, hyvä harrastuskoira varmana löytyy. Sheltti ei hypi seinille, jos lenkki tai treenit jäävät normaalia lyhyemmäksi. Tosin meillä Rommi kyllä osoittaa tarvitsevansa tekemistä tällaisina päivinä kantamalla leluja luokse ja komentamalla, mutta rauhoittuu sitten olemaan.

Minulle tällainen Rommin kaltainen, nopea, sähäkkä ja riittävän kova koira on hyvä. Rommi rakastaa tokoa, sen silmät oikein syttyy, kun otan treenikamoja esiin. Ehkä aavistuksen enemmän malttia toivoisin Rommille, ehkä seuraavalla pennulla sitä on enemmän. Rommi nostaa helposti kierroksia ja ei meinaa malttaa keskittä aina, mutta nopeasti se kyllä itsensä kokoaa. Se vain vaatii välillä vähän tylsistyttämistä. Tämä on tyypillinen ilmiö silloin, kun on lenkki jäänyt jostain syystä lyhyeksi ja on pitänyt kiireellä mennä ohjattuihin treeneihin.

Faktahan se kuitenkin on, että ei sheltillä ihan niin isoa työmoottoria oli kuin bc:llä tai kelpiellä tai muulla pk-koiralla. Kyllä sheltin meno todennäköisesti hyytyy nopeammin kuin bc:n eli jos tosiaan haluat ihan varmasti pärjätä tokossa tai muussa lajissa, niin ehkä ottaisin sinuna bc:n. Sheltillä voi nimittäin ylemmissä tokoluokissa tulla puutetta motivaation ylläpidossa todennäköisemmin kuin bc:llä.

Sitten kasvattaja-asia.. Kannattaa mennä käymään agility- ja tokokisoissa ja kysellä sieltä sheltti-ihmisiltä mistä heidän koirat on. Itse voin antaa yv:llä suosituksia mielestäni hyvistä kasvattajista, joiden koirista on oikeasti harrastuskoiriksi niin rakenteen kuin päänuppinsa puolesta. Kaikki kasvattajat eivät itse kisaa, joten katselisin myös kasvattien tuloksia. Tietyillä kasvattajilta haeteaan niitä harrastuskoiria ja tietyiltä sitten näyttelykoirat..Tosin.. pääsääntöisesti kivan kaverin saa lähes tulkoon kasvattajalta kuin kasvattajalta, jos tavoitteet eivät ole valiotitteleissä.

Miizuli varmana osaa kertoa enemmän sheltti-bc vertailusta, omistaahan hän molempia tapauksia =)

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Maanantaina, 21.02.2011 klo 23:14  
+
0
Myykin, laitoin sulle yksityisviestillä mietteitäni. :hymy:
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Tiistaina, 22.02.2011 klo 09:54  
+
0
Paulchen No ei ihme sitten kun en ole sitä huomannut, mutta ainakin hyvin se sun blogi on jo lähtenyt käyntiin :peukku:

Miizuli Ok, kuulostaapa kivalle! Mä en malta odottaa että pääsisin itse käymään siellä tutustumassa, saatikka sitten, että pääsisi sinne treenailemaan.

Eilen jäi tokoilut välistä kun olin sen verran kipeä, mutta tänään ajattelin kyllä mennä agilityyn vaikka mikä olisi.
shelam 4/10
Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Tiistaina, 22.02.2011 klo 12:20  
+
0
No eipä sit päästy jälkikurssille, liian aikaisin iloitsin.
Kaikki kurssit on kuulemma peruttu ja ko. koirakoulu lakkautettu. :(
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Tiistaina, 22.02.2011 klo 19:13  
+
0
Rommitus: Kiitos viestistä! Siitä oli paljon hyötyä! Ja laita vain yv:tä tulemaan, kaikki vinkit yms. otetaan vastaan! :)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Tiistaina, 22.02.2011 klo 21:42  
+
0
Rommitus jo kommentoikin aika tyhjentävästi, mut vielä pari juttua tuli mieleen. Jos haluat harrastaa agia oikein tosissasi, kannattaa varautua myös siihen, että koirasta saattaa kasvaa niin suuri, että se on pieni maxi. Tälläkin palstalla aika moni saa jännätä, onko koira medi vai juuri ja juuri maxi. Kyllähän pienellä maxilla voi aina kisata, mutta menestystä ei välttämättä pikkumaxin kanssa tule niin nopeasti. Ja jos näyttelyt kiinnostavat, kannattaa varautua jälleen siihen, että koirasta kasvaa liian suuri niihin piireihin. :wink: Lisäksi korvat aiheuttaa välillä harmia ja niiden kanssa joutuu taistelemaan, jotta vois näyttelyihin osallistua.

Mulla on nyt viime syksystä saakka kokemusta sheltistä agilitykoirana. Alissa ainakin sytty lajiin samantien, on oppinut nopeasti ja on kestänyt kentällä hyvin toistoja. Alissaa ei tartte agikentällä pahemmin motivoida, vaan esteiden suorittaminen itsessään on sille motivoivaa. Yleisestikin sheltin kanssa on mukavaa harrastaa, koska esim. tokossa sitä on niin helppo motivoida ruualla ja ainakin Alissa on aina messissä mitä ikinä me tehtiinkään. :hymy:

Sonik, tosi harmi, että teiän kurssi peruuntu. :( Mut varmasti keväällä ja kesällä on paljon jälkikursseja. Alissakin tykkää jäljestää, oispa jo sula maa, niin vois sitä taas tehdä!

Eilen me päästiin taas agitreeneihin ja aiheena oli takaakierto. Harkat meni ihan hyvin, mutta jostain syystä mua jännittää tehdä juttuja ohjaajan edessä ja Alissa selvästi aisti eilen sen ja mun pikkunen epävarmuus tarttu heti siihen. :ttou: Ihan uskomatonta, miten tarkkaan toi koira mua lukee... Lopussa kokeiltiin samoja juttuja itekseen ja heti meni paljon paremmin, koska mäkin olin rennonpi. Ihan hassua jännittää tollasessa tilanteessa, mut minkäs sitä itelleen voi... Lopussa mua niin nauratti, kun Mannatus ja Manna tuli halliin sisälle, Alissa kuuli Mannan haukkuvan kauempana aidan takana ja lähti kauheeta kyytiä vetämään kaveriaan kohti. Pikasesti ne sai morjestaa ja heti oli painimatsit aluillaan. :nauru:

Nyt mun shetlantilainen on täydessä unessa 1,5 h hiihtolenkin jälkeen. Mäkin oon ihan puhki, eipä oo tullu vähään aikaan hiihdettyä. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Tiistaina, 22.02.2011 klo 22:20  
+
0
Hehkutan nyt tännekkin vaikka kirjoitin jo pitemmin tuonne pennunomistajien pulinaan: Lillipä oppi tänään kiipeämään portaat ylös! Jee!

Huomenna on taas pentukerho, toivottavasti tällä kertaa ollaan rohkeampia kuin viimeksi. Tajusin muuten, että siellähän oli viimeksi kaksi pentua yhdeltä kasvattajalta, jolta myös havittelin pentua silloin syksyllä. Niimpä tietysti, pieni maailma.

Sumppisuu

Sumppisuu
Viestimäärä: 110

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 10:45  
+
0
Meillä vastustelee, molemmilla koirilla kennelyskä. Reilu viikko sitten alkoi, "onneksi" molemmilla koirilla suht samaan aikaan ja nyt ovat jo oireettomia. Spanielilla oli huomattavasti kovemmat oireet kun sheltillä, saikin antibioottikuurin. Iisisti otetaan, treeneihin tai muiden koirien luo ole vielä toviin asiaa. Onkohan tuota kennelyskää enemmänkin liikkeellä Etelä-Suomessa, tietääkö joku? Meillä molemmat koirat on rokotettu viime kesänä sitä vastaan mutta eihän se aina estä tartuntaa.

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 21:21  
+
0
Opetin tänään tuota rohmupossua noukkimaan herkkuja vedestä. Kunnon koulutusta hopeanuoli tyyliin siis. :nauru:

Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 24.02.2011 klo 07:44  
+
0
Ihana Nemi :love::nauru:

Toi kuullostaa hauskalta, kun koira ottaa namia upoksista. Savu ainakin puhaltaa samalla nenän kautta ilmaa ja vesi kuplii.
Me harrastettiin tuota viime kesänä, kun piti saada eläin juomaan kuumuuden takia hiukan enemmän.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Nops

Nops
Viestimäärä: 3

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 24.02.2011 klo 11:12  
+
0
Hei olisin kysellyt minkälaisilla harjoilla tuo turkki hoituu? Koitin etsiskellä ketjusta, mutta ei sattunut silmiini... Siispä kampaa, karstaa, tavallista harjaa, mitäs? :)

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 24.02.2011 klo 11:29  
+
0
Eipä tuohon turkkiin mitään erikoisia välineitä tarvitse. Jotkut suosivat antistaattisia Roger Para merkkisiä harjoja. Itseltäni löytyy seuraavanlainen trimmaussetti:



1. pallopäinen metalliharja
2. pieni Roger Para harja
(saatiin uuden pennun mukana.. en nyt tiedä onko niin ihmeellinen)
3. kaksi puoleinen kampa tiheä ja väljempi
(myöhemmin viisastuneena itse suosisin, että jos kampoja haluaa useampaa tiheyttä ostaa sitten kaksi erilaista)
4. Eicker Beta 6" suorat sakset
5. pieni karsta (näyttelyitä varten, muutoin ei tule käytettyä)
6. kynsisakset
7. Käherryshuollosta ostettu pieni sumupullo
(tulee todella hienoa sumua, joten ei peljoa, että koira kastuisi liikaa)
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.02.2011 klo 11:30)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 3 - Torstaina, 24.02.2011 klo 12:35  
+
0
Tuo video Nemin nappulan metsästyksestä on ihan huippu :nauru: Pitää kokeilla Even kanssa, Siruhan ei nenäänsä kastele, juo ensin kupin tyhjäksi että saa namin otettua :nauru:

Mulla on sittenkin matchoilija-sheltti :eek: Siru oli astuvinaan ystävän saksanpaimenkoira urosta, oli siinä naurussa pidättelemistä kun tuo lanteet letkuen kulki toisen perässä.

Mulla kanssa hyvin vaihtelevia kokemuksia tuosta agilityn mittauksesta, ensimmäinen tuomari mittasi hyvin tarkkaan, teki turkkiin jakauksen ja tarkisti että koira seisoi hyvin. Toinen tuomari vain roiskaisi mitan sinnepäin koiran päälle ja sillä hyvä. Turkin päältä mittaustulos oli sentin enemmän kuin turkin alta tehty mittaus :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

  Siirry sivulle: 1 ... 43 44 45 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28211
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6340
Viestejä yhteensä545731
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 04.05.2024 klo 17:30)