Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 11.03.2011 klo 17:29

Shetlanninlammaskoirat - osa 4

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 12:38  
+
0

Rommitus kirjoitti:

Eihän sheltit mitään pk-koiria ole, ihan faktahan tämä on. Ovat pehmeämpiä ja ohjaajan on tämä tiedostettava. Hyvä niin, jos haluaisin pk-luonteisen koiran, niin ottaisin pk-koiran.



Ei ole, ja hyvä niin :nauru: Sen on kyllä huomannut että tuo oma pk-rotuinen on hyvin erilainen, ja aivan eritavalla saa sen kanssa tehdä töitäkin. Sheltti tuntuu tuohon verrattuna niin kovin helpolta. Ei tarvitse ollenkaan hakata päätä seinään.

Sheltissä on se hyvä juuri että kisatessa/treenatessa antaa kaikkensa ja kotona on kuin paraskin sohvachamppiooni :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 12:39  
+
0
Ethän Tutuli vaan loukkaantunut mun kommentista? Ei ollut tarkotus ainakaan loukata, aina ei vaan hoksaa, että kirjotetun tekstin voi toinen lukea eri tavalla kuin itse sen ymmärtää.

Toffohan se siinä kattelee kameraan. En oikein tiedä tosta, että onko se tiineenä, kun itse toivoo sitä niin kovasti, että epäilen näkeväni merkkejä vaik'ei niitä oliskaan. Pari päivää sitten ilmestyi sellainen limainen pieni verihyytymä Toffon housukarvoihin, sitä en ainakaan pystynyt kuvittelemaan.
Kovasti se on mun perääni ja kaipaa rassutuksia, eikä poistu edes toiseen huoneeseen, vaan seuraa minua joka paikkaan. Jopa siinä määrin, että mennessäni postilaatikolle tänä aamuna se loikkasi aidan yli mun perääni. Melli vaan haukkui meidän perään, vaikka olis voinut astua aidan yli, kun lumi on niin ylhäällä. Enää en uskalla mennä pois pihasta, kun koirat on ulkona, ennen kuin lumi sulaa.

Mun tytöt on ainakin juoksuaikana kovia mörköilemään ja ääniherkkiä on kumpikin. Päinvastoin kuin Siru, nämä herkistelee kotona, minkä luulen johtuvan reviirin vartioinnista. Kaikki ylimääräiset ulkoa kuuluvat äänet saavat haukkuryöpyn aikaan. Lenkillä ollessa ylimääräiset äänet saa kyllä aikaan väistöliikkeen, mutta sitten todetaan, että semmonen ääni ja jatketaan matkaa.

Mää olen niin onnellinen! Toffo on päässyt yli autossa onksentelusta. Ilmeisesti aika on tehnyt tehtävänsä. Voin laittaa sen farkun takaosaan Mellin kanssa ja se vaan nukkuu koko matkan. Ja Melli sitten. Sekin oli kopassaan ihan hiljaa, kun mentiin mummulle kylään. Yleensä se on inissyt tai kiljunut ekat viisi minuuttia, mutta nyt se oli hiiskumatta ja makoili ihan rauhassa! Toivotaan, että sama meno jatkuu vastakin.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

elpe

elpe
Viestimäärä: 3

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 13:02  
+
0
Heii :)

Täällä mukaan ilmottautuisi sheltti kaksikko Väinö ja Valto.
Aluksi laitan kuvan poitsuista, jos vain onnistun :D
Väinö ja Valto nauttii tuulesta :)

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 14:58  
+
0
Moikka ja tervetuloa!:heiluti:
Mitäs Väinölle ja Valtolle kuuluu?
Oli muuten ihana kuva tuo:wink:

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 21:30  
+
0

CaraMelli kirjoitti:

Ethän Tutuli vaan loukkaantunut mun kommentista? Ei ollut tarkotus ainakaan loukata, aina ei vaan hoksaa, että kirjotetun tekstin voi toinen lukea eri tavalla kuin itse sen ymmärtää.



Mistä mää olisin loukkaantunu? :mietiskel: Onnitteluista vai? :nauru: Kuulostiko mun vastaus jotenkin siltä, et olisin loukkaantunu? Eli ei huolta, en loukkaantunu. :hymy:

Suzuna, taitaa se kisakärpänen purasta aika vaivihkaa. :wink: Noo, kattellaan rauhassa, kaikki riippuu niin siitä, saako Alissan medeihin ja jos me kisataan, niin maltilla kyynärien takia.

Tervetuloa elpe! :aurinko: Komeat Väinö ja Valto!

Mun pitää vielä shelttien luonteista sanoa. Mun mielestä se on silmiinpistävää, että usein, kun joku ehdottaa shelttiä rotukyselypalstalla, nousee arkuus esiin jonkun ei sheltti-ihmisen toimesta ja sitten joku täältä palstalta menee puolustelemaan shelttejä ja kertoo, ettei ole tavannut juurikaan arkoja shelttejä, oma koira on reipas jne. Mun mielestä tää kertoo jotain. Ehkä siitä, että täällä sheltti-ihmiset tiedostaa ongelman, osaa ettiä pennun sopivista vanhemmista ja sosiaalistaa koiransa hyvin. Kun taas ne ihmiset, joilla on arka sheltti, on ollu ehkä vähän pihalla asioista ja ottanu itelleen vaan "kivan ja helpon kotikoiran" ja olettanu, että ei sen kanssa tartte tehä mitään. Ja tää taas kertoo siitä, että olemalla huolellinen pennun etsinnässä ja sosiaalistamisessa, saa mitä suurimmalla todennäkösyydellä reippaan koiran.

Tajuskohan kukaan, mitä mä koitin selittää... :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 31.03.2011 klo 21:30)

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 21:54  
+
0
Sonik, Lahti tosiaan ole kamalan kaukana, kuka tietää vaikka sinne ajelisin ;) Mutta todennäköisempää taitaa olla, että jos heinäkuussa olette tulossa, niin sinne saatankin suunnata!

Suzuna, Espoohan onkin sitten jo hyvinkin lähempänä :) Jos ulkoiluseuraa kaipaatte, niin voitaisiin tuon meidän pölliskön kanssa tulla joku kerta kyläilemään!

Kaiken kaikkiaan kuulostaa kyllä aina vain paremmalta ja sopivammalta sheltti meidän sakkiin! Kaikki allaoleva vain vahvistaa omaa ajatusta sheltin hankkimisesta.

Suzuna kirjoitti:

Oppii ja tekee ajatuksen voimalla, aina yhtä innokkaasti. Meillä toistoherkkyyttä ei ole ollenkaan, koira tekee vaikka tuhat kertaa samalla innolla. .. Sheltissä on se hyvä juuri että kisatessa/treenatessa antaa kaikkensa ja kotona on kuin paraskin sohvachamppiooni.



Rommitus kirjoitti:

Tekee innolla vaikka miljoona toistoa, virtaa on kuin pienessä kylässä ja nauttii siitä, kun saa ohjaajan kanssa tehdä. .. Eihän sheltit mitään pk-koiria ole, ihan faktahan tämä on.



Ja kaiken lisäksi sheltit on hirmu kauniita, kermana kakun päällä :nauru: Täytyy nyt ottaa aikaa, ja tutustua rotuun oikein ajan kanssa, ja ehkäpä meilläkin jossain vaiheessa pieni sheltti touhuaa!

Tutuli kirjoitti:

Ehkä siitä, että täällä sheltti-ihmiset tiedostaa ongelman, osaa ettiä pennun sopivista vanhemmista ja sosiaalistaa koiransa hyvin. Kun taas ne ihmiset, joilla on arka sheltti, on ollu ehkä vähän pihalla asioista ja ottanu itelleen vaan "kivan ja helpon kotikoiran" ja olettanu, että ei sen kanssa tartte tehä mitään. Ja tää taas kertoo siitä, että olemalla huolellinen pennun etsinnässä ja sosiaalistamisessa, saa mitä suurimmalla todennäkösyydellä reippaan koiran.

:peukku:

Mutta niin, niitä kasvattaja-ehdotuksia (tai ehdottomia ei-eitä) ottaisin enemmän kuin mielellään vastaan tuonne yksityisviestien puolelle, kun en mie tiiä miten osaisin niin monista valita..

Kiitos taas kaikille! Ihana kun jaksatte valaista :)
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

sinis

sinis
Viestimäärä: 69

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Torstaina, 31.03.2011 klo 22:55  
+
0
Meidän sheltistä taitaa vielä kasvaa collie.. Eilen täytti 10 viikkoa ja yritettiin sitten vähän säkää mittailla, tosin koira ei ollut ihan samaa mieltä, mutta kyllä se jo yli 30cm on. Mä olin saavani tulokseksi 31-32cm ja kaveri koitti tänään ja sai sen 32cm. Apuva.. :eek:

Minkä kokoisia muiden sheltit on olleet samassa iässä?
Remo 230412
Koda 190614

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 07:11  
+
0
Rommi oli 10 viikkoisena noin mittauksella 24 senttiä. Täällä näkee Rommin kasvun kehityksen. Mitat ovat noin mittoja suurimmaksi osaksi, ainoat tarkat ovat sitten aikuismitta sekä 14 ja 16 viikkoiset mitat. Itse olen käyttänyt tätä taulukkoa avuksi, kun olen pennun kasvua vertaillut.

sinis

sinis
Viestimäärä: 69

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 10:20  
+
0
Hui sentään, taitaa tuo meidän riiviö sitten vähän normaalia isompi olla. Mutta toisaalta, sen isäkin on vähän ylikasvanut ja emä on puoliksi jenkki. Ja meidän Budi oli vielä pentueen isoin.. Aloin vaan miettimään, että onko tuo tosissaan niin kamalan suuri kun kaikki vastaantulijat väittää että ei oo sheltti vaan collie. :kieli:

Mä oon vähän hämilläni siitä miten erilaista ton koiran kanssa on kuin edellisen. Edellinen oli (tai on, onhan se elossa edelleen) kylläkin terrieri, joten.. Mutta jotenkin ihan uskomatonta, koiran voi päästää irti eikä se lähde kuono maata viistäen tuhatta ja sataa jäljittämään ties mitä. Ja kyllä tuossa selkeästi paimenkoiramaisia piirteitä on, pihallakin kun ollaan useamman ihmisen voimin niin sellanen hätä sillä on kyllä pitää porukka kasassa ja jos joku lähtee toiseen suuntaan niin tuo menee ihan hämilleen. Niin ihmisrakas hössöttäjä ja lapsien kanssa osaa leikkiä niin hienosti, on varovainen ja kiltti. Toisin kuin tosiaan mun aiempi koira, vihasi kaikkia ihmisiä, etenkin lapsia ja ainoa joka sitä pystyi ikinä kunnolla käsittelemään olin minä.

Ja kyllähän me löydettiin vanhemmankin koiran kanssa sitten monen vuoden perästä sellainen yhteys, että tuntui kuin koira toimisi ihan ajatuksen voimalla. Mutta musta tuntuu, että mulla on Budin kanssa jo nyt sellainen yhteys, ulkonakin harvemmin ehdin edes käskeä/ohjata mihinkään sivuun kävelemään kun koira tuntuu lukevan mun ajatuksia. :nauru:
Remo 230412
Koda 190614

elpe

elpe
Viestimäärä: 3

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 11:24  
+
0
Kiitos :)

Valto olikin 27.3 pentu mätsärissä ja tuli PUN1 ja BIS1 :) Ensimmäistä kertaa esitin poitsun ihan ite :D Kuvia en nyt oikeen osaa tähän lisätä :mietiskel:

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 12:58  
+
0
Rommituksen linkittämään taulukkoon jos vertaa, niin Lillistä on keskimäärin arvioituna tulossa 37-senttinen. Varsin passeli siis. :peukku: Toisaalta, mun mielestä vähän isompikin sheltti on aika käteensopiva. Onhan ne silti pieniä koiria, vaikka säkä olis 40cm ja rapiat päälle. Tuosta taulukosta näkyy myös, että kasvu alkaa tässä 5 kuukauden paikkeilla hidastua selvästi. Minä kun ajattelin, että joku kunnon kasvupyrähdys on edessä vielä murkkuiässä, niinkuin ihmisillä. No, saapa nähdä.

Tervetuloa elpe!

Ai niin, ja Lillillähän on tänään 5-kuukautissyntymäpäivä. :aurinko: Alan nyt ruokkimaan kahdesti päivässä. (saa samalla vähennettyä yöllä sisälle pissailua, kun iltaruoka tulee aiemmin) Penturuoka alkaa pikkuhiljaa loppua, joten aikuisruokaostoksille täytyy lähteä pian. Tuohon raakaruokintaankin aion perehtyä, ennekuin aloitan sen sekaruokinnan. Täällä on aika hyvät ohjeet. Ja voisi lainata kirjastosta sen Koiran luonnollinen ruokinta -kirjan, kunhan saan maksettua kaikki edelliset myöhästymismaksut...:viheltel:



muoks. Eilen muuten mittasin Lillin, ja oli edelleen sen 33cm. Kotimittaus toki vähän epämääräinen, mutta silti. Koko on pysynyt suunnilleen samana monta viikkoa. Ja eikä tämä edes ole niin "kunnon" honkkeli, kun näyttää että kasvaa vain pituutta. :nauru:

huoh. muoks vielä. Siis rungon pituus kasvaa, ei korkeus-pituus. Tai ehkä tajusitte jo. :)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 13:02)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 13:38  
+
0

Tutuli kirjoitti:


Mun pitää vielä shelttien luonteista sanoa. Mun mielestä se on silmiinpistävää, että usein, kun joku ehdottaa shelttiä rotukyselypalstalla, nousee arkuus esiin jonkun ei sheltti-ihmisen toimesta ja sitten joku täältä palstalta menee puolustelemaan shelttejä ja kertoo, ettei ole tavannut juurikaan arkoja shelttejä, oma koira on reipas jne. Mun mielestä tää kertoo jotain. Ehkä siitä, että täällä sheltti-ihmiset tiedostaa ongelman, osaa ettiä pennun sopivista vanhemmista ja sosiaalistaa koiransa hyvin. Kun taas ne ihmiset, joilla on arka sheltti, on ollu ehkä vähän pihalla asioista ja ottanu itelleen vaan "kivan ja helpon kotikoiran" ja olettanu, että ei sen kanssa tartte tehä mitään. Ja tää taas kertoo siitä, että olemalla huolellinen pennun etsinnässä ja sosiaalistamisessa, saa mitä suurimmalla todennäkösyydellä reippaan koiran.

Tajuskohan kukaan, mitä mä koitin selittää... :nauru:



Mun tuli lisäks mieleen, että sheltti ihmiset (lue sheltistä haaveilevat tai sellaisen omistavat) on pikkasen itsekin kuin shelttejä luonteeltaan. Ei kovin päällekäyviä ja vähän varautuneita vieraita kohtaan, mutta kaltaistensa seurassa hyvinkin seurallisia ja aika suvaitsevaisia :nauru: Lisäksi sheltit ja niiden ihmiset lukee kaveriaan ja sen ajatuksia kuin avointa kirjaa, ainakin yleensä. Lapset ainakin pienempänä valitti, kun arvasin jo etukäteen mitä pahojaan ne aikoi tehdä :kieli:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Sumppisuu

Sumppisuu
Viestimäärä: 110

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 13:44  
+
0
Tervehdys täältäkin! Stellakin täyttää pian sen maagisen vuoden ja onhan se aikuistunut aika tavalla. Tuosta mörköilystä yms, mun mielestä Stella on omistajan kautta rohkee, vierastaa vähän kummallisia asioita joskus, muttei jää niitä murehtimaan. Saattaa pöhistä pari kertaa jollekin tuulessa heiluvalle pussille tms, muttei juuri sen kummempaa skitsoilua. Ei haittaa normaalia arkea. Enemmän meillä vaikuttaa kun on kaksi koiraa, joista spanieli haukkuherkkä, siihen Stella sitten saattaa mennä joskus mukaan. Ja muutenkin kaksi koiraa saa aikaan enemmän vauhkoilua ja vaarallisia tilanteita kuin yksi. Mutta kyllä mä olen ainakin saanut sheltistä kivan perhekoiran, että huikeen harrastukaverin.

Onnea kaikille mätsäri/näyttelymenestyjille! Mun tarvis löytää inspiraatio johkin mätsäreihin nyt alkuun jos sitten sen H:n sais joskus jostain haalittua. Stella on aika iso, ~39cm ja lyhytturkkinen.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 14:04  
+
0
Stella on minusta just passeli. Näyttää koiralta eikä kuivausrummussa käyneeltä kanipuuhkalta, jos ilmaus sallitaan.:shifty:

Onko muiden silmiin osunut uus versio rotumääritelmästä jossa ihanne koko 36-37? Mistäköhän mä sen luin, ettei vaan olis ollu painovirhe.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 14:07)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 14:13  
+
0
^Rotumääritelmää on ilmeisesti jostain kumman syystä muutettu. Kuulin tästä vähän ristiriitaista juttua, että sheltti ry olisi muutosta vastustanut, mutta kennelliitto teki muutoksen? Paikkaansapitävyydestä en tiedä. Erikoista että suomen rotumääritelmä muutetaan yleisestä ja etenkin alkuperäisestä britti-määritelmästä...? :mietiskel:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 14:19  
+
0
Muutosta on tapahtunut myös brittiläisessä määritelmässä. Kokoasiasta ne meinasivat nostaa narttujen kokoa siihen 36 senttiin, mutta eivät tätä tehneet.

Mä olen lukenut tuon uuden rotumääritelmän ja oli suht ok, mutta ainoa asia, joka sai mut näkeen oikeasti punaista oli se, että oikeasti kaikki virheet olivat vakavia virheitä. Englannin kielessä olivat "highly undesirable" eli erittäin ei-toivottuja. Kuulinpa vain juttua, että kennelliitto olisi halunnut kaikkien virheiden olevan hylkääviä virheitä. Eli nätisti niputetaan pystyt korvat, koon vaihtelut ja värivirhe samaan kastiin oikeasti koiran elämää haittaavien rakennevirheiden jne. kanssa. Ja sopiikin hyvin yhteen Kennelliiton tavoitteen kanssa, että jalostuksen materiaalia laajennettaisiin ottamalla pikkuvikaisia myös käyttöön.

edit. Joo mun ymmärtääkseni rotuyhdistys nimenomaan vastusti tätä muutosta, mutta Kennelliitto tekee mitä haluaa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.04.2011 klo 14:20)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 14:28  
+
0
Joo, toi on muakin ihmetyttänyt, että värivirhe (otetaan nyt esimerkiksi oma koira) niputetaan samaan "vakava virhe" listaan rakenteellisten vikojen kanssa.
Väri kun ei kuitenkaan ole periytyvä ominaisuus. Tarkoittaen nyt ainakin tätä omaa merleväriä. :mietiskel:

Savun rakenne (josta se on saanut tuomareilta hyvää palautetta) on se syy miksi me kehiä kierretään, toivoen että joku tuomari välillä näkee sen väri ohi.

Mutta hiukkasen pitää nyt olla katkera, et siellä oli Paimiossa naapurikehässä lähes kokonaan musta merlenarttu napannut ERI:n. :roll:
En löytänyt ko. koirasta mitään infoa (blogia tai kotareita) mistä olisin voinut käydä näyttelyarvostelua stalkkaamassa. Varmaankin rakenne oli sit hällä melko huikea..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 14:46  
+
0

Rommitus kirjoitti:

Kuulinpa vain juttua, että kennelliitto olisi halunnut kaikkien virheiden olevan hylkääviä virheitä. Eli nätisti niputetaan pystyt korvat, koon vaihtelut ja värivirhe samaan kastiin oikeasti koiran elämää haittaavien rakennevirheiden jne. kanssa. Ja sopiikin hyvin yhteen Kennelliiton tavoitteen kanssa, että jalostuksen materiaalia laajennettaisiin ottamalla pikkuvikaisia myös käyttöön.

edit. Joo mun ymmärtääkseni rotuyhdistys nimenomaan vastusti tätä muutosta, mutta Kennelliitto tekee mitä haluaa.



Ihan oikeesti!? Hei, haloo :ttou:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 15:07  
+
0
Nyt ne tosiaan ovat kaikki vakavia virheitä, eivät ei-toivottuja. Ei järkeä ei. Värivirhe, jos ei johdu valkotekijäisyydestä, ei haittaa koiran elämää mitenkään, kuten ei myöskään pystyt korvat tai iso koko. Sen sijaan rakeenteelliset virheet tuottavatkin jo ongelmia. Shelteillä on suoruutta etuosassa ja lantio usein väärässä asennossa, pystyssä ja se on myös usein pitkä. Muutenhan sheltti on suht peruspiski rakenteeltaan, mutta noihin saisi kasvattajat ja tuomarit kiinnittää huomiota. Nämä rakennevirheet nyt sitten lievimmillään aiheuttaa koiralle lihasjumeja helpommin.

Ainoa asia, mitä mä olisin tahtonut tiukemmin tuossa uudessa rotumääritelmässä puututtavan olisi ollut hampaat. Ennen kaikkea peitsikulmurit. Onpahan vaan koirat, joilla on peitsikulmuri tai poistettu ne, voittaneet sertejä, vaikka peitsien pitäisi olla hylkäävä virhe, puhumattakaan niiden poistosta.. Shelteillä usein kuono on liian kapea ja alaleuka heikko, jolloin tulee ongelmia juurikin kulmureiden kanssa. Sama juttuhan on myös collieilla. Hammasongelmat, varsinkin kulmureiden painuminen ikeneen tuottavat jo koiralle kipua. Tähän pitäisi puuttua tiukemmalla kädellä. Ihan aikuisten oikeasti.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 4 - Perjantaina, 01.04.2011 klo 18:02  
+
0
Ettei vaan olis niin, että koska värivirheen, pystyt korvat ja ison koon huomaa hetkessä kokematonkin tuomari, niitä painotetaan ja rakenne, jota paksun turkin alta on hankalampi parissa minuutissa hahmottaa jää pakosta näyttelyssä vähemmälle huomiolle. Voi rähmä!

En ihmettele, että rotuyhdistyksessä haluttaisiin lisää jalostustarkkeja. Niissä on koiraa kohti sentään hurjasti enemmän aikaa paneutua rakenteeseen. Hitsi, kun ajattelee miten paljon joillekin merkkaa pelkästään hienot tittelit koiran nimen edessä ja kuitenkaan ne ei kerro terveydestä mitään. Kuvittelen mielessäni matadorin, leikatuin peitsihampain, D-lonkilla ja 2-kyynärillä, mut kun sillä on se kansainvälisen valion arvo.:eek:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265870
(Tilastot päivitetty viimeksi 04.05.2024 klo 05:30)