Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 07.02.2011 klo 23:17

Shiba

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9

Janetteee

Janetteee
Viestimäärä: 51

VS: SHIBA - Tiistaina, 17.11.2015 klo 17:58  
+
0
1. Miten teillä on ilmennyt tuo shiban ei niin vahva miellyttämisenhalu? Itseä hieman mietityttää, jos esimerkiksi pentuna ei tykkäisi kontaktista ja paijaamisesta, ja hakeutuisi aina vain omiin oloihinsa :( Koulutuksen suhteen asia ei niinkään mietitytä, itsepäisyys tuo vain mukavaa haastetta!

Mäkin ajattelin tulla tänne omia kokemuksia kirjoittelemaan, mulla on aikuisena tullut narttu ja pentuna tullut uros. Nero on pennusta asti ollut tosi läheisyydenkaipuinen, tykkää paijauksista ja huomiosta muutenkin. Välillä se saattaa mennä yläkertaan nukkumaan yksin, mutta muuten on lähes aina siellä missä ihmisetkin. Nero on vieraita kohtaan hiukan pidättyväinen, mutta se tutustuu kyllä nopeasti ja sen jälkeen ei ole pidättyväisyydestä tietoakaan. Kaikki mun ja miehen kaverit ja sukulaiset saa aina siitä riesan itselleen kun tulevat kyläilemaan :D Viimeksi se nukkui miehen kaverin kainalossa koko yön, kun oli meillä kylässä.
Kyu on vähän itsenäisempi, mutta ei sekään mikään omissa oloissa mököttäjä ole. Kyu on tosi avoin vieraita kohtaan ja menis missä tahansa kenen tahansa rapsutettavaksi. Kotona se nukkuu usein eri huoneessa, mutta yöllä usein vieressä ja välillä hakeutuu läheisyyteen. Ja rakastaa rapsutuksia :D
Tiivistettynä, mun molemmat shibat on mun mielestä just täydellisiä kotioloissa, ei roiku kokoajan kimpussa ja osaa rauhoittua omiin oloihin, mutta molemmat kuitenkin tykkää huomiosta.

2. Miten shiba yleensä käyttäytyy jos esimerkiksi kotiin tulee vieraita? Tämäkin, (kuten niin monet muutkin seikat) tuntuu olevan hyvin paljon luonteesta kiinni? Olen lukenut niin montaa keskustelua ja blogia, ja tuntuu että käyttäytyminen on aina hieman erilaista, mutta onko yleistä, että tullaan jollain tavalla tervehtimään, mutta tuntemattomista ei lopulta kuitenkaan niinkään välitetä? Miten sitten vieraiden koirien kanssa, tuleeko paljon ärhentelyä vaikkapa ohitustilanteissa? Asumme Helsingin keskustassa ja olisi siis aika tärkeää, että myös koirapuistoissa pystyisi todella käymään... :D (Tässä tietty koulutuksella suuri rooli.)

Kyu alkaa kiljumaan ja vinkumaan kun näkee auton tulevan pihalle, molemmat menevät innoissaan tervehtimään. Jos joku ihan vieras tulee, menevät omiin oloihinsa, mutta jos vähänkin joku tuttu niin jäävät kerjäämään rapsutuksia.

Mä en myöskään ollenkaan suosittelis shibaa, jos haluaa koirapuistokoiran. Tietysti kaikkien kanssa toimeen tulevia voi olla, varsinkin nuorena, mutta täytyy varautua ettei shiba voi muiden kanssa puistoilla. Nero oli vajaan vuoden ikään asti kaikkien kaveri, mutta nyt ei pysty käymään enää puistoissa, (paitsi tarkkaan valikoitujen koirien kanssa), vaikka pienempänä käytiin tosi usein. Ollaan siis jätetty suosiolla puistoilut kokonaan pois. Nero on ainakin vielä täysin vapaanapidettänä, joten käydään paljon metsissä ja pelloilla.
Kyu on mun mielestä tyypillinen shiba. Jos sen vie puistoon, se vaan istuu penkillä tai kerjää rapsutuksia ihmisiltä, ei ole kiinnostunut toisista koirista ollenkaan. En oo ikinä nähnyt sen leikkivän muiden kuin Neron kanssa :D Se ei siis mene rähisemään toisille, mutta provosoituu kyllä jos joku sille rähisis, se ei kyllä alistu kellekkään. Uroksista ei piittaa ja nartuista ei pidä.
Remmirähjä ei ole kumpikaan, Kyuta ei kiinnosta kukaan ohikulkeva ja Neron kanssa käytän vielä nameja ohituksissa, se on välillä vähän liian innoissaan vastaantulijoista.

3. Viimeisenä seikkana haluaisin kysellä, että auttaako koiran arkuuteen jos shibaa sosiaalistaa mahdollisimman paljon pentuna? Esimerkiksi jos koiraa tutustuttaa vanhempiini jo aikaisessa vaiheessa, alkaako koira kuitenkin vierastaa heitä kun emme välimatkan takia näe vanhempiani kuin ehkä 4-5 kertaa vuodessa?

Nero on nähnyt mun vanhemmat vain muutaman kerran, kun asuvat pohjoisessa ja muistaa kyllä heidät hyvin silti.
Shibauros, 8/14
Shibanarttu (sijoituksessa), 1/12
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.11.2015 klo 18:09)

laurakes

laurakes
Viestimäärä: 4

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 18.11.2015 klo 15:55  
+
0
Niin, luulisi kyllä että shiba pärjää ilman koirapuistoakin, varsinkin jos pystyisi esim. metsälenkeillä pitämään edes joskus irti :)

JANETTEEE kirjoitti:

Tiivistettynä, mun molemmat shibat on mun mielestä just täydellisiä kotioloissa, ei roiku kokoajan kimpussa ja osaa rauhoittua omiin oloihin, mutta molemmat kuitenkin tykkää huomiosta.


Tuo kyllä kuulostaa juuri niiltä shiban ihanne ominaisuuksilta!



Vastausten perusteella tuntuu, että pahimmat huolenaiheet oli ehkä hieman turhia ja voi huoletta jatkaa shibasta unelmointia :love:

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Maanantaina, 13.06.2016 klo 20:17  
+
0
Pitkästä aikaa eksyn minäkin taas tänne!

Onko vielä muita aktiivisia shibaihmisiä vai puhelenko täällä ihan yksin?:nauru:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 21:45)