Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.08.2013 klo 12:20

Suomenlapinkoirat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 23

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 10:21  
+
0
Miten muiden lappalaiset ovat riehaantuneet lumesta ?
Meillä kyllä rällätään lumessa mutta viihtyy tuo myös sisällä kainalossa, ei ole sellainen että haluaisi koko ajan ulkona olla. Aamullakin tulee viereen peiton alle pötköttelemään ja pusuttelemaan :love:.
Vilma on nyt 2v 4kk ja alkaa pikkuhiljaa näyttämään aikuiselta. Tänä talvena on kasvateltu erityisesti poskivilloja.


Myös luonteen puolesta on vihdoin tasoittumista havaittavissa teinikuohujen jälkeen.
Tuossa noin 1v6kk- 2v2kk oli sellainen ajanjakso, että varsinkin juoksut pistivät neitosen aika sekaisin, milloin kuohahteli mistäkin syystä eikä leikitkään aika sujuneet kitkatta vanhojen kavereiden kanssa. Myös remmikäytös oli tuolloin välillä koetuksella.

Nyt voin sanoa että alkaa olla aikuistumisen merkkejä ilmassa ja Vilman elämä on kaikin puolin lupsakampaa :aurinko:.









Olisi kiva kuulla muidenkin lappalaisten "kehityskaaria" ja kokemuksia useamman koiran kanssaelämisestä.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





iisamai

iisamai
Viestimäärä: 201

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 19.01.2014 klo 14:04  
+
0
^ Ihania kuvia, varsinkin tuo alimmainen.

Täällä on lunta ollut (no, vaihtelevissa määrin) joulukuusta asti. On sitä vähemmän kuin normaalisti tähän aikaan vuodesta, mutta ihan riittävästi että talvelta näyttää.
Mutta Kuura on ainakin ihan elementissään kun pääsee lumeen peuhaamaan. Ja Pihkakin kyllä tykkää kovasti nuohata ja sukellella siellä. Välillä oikein huvittaa seurata miten nuo ns. herää eloon, kun pääsevät vapaana rälläämään metsässä tai pellolla :nauru: Ja kyllä mie olen ainakin tehnyt sen huomion monta kertaa, että Kuura ainakin vilkastuu huomattavasti syksyllä kun ilmat alkaa viilentyä.

Kahden koiran arkea ollaan eletty pari kuukautta ja tuntuu että aika on mennyt ihan hurjan nopeasti. Aika kivuttomasti on solahdettu arjen keskelle, Kuuralle toisen koiran seura on selvästi tehnyt hyvää. Ei ole enää sellaista lällättelyä ja muutenkin se tuntuu olevan tyytyväisempi. Pihka taas tuntuu siltä että sekin olisi aina kuulunut tähän meidän rillipäiden klaaniin.
Slkn Kuura
Slkn Pihka (sij.)

nann

nann
Viestimäärä: 31

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 00:10  
+
0
Meillä nautitaan lumesta myös täysin rinnoin, pentu ei ole pahemmin nostellut koipiaankaan kylmän merkiksi.

Viime viikolla kävimme ensimmäistä kertaa Odinin kanssa tutustumassa treenihalliin, jossa käyn enkkumme kanssa harjoittelemassa agilityä. Nätisti oli poika koko ajan ja vähän kävi kokeilemassa putken läpi juoksuakin, meni kuin tuulispää! :love: Odotan innolla että poika vähän kasvaa.

Samoja tuntemuksia on laumaelämisestä kuin sinulla, iisamai. Olen yllättynyt, kuinka kivuttomasti kaikki on käynytkään, huomioon ottaen meidän tätikoirasen melkoisen luonteen. :nauru:

Meillä on ainakin vielä kovin pieni poika kooltaan, 4kk rokotuksissa painoi 7.7kg. On kasvanut hyvää tahtia ja on hyvän mallinen kuitenkin, ovat niin yksilöllisiä. Meillä ei ole omaa vaakaa niin en osaa kyllä aavistella, mitä painaa nyt, kun 20 viikkoa (!) kolkuttelee ovella.

Alla vielä tunnelmia kodista, jonka emäntä on suustaan kerran päästänyt lausahduksen: "meidän kodissamme eivät sitten elukat sängyllä nuku." :nauru:

essn Wanda s.2007
pslku Odin s.2013

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 08:31  
+
0
^Ihana lämpöinen kasa :love:
Meilläkin on emäntä yllättäen tuon lappalaisen myötä luopunut tästä periaatteestaan.
Porokoiramme ei ole ikinä edes uskaltanut tulla sänkyyn, mutta tuo pörrö sensijaan rrrakastaa nyhjätä kainalossa ja kaivautuu jopa peiton alle.
On kyllä maailman ihaninta herätä pörröiseen, suukoilla maustettuun lapinkoiraherätykseen. Nytkin kun itse siirryin juomaan kahvia niin tuolla se posottaa unta kuuppaan pää mun tyynyllä :nauru:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





yorath

yorath
Viestimäärä: 1124

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 30.01.2014 klo 00:23  
+
0
Selasin juuri vanhoja kuvia läpi ja kuinka salakavalasti kävikään, täällä podetaan tällä hetkellä varsin vakavaa pentukuumetta & kakkoskoiran kaipuuta.. :shifty: En voi ymmärtää että vaan puolisen vuotta sitten se oli noin pieni ja hellyyttävä!



Jos ihan järjellä ajattelee niin kakkoskoiralle ei todellakaan ole sijaa tällä hetkellä, mutta haaveillahan saa aina. Tuossa nykyisessäkin on vielä niin paljon tekemistä ja se vaatii aikaa kasvaa - mutta oi ja voi, hulluksihan tässä tulee.. <3
{ slku Väinö s. 02.01.2013 }
{ slku Unto s. 02.06.2016 }

Hengessä mukana-blogi / instagram @hengessamukana

But the ocean's not whiskey and I'm not a duck.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 30.01.2014 klo 10:18  
+
0
^Täältä saat vertaistukea haaveiluun :peukku:.
Mulla on kanssa ajoittain ihan sietämätön pentukuume ! Mun haaveilut kylläkin kallistuvat enempi tuonne porokoiran puolelle, mutta kumminkin, pennunkaipuu on yhtälailla raastava.
Järki sanoo, että kannattaa odottaa, mutta sitten kun näkee noita tui tui niin lutusia pentukuvia :love: niin meinaa järki lähteä.

Nooh, miehen kanssa juuri kävimme keskustelua jossa päädyimme sellaiseen lopputulemaan, että sitten kun Vilma on 5v ja Moona 10v niin olisi otollinen aika ja ikäero.
Moonakin on vielä toivottavasti hyvässä tikissä silloin (eihän 10v ole lappalaisrotuiselle ikä eikä mikään), niin jaksaisi pentua vielä kasvattaa. Ja Vilma 5-v:nä fiksu nuori aikuinen, tarpeeksi nuori vielä pennulle leikkikaveriksi mutta tarpeeksi kypsä ettei ihan kaikkiin hölmöilyihin lähtisi mukaan.

Itselläkin on tässä vielä aikaa oppia agilityn saloja, saan sitten pennun kanssa harrastukselle paremman pohjan kun tahkoan Vipan kanssa nyt ihan ensialkuun itse ohjaamaan :shifty:.
//Olihan munkin sitten ihan pakko kaivella noita pentukuvia ihan vähän...

Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





(Viestiä on muokattu torstaina, 30.01.2014 klo 10:21)

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 30.01.2014 klo 17:25  
+
0
Voi kamala mitä pikku pentusia täällä :love:

Mulla oli tänään lenkillä kaks pentua, toinen pennuista on 4 vuotta ja toinen 2 vuotta. Hyvä että oltiin ees ovesta ulos päästy ku alko jo kauhea vouhkaaminen ja kiskominen ja yleinen korvien katoaminen. Vissiin aavistivat mihin oltiin menossa. Mentiin nyt ekaa kertaa jäälle tälle talvea ja mua hävetti kulkee nuitten kanssa, olivat ku oisivat elämänsä ensimmäistä kertaa ulos päässeet. :nauru: Harmi vaan ku unohin ottaa kameran mukaan lenkille, mutta toisaalta, eipä nuista ois paljoo kuvia saanu ku viilettivät menemään kauheeta kyytiä..
Pikku jätkäkin maltto viime treeneissä jopa tehä mitä pitikin. Oli vähemmän koiria paikalla, niin maltto keskittyä paremmin kuuntelemiseen, yleensä aika menee toisten koirien kattomiseen :viheltel:

Mun 4 vuotias pikku pallero


Sama viisas otus


Ja pitää se pikku jätkästäkin kuva olla


Olen kamala pieni terroristi joka syö kamerasi narun


Kuvien laatu ei ole paras mahdollinen, mutta kohteet onneksi on :wink:
tassun jälkiä seuraten..

nann

nann
Viestimäärä: 31

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 18:12  
+
0
Oih voih, ihania ne on nämä turrikat. Jotenkin tuo kuomakuva tiivistää hyvin meidän meiningin aina välillä. :nauru:

Odin toimii myöskin henkilökohtaisena suuhygienistinäni, tuosta aamuherätyksestä puheen ollen. Heti, kun olen syönyt jotain, on se kärppänä paikalla ja yrittää työntää kuonoaan suuhuni. :shifty: Kaloripaimen.

voisiko muuten joku värityksistä enemmän ymmärtävä kertoa minulle, onko harmaa pohjavilla epätoivottu vai ihan kelvollinen juttu, kun koira on musta vaalein merkein? Meillä näkyy ainakin tällä hetkellä pukkaavan semmoista.

Ja sisäsiisteys, sitä ei ole vieläkään! ÄRRRR. Odinilla on vielä ihana tapa levitellä kakat lattioille ja tekstiileille, saa olla koko ajan pesemässä jotain. Jospa se kohta oppii, täyttäähän se 10 pvä vasta viisi kuukautta. Terveisiä vaan vauvakuumeisille. :peukku:
essn Wanda s.2007
pslku Odin s.2013

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 19:00  
+
0
^Ihan kelvollinen se harmaa pohjavilla on näyttelyihinkin, jos siis sitä meinasit :hymy:

nann

nann
Viestimäärä: 31

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 07.02.2014 klo 19:15  
+
0
Sitähän minä. :nauru:

Tai no näyttelyihin ei nyt varmaan tähdiksi muutenkaan tuon paimensukuisen kanssa päästä eikä haluta, mutta onhan se mukava jos pohjavilla on semmonen priima värinkin puolesta. :viheltel:
essn Wanda s.2007
pslku Odin s.2013

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 07:38  
+
0
^Välillä meillä on edelleen samankaltaista toimintaa tolla typyllä jonka piti päänsä tunkee pentuna joka paikkaan. :nauru: Kuvia vaan kehiin pikku Odinista, ku eikö se pentukuume katoa, jos saa yliannostuksen..? :viheltel:

Olipas eilen illalla täällä väsynyttä porukkaa, kun sukulaispojat tuli mun kaa laskeen mäkeä ja sitte vähä herkuteltiin ja katottiin leffaa. Hyvä ettei tarvinnu sentään raahata koiria aamulla ulos, sen verta väsyivät vieraista. Niin ja tuosta pohjavillasta; kyllä meillä pikku jätkällä on kans harmaa pohjavilla eikä näyttelyissä mitään siitä sanottu (turkista kylläkin kun ei ollu vielä täysin uutta pohjavillaa tullu) ja EH sieltä napsahti. Me kun emme ole tottuneet nättiin ja rauhalliseen juoksemmiseen vaan aina pitäs mennä täysiä. :shifty:

muoks. siis ei pohjavillan/juoksemisen takia tullu se eh vaan olihan tuo vielä vähän kesken tuo kehitys
tassun jälkiä seuraten..
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.02.2014 klo 07:40)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 22:54  
+
0
Lapinkoirilla on kaikki värit ja väriyhdistelmät sallittuja, paitsi sininen (korjatkaa, jos muuttunut). Ymmärtääkseni brindle on ei-toivottu. Eli siis periaatteessa ei mitään väliä, vaikka pohjavilla on harmaata. Musta tuntuu, että mustalla merkkivärisellä koiralla tummanharmaa pohjavilla on paljon yleisempi kuin musta pohjavilla. Itseasiassa ainoa, jolla olen mustaa pohjavillaa nähnyt, on musta mittelspitz.

Muttamutta meille tuli Kennelliitosta vihdoinkin lasku. Ei siinä mennyt kuin 6 vkoa. Kohta saadaan viralliset tulokset, viimeinkin.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 08.02.2014 klo 23:11  
+
0
^Päävärin pitäis olla hallitseva, eli brindlen lisäksi myös manttelit sekä lehmänkirjavat on ei-toivottuja. Niin ja sininen on ollut ihan sallittu kyllä. Sillehän nyt tosin on kaavailtu muutosta, vai jokos se läpikin meni, en nyt muista. Edit. taitaa odottaa vielä FCI:n hyväksyntää sinisen värin virheellisyyden muutto rotumääritelmään.

(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.02.2014 klo 23:14)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 23:14  
+
0
^ Sininen on ollut sallittu, mutta sitä ollaan ilmeisesti kieltämässä. En sitten tiedä, missä vaiheessa tuo prosessi menee. Pää ihan pyörällä kun niin hirveesti kaikkee muuttumassa, ei pysy enää alkuunkaan mukana.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 08:27  
+
0
^Siis sininen ollaan uuteen rotumääritelmään kieltämässä (rotumääritelmät on päivitetty vuosi sitten), mutta ko rotumääritelmä ei ymmärtääkseni ole vielä saanut FCI:n hyväksyntää, kuten ylempänä sanoin :hymy: Tähän mennessä sininen väri on ollut sallittu, noita ei toivottuja on nuo ylempänä mainitsemani.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 09:09  
+
0
^ Eli ilmeisesti on menossa läpi?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 10:21  
+
0
^Kyllä se tulee läpi menemään. Paperin pyöritystä kait se hyväksyntä enää on kun rodun oma rotuyhdistys on sen hyväksynyt.

nann

nann
Viestimäärä: 31

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 20:06  
+
0
Täältäpä pesee kuumeenkarkoituskuvia:


Hilmuviksut (ja vilmaattiset) leikkimässä :jjei:


Rakas nalle mukana myös tässä.


Kiipelypuuturisti.

Liekköhän mahtuisi enää tuonne kissojen koloon, on jätkä lähtenyt vihdoin jykevöitymään. :peukku: Pitkään oli niin rimpsake ja pieni että arveltiin tuleeko siitä kymmenkiloistakaan, hihi.

Tulipa meillekin paimensukuisten seurasta tiedote, pitäähän se änkeytyä keväällä elämämme ensimmäisiin katselmuksiin! Olen jotenkin ihan hurahtanut tämän rodun pariin, enkkumummeliamme yhtään väheksymättä. :aurinko:

Paljon olen yrittänyt tästä vaavista napsia kuvia, mutta loppuunsa aika vähän niitä on kertynyt. Viisi kuukautta tuli toissapäivänä täyteen, meillä pissimaakareillaan edelleen. Pitäisi joku kerta ottaa kuva niistä kakkaröttösistä mitä se järjestelee ja laittaa niistä kuvaa, voisi toimia paremmin flunssalääkkeenä. :peukku: Odin osaa tehdä ulos ja selvästi erottaa, että sinne pitäisi tehdä. Joka kerta kun käytetään, tekee. Se on tähän asti nukkunut makkarissa ja ollut päivät siellä, kun olemme olleet poissa. Silloin se on lähes poikkeuksetta sisäsiisti tai yhden pissin luirauttanut, mutta kun kokeilimme muiden seuraan jättämistä, se oli aamun, n.4h, aikana tehnyt neljät pissit ja kahdet kakat!

Niin ja minkäänlaisia muita "yksinolo-ongelmia" ei ole ilmaantunut.

Mutta on se ihana. :love:
essn Wanda s.2007
pslku Odin s.2013

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 20:15  
+
0
^Mahtava tuo kissankolokuva! :nauru:
Meiltä jää tänävuonna Katselmus väliin, on turhan kaukana. Saa nähdä päästäänkö joskus vielä käymään, että Ruka pääsisi vetskussakin pyörähtämään.

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 08:00  
+
0
^^ Ihana pikku turisti :nauru:
Tulee tuosta kuvasta se mieleen, kun sukulaispojat tekivät typylle oman kopin (isosta pahvilaatikosta, olivat ite koristelleet sen erivärisillä kartongeilla) ku typy oli pieni. Kyllähän se sinne mahtu jonku aikaa ja sitte ku ei enää tahtonu mahtua, niin siitä sai (koira itse) helposti silputtua oviaukkoa vähä isommaksi niin jo taas mahtu :nauru: Varo vaan ettei teilläki mystisesti katoa kiipeilypuun kolosta seinät.. :wink:
tassun jälkiä seuraten..

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 23
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:30)