Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 11:53

Haukkumisongelmat

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 9

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 17:47  
+
0

Rez kirjoitti:

^ Tuossa pitää olla kärsivällinen, aivan kuin kaikessa koirankoulutuksessa. Totta kai koira kuikuilee taakseen/laittaa jarrut päälle/mitä vaan, jotta sais jatkaa räksyttämistään. Sit vaan kävellään niin kauan, että turpa on rullalla. Tässä vaiheessa koiran voi palkata ja ns. huomaamattomasti vaihtaa suuntaa takaisin päin. Hiljentyminen tapahtuu pian nopeammin ja nopeammin. muoks// Niin ja tietty ihanne olis tietää koiran rajat, että käännöksen vois ajoittaa siihen hetkeen kun koira on vasta aikeissa haukkua. Lirissä ollaan, jos molemmista suunnista tulee joku vastaan.. Sillon pitää vaan improvisoida ja kääntyä vaikka risteyksestä.

Jos oma(t) koira(t) pelais tuommosta peliä, saattaisin jo antaa niille vähän kovempaa palautetta. Mun seurassa ei rätkötetä, eikä koirien tehtävä oo huutaa muita loitommas. Piste. Niin joo, noilla toimii parhaiten se, että käsken ne hyvissä ajoin ennen ohitusta mun taakse kävelemään. Remmit kerin vielä varmuuden vuoks lyhyelle. Varmempi ohittaa, kun mä tavallaan handlaan tilanteen ja karja tulee perässä. :hymy:

muoksmuoks// Millaista remmiä käytät? Vastaehdollistamiseen kuuluu minusta aika olennaisesti palkan menetyksen mahdollisuus, joten siitäkään syystä mikään juhlametukka ei oo paras vaihtoehto.



Kovempi palaute menee ilmeisesti vain palkaksi -> sain huomion.. En tiedä..
Mutta miksi se ohittaminen saattaa onnistua monta kertaa saman lenkin aikana hallin lähellä, mutta ei ollenkaan kotinurkilla.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 17:57  
+
0
^ Ei meilläkään vanhempaa koiraa kiinnostanut aikanaan hallin ympäristössä toiset koirat, vaikka muuten se ei ollut ollenkaan hallinnassa. En tiedä käyttäytyykö siinä itse jotenkin eri tavalla, vai turtuuko koira hallilla koiravilinään eikä jaksa välittää..

Jos koira on kovin kiihtyneessä mielentilassa, palautteen pitäis olla ainakin tolla omalla paimentimella suhteettoman raju, jotta saisin sen sillä lopettamaan toimintansa. Mm. siksi etenen aina operantisti. "Kova" palaute voi olla hillitymmässä tilanteessa (koiran ohitus) vaikka vaan murhadus. Näin siis jos molemmat koirat on mukana, muuten palkkaan koirista. En nyt keksi muuta ku mitkä itse oon kokenut toimiviksi keinoiksi: koira selän taakse kävelemään tai suunnan vaihdokset. Tai vastaehdollistaminen. Ja fleksi narikkaan, jos sellaista käytät.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Tiptap

Tiptap
Viestimäärä: 3

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 26.04.2011 klo 20:25  
+
0
Meillä on reilu 2v vanha uroskoira (terrieri). Muutettiin syksyllä kerrostalosta rivitaloon. Talvi meni ihan hyvin uudessa kämpässä, koira vahti ehkä entistä enemmän (eli ulkoa jos kuului kovia ääniä + ovikello). Nyt kuitenkin tässä viimeisen viikon aikana on tullut ihan uusi ongelma esiin, kun olemme ruvenneet olemaan pihallamme. Olkkarissa on melko matalat ikkunat, joissa on säleverhot (ikkunassa ikkunoiden välissä ja ovessa roikkuu vaan edessä), joista koira siis näkee ulos. Koira on nyt sitten hokannut, että me mennään tuohon pihalle ilman häntä ja nostaa hirveän metakan (haukkuu, ulvoo, vinkuu). Selkeästi siis, että "mä kans"! Tätä saattaa kestää esim 10min, mutta hiljenee kyllä jossain kohtaa. Ja toisaalta sisällä yksin ollessaan on ruvennut myös vahtihaukkumaan, kun me ollaan pihalla. Koira ei meidän tietojen mukaan ole tätä ennen haukkunut yksin sisällä ollessaan tässä rivitalossa eikä kerrostalossa. Nyt siis joka kerta, kun mennään ulos, kuuluu meidän perään haukkumista.

Oon testannut sitä, että jätän verhot auki, että koira näkis meidän, ei auta. Sulkenut verhoja, että koira ei näkis meitä, mutta se tökkii kuitenkin oven edessä olevan verhon välistä raon itselleen (ehkä pitäis kokeilla blokata koko ovi).

Nyt tää jotenkin tuli erityisen selkeästi esiin tässä pääsiäisenä, kun oltiin paljon pihalla. Ja kuitenkin aina ei koiraa halua/voi ottaa pihalle.

Tänään töihin lähtiessä taas jäi ihan rauhallisesti kotiin (niinkuin aina ennen myös kauppaan ym lähtiessä).

Tuliskos vinkkejä mieleen, mitä kannattaisi tehdä? Täytyy vissiin ruveta harjoittelemaan ovesta poistumista? Jättää jotain kivaa tekemistä?

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 26.04.2011 klo 21:14  
+
0
Koira ei varmaankaan erota tilanteita toisistaan tai yleensäkään tajua koko tilannetta - perhe ulkona näköetäisyydellä ja itse sisällä - töihin lähtevä emäntä katoaa näköpiiristä ja koira jää yksin sisälle - koiran maailmassa vissi ero.
Koiralle pitää opettaa jokin toinen toimintatapa tilanteessa, esimerkiksi oma paikka, johon se kuuluu rauhoittua odottamaan. Eli opetetaan koira omalle pedille/ häkkiin/ viltille. Tässä on hyvä opettaa myös samalla käsky, esimerkiksi "omalle paikalle". Kun koira on tajunnut mitä tarkoittaa "omalle paikalle", avataan ovi. Koiran täytyy pysyä omalla paikallaan tämän aikaa - palkka. Sitten vähitellen mennään ovesta ulos ja koira jää odottamaan omalle paikalleen. Aluksi on hyvä pitää ulkonaoloaikanne sen verran lyhyenä, että koiran on mahdollista pysyä paikallaan. Kun koira on tajunnut jutun juonen; perhe ulos - koira paikalle, voidaan tätä käyttää vain välineenä rauhoittumiseen, jonka jälkeen koira voi vaihtaa paikkaa tai vaikkapa tähystellä sohvan nojalta ulos.

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 08:13  
+
0
No aika luonnollistahan se koiralta on, jos se sinne pihalle teidän kanssa haluaa. Mikä on syy, ettei sitä oteta mukaan? Valvontasyistähän rivaripihaan voi helposti virittää jonkun naru/juoksulankasysteemin, ettei häippäse omille teilleen kun selkänsä kääntää. Vai häiriköikö se pihalla?

Tiptap

Tiptap
Viestimäärä: 3

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 18:52  
+
0
Kiitokset volkodaville vinkeistä.

Koiralla on äskettäin jalka leikattu ja se ei saa vielä riehua, eli sitä ei voi pihalla vapaana pitää tällä hetkellä. Ja puutarhatöitä tehdessä on hankalampi koiran hihnaa kädessä pitää. Eikä nyt jaksettu viritellä sitä kiinnikään mihinkään tolppaan. Ja varmaan näitä tilanteita tulee jatkossakin, että ihmisten on ulkona ja koira syystä tai toisesta sisällä. Pääsiäisen puhteisiin kyllä kuului juuri tuo aidan teko, eli kunhan jalka kuntoutuu, koira tulee kyllä olemaan varmana pääosin ulkona meidän kanssa.

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 19:13  
+
0
^ Meillä pieni pala haukkumisongelmaa ratkoutui sillä, että hankimme ikkunaan, josta koiramme haukkui, sälekaihtimen. Kiinni olevat verhot eivät riittäneet, kun koira tosiaan osasi niiden takaa ujuttautua ikkunalle.
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 19:57  
+
0
Mulla on pari haukkumisongelmaa Alissan kanssa. Ensimmäinen ongelma esiintyy agilityhallissa. Alissan on tosi vaikeeta pysyä hiljaa, kun sen pitäis odottaa omaa vuoroaan kentän laidalla. Pahimmillaan ongelma on silloin, kun koirat sidotaan kiinni ja kaikki menee rakentamaan rataa. Mua niin hävettää, ku Alissa räkyttää täysillä, niin että halli raikaa. Kyllähän siellä muutkin haukkuu, mutta Alissa ei yleensä pidä edes taukoa. :roll: Alissa haukkuu myös silloin, jos mä oon sen kanssa kentän laidalla ja se näkee muiden menevän rataa. Sillon mä pystyn jotenkuten hallitsemaan sen haukkumisen, mutta joudun olemaan koko ajan kieltämässä. Se on tosi ärsyttävää, koska ois kiva kattella rauhassa myös muitten suorituksia. Se auttaa, jos Alissa on käskyn alla esim. paikallaanmakuussa, sillon se ei voi keskittyä haukkumiseen. Oon myös harjotellu sitä kentän laidalla odottamista pikkuhiljaa, eli Alissa käskyn alle ja sitten kävelen kauemmas. Kyllä se sillon on hiljaa, haukkuminen alkaa heti, kun Alissa huomaa, et meen kauemmas esim. kantamaan esteitä.

Onko jollain ollu samanlaista ongelmaa agihallissa tai jossain muualla? Mikä siihen on auttanu? Ainoo, mikä on tähän mennessä tehonnu, on kolinapurkki (ravistin selän takana), jota kokeilin mun agikaverin ehdotuksesta. Ois kiva kuulla myös muita ehdotuksia. :hymy:

Toinen ongelma esiintyy koirapuistossa. Jos mä rapsutan jotain toista koiraa, Alissa ryntää paikalle haukkuen, ilmeisesti en sais sen mielestä silittää muita koiria. Onko jollain muulla samanlaista ongelmaa? Mietin, että pitäskö mun vaan olla huomioimatta Alissaa, kun se tulee siihen räkyttämään?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 22:44  
+
0
^Kyllä mä kieltäisin jos koira tulee viereen räksyttämään. Ja agilityssä meillä meni viesti perille kun kannoin koiran parina kertana aina autoon takaisin jos se alkoi haukkua. Jos haukkuu, ei pääse treenaamaan. Ja jos haukkuu autossakin niin takaisin ei sit tarvi tulla (vaihdan joko koiraa tai katson vaan muiden treenit ja tulen sit treenaamaan myöhemmin saman setin omalla ajalla). Mutta se edellyttää sitä että se koira viedään sinne heti kun se haukkuminen alkaa. Muuten se ei yhdistä sitä mistä palaute tulee. Tympi itseäkin, mutta ei tosiaan tarvinnut montaa kertaa tehdä kun opittiin olemaan suu kiinni kentällä.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 23:12  
+
0
^Hmmm... Tota autoon viemistä en voi kokeilla, koska en mee ainakaan tällä hetkellä hallille ite autolla, vaan kyydillä (en uskalla ajaa, nyt ois tarkotus taas koittaa rohkastua :nauru:). Sitä vois koittaa, et menisin aina ulos hallista, kun haukkuminen alkaa, mutta se on ongelmallista, koska halli on jaettu kolmeen osaan ja siinä osassa, jossa me nyt treenataan (kullekin osalle on oma ovensa, josta kuljetaan), ovi on radan takana ja en voi mennä muitten treeniä häiriköimään ravaamalla ees taas. Ehkä mun pitäis odottaa oven ulkopuolella omaa vuoroa. :nauru: Ens viikon jälkeen me siirrytäänkin ulkokentälle, siellä ongelma voiskin helpottaa, kun voi mennä kauemmas odottelemaan tai seistä aidan takana kattelemassa, ainakin toivon niin.

Agilityssä ongelmana on se, että Alissa käy aina todella kierroksilla, kun se näkee muiden menevän rataa. Syksystä saakka oon menny yhdistelmällä kielto koiran haukkuessa ja kehuja ja palkkaa koiran ollessa nätisti, mutta se ei oo tehonnu kovinkaan hyvin. Kolinapurkki havahdutti koiran ja sen jälkeen kieltokin meni paremmin perille. Radalla toi ei ihme kyllä hauku, niinku monet sheltit näyttää tekevän...

Koirapuistossa toi räkytys käy todella hermoille... Jotenkin aattelin, et se vois tepsiä, et antais Alissan haukkua mun silittäessä toista koiraa. Ehkä se jossain vaiheessa tajuais, että ihan sama kui paljo räkyttää, se ei kuitenkaan auta mitään. Se on muutenkin jännä, että toi koirapuistossa haukkuminen on lisääntyny hirmusesti syksystä. Ennen toi ei haukkunu siellä juuri ollenkaan. Nyt se haukkuu tossa em. tilanteessa ja lisäksi usein leikkiessään. Usein Alissa selvästi paimentaa muita koiria haukkuen. En sitten tiedä, oisko syksyllä alkanu agility jotenkin herättäny jonkun haukkumisvimman. :mietiskel: Syksyllä me käytiin myös paimentamassa ja siellä Alissa paimensi haukkuen, kuten melkein kaikki sheltit.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

tiiahelena

tiiahelena
Viestimäärä: 5

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 24.05.2011 klo 16:50  
+
0
meillä on ilmennyt kans ongelmia tuon haukkumisen kanssa tämän 2 vuotiaan slk nartun kanssa. Ja olisin kiitollinen jos joku osaisa sanoa jotakin neuvoja :) ja toivon että nämä kaikki ongelmat voi laittaa tänne kun haukkumiseen liittyvät.

Eli ensimmäinen ongelma alkoi noin pari kk sitten. Aina ku joku lähtee meiltä kävellen/pyörällä/autolla millä vain niin mimo "hyökkää" haukkuen perään. tietenkin se yrittää estää ettei kukaan lähtisi mutta emme tiedä miten sen saisi pois siltä. ja mimo on siis narussa etupihalla ja pääsee halutessaan sisälle.

Toinen iso ongelma on tilanne kun vieras ihminen kävelee kahden koiran kanssa talomme ohitse niin mimo haukkuu raivoisasti siis oikeesti ihan ku se olis tosi vihanen. mutta jos ihmisellä on yksi koira niin silloin mimo vain ilmoittaa parilla haukulla että joku on menossa ohitse. Haukussa on siis suuri ero. Olemme menneet pihalle ja käskeneet mimon olla hiljaa, se kyllä hiljenee mutta puhisee ja vinkuu ihan hulluna ja kun koirat ovat aikaa sitten menneet ohitse niin silti kun mimon vielä päästää irti niin se hyökkää narunsa pituuden verran ja haukkuu hulluna.

Toivon että täältä löytyisi jotakin apua edes.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 29.05.2011 klo 14:09  
+
0
Löysin tällaisen vaihtoehdon haukkumisen estämiseen, onko kukaan kokeillut?

Petsafe haukunestolaite sisätilaan
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Zara90

Zara90
Viestimäärä: 31

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:37  
+
0
En löytänyt mistään oikein vastausta pulmiini, joten kysyn nyt täällä.

Tiuhdilla on sellainen taipumus, että se komentaa aktivointilelujaan. Jos siellä on nameja, joita se ei saa helposti ulos, se alkaa murista leluille ja haukahdella. Tänään ensimmäisen kerran haukkui pidempäänkin. Olen aina haukahduksen jälkeen kieltänyt, mutta ei tunnu auttavan. Olisiko sitten vain tehtävä niin, että jos haukkuu kerran, ja kiellän, ja sitten haukkuu uudestaa, niin otan lelun pois?

Muuten Tiuthi ei hauku kovin paljoa, paitsi sillä on joku ongelma klein spitz tyyppisten koirien kanssa (siis millä on samanlainen turkki, isot ja pienet). Kaikista muista koirista tuo on kauhean kiinnostunut ja haluaisi mennä tapaamaan, mutta jos tällainen koira tulee vastaan niin alkaa kova haukku. Tiuhti ei kuitenkaan ole ollut koskaan yhtään agressiivinen, ja tämäkään ei minusta ole räyhäämistä vaan ennemminkin sellaista ns. varoittamista. Ikää pennulla on 16 vk. Mistäköhän voisi johtua?
Polski owczarek nizinny Tiuthi 4/11

tiinu

tiinu
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 27.08.2011 klo 19:18  
+
0
A P U A !!!

minulla on 3v toyterrieri ja 3v.kleinspitz.
Tänä vuonna koirat ovat alkaneet haukkua ollessani poissa.
Kaihtimet on suljettu,musiikkia jätetty soimaan,luita lattialle,on väsytetty lenkillä ja leikeillä,mutta mikään ei auta!!!!
Nyt kokeilin tänään sitruunahaukkupantaa ja koirat haukkuivat kovempaa kuin koskaan(kuuntelen niitä nauhurilta)!!

MIKÄ NEUVOKSI???

enää en itse keksi mitään.. :(

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Torstaina, 10.11.2011 klo 20:55  
+
0
Siirretty viesti

tiukumaaria kirjoitti:

Elikkä jo monta vuotta jatkunut ongelma, johon itse kokeillut montaa konstia... ilman tulosta. Päätinpä siis nyt ensimmäisen kerran kokeilla jakaa ongelman teidän kanssa hyvien vinkkien toivossa!
Kodistani löytyy siis 5v narttuparsoni hyvin voimakkaalla luonteella. Tämä selvisi jo heti pentuaikoina minulle kun oma reviiritietoisuus muodostui mm. haukulla ja murinalla että hän saisi pitää paikkansa sohvalla, omia haluamansa lelut jne. Ongelma, jota en vuosien aikana ole saanut millään konsteilla otteeseen, ja haluaisin saada loppumaan, on haukkuminen. Koirani haukkuu jäädessään yksin kotiin, pihalle, autoon, ovikellon soidessa, näkiessään jonkun lähestyvän hänen reviiriään ulkona, erilaisiin "mörköihin" (esim pölynimuri, ruohonleikkuri, joku pukeutunut hameeseen, käyttää sateenvarjoa tai vaikka pukeutunut täysin punaisiin vaatteisiin), outoihin ääniin (kolinat, puhelimen soiminen). Monta asiaa, mutta raskaimmaksi on muodostunut ainainen haukku kun ovikello soi! Silloin koira ryntää ovelle tiheää haukkumista pitäen ja hyppiikin tietysti kaikki vieraat. Tällöin ei näe eikä kuule omistajiaan, jotka yrittävät tehdä mitä tahansa.
Itse olen jo kokeillut vuosien aikana huomioimattomuutta sekä itseltä että tulijalta, komentamista (johon sis. häkkiin lukitseminen rauhoittumisen ajaksi), koiran syliin otto ja yhdessä ovelle meno rauhallisesti, sitruunapantaa ja tunnustan, sähköimpulssipantaa (molemmat toimimattomia, koira ei ollut huomaavinaankaan), aika ajoin käytössä feromoni adapteri. Näistä keinoista ei mistään siis ole ollut apua. Hassua on myös se että koira haukkuu aina kun olen kotona ja puoliso tulee kotiin, mutta puolison ollessa kotona se näkee turhaksi haukkua minun kotiin tuloni??
Hyvät neuvot otetaan vastaan. Se mitä en ole uskaltanut kokeilla, on herkkujen anto ja ns. tilannekoulutus. Pelkään että tekisin ehkä jotain väärin ja lietson koiran haukkumaan entistä enemmän kun syötän vielä herkkujakin :/ Sillä välillä olen osannut ennakoida vieraiden tuloa ja hetkeä ennen vaikka antanut herkku luun tai lelun että huomio olisi toisaalla, mutta tällöinkin koira toimii samoin mutta lelu/luu suussa haukkuen. Olen myös suunnittellut nyt koiran leikkauttamista, onko kokemusta sen vaikutuksista koiraan rauhoittavasti?

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Leksaa

Leksaa
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 27.11.2011 klo 13:38  
+
0
Joo meilläkin on haukkumisen kanssa ongelmia. Koira n. 9 kk:n ikäinen pystykorvan ja rotikan sekoitus. Leolla on tullut muutaman kuukauden sisällä rasittava tapa. Yhtäkkiä kun koira on vapaana tai pidemmässä hihnassa ulkona tai koirapuistossa alkaa se haukkua ihan hullunlailla jollekin tietylle ihmiselle tai koiralle ja kun käskee olemaan hiljaa haukku vain yltyy ja koira saattaa myös näykkiä. Haukkumista ei saa millään loppumaan, kaikenlaisia keinoja ollaan jo kokeiltu: on kokeiltu käskemistä, selän kääntämistä, pois menemistä, luokse pyytämistä, siten että on herkku kädessä ja jos poika tulee luokse, istuu ja lopettaa haukkumisen se saa herkun. Tämä on eniten tepsinyt, mutta yleensä aina haukkuminen ja näykkiminen jatkuu jonkin ajan kuluttua. Nyt olemme koittaneet välttää tilanteita, joissa Leo pääseei haukkumaan ja näykkimään siten että se on vapaana, mutta tilanteita on kaikesta huolimatta tullut meilkeimpä päivittäin.. Käskeminen ei auta siis yhtään, poika on kuin ei kuulisikaan. Muutamia kuukausia sitten ei mitään ongelmia ollut ja koirapuistossakin käyminen oli mukavaa. Nykyisin emme sinne viitsi enää edes mennä, kun ei Leo kuuntele yhtään.. Kärsivällisyys Leon kanssa alkaa olla lopuillaan. Haukkuminen ja näykkiminen on välillä aikas pelottavaakin, koska voimaa leukojen välistä löytyyy. Muuten koira on kuin unelma. Miten mielestänne tilanteessa tulisi toimia? Leo ei anna ottaa itseään kiinni vaikkka kuinka houkuttelisi ja juoksee karkuun, pitää siis itsensä ja haukkumisen kohteensa välillä jonkinlaisen raon. Mutta kun koiran saa kiinni se välillä heittäytyy oitis selälleen, ja välillä taas saattaa napata kädestä. Pitäisikö poikaa kurittaa kun sen viimein saa kiinni vai miten tulisi olla? Tuntuu siinä tilanteessä vähän hölmöltä torua kun sen on saanut luokse, ja tulee olo että se sen takia ei anna ottaa itseään kiinni kun pelkää rangaistusta. Emme kuitenkaan ole koiraa koskaan kovilla otteilla kurittaneet. Olemme miettineet, että pitäisikö kokeilla haukunestopantaa jos se auttaisi. Mutta niistäkään emme tiedä, auttaako ne vai pahentaako tilannetta..... Mistähän tälläinen käytös voisi johtua? Voisiko olla vain murrosiän oireita ja mennä ohi ajan kanssa?

turhautunut

turhautunut
Viestimäärä: 75

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 03.12.2011 klo 20:00  
+
0
Meilläkin ilmennyt taas uusi ongelma, vuoden ikäinen pentu haukkuu kaikkea, asutaan rivitalossa ja pihalla on luonnollisesti liikettä, jos pienikin auton jyrinä tai ihmisen ääni kuuluu ulkoa niin alkaa haukkumaan, tulee ihan hulluksi kun ovikello soi, sekoaa ihan täysin, juoksee ympäri asuntoa ja haukkuu, iso koira on vielä niin siinä lähtee tavarat pöydiltä, matot on rullalla, jopa sängyn päiväpeitto löytyy lattialta kun juoksee mielipuolena, on jopa kerran vetässyt tietokoneen lattialle kun oli läppäri latauksessa, kaikkee oon kokeillu, kieltänyt, teljennyt kuljetusboksiin (sieltä tuli läpi) yrittänyt opettaa "paikka ja istu" käskyä ja olen jopa huutanut ja ottanut niskasta kiinni, mutta korvat häviää heti kun alkaa haukkumaan, joskus kun ovat takapihalla muuten vain kahtelemassa maailmaa, joskus menee sitten ihmisiä ohi, yksin tai koirien kanssa niin tuo pentu alkaa haukkumaan ihan hulluna ja juoksee ympäri pihaa ihan sekopäänä, kiellot ei auta mitään! narusta jouvun repimään sen sisälle väkisin ja sisällä jatkuu sama mielipuoli kohtaus, kerran meinasi "sekopää kohtauksen" aikana mennä takaoven ikkunasta läpi, vihainen se ei ole ollenkaan haukkuessaan, muuten vaan räksyttää ja juoksee hyperaktiivisena mielipuolena ympäriinsä...en tiijä enää mitä tehä! Ja joskus jos teen jotakin seisaaltaan, esim. ruokaa, siivoan kaappeja tai jotain sellaista että seison paikallaan niin alkaa minulle haukkumaan ja hyppimään vasten, saman tekee jos vieraita tulee, vieraita vasten ei hypi mutta hyppii vierellä, näykkii sormista ja haukkuu...Auttakaa joku!?!?!
Elvis 10.5.2004
Veeti 15.12.2010

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 03.12.2011 klo 20:11  
+
0
Onko koira tottunut ääniin ja onko se sosiaalistettu millätavoin?
Koira reagoi aistiärsykkeeseen luonnollisella tavalla, eli haukkumalla. Se ilmaisee joko hälytys, varoitus, komennus tai muuta tavallista kommunikointi tunnetilaa. Kun vaikka lintu lentää koiran nenän editse, niin koira luultavasti rupeaa jahtaamaan, haukkumaan tai vaanimaan sitä. Se on luonnollinen tapa reagoida ärsykkeeseen ja se on periytynyt susien tavallisista metsästysgeeneistä.
Tässä tapauksessa minä alkaisin opettaa koiralle keskittymistä. Koira istumaan, joku soittamaan ovikelloa, koira käsketään odottaa, lähdetään ovea kohti avaamaan se, jos koira liikahtaa niin uusiksi. Kun ovi saadaan auki, ihminen sisään, koira vapautetaan ja annetaan tervehtiä ihmistä. Toistoa. Jos koira haukkuu, liikkuu tai elehtii, niin suoraan tilanne uusiksi.
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

turhautunut

turhautunut
Viestimäärä: 75

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 03.12.2011 klo 22:08  
+
0
monta koira kaveria on ja ikäsä ollu tekemisissä muitten koirien kanssa mutta silti haukkuu muille koirille ihan hulluna...Kokeiltu on tuota ovikello juttuakii, ei malta keskittyä namiin/minuun ollenkaan, mielenkiintosempi on se ovikello ja se kuka sieltä tulee, joskus on mielessä käyny että onko turhautunut jotenkin tuo koira että purkaa haukkumalla sitä...?
Elvis 10.5.2004
Veeti 15.12.2010

Viljonkka

Viljonkka
Viestimäärä: 50

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Torstaina, 15.12.2011 klo 12:00  
+
0
Täältä löytyy myös haukkumisongelmatapaus, jonka pois kitkemiseen tarvittaisiin vinkkejä. Kotoa löytyy siis 2,5-vuotias terrieripoika, joka on alkanut haukkumaan rappukäytävän äänille. Koira siis asunut koko elämänsä kerrostalossa mutta ongelma on ilmennyt vasta viimeisen kuluneen puolen vuoden aikana. Ongelman alku osui yhteen vuokra-asunnon kylpyhuoneremontin kanssa. Epäilen, että siitä koira alkoi vahtimaan ovea. Ennen kylpyhuoneremonttia meillä ei lähes koskaan kukaan käynyt, kunnes yhtäkkiä ihmisiä alkoi päivittäin lappaamaan sisään. Suurin ongelma on haukkuminen äänille, jotka tulevat omasta kerroksesta esim. joku lähtee tulee/seinänaapuriin, joku tulee hissillä meidän kerrokseen, pudottaa postia luukusta yms. Kieltäminen ei enää tehoa ja nyt tuntuu olevan keinot vähissä. Oma mielenrauha ja varmasti pian naapureiden hermot alkavat olla tiukilla.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 17.05.2024 klo 14:30)