Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 11:53

Haukkumisongelmat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9

KaritaR

KaritaR
Viestimäärä: 42

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 18.02.2012 klo 12:30  
+
0
Meille tuli vanhemman koiran kaveriksi pentu ja tämä pari valjakko keksi, että on hyvin hauskaa pitää konserttia yksikseen. Meillä kyse ei ole eroahdistuksesta vaan vahtimisen tarpeesta ja omasta reviiristä. Asumme rivitalossa ja pidämme työpäivien ajan sälekaihtimet kiinni, mikä hillitsee molempien haukkumista jonkin verran. Mutta haukkuminen alkaa naapureiden mennessä tai tullessa, pihaa kolatessa jne.
Meillä on sitruunapanta, joka oli käytössä kun vanhempi koirani oli noin vuoden ikäinen. Se toimi, Wanda ei edes yrittänyt haukkua pannan ollessa kaulassa, hoksasi heti idean.
Nyt kun meillä on kaksi koiraa, en tahdo pitää pantoja, koska toinen voi joutua sijaiskärsijäksi haukkumisesta. Eli hankin meille PetSafe haukunesto laitteen ( http://www.mustijamirri.fi/petsafe_haukunestolaite_sis%C3%A4tilaan_pr_022085.html , Ebaysta puolet halvemmalla), joka toimii! Ja on ollut erittäin tehokas, sisällä haukkuminen on loppunut kuin seinään, suosittelen.

Venkku

Venkku
Viestimäärä: 13

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 19.02.2012 klo 10:59  
+
0

Frodo09 kirjoitti:

Kirjoitan uuden naapurini puolesta, jota uhkaa kohta häätö koiran haukkumisen takia. Elikäs, hänellä on parivuotias mittelspitz-perhoskoira-mix joka on heidän muutettuaan alkanut haukkumaan. Haukkumista ilmenee olivatpa kotiväki kotona tai eivät, eikä koira ole ennen asunut kerrostalossa. Itse kehotin tyttöä olemaan huomioimatta koiraa silloin kun se haukkuu, ja vahvistamaan hiljaa olemista palkitsemisella ja kehuilla. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, tytöllä oli jo itselläkin hermo kireällä asian takia... Yksi keino olis myöskin sitruunapanta, mutta en tiedä onko heillä varaa sellaiseen. Suihkepullo tuli kans mieleen, mutta se vaatis sitten että aina oltais suihkuttelemassa kun koira haukahtaa.

Olisko teillä mitään vinkkejä/omakohtaista kokemusta tällaisesta? Heillä on myöskin taloudessa 12-viikkoinen rotikan pentu, mutta en usko että tämä vaikuttaa vanhemman koiran käytökseen, koska pentu on kuitenkin ollut talossa kuukauden verran ja hakkumisongelmat tulivat vasta kun perhe muutti tähän taloon.



Kiitoskia jo etukäteen vastauksista :hymy:



Moi voitko auttaa meidän koira haukkuu aina kaikki päivät ulkona. Autatko? sillä sillä voi olla joku

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 19.02.2012 klo 23:26  
+
0
^Onko koira 24/7 ulkona häkissä/narun päässä? Liikutetaanko sitä?
Koira voi haukkua ihan vain tylsyyttään.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Perjantaina, 24.02.2012 klo 09:25  
+
0

KaritaR kirjoitti:

Nyt kun meillä on kaksi koiraa, en tahdo pitää pantoja, koska toinen voi joutua sijaiskärsijäksi haukkumisesta. Eli hankin meille PetSafe haukunesto laitteen ( http://www.mustijamirri.fi/petsafe_haukunestolaite_sis%C3%A4tilaan_pr_022085.html , Ebaysta puolet halvemmalla), joka toimii! Ja on ollut erittäin tehokas, sisällä haukkuminen on loppunut kuin seinään, suosittelen.


Miten tuo toimii? Aiheuttaako se ääntä, kun koira haukkuu, vai lähettääkö se jotain rauhoittavaa ääntä? Miten se ei vaikuta toiseen koiraan, jos toinen koira haukkuu?
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

KaritaR

KaritaR
Viestimäärä: 42

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 28.02.2012 klo 17:54  
+
0


Miten tuo toimii? Aiheuttaako se ääntä, kun koira haukkuu, vai lähettääkö se jotain rauhoittavaa ääntä? Miten se ei vaikuta toiseen koiraan, jos toinen koira haukkuu?



Laite reagoi koviin ääniin antamalla noin kahden sekunnin "piippauksen", jonka vain koira kuulee. Olen yhdistänyt kielto-sanan yhteen laitteen reagoinnin kanssa ja nykyään yksi kielto jo riittää esim. ulkoa tulevista äänistä, joihin koira reagoi haukkumalla.
Sen pitäisi olla epämiellyttävä ääni koiralle. Omat koirat ei ole kuitenkaan ole olleet moksiskaan siitä, menevät lähinnä hämilleen ja jatkavat touhujaan äänettä.
Meillä haukkuu molemmat jos haukkumista on. Sen takia pidän sitä parempana kuin esim. sitruunapantaa, koska laite on kiinni seinässä eikä kummankaan kaulassa. Ei tule toisen kuonoon sitruunantuoksuisia suihkauksia, jos toinen haukahtaa vieressä.
Nyt kun laite on ollut pidempään meillä käytössä, olen huomannut että vieraita tervehditään edelleen haukahtelemalla noin kaksi kertaa, mutta sen jälkeen ollaan äänettä. Aikaisemmin se haukkuminen ei ole jäänyt siihen pariin kertaan.. Eli uskon että laite lähinnä hillitsee haukkumista, mutta ei kuitenkaan tee sitä niin epämiellyttäväksi koiralle etteikö se uskaltaisi haukkua.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.02.2012 klo 17:58)

Lymiltria

Lymiltria
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Perjantaina, 16.03.2012 klo 15:40  
+
0
Mikäköhän avuksi kun vuoden ikäinen uroskoira haukkuu autossa?

Esimerkki: Menemme vanhempieni luo niin koira haukkuu alkumatkan ajan (5-10min) ja myös silloin kun olemme vanhempieni lähellä (heidän kadullaan). Kun lähdemme kotiin, koira haukkuu vasta sitten kun olemme lähellä kotia. Kun olemme kotona ja nousen autosta, koira haukkuu ja ulisee. En päästä koiraa ulos autosta ennen kuin se on hiljaa.

Koira haukkuu ja vinkuu niin kovaa, että se häiritsee ajamiseen keskittymistä. En huomioi koiraa millään tavalla silloin kun se haukkuu autossa.

Eläinkaupassa suositeltiin ultraäänipantaa ja aionkin kokeilla sitä, mutta mistäköhän tämä haukkuminen voisi johtua? Koira ei pelkää autoja, eikä sille ole koskaan sattunut mitään "onnettomuutta" autossa tai autojen kanssa. En vain tiedä miten minun pitäisi kouluttaa koira olemaan hiljaa autossa, vai onnistuuko se ilman sitruuna-/ultraäänipantaa?

Reipas

Reipas
Viestimäärä: 23

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 26.03.2012 klo 21:58  
+
0
Mikähän neuvoksi kun vuoden ikäinen mitteliuros on ryhtynyt koirapuistossa haukkumaan oikein olan takaa? Ennen oli ulkona aina hiljaa, lenkeillä ja puistossa, mutta nykyään joka puistoreissu päättyy siihen, ettei siellä kehtaa enää olla kun koira räksyttää eikä lopeta vaikka mitä tekisi. Ongelmaan liittyy sekin, että kun pentu intoutuu haukkumaan, se ei enää kuule eikä näe muuta, ja sen saaminen hihnaan ja ulos puistosta käy hankalaksi. Normaalisti tulee luokse ihan hyvin kun kutsutaan, mutta haukkuessaan juoksee vain kauemmas, enkä halua jahdatakaan, koska koira pitää sitä hyvänä leikkinä. Voiko tämä olla murkkuiän oire ja mitä voin tehdä, ettei siitä tule pysyvä tapa?

KaritaR

KaritaR
Viestimäärä: 42

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Perjantaina, 06.04.2012 klo 19:24  
+
0
Olen saanut omalta koiralta osittain koirapuistossa räksyttämisen pois. Muiden kanssa leikkiessä saa haukkua, koska se on koiran tapa. Portilla tai aidan varressa räksyttämiseen puutun, koska se ei ole enää leikkiä vaan täysin turhanpäiväistä. Koira erottaa sen itsekin, missä ei haukuta ja milloin saa haukkua.

- Meillä paineilma on toiminut hyvin (Wanda vihaa pelkästään jos puhallan ilmaan, en tiiä mistä se sen on keksinyt mut ollut pennusta saakka), eli pelkkä suihkaus ilmaan ja kielto.

- Jossain vaiheessa käytin "kolinapurkkia", eli puolen litran limupulloon muutama kolikko. Koiran haukahtaessa (tai jo jännittyessä haukkumaan) pieni pullon ravistus ja kielto, yleensä koira hiljenee jo siitä. Jossei tepsi niin heitän pullon koiran viereen aitaa vasten (ei missään nimessä koiraan). Tuolta enemmän: http://www.calcifers.net/22 eli tarkoituksena pullolla on tehostaa kieltosanaa. Koira tietää heti kun omistajan äänessä on pienikin epävarmuus.

- Silmiin katsominen. Kun homma on mennyt koiralta ihan överiksi, "keskustelen" sen kanssa. Eli pidän koiran kiinni, katson silmiin (eli haastan sen) ja pidän äänen sävyn tiukkana. Puoli minuuttia ja koira on rauhoittunut ja saa jatkaa leikkejään.

Nuo koulutustavat jakaa varmasti ihmisiä, mutta meillä on toiminut. Minkäänlaisia haukunestopantoja en ikinä laittaisi. Ja pitää tietenkin huomioida millainen koira on, meillä tämä on todella kovapäinen kun sille päälle sattuu. Aiemmat tavat on siis ollut käytössä vanhemmalla koiralla, ei nuoremmalla.

appelsiinisieni

appelsiinisieni
Viestimäärä: 53

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 20.08.2012 klo 19:32  
+
0
Ajattelin tulla täältä kyselemään, olisiko kenelläkään antaa vinkkejä meidän kyläilyongelmaan.

Eli ongelmana on nimenomaan vanhempieni luona kyläily. Olemme sielä usein viikonloppuisin ja sielä asustaa viisi henkilöä (ja yksi rauhallinen koiravanhus) ja usein on myös sisaruksieni kavereita kylässä. Koiramme on aina ollut kova haukkumaan ja johtajuusongelmista olemme myös kärsineet, mutta olemme saaneet nyt paljon edistystä mm. hihnakäytökseen ja kotonakin koira käyttäytyy erittäin hyvin. Ei siis vedä hihnassa ja räyhääminen on vähentynyt huomattavasti. MUTTA nyt vuoden verran on viikonloppureissut vanhempieni luokse olleet kaikkea muuta kuin mukavia. Koira haukkuu jokaisen äänen: joku tulee portaita alas, joku kulkee ulko-ovesta, auto ajaa talon ohi, joku vain liikahtaa, jostain kuuluu ääntä jne.

Olemme kokeilleet sitruunapantaa (kotona käytössä yksinollessa, toimii hyvin eikä enää pidetä sitä edes päällä), huomioimattomuutta, kolinapurkkia, pelkkää kieltoa ymym, mutta ei mene perille. Kotona toimivat kyllä kaikki, mutta eivät vanhempieni luona. Ollaan nyt viime aikoina tehty siten, että ei päästetä koiraa pihalla ensin riehuttamaan itseään ylikierroksille (ennen aina tervehti vanhempieni koiraa vapaana pihassa ja riehuivat hetken) ja rauhoitetaan ulko-ovesta kulkeminen täysin. Hihna irroitetaan sisällä vasta kun koira on rauhallinen, ja se onkin auttanut jonkun verran. Pian koira kuitenkin kiihdyttää itsensä uudestaan ylikierroksille ja aloittaa sisällä riekkumisen.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, ja kuinka tätä tilannetta kannattaisi lähteä korjaamaan? Kotipaikkakunnalla vieraillessa ei tee mieli lähteä käymään missään siten, että koira täytyy jättää muiden vastuulle, kun tietää millaista elämää se pitää.
Mittelspitz 12/2010

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 01.09.2012 klo 00:26  
+
0

Velu kirjoitti:

Terve, minun ja vaimoni taloudessa elää 2,5v ikäinen ajokoira/kultainennoutaja sekoitus jolla on haukunta ongelma. Kerron vähän taustoja, mitä olemme tehneet koiran kanssa.

Koira tuli talouteemme luovutusikäisenä, jonka jälkeen aloitimme peruskoulutuksen. Koira on joutunut muuttamaan töiden ja koulujen takia elämänsä aikana 5 kertaa, mutta muutot itsessään eivät ole muuttaneet koiran käytöstä. Koiraa on koulutettu aktiivisesti, ja koira tietää paikkansa talossa. Ei yritä dominoida, alistuva ja rauhallinen tapaus. Lenkit suoriutuu hyvin määrätietoisesti ja on koira/ihmis ystävällinen. Olemme tehneet napujen etsintä harjoituksia ja kouluttaneet koiralle monia perus sekä hieman vaativampia temppuja, mutta kuitenkin järkeviä. Koira on täydellisen rauhallinen ja muuten ongelmaton tapaus, kunnes päästään itse asiaan.

Tämä on ensimmäinen koiramme, emmekä osanneet valmistautua ja kouluttaa koiraa yksin oloon alusta pitäen, joten asiasta tuli iso ongelma. olemme myös matkan varrella tehneet paljon vääriä valintoja jotka ovat olleet vain huonoksi koiralle. Koira on kärsinyt pienestä lähtien eroahdistuksesta. Pentuna se teki tarpeensa sisälle, haukkui, vinkui ja tuhosi kaiken pienen tavaran mihin ylsi. Noin vuosi sitten koira oppi myös aukaisemaan ulko-oven, ja pari kertaa karkasikin ulos asunnosta. Matkan varrella olemme tehneet virheitä esim. lähtiessa ja palatessa; huomioimalla koiraa, torumalla tuhoja, "villiinnyttämällä" koiran mielentilaa tarpeidentekoreissulla yms. Viime asunnossa saimme pienennettyä hieman ongelmaa rajaamalla koira yhteen huoneeseen, jolloin koira vähän rauhottui ja tuhot vähenivät. Olemme saaneet valituksia koiran haukunnasta joka asunnossa, joten alkaa olla vähän itselläkin hermot kireellä.

Mutta nyt kun muutimme opiskelu/kotipaikkakunnalleni, asioihin on tullut iso ja toivottu muutos. 2vk ennen muuttoa ja sen jälkeen tiukka koulutus ja lenkitys ovat tehneet tehtävänsä. Uudessa asunnossa parin ensimmäisen päivän aikana koira puri vähän yhtä laatikkoa ja paria sanomalehteä, mutta muuten täysin ilman mitään tuhoja. Tarjolla nimittäin olisi uusi sohva, imuri, radio, nojatuoli, muuttolaatikot yms. Teimme kaikenlaisia harjoituksia yksinoloon. Koiralle jää radio pälle, se käytetään rauhallisella kävellyllä ja keskitymme molemmat rauhalliseen olemukseen jättäessä ja tullessa, ei huomiota. Koiralla on luut ja lelut tarjolla, näihin ei kiinnitä ilmeisesti niinkään huomiota. Rajasimme koiran olohuone-eteinen-keittiö akselille, ja kaikki alkanut sujua hyvin. Läpimurron löysimme, kun erään kerran käytin koiraa lenkillä ja vaimoni jäi laittamaan asuntoa valmiiksi, vaihdoimme koiran ulko-ovella ja vaimo osasi rauhallisempana jättää koiran yksin. Koira oli pärjännyt erinomaisesti yksin, ja tulimme siihen tulokseen, että minulla ja koiralla on liian läheinen suhde ja koira kärsii pahasti erostamme. Tykkään leikkiä koirani kanssa paljon ja joskus ihmisten näkökulmasta se karkaa ehkä minun osaltani käsistä. Kun minä jään kotiin koirani kanssa ja vaimo lähtee, koira käy ovella ja kaikki ok. Kun koira näkee minun lähtöni, se stressaantuu ja vikisee hiljaa eikä meinaa rauhoittua vaan odottelee ovella.
Olemme siis hoksanneet että koiran ongelma on nimenomaan minua kohtaan ja teemme nykyään niin että koira käy joko minun tai vaimoni kanssa lenkillä, koira ei oven sulkeuduttua näe minua, vaan vaimoni on joka jättää koiran. Olemme aloittaneet nyt pienen "jääkauden" koirani ja minun välillä, jotta koira saisi etäisyyttä minuun ja itsenäistyisi.

Koiran tuhoilut ja haukunta-ongelma on LÄHES poissa. Koira ei tee mitään tuhoja, kiitos siitä, mutta todellatodella pientä haukunta-ongelmaa on edelleen nähtävissä. Olemme olleet nyt pari päivää "irti" toisistamme, enkä tiedä voiko olla sitä että koira on hämmentynyt kun en anna huomiota, mutta tänään postilaatikosta tuli isännöitsijän kirje haukunnasta. JES! No, illalla lähdimme kauppaan ja jätimme koiran n.puoleksi tunniksi yksin, tabi kuvasi koiran touhut. Ensimmäinen 15min koira keskittyi rauhallisesti kongin tyhjentämiseen, ja kun se pyörähti sohvan alle koira mekkaloi 3,5min, kunnes oli seuraavan 10min ihan hiljaa. Olemme aina tienneet että koiramme ääntelee ensimmäisen 30min aikana eniten, ja nyt kun kyseessä on ehkä 3,5min(?), on asia todella turhauttavaa. Ymmärrän naapureita, mutta ilmeisesti tämän mittaisetkin ajat ovat liikaa joillekkin?!? Jos asia menisi siihen tilanteeseen, että edessä oisi joko muutto tai koira pois, koira tietenki joutuisi lähtemään, mutta syyllinen olohan siitä tulee kun itse on täysin aiheuttanut ongelman ja kun koira on muuten niin täydellinen. Olen tutustunut koirien käytökseen ja ongelmiin sekä teoriassa että käytännössä, sekä ollut osaltani auttamassa läheisiä koira ongelmissa. Koirat eivät siis ihan outo käsite ole, mutta kun kyseessä on kouluttajienkin mielestä yksi vaikeimmista ongelmista, niin minäkin olen ongelmissa.

Joten, nyt tarvittaisi meitä viisaammilta neuvoja ja vinkkejä. Tilanne on jo parempi, mutta viimeinen rutistus pitäisi jotenki saada aikaan. Koira on on perheen jäsen, eikä viitsisi luovuttaa kun näin pitkälle ollaan päästy. Miten koira saataisi rauhoittumaan, että sen ei tarvisi haukkua. haukunestopantaa on testattu, mutta se ei reagoi ulinaan ja ulvomiseen, niin ei auta :(

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Velu

Velu
Viestimäärä: 9

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 01.09.2012 klo 21:59  
+
0
Onko jollakin kokemusta sitruunapannasta, minkälainen teho ja minkälaiselle koiralle suositellaa? Reagoiko pelkästään vain haukuntaan, vai auttaako myös vinkumiseen ja ulvomiseen?

Tänään videoitiin 45min, koira vinkui hiljaa hieman pidemmän ajan kuin eilen, ei putkeen vaan pätkittäin, mutta paljonpaljon hiljaisemmalla äänellä.. Ei kuitenkaan ravaa juosten ympäri kämppää vaan käveleskelee.
Kultainennoutaja / Suomenajokoira uros,
Nemo 1.1.2010

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 02.09.2012 klo 11:18  
+
0
Voisiko valitus haukunnasta tulla sellaisesta tilanteesta, että koira on kuullut porraskäytävästä melua? Posti, lapset, muu erilainen melu ?
Minulla toinen koira haukkui parvekkeen oven ollessa auki läheltä menevään hälytysajoneuvon ääneen. Haukkumiseen uhtyi myös nuorempi koira ulvomalla. Tämä tapahtui kun olin kuivaushuoneessa viemässä pyykkiä kuivumaan. Kesän aikana pyrin kitkemään reagointia ääneen kun olin kotosalla.
Laitoin samana päivänä lappusen alaovelle. Kerroin hiukan taustaa ja kerroin, että ongelma on silloin kuon unohdan parvekkeen oven auki poislähtiessä. Toivottelin kärsivällisyyttä ja pyytelin anteeksi.
Sain sitten naapureilta mukavaa palautetta ja kyselyjä " ei kai kukaan ole valittanut".

Voisitko sinäkin tehdä samoin? Kerro koirastasi ja millainen se on ollut ja mihin olette päässeet kouluttamalla. Ja kuinka edelleen koulutatte. Pyydä jättämään lappunen kelloaikoineen postiluukusta kun koira metelöi. Jätä vaikka muutama irtolappu otettavaksi mukaan.
Jos kelloajat eivät täsmää(olet itse kotona/video ei näytä samaa) niin naapurin rehellisyyttä voi epäillä.
Osoita olevasi pahoillasi naapureille tuottamasta epämukavuudesta ja halusi parantaa kaikkien asumismukavuutta.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

appelsiinisieni

appelsiinisieni
Viestimäärä: 53

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 02.09.2012 klo 11:54  
+
0

Velu kirjoitti:

Onko jollakin kokemusta sitruunapannasta, minkälainen teho ja minkälaiselle koiralle suositellaa? Reagoiko pelkästään vain haukuntaan, vai auttaako myös vinkumiseen ja ulvomiseen?



Ei reagoi ainakaan vinkumiseen, tuskin ulvomiseenkaan. Selkeään haukkumiseen reagoi kyllä hyvin, ja herkkyys riippuu aika paljon siitä kuinka tiukalla panta on kaulassa. Tosi kireänä se reagoi jopa koiran itsensä "puisteluun/ravisteluun". Meillä toiminut hyvin yksinolohaukkumiseen, mutta esim. ajaessa haukkumiseenhan tuo ei tehoa ja ulkoillessa muutenkin vähän kyseenalaisesti, koska suihkaus lähtee herkästi tuulen mukaan. Jokaisella koiralla toki yksilöllisesti. :)
Mittelspitz 12/2010

Velu

Velu
Viestimäärä: 9

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 02.09.2012 klo 12:57  
+
0

triikki kirjoitti:

Voisiko valitus haukunnasta tulla sellaisesta tilanteesta, että koira on kuullut porraskäytävästä melua? Posti, lapset, muu erilainen melu ?
Minulla toinen koira haukkui parvekkeen oven ollessa auki läheltä menevään hälytysajoneuvon ääneen. Haukkumiseen uhtyi myös nuorempi koira ulvomalla. Tämä tapahtui kun olin kuivaushuoneessa viemässä pyykkiä kuivumaan. Kesän aikana pyrin kitkemään reagointia ääneen kun olin kotosalla.
Laitoin samana päivänä lappusen alaovelle. Kerroin hiukan taustaa ja kerroin, että ongelma on silloin kuon unohdan parvekkeen oven auki poislähtiessä. Toivottelin kärsivällisyyttä ja pyytelin anteeksi.
Sain sitten naapureilta mukavaa palautetta ja kyselyjä " ei kai kukaan ole valittanut".

Voisitko sinäkin tehdä samoin? Kerro koirastasi ja millainen se on ollut ja mihin olette päässeet kouluttamalla. Ja kuinka edelleen koulutatte. Pyydä jättämään lappunen kelloaikoineen postiluukusta kun koira metelöi. Jätä vaikka muutama irtolappu otettavaksi mukaan.
Jos kelloajat eivät täsmää(olet itse kotona/video ei näytä samaa) niin naapurin rehellisyyttä voi epäillä.
Osoita olevasi pahoillasi naapureille tuottamasta epämukavuudesta ja halusi parantaa kaikkien asumismukavuutta.



Hei, meillä ulkoovi on ulos, eikä rappukäytävään. Koira ei reagoi lapsien ääniin mitenkään, mutta jos kuuluu kauheeta pauketta tai melua ulkoa niin vähän murahtaa mutta harvoin edes haukahtaa. Ei koskaan kotona eikä lenkillä hauku, ei edes vastaantuleville koirille. Parvekkeelta ja sen ulkopuolelta (torilta) kuuluva ääni ei häiritse koiraa millään tavalla, oli se melu kuinka kova, ainoastaan etuovelta.

Tämä voisi olla ihan hyvä idea, pitää kehitellä jonkinlainen lappunen heille tiedoksi siitä, että täällä kaksi tyhmää päätä koittaa aamusta iltaan tehdä parhaansa koirien ja asukasmukavuuden eteeen! Tärkeintä kait ois itse pystyä pysyä rauhallisena ja rentona, koirahan tiedostaa stressaamisen?
Kultainennoutaja / Suomenajokoira uros,
Nemo 1.1.2010

Velu

Velu
Viestimäärä: 9

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 02.09.2012 klo 13:08  
+
0
Appelsiini,

kiitos tiedosta, meidän koiralla kyseessä on enemmänkin pientä ulisemisen valittelua (videooiden perusteella), joten tuo ei ole meidän Nemolle vaihtoehto.

Nyt pari päivää jääkautta takana, koira tajuaa nopeaa mikä homman nimi. Joskus saattaa tulla kyttään selän taakse, mutta muita metkuja ei keksinyt. Olemme kokeilleet pitemmän aikaa että jätämme koiran ulos huoneesta ja ovi kiinni, koira ei reagoi siihen mitenkään. Eilen sitten testasimme mennä eteiseen ja laittaa se ovi kiinni, mikä normaalisti aina on lukossa, koira vähän reagoi pienellä ulaisulla, ja sit ku rauhallista tulimme "takaisin" ilman huomiota. Ehkä tätä vähän voisimme harjoitella asteittain, ja pikkuhiljaa ku koira rento niin mennä ulos ovesta, normaalisti se ulos meno on se millon kaikki alkaa.
Kultainennoutaja / Suomenajokoira uros,
Nemo 1.1.2010
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.09.2012 klo 13:09)

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 02.09.2012 klo 17:52  
+
0
Juu ei mitään. :hymy:
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.09.2012 klo 17:52)

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 03.09.2012 klo 10:09  
+
0
Kuules Velu, ette te ole tyhmiä. Te olette tehneet valtavasti töitä ja olette "lukeneet" koiraanne oikein ja olette toimineet päätelmien jälkeen juuri niin kuin pitäisikin. Paljon olette saaneet aikaan ja vielä on vähän tehtävää, mutta ihan varmasti pääsette hyvään lopputulokseen.
Määrätietoista, rauhallista, selkeää, johdonmukaista toimintaa niin se on siinä!:peukku:
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Velu

Velu
Viestimäärä: 9

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 03.09.2012 klo 19:11  
+
0
Nyt on naapureita valoitettu tilanteesta, toivottavasti ymmärtävät tilanteen!

Jääkautta virallisesti 1,5 päivää takana, koiran ulina ei vielä parantanut kokonaan, mutta muuta edistys ollaan saatu aikaan. Meidän koiralla on tuo eteinen ja ulkoovi ollut stressaavia asioita, nyt viime päivinä harjoiteltu, sekä erikseen että yhdessä vaimoni kanssa eteiseen menemistä ja oven sulkemista, alkuun koira tulee oven taakse ja aloittaa pienen valittelun (10sek), ja kun aavistaa meidän olevan oven takana, kuitenkin rauhoittuu. Toistojen jälkeen, koiramme ei enää reagoi mitenkään tai tule edes oven taakse, vaikka menemme eteiseen. Yksi vaihe siis ohitettu sen suhteen. Pari yritystä ulos asti mentäessä takana, koira ei reagoi ennen kuin ulkoovi sulkeutuu, sitten vähän aikaa kävelee ja pari nenäulinaa päästää, ennen kuin menee takaisin maahan. Ilmeisesti kuitenkin pitää olla tarkkana huomioimattomuudessa, ja edetä oviharjoittelussa maltilla, ettei koira ala stressaan.
Kultainennoutaja / Suomenajokoira uros,
Nemo 1.1.2010
(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.09.2012 klo 20:51)

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 03.09.2012 klo 22:53  
+
0
^Minusta vaikuttaisi siltä että te tosiaan olette oikealla tiellä. Jos edistystä on tapahtunut jo noin nopeasti ja teillä on mahdollisuus harjoitella säntillisesti vähän kerrassaan vaikeuttaen... Oikeasti tosi hienoa! :peukku: Kerrohan jatkossakin miten teillä menee :aurinko:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Velu

Velu
Viestimäärä: 9

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 04.09.2012 klo 16:43  
+
0
Noniin, taas meikä poika innostu kirjottaan, ku toivottua edistystä tulee.

Eilen päivällä koira oli 4 tuntia yksin, ei haukkunut kauaa eikä kovaa (15 minuutin sisällä, ei pari kertaa minuutissa). Illalla teimme ovi-harjoituksia kuten eilen kirjoitinkin, ja sen jälkeen koira vielä tunnin yksin. Koira ei päästänyt pihaustakaan kyseisenä aikana!! :) Tänään koira 2h yksin, koira äänteli 2 minuutin aikana jonku kerran, eikä edes kovasti. :)

Elieli, täällä pariskunta ei tiedä itkeäkkö vai nauraakko, on muuten sen verran asia meidänki elämää stressanut. Vielä jos ainakin lauantaihin jääkautta, niin sitä viikko takana, ja sit maltillinen purku :) Kunhan tämä ei olisi jotain sattumaa että olisi vain nyt hiljaa!:)

Kyllä sitä odottaa normaalia arkea jo, koiralla on nimittäin ilmennyt ongelma ruoan syönnin kanssa, kun ei oikein malta ilman katsekontaktia ja käskyä syödä. Iltaruoka oli kupissa vielä aamullakin, kun ei poika malttanut syödä. Oon sit alkanut antaa luvan syödä ilman katsekontaktia, joskus syö joskus ei. :s

Muok: Koira ollut koko iltapäivän semmonen kakara, aivan uskomattomimpia temppuja yrittää, jahtaa haamuja, juoksee ympäriinsä, ruttaa matot, ja sit tulee luokse että komennanko. :D Tökkii ruokakuppia kuonollansa, käy keittiössä (normaalisti ei lupa), ja jopa ku pihalla käytiin niin pullapitko hävis pöydältä (ei normaalia). Nyt kyllä omistajia koetellaan. :D
Kultainennoutaja / Suomenajokoira uros,
Nemo 1.1.2010
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.09.2012 klo 21:43)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28252
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6356
Viestejä yhteensä545799
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265921
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.05.2024 klo 02:45)