Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 13:44

Naksutinkoulutusta

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 14

hurja

hurja
Viestimäärä: 8

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:22  
+
0
Ajattelinkin vaihtaa tässä vaiheessa naksutin palkkaamiseen, koska kuitenkin olemme aika perusteissa vasta menossa. Koira on ollut hankala motivoitava pennusta asti. Hajut ja muut häiriöt vievät kyllä koiraa. Makkaralla houkuttelemalla olen sen saanut ottamaan minuun kontaktia. Ehkä on hyväkin että lähdemme uudestaan liikkeelle aivan alusta.

Lelupalkkausta ei ole voinut käyttää, se vie koiran aivan ylikierroksille, Tosin olen nyttemmin joutunut välillä varovaisesti innostamaan koiraa leikkimällä. Tarkoitushan meillä ei ole kilpailla tms. kunhan on perustottelevaisuus kunnossa että yhdessä elo ja harrastaminen onnistuu ilman ongelmia.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:33  
+
0
Mistä ootte naksuttimia ostanut?
Itellä olis hakusessa sellanen mielellään missä olis rannehihna ja olis sellanen kivan näkönen, neutraali. Nyt oon vaan lemmikkiliikkeissä nähnyt sellasia hirveen ison näkösiä jotain luun mallisia kirkkaan vihreitä tai punasia naksuja.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 21.06.2010 klo 20:28  
+
0
Ihmiset ja erityisesti naksutinkouluttajat arkailevat välillä vähän liikaakin lelupalkan käyttöä. Mielestäni sitä kannattaa käyttää etenkin sellaisissa liikkeissä, joihin muutenkin halutaan vauhtia. Sitä voi myös käyttää vaihtelevasti namin kanssa aina yhden koulutussession aikana tai vaikka vain loppupalkkana viimeisestä suorituksesta.
Leikkimisen "sääntöjä" kannattaa harjoitella koiran kanssa ihan omana juttunaankin.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 24.06.2010 klo 00:13  
+
0
^^ Mitä vikaa on luun mallisessa naksussa? :nauru: Mulla on tästä kuvasta tuommonen valkonen Eukanuba-luunaksu, sain joltain luennolta vuonna kilpi ja kypärä. Istuu hyvin käteen ja ääni on just passeli!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 24.06.2010 klo 12:47  
+
0
Mulla ainakin naksutin on melkeen kokonaan nyrkin sisässä, ei kai sitä sieltä kukaan näe?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 24.06.2010 klo 13:02  
+
0
No siis ei se malli sinällään haittais, eikä se, et "apua, nyt joku näkee.." :nauru:
Vaan siis toi on jotenkin kamalan iso ja huonosti käteen sopiva. :mietiskel:
Ostin siis sellaisen silti, kaippa tuolla alkuun pääsee ja jos alkaa homma luistaa ja jostain joskus löytyis sellanen käteen sopivampi, ni katsoo sitä sit. :)

muoks. Nii ja värillä ON väliä. *reps* :D
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu torstaina, 24.06.2010 klo 13:04)

Sumppisuu

Sumppisuu
Viestimäärä: 110

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 24.06.2010 klo 14:09  
+
0
Meillä on käytössä sellaisia sinisiä, Multi-Clicker tms. naksuttimia. Ja todellakin naksuttimia, kannattaa ostaa useampi kerralla, koska meillä ainakin ne on aina hukassa...tuo malli on mun mielestä sopiva käteen ja siinä voi säätää klikkauksen voimakkuutta neljälle eri tasolle. Me ollaan Stellan kans aloteltu klikkerin kans treenaamista, kosketuskepin tajusi ainakin tosi nopeasti tuolla tavoin. Seuraavana olisi listalla sitten katsekontaktin vahvistaminen ja kosketusalusta ja tietty muussakin koulutuksessa käytän parhaani mukaan klikkeriä hyödyksi. Mutta mä en ole sen käytössä niin ehdoton, käytän myös ihan "perinteistä" namipalkkaa ja kehuja. Jotenkin sitä kokee oman osaamisen klikkerin kanssa vähän epävarmaksi ja toisekseen, klikkeri ei kuitenkaan ole aina mukana.

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 24.06.2010 klo 15:32  
+
0

Sumppisuu kirjoitti:

Seuraavana olisi listalla sitten katsekontaktin vahvistaminen ja kosketusalusta ja tietty muussakin koulutuksessa käytän parhaani mukaan klikkeriä hyödyksi. Mutta mä en ole sen käytössä niin ehdoton, käytän myös ihan "perinteistä" namipalkkaa ja kehuja. Jotenkin sitä kokee oman osaamisen klikkerin kanssa vähän epävarmaksi ja toisekseen, klikkeri ei kuitenkaan ole aina mukana.



Mä olen nyt alkanut käyttää sanaa "jes!", kun naksutin ei ole mukana (eli melkein aina, kun en ole vielä tottunut pitämään sitä mukana). Aion ehdollistaa sen siihen sanaan samalla tavalla kuin naksuttimeen, eli aina kun sanon "jes!" niin myös palkka tulee. Silloin se toimii yhtä hyvin, vaikkakaan ei tietenkään ole niin täsmällinen. Ei aina tarvitse ollakaan, esim. luoksetulossa :hymy:

Oikea naksutinkoulutushan ei naksutinta tarvitse, naksutin äänen lähteenä on useissa tilanteissa vaan paras vaihtoehto.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

Lansu

Lansu
Viestimäärä: 1184

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 27.06.2010 klo 18:06  
+
0
Ok, mikä meillä meni vikaan? :mietiskel:

Hankin naksun joskus tammi-helmikuussa ja silloin naksuttelin viikon - kaks ja se suju ihan hyvin. Toi ko. naksu on aika kovaääninen, mutta ei Aatu oo sitä hätkähtäny koskaan eikä mitään. No, sitten kuitenkin naksuttelu jäi vähemmälle pariks kuukaudeks, mut löysin sen taas.. ehkä toukokuussa? Tai ehkä huhtikuun puolella. Naksuttelin taas pari viikkoa, suju hyvin ja tein jo pari istu - naksu, maahan - naksu juttua ja nekin meni jo hyvin. Sitten..... yks päivä olin naksutellu ehkä vähän liikaa, ts. kannoin sitä mukana koko päivän ja naksuttelin sillon tällön jotain yksinkertasta. Seuraavana päivänä herra meni pöydän alle korvat luimussa ja hyvä ettei jalat tärränny, ku näki mun ottavan naksun ja se kilisi siinä vähän?!

Oon nyt jättäny naksuttelun, kun ei siitä kerta kaikkiaan mitään tule, mutta ihmettelen SUURESTI, mikä sille iski tuolloin? Miten se yhtäkkiä sai siitä jonkun haulikon kehitetyks? En tajuu :mietiskel: Ois kyl tosi kiva, jos vois jatkaa tota. Ehkä mä jatkan kuulakärkikynällä.....
Aatu, x-rotu, 22.6.2008
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 27.06.2010 klo 18:07)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 18:54  
+
0
^ Ootko varma ettei naksun kanssa sattunut mitään ikävää, ettei se esim. pudonnut koiran päähän jonkun muun perheenjäsenen toimesta? Oletko koittanut ottaa naksua uudelleen esille ja jos, niin vieläkö koira pelkäsi?

Mä lähtisin ehkä nyt liikkeelle siitä, että laittaisin naksun muina miehinä lattialle ja antaisin koiran käydä katsomassa sitä. Jos se ei mene katsomaan, niin sitten ei mene. Sen vois myös laittaa koiran ruokakuppiin? Tai naksauttaa viikon-pari vain juuri ennen ku koira saa ruokansa?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

emppuuuu

emppuuuu
Viestimäärä: 4

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 22:03  
+
0
Hei kertokaas miten naksulla vois opettaa tolle meen Almalle sillai et se on ihan mun jalassa kiinni kun astun oikealle ? Ja sit Alma on pitkärunkonen ni takapään käyttö ei oo kauheen hyvä, ni olisko jotain temppuja millä sais sitä paremmaks ? :)
Kleinspitz Tiiu ♥
Kääpiösnautseri Kaisa ♥
Dandiedinmontinterrieri Alma ♥

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 22:52  
+
0
Takapään koordinaatiota parantaa esim. erilaiset peruutustehtävät (alkuunsa ihan suoraan peruuttaminen), alustan tai laatikon kiertäminen siten, että etujalat pysyvät alusta/laatikon päällä ja takapää kiertää alustaa/laatikkoa, portaiden peruuttaminen, peruuttaminen kaltevalle alustalle/jopa seinälle, laatikon sisälle kiipeäminen jne jne. Youtubesta voi katsoa vidioitakin erilaisista tempuista.

Lansu

Lansu
Viestimäärä: 1184

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 01.07.2010 klo 19:24  
+
0
Rez, ei, ei mun mielestä tapahtunu mitään mikä olis saanu sen pelkäämään sitä. Mä kannoin sitä koko päivän, muut ei yleensä koske Aatun tavaroihin niin en usko että joku muukaan ois aiheuttanu mitään.. (ja turha niiltä nyt on kysyä, ei ne enää muista semmosia..). Hmh. Mä kyllä epäilisin eniten naksuttimen kovaa ääntä, se mun naksu on sellainen Karlien keltainen naksu, TODELLA kovaääninen. Pitää varmaan hankkia hiljaisempi naksu tai koittaa vaikka kaverin naksulla mitä siihen sanotaan..

Ja joo, pelkää edelleen, menee pöydän alle piiloon ja korvat pitkin päätä kun näkee, jos mä otan naksun käteen edes.
Aatu, x-rotu, 22.6.2008
(Viestiä on muokattu torstaina, 01.07.2010 klo 19:27)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 02.07.2010 klo 17:10  
+
0
Multa löytyy useampikin naksutin, mutta esim. i-clickerin ääni on melko hiljainen verrattuna perinteiseen metallisella kielellä varustettuun.

http://canis.valmiskauppa.fi/iclick-p-14.html

Muuten, jos joku on Tampereen seudulla kiinnostunut naksutinkoulutuksesta, niin vetämässäni ryhmässä on pari paikkaa vapaana. Kiinnostuneet ottakoot yhteyttä yksityisviestillä.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 02.07.2010 klo 21:56  
+
0
Ylistyspuhe naksuttimelle:

Oh joy, oh happiness! Meidän sohvaperunasta on kuoriutunut jokin koiraa muistuttava! Onhan se ennenkin temput oppinut mutta nyt tuntuu että se tekee oikeasti töitä sen eteen että ne nakit eksyvät suuhun asti. Aivan kuin se tietäisi että nyt tässä on joku tavoite ja kyllä minä sen vielä keksin, odotas vain! :jjei:

Itse asiassa tuntuu kuin se olisi oikein huokaissut helpotuksesta (ja omistajansa myös) kun olen ottanut naksun käyttöön. Temppujen oppiminen on vain sille helpompaa naksun kanssa koska sillä saa tarkasti "näytettyä" mitä haluan.

Täytyy tunnustaa että välillä suhtauduin koiraan jopa hieman sillä asenteella että "tuo nyt vain on tuollainen" mutta tällä hetkellä tuntuu kuin se yhteinen sävel olisi vihdoin löytynyt! Seuraavaksi olisi edessä talon ulkopuolisen toiminnan tehostaminen, eli kentälle mars!
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:51  
+
0
Naksutinkoulutusta koirallesi on mahtava kirja! Lainasin sen kirjastosta, ja luen sen nyt ajatuksella läpi varmistan, että sitten kun alotetan naksuttelu niin mulla on asiat hallussa, ettei mennä heti metsään ja tehdä virheitä. Pitäis käydä hakemassa naksutinkin tässä joku päivä ja tehdä vähän niitä reaktioharjoituksia, mitä siinä kirjassakin neuvotaan tekemään ennen naksuttelun aloitusta. =)
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 22:45  
+
0
Itse käytän Canikselta tilattuja naksuttimia:
http://canis.valmiskauppa.fi/naksutin-p-10.html

Ovat näppärän kokoisia ja niistä lähtee tarpeeksi kova ääni. Kova ääni on minulle tärkeä, jotta koira kuulee sen ulkonakin. Olen nimittäin niitä ihmisiä, jotka ulkoilevat naksutin toisessa kädessä... Meillä yksinkertaisesti on aina mahdollisuus toimia oikein. Toki tuo osaa "hyvä"-sanankin, mutta pidän naksuttimesta enemmän.

Naksusta meillä seuraa 90% nami ja 10% leikki. Tämä riippuu täysin koiran viretilasta. 14,5-vuotias ei enää leiki niin kuin ennen. 1.8 saapuvan pennun kanssa leikitään huomattavasti enemmän.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

nasu

nasu
Viestimäärä: 11

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 16:22  
+
0
Tietääkö joku onko pääkaupunkiseudulla harrastusseuroja joissa käytettäisiin naksutinkoulutusta? Jos siis haluaisi harrastaa tokoa tai agilityä ja opettaa koiraansa naksutinkoulutuksen menetelmiä käyttäen (ei siis välttämättä naksutella siellä kentällä, mutta samaa ideaa käyttäen). Yksityiset koirakouluthan toki järjestävät kursseja, mutta nämä ovat aika hintavia ja jos joskus aikoo kisata, olisi varmaan hyvä kuulua johonkin seuraan. Meillä olisi tässä lähellä montakin harrastusseuraa, mutta epäilyttää josko niissä on ihan eri oppimismetodit ja koira (omistajasta puhumattakaan!) menee ihan sekaisin...

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 21:39  
+
0
Ainakin tällainen agilityseura tietääkseni toimii: http://agility.serviceonrails.com/
Seuroista kannattaa pyytää päästä katsomaan treenejä, jolloin voit itse todeta millaiset menetelmät siellä on käytössä. Seuroissa tosin koulutusmenetelmät vaihtelevat ihan kouluttajan mukaan, joten yhden kouluttajan perusteella harvoin voi tehdä päätelmiä koko seurasta/yhdistyksestä.

mörköpötkö

mörköpötkö
Viestimäärä: 11

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 15:52  
+
0
Onko tämä vain meidän oma ongelma, vai olisiko muille sattunut samaa... :)
Eli meillä naksuttelu tyrehtyi siihen, kun koira oppi turhankin hyvin sen, että naksutus=kehu l. palkka. Eli saman tien kun naksutan koira lopettaa sen, mitä on tekemässä ja kipaisee luokseni palkkaa hakemaan. En siis voi palkata naksulla mistään osasuorituksesta. Hmm... tulipa hieman epäselvä sepustus, mutta josko tuo jolle kulle aukeaisi. :) Neuvoja vastaan otetaan taas!
Kouluttajassahan se vika taas on, mutta turhauttaa, kun ei osaa itse itseään kouluttaa! :) (Saati sitten tuota elikkoa... :))

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28252
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6356
Viestejä yhteensä545799
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265922
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.05.2024 klo 07:15)