Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 13:44

Naksutinkoulutusta

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 14

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 16:23  
+
0
^En oikein ymmärtänyt täysin mitä tarkoitat. Mielestäni koira ei voi olla liian hyvin ehdollistunut. Voisitko kertoa jonkin esimerkkitapauksen eli kuinka koira käyttäytyy ja kuinka haluaisit sen käyttäytyvän?
Oletko muistanut noudattaa periaatetta "feed for position" eli että palkkaa koiran siihen kohtaa missä haluat sen kunkin liikkeen/liikkeenosan päättyessä olevan, eli esim. että palkaat maahanmenosta koiran etujalkojen väliin, sivulletulosta siihen kohtaa missä haluat koiran kuonon olevan sivulle-liikkeessä jne. jne.? Jos palkaat koiran aina vain läheltäsi ja jopa kädestäsi niin tottakai se tulee aina hakemaan palkkaa luotasi. Esim. maahanmenossa itse palkkaa koiran lähes aina sinne etujalkojen väliin ja nimenomaan vien itse palkan koiralle, jolloin sen ei tarvitse nousta maassaolosta hakemaan palkkaa vaan maassaolo liike voi jatkua samantien ja pääsen taas palkkaamaan sitä uudestaan vähitellen sitten pidentäen palkausväliä.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 17:26  
+
0
^^mulle kävi sama. Palkkaat liian nopeasti. Eli siis se on naksu -> sekuntin verran ei tapahdu sun kropallas mitään muuta, vaan liike jatkuu -> palkka. Naksu on lupaus palkasta ja jos työnnät namin suuhun samalla kun naksaus kuuluu, menettää koko vekotin merkityksensä.

Jätä klikkeri jäähylle ja alota uudestaan jostain täysin eri liikkeestä sit vaikkapa kuukauden päästä. Siihen asti voit harjoitella käsien käyttöä esim. niin, että naksuttelet itsellesi ja siirtelet sitä palkkaa taskusta pöydänreunalle.
Eli menet taskut täynnä nakkeja (tai nappuloita) pöydän viereen seisomaan naksutin toisessa kädessä.
Naks (kun naksautat, ei tapahdu MITÄÄN MUUTA, ts. namikäsi ei liiku yhtään.)
Kun naksaus on ohi, siirrät namin taskusta pöydälle.
Toista. Monta kertaa.
:D

Sain tämän kotitehtävän meidän tottsiohjaajalta, kun junnulla oli tota 'herkkutänneheti' ongelmaa ja ohjaaja keksi, että olen aivan liian nopea :D

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 18:58  
+
0
Vaikka naksutinta käyttäisikin, niin palkan täytyy kyllä tulla siitä huolimatta mahdollisimman nopeasti. Naksutin on vain silta oikeintekemisen ja primäärivahvisteen välillä. Tilanteissa, joissa palkkaus onnistuu ilman naksua nopeammin tai yhtä nopeasti kuin naksuttimen kanssa, ei naksuttimen käytöstä ole mitään hyötyä ts. jos primääripalkalla saa oikeintekemisen merkattua samalla tarkkuudella. En tiedä tarkoitti Kadi sitä, että palkka ei saa lähteä liikkeelle ennen tai edes ihan täsmälleen samaan aikaan naksun kanssa, sillä jos niin tapahtuu, niin silloin ohjaanjan palkkausele, eli esim. liikkeelle lähtevä käsi alkaa toimimaan vihjeenä tulevasta palkkiosta naksauksen sijaan.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 23:25  
+
0

mörköpötkö kirjoitti:

Onko tämä vain meidän oma ongelma, vai olisiko muille sattunut samaa... :)
Eli meillä naksuttelu tyrehtyi siihen, kun koira oppi turhankin hyvin sen, että naksutus=kehu l. palkka. Eli saman tien kun naksutan koira lopettaa sen, mitä on tekemässä ja kipaisee luokseni palkkaa hakemaan. En siis voi palkata naksulla mistään osasuorituksesta.



Kyllä naksautus aina lopettaa sen, mitä koira oli tekemässä, koska naksauksen jälkeen koiralle täytyy antaa palkka mahdollisimman nopeasti. Mutta voihan koiraa opettaa ja palkata pienistä osista ja kun kaikki halutun tempun tms. osat on hallussa, yhdistää osat ja palkkaa vasta koko suorituksen jälkeen. Naksautus tarkoittaa koiralle sitä, että se teki oiken juuri sillä hetkellä ja se saa mennä hakemaan palkkansa tai palkka annetaan sille. Eihän se ole mahdollista, että koira on ehdollistunut naksuttimeen ja naksutat aina välillä, mutta koira ei saakkaan palkkaansa. Ei se pelkkä naksutus merkkaa koiralle mitään. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 27.07.2010 klo 15:00  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

En tiedä tarkoitti Kadi sitä, että palkka ei saa lähteä liikkeelle ennen tai edes ihan täsmälleen samaan aikaan naksun kanssa, sillä jos niin tapahtuu, niin silloin ohjaanjan palkkausele, eli esim. liikkeelle lähtevä käsi alkaa toimimaan vihjeenä tulevasta palkkiosta naksauksen sijaan.


Juurikin näin tarkoitin.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 11:23  
+
0
Minulla on pieni ongelma, kun intoa puhkuen ostin tuon naksuttimen ja ajattelin, että sen kanssa sitten saa helposti sanomansa perille... mutta tässä pitäisi ensin keksiä miten saan tuon pennun tottumaan ääneen - se kun pelkää sitä naksausta ja kavahtaa aina taaksepäin. Olen yrittänyt totuttaa sitä siihen siten, että naksautan ja annan heti namin, mutta ainakaan vielä ei ole päässyt tuosta pelostaan. Mikähän olisi paras keino totuttaa (ehdollistaa) pentu. JA anteeksi jos aiheesta on aiemmin jo ollut juttua en vielä ehtinyt lukemaan koko ketjua läpi.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 11:30  
+
0
Osaisiko joku viisaampi valaista mua tässä asiassa; koira ei reagoi naksuttimen ääneen, jos sen huomio on muualla. Hyvä-sanaan kyllä reagoi, sitä ollaan käytetty samassa merkityksessä. Naksua ollaan myös käytetty paljonkin, mutta nyt pitkän tauon jälkeen alettiin naksutella, kun osallistutaan kurssille, jolla käytetään naksua apuna. Naksun kanssa oli ennenkin samaa ongelmaa, jonka vuoksi se jäi kaapin pohjalle. Hyvä-sanaan on aina reagoinut paremmin, joten ollaan käytetty sitä sitten. Kokeilin tuolla kurssilla, käytin ensin naksua, ei reagoinut, mutta kun sanoin hyvä, saman tien pää kääntyi. En usko, että kyse olisi huonosta ehdollistumisesta, koska katsekontaki toimi moitteettomasti naksulla.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 11:38  
+
0
Mä varmaan ymmärsin jotakin ihan väärin, mutta miksi naksuttaisit ja palkkaisit, jos koiran huomio on muualla?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 12:04  
+
0
^ No esim. tilanteessa, että koira katselee rauhassa muita koiria, eikä näytä ylikierroksilla käymisen merkkejä tai yritä pyrkiä muiden luokse. Tällöin sen huomio ei ole minussa, mutta käytös on erittäin toivottua ja haluan vahvistaa sitä mahdollisimman paljon. Tai vaikkapa tuon kurssin teema; kantarellien etsiminen. Koiraa palkataan, kun se haistelee kantarelleja, eikä sen huomio ole silloin minussa, vaan sienissä. Onhan noita tilanteita paljon, joissa koiran huomio on jossain muualla, ja silti käytös voi olla toivottua.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 12:23  
+
0
Aivan joo, niin tietysti. :nolo:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.08.2010 klo 12:25)

Asiallinen

Asiallinen
Viestimäärä: 1798

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 16:55  
+
0
Taidan olla kyllä nyt sokea kun en löytänyt tätä aihetta tästä topicista, mutta kysympä nyt kumminkin ..

Milloin naksutin olisi hyvä ottaa pennulle käyttöön?

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 17:02  
+
0
^ Naksuun ehdollistamisen voi aloittaa jo ihan pienelle pennulle, vaikka varsinaiset koulutustuokiot ovatkin vaikkapa vain minuutin pituisia pätkiä. Minä taisin aloittaa naksuttimen käytön pennun ollessa n. 10-viikkoinen.
Petit Brabancon "Mökö"

Asiallinen

Asiallinen
Viestimäärä: 1798

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 17:05  
+
0

pnkd kirjoitti:

^ Naksuun ehdollistamisen voi aloittaa jo ihan pienelle pennulle, vaikka varsinaiset koulutustuokiot ovatkin vaikkapa vain minuutin pituisia pätkiä. Minä taisin aloittaa naksuttimen käytön pennun ollessa n. 10-viikkoinen.



Mainiota, pentu tulossa meille 11 viikkoisena, joten naksukoulutuksen voi kaiketi aloittaa sitten heti. :shifty:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 18:19  
+
0
^Kyllä. Jotkut kasvattajat jopa ehdollistavat pennut naksuttimeen ennen luovutusikää.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:28  
+
0
Muistakaa kultainen tunnuslause:
Mark the action, Reward the position!
;)
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

mörköpötkö

mörköpötkö
Viestimäärä: 11

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 19.08.2010 klo 14:12  
+
0
Kiitoksia kommenteista... Ne olivat vaan ehkä hieman ristiriitaisia. :) Itsekin olen epäillyt, että olen hieman turhan ripeä noiden palkkojen kanssa. Mutta tuosta "namit pöydälle - vinkistä" en ihan ymmärtänyt, että mitä niille nameille sitten tehdään, kun olen ne latonut pöytään.. :)
Ja toisaalta olen myös käsittänyt, että koira ottaisi tuon naksauksen jo itsessään "palkkana", eli ettei joka naksauksella sitä namia tarvittaisikaan. Tuo liikkeiden opettaminen osissa kun on melko hankalaa, kun koira aina tekee siihen oppimaansa kohtaan asti ja jo ennen naksausta säntää namia hakemaan. Hmmm... tarvitsen varmaan itse lisää treeniä... taas kerran. Kyllähän koira oppisi, mutta kun omistaja... :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 19.08.2010 klo 14:21  
+
0

mörköpötkö kirjoitti:

Mutta tuosta "namit pöydälle - vinkistä" en ihan ymmärtänyt, että mitä niille nameille sitten tehdään, kun olen ne latonut pöytään.. :)


Pistät ne takas taskuun ja aloitat alusta :nauru: Se on siis treeni sulle itselles, ilman koiraa.

Naksu ei ole palkka, se on lupaus palkasta ja merkki oikein tehdystä liikkeestä ja sen jälkeen täytyy aina palkata. Aina.

mörköpötkö kirjoitti:

Tuo liikkeiden opettaminen osissa kun on melko hankalaa, kun koira aina tekee siihen oppimaansa kohtaan asti ja jo ennen naksausta säntää namia hakemaan.


Ilmeisesti jankkaat yhtä osaa vähän liian kauan.. Koira selvästi oppisi nopeamminkin :) Mutta silloin kun liität liikkeitä yhteen, niin ethän enää naksauta siinä 'vanhassa' kohdassa?

Eli esim. noudon opettamisen alkeet:
- ensin naksutellaan siitä kun koira koskee noutoesinettä.
- sitten naksutellaan siitä kun koira ottaa esineen suuhun. (ja tässä ei enää naksuteta siitä että koira koskee esineeseen, vaan vain ja ainoastaan siitä, että koira ottaa sen suuhun.)
- sitten naksutellaan siitä kun koira tuo esineen sulle. (nyt ei enää naksuteta siitä että koira ottaa sen suuhun, vaan vasta sitten kun se tuo sen sulle.)
jne.

(olikohan vähän köppänen esimerkki... :mietiskel:)
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.08.2010 klo 14:25)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 19.08.2010 klo 16:29  
+
0
^^ Itse en ainakaan tiedä yhtään koiraa, joista pelkkä naksautus itsessään olisi jotenkin erityisen kivaa eli motivoivaa eli toimisi palkkiona. Naksautukselle tulee merkitys vasta sitten kun se on yhdistetty johonkin sellaiseen, josta koira pitää ja jota koira haluaa tavoitella. Tällöin naksaus saa merkityksen "kun kuulen tuon pienen klikkauksen, niin tiedän saavani jotain kivaa". Tämän ehdollistamisen jälkeen koiralle opetetaan, että se voi itse aikaan saada naksauksen kuulumisen, jota seuraa, kuten kadi sanoikin, AINA se koiran tavoittelema ensisijainen palkkio.

Jos koira ennakoi ja lopettaa liikkeen tekemisen ja tulee hakemaan sinulta palkkaa, vaikka et ole vielä sille naksauttanut (eli kertonut että se on palkkansa ansainnut), niin silloin sille ei pidä missään nimessä palkkaa antaa, eikä myöskään tietenkään naksauttaa. Luultavasti aika pian se oppii, ettei mitään irtoa, jos se ennakoi.
Jos taas naksautat ja annat palkkion siinä vaiheessa kun koira on alkanut tehdä jotain muuta kuin mitä halusit (esim. liikkuu sinua kohti), niin silloin palkitset koiran toiminnasta, jota et halua sen tekevän! Ja siinä taas ei ole mitään järkeä. Merkkaa (naksulla) ja palkitse vain silloin kun koira toimii juuri asettamasi kriteerin(vaatimuksen) mukaan tai paremmin.

Tuohon ennakointiin tulee mieleen ainakin vielä kaksi muuta syytä edellä mainitun lisäksi. Joko olet harjoitellut "liian pitkään" saman kaavan mukaisesti, jolloinka koira alkaa testata saisiko se sinulta palkkion nopeammin lopettamalla tekemisen jo ennen kuin naksaus kuuluu tulemalla suoraan luoksesi. Tai toisena vaihtoehtona olet edennyt liian nopeasti esim. palkallaolon harjoittelussa, jolloin koira ei ole vielä oppinut, että siellä paikalla kannattaa todellakin pysyä ja että palkkaa ei saa muutoin kuin pysymällä paikoillaan. Näkemättä on tietysti vaikea sanoa, kumpi tapaus on kyseessä vai jokin ihan muu syy.

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 26.08.2010 klo 22:34  
+
0
Täällä puhuttiin koiran iästä, milloin voi alottaa naksutinkoulutuksen mutta en ainakaan huomannut että olisiko joku mahdollisesti kysyny, voiko tätä alottaa 5kk ikäiselle pennulle? :nolo:
Sekarotunen Rocky 2010

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 26.08.2010 klo 22:54  
+
0
Rocky: minkäikäiselle koiralle vaan voi alottaa naksutinkoulutuksen. :)

Mörköpötkö: Kannattaa lukea kirja nimeltä Naksutinkoulutusta koirallesi. Ainakin ite oon oppinu siitä paljon naksutinkoulutuksesta. Mulla on kans vähän se ongelma, että koira kyllä oppis, mutta mulla aina vähän kestää :D
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28252
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6356
Viestejä yhteensä545799
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265922
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.05.2024 klo 05:00)