Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 13:44

Naksutinkoulutusta

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 14

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 07:03  
+
0
Käytiin eilen ostamassa naksutin ja nyt on nameja saanut aina naksahduksesta. Nopeasti oppii :nauru:

Mutta tyhmä kysymys olisi, Kun pikkuhiljaa päästään etenemään naksutinkoulutuksessa miten käskysana liitetään naksutinkoulutukseen? Onko se niin että koiralle sanotaan "istu" naks ja nami ? Vai olenko aiiivan hakuteillä?:mietiskel:
Sekarotunen Rocky 2010

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 09:22  
+
0
Käskysanaa kannattaa alkaa liittämään siinä vaiheessa kun koira tarjoaa haluttua toimintoa sujuvasti. Tällöin käskysana sanotaan aluksi juuri sillä hetkellä kun koira alkaa tekemään ko toimintoa ja jonkun ajan päästä siirrytään sanomaan käskysana juuri ennen kun koira alkaa tekemään ko toimintoa. Palkkauksen suhteen toimitaan samoin kuin siihenkin asti.

Tarkemmat ohjeet ja muutenkin paljon perustietoa naksutinkoulutuksesta löytyy kirjasta Egtvedt & Kosten "Naksutinkoulutusta koirallesi". Tämän kirjan lukemista suosittelen kaikille naksutinkoulutuksesta kiinnostuneille.

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 09:31  
+
0
Kiitos :nauru:

Tänään alotettiin tuo naksukoulutus. Nyt Rocky osaa ottaa jo lelun suuhun, pientä miettimistä on kylläkin vielä.. harjoitus tekee mestarin! (Niin opetellaan tavaran nostoa...)
Sekarotunen Rocky 2010

Kissu_

Kissu_
Viestimäärä: 15

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 09:18  
+
0
Täällä yksi innokas naksuttimen käyttäjä!

Me aloitellaan vielä sheippausta, nyt ollaan sheipattu aivan pikkuisen, ja koko ajan edetään. Olen kouluttanut monia koiria naksuttimella, joitain ystävieni koiria olen kouluttanut naksuttimella jo pennusta, minusta oikein kätevä kapistus. Omaa koiraani olen kouluttanut naksuttimen kanssa vasta pari vuotta.
Oma koirani pelkäsi aluksi naksuttimen ääntä, meillä ei siis ole klikkeriä. Ilmastointiteipillä asia saatiin kuntoon, eikä nyt pelkää minkäänlaista naksuttimen ääntä, vaikkei siitä olekaan mitään "äänen vaimenninta".

Tietääkö kukaan, miten koiran voisi opettaa sheippaamalla pyörimään?
http://cairssu.blogspot.com/

mörköpötkö

mörköpötkö
Viestimäärä: 11

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 13:28  
+
0
kiitos anuapina :) Niin uskon kanssa, että täytyy itse palata koulun penkille ja ottaa kirja käteen. itse olen tuon saman kirjan kyllä lukenut, mutta kaiketi myös sujuvasti jo unohtanut... :)


Ja kiitoksia kadi, nyt ymmärsin tuon namitreenin. Ihmettelinkin, että mitä iloa koiralle on moisen hölmöyden katselemisesta, että ladon nameja edes takaisin. Kuten sanottu, kyllähän koira oppisi, mutta omistaja on vähän hidas... :)
Ja kyllä tuo osissa opettaminen on periaatteessa tuttua, eli en suinkaan naksuttele enää siellä ns. vanhassa naksauskohdassa, mutta ongelma on, että koira ei jatka toimintaa, vaan lopettaa siihen, missä on tottunut naksauksen kuulemaan ja tulee palkintojenjakoon, vaikkei naksausta kuulukaan!

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 04.09.2010 klo 12:08  
+
0
Naksutin on kyllä mahtava keksintö. Lenkit menee nyt pennun kanssa kontaktissa :) Ollaan aloitettu ohitusharjoituksia ties kuinka monta kertaa alusta, kun aina ne tyssäsi johonkin ja se meni aina vetämiseksi muita koiria kohti ja lopulta oli jo räyhäämistä :ttou: Sitten otin naksuttimen mukaan ja ohitukset menee naksutellessa, aivan ihanaa. Ei tietenkään ihan sataprosenttisesti, mutta about 75% ;)) Ei meidän ehkä sittenkään tarvi mennä ongelmakoirakouluttajalle :lallati:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 04.09.2010 klo 18:24  
+
0
Kävin tänään ostamassa naksuttimen "open" ehdotuksesta vaikka vannoin etten moisiin "höpsötyksiin" mukaan lähde. :nauru: Naksuttimen periaatteen kyllä ymmärrän (luultavasti? :nauru:), meillä "hyvä" sana on toimittanut tähän asti samaa asiaa. Erona se, et "hyvä"- sanaa ei välttämättä seuraa palkinto. Jos siis koira osaa sen todella varmasti. Näissä tilanteissa "hyvä" on merkkinä oikein suoritetusta ja toivotusta käytöksestä. Naksuttimen avulla toivon pysyväni paremmin koiran tahdissa. Lisäksi koira "tarjoilee" mielellään uusia käytöstapoja/temppuja joita on helpompi luultavasti poimia naksuttimen avulla.

Muutama kysymys on nyt herännyt mieleen ja aattelin ensin kokeneemmilta naksuttelijoilta udella. Eli, meillä on alettu opettelemaan perusasentoon tuloa uudella tavalla eli etukautta pyörähtämällä. Liikkeen idea on selvitetty koiralle namikäden avulla ja käsiapu on melkein saatu poistettua. Kysymys kuuluukin, et kannattaako mun opettaa tällä vanhalla tekniikalla liike ensin ns. valmiiksi eli pelkkään sanalliseen käskyyn asti ja alan vasta valmista liikettä naksuttelemaan? Noudon harjottelussa asia on mielestäni eri, koska siihen ei liity ns. "houkuttelua". Meillä on siis noutoa harjoteltu niin, et koira ensin koskee kapulaan ->hyvä, palkka. Kapula suuhun -> hyvä, palkka ja nyt on alettu harjottelee kestoa. Mä kuitenki haluaisin tuon naksuttimen käytön pysyvän "puhtaana" eli sen kanssa sais koira sit enemmän pähkäillä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 04.09.2010 klo 18:26)

VilmAgi

VilmAgi
Viestimäärä: 16

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 04.09.2010 klo 21:10  
+
0
Tänää ostettiin naksutin agikisoista, ja Vilma oppi idean heti :)
Harjottelin lenkillä ja pian jo tuijotti naksutinta kuin namia :D

Nyt oon ettiskelly netistä tietoo, ja jotain on löytyny mut ei kauheesti.
Toi kyllä helpottaa palkkaamista esim. maahanmenossa, Vilmalla liike meinaa aina mennä pilalle kun se nousee kurottelemaan namii..

Kuinka kauan teillä kesti et koira alko tarjoon noita temppuja itsenäisesti?
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.09.2010 klo 19:06)

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 11.09.2010 klo 19:08  
+
0
Meillä alkoi koulussa sellainen kurssi johon kuuluu myös käytännön treeniä, jonka luokkakaverit suunnittelee aina yhdellä ryhmällä yks tunti. Ja tän huskyn kans ollaan esimerkkikoirakkona treenaamassa.

Heti ekalla kerralla meillä oli naksutinjuttuja ja me lähdettiin ihan ehdollistamisesta, eikä treenattu kun joku max. 20min (sisältäen tietysti pieniä taukoja). Koira jopa alkoi tajuamaan ideaa ja kahdella pienellä lenkillä on nyt ollu naksu + namit taskussa, kun itsellä "isoimpana" tavotteena olis saada ihan arkilenkeillä ohituksen sujuvammiks (ja että koira ylipäänsä muistas että mä roikun mukana). Pitkin lenkkiä nyt siis naksutellut aina koiran ottaessa kontaktia, tosi hyvin mennyt nyt tähän mennessä. (:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 13.09.2010 klo 13:20  
+
0
SanttuJ

Itse suosittelen, että erotat selkeästi mitä signaaleja käytät sekundäärivahvisteina (merkkinä, että primäärivahviste eli jokin mitä koira oikeasti pitää tavoiteltavan arvoisena on tulossa). Jos kehusanan=merkkisanan=vastaa naksausta merkitys laskee ajan myötä mikäli siihen välillä liittyy primäärivahviste ja välillä ei. Koira ei tiedä, että "hyvä" tarkoittaa että se teki oikein ja toivotusti. Se tietää vain että sen tekeminen oli joko hyödyllistä tai ei. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö koiraa voisi palkita "laumavietin" kautta kehumalla sitä sanallisesti, jos se siitä palkkaantuu.

Tästä on havainnollisena esimerkkinä se, että alkujaan koiralle ei merkkaa mitään sanoitapa hyvä, laitoitpa käden taskuun tai kuulipa se naksauksen. Se oppii kuitenkin nopeasti että hyvä-sana, käden taskuunlaittaminen tai naksaus merkitsee, että se saa kohta jotain kivaa jos merkki ja palkkio toistuvat lähekkäin useita kertoja. Jos myöhemmin lakkaatkin antamasta oikeaa palkkiota vaikka sanot hyvä/laitat käden taskuun/naksautat, muuttuu ko signaali taas ennenpitkää neutraaliksi, koska itsessään siinä ei ole mitään koiraa palkitsevaa.

Itselläni on käytössä sekä naksutin, että naksausta vastaava palkkiosana, mutta sen lisäksi minulla on tietenkin pitkä lista eri sanoja joilla kehun koiraa ja palkkaan sitä hyväksynnälläni. (Tosin koiralle on ihan sama vaikka kiroilisin, kunhan teen sen sopivalla äänensävyllä).

Tuohon sivulletulon ja muiden asioiden opetteluun: Mielestäni ei ole varsinaisesti mitään syytä miksei naksutinta voisi ja jopa kannattaisi käyttää merkitsemään juuri sitä kohtaa kun koira tekee oikein riippumatta siitä saadaako liikettä aikaiseksi poimimalla, sheippaamalla vai houkuttelemalla. Joka tapauksessa houkuttelusta kannattaa aina yrittää eroon mahdollisimman nopeasti, sillä se on vain kainalokeppi, eikä oikea toiminta ole täydessä muodossaan mahdollista niin kauan kun "kainalokeppi" on käytössä. Mitä nopeammin koira hoksaa mitä haluat ilman että sinun tarvitsee sitä houkutella, sitä nopeammin pääset vahvistamaan toimintaa sen lopullisessa muodossa.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 13.09.2010 klo 22:11  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Itse suosittelen, että erotat selkeästi mitä signaaleja käytät sekundäärivahvisteina (merkkinä, että primäärivahviste eli jokin mitä koira oikeasti pitää tavoiteltavan arvoisena on tulossa). Jos kehusanan=merkkisanan=vastaa naksausta merkitys laskee ajan myötä mikäli siihen välillä liittyy primäärivahviste ja välillä ei. Koira ei tiedä, että "hyvä" tarkoittaa että se teki oikein ja toivotusti. Se tietää vain että sen tekeminen oli joko hyödyllistä tai ei. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö koiraa voisi palkita "laumavietin" kautta kehumalla sitä sanallisesti, jos se siitä palkkaantuu.


Näinhän se menee, mut nyt vasta tajusin (ku asiasta huomautit) et jossain välissä oon alkanu raiskaamaan "hyvä" sanaa, joka alunperin on ollut merkki koiralle palkasta. :eek::nolo::viheltel: Onneksi en oo mitään kovin kamalaa vahinkoa saanut aikaan koska merkkisana edelleenkin toimii. Sinänsä koiralle ei aina palkka edes kelpaa, joten myös sen käytös on omalta osaltaan edesauttanu tilannetta. Rakin kutale siis saattaa sylkeä palkan suustaan pois/ei ota sitä ollenkaan (samainen palkka on saattanut kelvata esim. minuutti sitten) tai se ei kiinnostu lelusta/leikistä (joka kiinnosti sitä hetki sitte). Ihana ku sanoit asiasta ja palautit akan taas kartalle.

Tuli mieleen, et testattiin Lunan kans yhtenä päivänä naksutinta myös lenkillä. Alkuun homma toimi oikein hienosti ja tehtiin muuutama onnistunut ohitus. Lenkin puolivälissä koira alkoi osoittamaan merkkejä tulevasta "kilarista" (=jäykistelee ja aivan kuin etsimällä etsiin syytä jota voi alkaa mörköilemään) ja päätin lopulta jättää naksuttelun sillä kertaa siihen. Koira ei nimittäin tuossa mielentilassa kuule puoliakaan (ei näköjään myöskään naksutinta) eikä sille myöskään kelpaa mikään palkka. Muutoin ollaan naksuteltu kotona ja kerran testattu omatoimi treeneissä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 13.09.2010 klo 22:12)

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 21.09.2010 klo 14:57  
+
0
Minulla heräsi sellainen kysymys tästä reward the position asiasta, että jos opetellaan esimerkiksi istumista, niin jos koiraa palkataan siihen istumisasentoon, miten sen saa uudestaan tarjoamaan istumis-toimintoa, josta sen pääsisi taas palkkaamaan? Jos se siis jää istumaan namin syötyään, eikä uudestaan tee sitä liikettä, josta naksautetaan.

Vai onko tarkoitus jatkaa naksuttelua istumassa pysymisestä -> alkaa heti pidentämään kestoa? Voiko sitten muutaman toiston jälkeen vapauttaa pennun jollakin käskyllä ja vaikka heittää namin kauemmas, jotta pentu lähtee hakemaan namia ja "lopettaa" istumisen, ja jatkaa treenausta myöhemmin samalla kaavalla? Eli naksutella kun penty pysyy siinä istumassa palkkauksen jälkeen, (jos pysyy).

Entä sitten kun tähän aletaan liittämään käskysanaa, pitääkö silloin tätä vapauttamista tehdä useammin, jotta pennun saa uudestaan tarjoamaan istumista, jolloin käskysanan voi sanoa. Äh, tuntuu että tämä on joku tosi yksinkertainen asia, jota vain en tajua... :/
Slku 2010
PkCollieu 2012

kkrista|`

kkrista|`
Viestimäärä: 26

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 25.09.2010 klo 12:57  
+
0
^ Voithan sä houkutella koiran seisomaan makupalalla tai leikillä ja odottaa että koira alkaa taas istumista tarjoamaan.
Elämääni värittävät:
Maltankoira mix Daisy, -07
Yörkshirenterrieri Tinja, -09
Ja pari kania :)

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 25.09.2010 klo 14:23  
+
0
^^ Itse aluksi yksinkertaisesti annoin palkan kädestä sen verran kaukaa, että pennun oli noustava ylös ottaakseen sen.
Petit Brabancon "Mökö"

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 25.09.2010 klo 18:08  
+
0
^^^ Mä en kyllä lähtis houkuttelemaan tai seisomisesta palkkaamaan kun istumista kerta harjoitellaan. Kelpien kanssa nappailin istumisen, maahanmenon ja seisomisen ekan kolmen viikon aikana ihan niin, että kun koira jonkin noista liikkeistä teki, naksautin ja heitin palkan maahan/lattialle. Kun koira selkeesti hoksas mitä siltä haen, aloin rakentaa kestoa. Eli kun koira esim. istuu -> naks ruoka suuhun -> odotan sekunnin -> naks ruoka suuhun -> "vapaa" ja palkka maahan. Aikaa pidennän ihan sekuntipelillä.

muoks Tai voithan toki palkata koiran heti istumisasentoon, ja "vapaa" -käskyllä heität palkan maahan.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 25.09.2010 klo 18:10)

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Lauantaina, 25.09.2010 klo 18:16  
+
0
^ Mutta kyllähän naksaus itsessään jo vapauttaa koiran liikkeestä, joten eikö sen palkan voi vain heittää naksun jälkeen maahan / antaa vähän kauempaa kädestä? :mietiskel:
Petit Brabancon "Mökö"

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 11:03  
+
0
Kiitos paljon vastauksista! Eli tuota juuri hain että koiran täytyy ensin tajuta mitä siltä odotetaan, ennenkuin kestoa voi alkaa lisäämään. Ja tuossa aloitusvaiheessa ei vielä päde se asentoon palkkaaminen, vaan siis vasta kestoa lisättäessä.. Ymmärsinkö oikein? Koirakin kotiutuu ensi viikolla, pääsee sitten käytännössäkin harjoittelemaan, varmasti moni asia selkiää sitten (tai tulee tuhannesti lisää kysymyksiä :nauru:)

muoks.

Rez kirjoitti:

muoks Tai voithan toki palkata koiran heti istumisasentoon, ja "vapaa" -käskyllä heität palkan maahan.



Meinaatko siis että istuminen -> naks -> nami suuhun -> "vapaa" -> nami maahan. Sitten uudestaan istuminen -> naks -> nami suuhun -> "vapaa" -> nami maahan jne. Eli koira vapautettaisiin joka naksun jälkeen? Onko tämä jollain lailla "paremipi" keino kuin palkata alussa niin että koiran pitää nousta hakemaan nami ilman vapautusta?
Slku 2010
PkCollieu 2012
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 26.09.2010 klo 11:11)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 12:15  
+
0

capsy kirjoitti:

Onko tämä jollain lailla "paremipi" keino kuin palkata alussa niin että koiran pitää nousta hakemaan nami ilman vapautusta?



Tarkoitatko siis että heittäisit namin lattialle, vai että antaisit namin kädestä vähän kauempaa niin että koiran on pakko nousta? Ekaa tapaa käytän itsekin ihan pikkupentuna, kun tahdon saada kaikki kolme mallia (istu, maa, seiso) koiran muistiin ennen 12 vkon ikää. On siis ihan ok minusta. Mutta jos toimit niin, että kun koira istuu -> tarjoat palkkaa kädestä kauempaa -> koira nousee, tulee keston kanssa todennäköisesti olemaan myöhemmin ongelmia, kun koiralla on kaaliin iskostunut että tästä muuten lähdetään tonne käteen päin syömään.

Vaikea selittää. En vapauta kestoa rakennettaessa joka naksun jälkeen, naksu ei ole vapautus. Mutta siis kun kestoa aletaan tekemään, koira istuu -> naks nami suuhun -> sekunti -> naks nami -> kaks sek -> naks nami -> sekunti -> naks nami -> kolme sek -> naks nami. Ja vapaa -> nami lattialle. Näin ollaan paikkamakuut yms. rakennettu (makuussa tietysti nami maahan koiran eteen, ei suuhun).

Vaikka naksun olis takoitus olla koiralle vapautus (miten tässä se kesto saadaan?), en lähtis houkuttelemaan koiraa kädellä pois halutusta asennosta. Mutta nämähän on ihan makuasioita, joten ei tarvi vetää palkoja. :kieli:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 26.09.2010 klo 12:16)

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 18:04  
+
0
^ Minä olen rakentanut kestoa ihan yksinkertaisesti niin, että olen pidentänyt aikaa ennen kuin naksautan eli koira saa vapautuksen ja palkan (ja nousee ylös voidakseen istahtaa uudestaan). Muutamasta sekunnista on edetty yhä pidemmälle ja nyt ei ole mitään ongelmaa istuttaa pidempääkään aikaa koiraa, vaikka naksu onkin ollut aina vapauttava. Mielestäni tämä on nimenomaan se yksinkertaisin tapa rakentaa kestoa enkä ikinä edes ajatellut, että naksua voisi käyttää tuolla tavalla.

Vaikuttaako teillä se, että naksu ei välttämättä olekaan vapautus, muuten mihinkään muuhun toimintaan? Vapautatko jokaisen liikkeen erikseen "vapaa"- käskyllä? Pystytkö esimerkiksi seuratessa naksuttamaan useamman kerran ja vain lopuksi vapautat?
Petit Brabancon "Mökö"

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 18:25  
+
0

pnkd kirjoitti:

^ Minä olen rakentanut kestoa ihan yksinkertaisesti niin, että olen pidentänyt aikaa ennen kuin naksautan eli koira saa vapautuksen ja palkan (ja nousee ylös voidakseen istahtaa uudestaan).



Jep, mutta tossahan et periaatteessa vahvista sitä itse asentoa ollenkaan. Koira tietää että saa palkan kun nousee seisomaan. Esim. kokeessa koira saattais herkästi lähteä hipsimään sun luo, koska se on oppinut, että palkka kuuluu tulla hakemaan sinun kädestä.

pnkd kirjoitti:

Vaikuttaako teillä se, että naksu ei välttämättä olekaan vapautus, muuten mihinkään muuhun toimintaan? Vapautatko jokaisen liikkeen erikseen "vapaa"- käskyllä? Pystytkö esimerkiksi seuratessa naksuttamaan useamman kerran ja vain lopuksi vapautat?



Seuruuhan rakennettiin alun alkaen niin, että koira kulki mun vierellä askel-naks-nami-askel-naks-nami jne. Ei imuteltu tms. ja ollaan saatu aikaan ainakin minua itseä miellyttävä seuruu. Jos kiinnostaa niin löytyy Pk-lajit -ketjun lopusta harrastuspuolelta.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 17.05.2024 klo 18:15)