Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 13:44

Naksutinkoulutusta

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 14

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 20:19  
+
0
Ja eikös siinä Naksutinkoulutusta koirallesi -kirjassa puhuttu siitä "erityissopimuksesta" minkä voi tehdä kestoa opetellessa, että naksu ei vapauta vaan palkka tulee silloin koiran luo.. Ei ole sitä kirjaa nyt tässä niin en voi luntata, mutta muisteleisin jotenkin noin. Mutta jos kumpikin tapa toimii, niin sehän on ihan sama kumpaa käyttää, käyttää sitä kumpi tuntuu omemmalta (ihme sana :D).
Slku 2010
PkCollieu 2012

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 20:26  
+
0
^^ Koira ei kuitenkaan ikinä nouse (tai toki yritti muutamaan kertaan oikoa, mutta ymmärsi heti, että sillä ei saavuta mitään) ylös ennen kuin kuulee naksun, sillä tietää, että vasta silloin saa lopettaa liikkeen ja tulla hakemaan sen palkan. Meillä tämä tapa on toiminut todella hyvin tällä koiralla, mutta mistä sitä tietää, että toimisiko paremmin toisella - ja tietysti me treenaamme "vain" itseämme varten. :hymy:
Petit Brabancon "Mökö"

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 20:30  
+
0

Kissu_ kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten koiran voisi opettaa sheippaamalla pyörimään?



Tarkotako nyt sellasta pyörimistä, et koira pyörii 360 astetta itsensä ympäri? Mä alotin opettamaan niin, et koira seiso mun edessä ja naksutin aluks heti, jos koira ees vilkasi haluttuun pyörimissuuntaan. Siitä sitten vaan nostin kriteereitä, eli koiran oli taivutettava päätään enemmän, liikutettava tassujaan ja lopulta ei menny kauaakaan, kun koira jo hoksas, et sen kuuluu pyörähtää kokonaan ympäri.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 13:06  
+
0

capsy kirjoitti:

Minulla heräsi sellainen kysymys tästä reward the position asiasta, että jos opetellaan esimerkiksi istumista, niin jos koiraa palkataan siihen istumisasentoon, miten sen saa uudestaan tarjoamaan istumis-toimintoa, josta sen pääsisi taas palkkaamaan? Jos se siis jää istumaan namin syötyään, eikä uudestaan tee sitä liikettä, josta naksautetaan.

Vai onko tarkoitus jatkaa naksuttelua istumassa pysymisestä -> alkaa heti pidentämään kestoa? Voiko sitten muutaman toiston jälkeen vapauttaa pennun jollakin käskyllä ja vaikka heittää namin kauemmas, jotta pentu lähtee hakemaan namia ja "lopettaa" istumisen, ja jatkaa treenausta myöhemmin samalla kaavalla? Eli naksutella kun penty pysyy siinä istumassa palkkauksen jälkeen, (jos pysyy).

Entä sitten kun tähän aletaan liittämään käskysanaa, pitääkö silloin tätä vapauttamista tehdä useammin, jotta pennun saa uudestaan tarjoamaan istumista, jolloin käskysanan voi sanoa. Äh, tuntuu että tämä on joku tosi yksinkertainen asia, jota vain en tajua... :/



Itse harjoittelen aluksi vain sitä, että koira hoksaisi, että mitä siltä halutaan, eli harjoittelen vasta kestoa sen jälkeen, kun koira osaa tarjota esim. istumista ja yleensä liitän siihen jo enne keston lisäämistä käskysanan. Välillä toki teen jo alkuvaiheessa harjoituksia, joista naksautan ja palkkaan koiran useita kertoa peräkkäin jos se vain pysyy halutussa asennossa. Jos haluan koiran aloittavan liikkeen alusta heitän sille "välinamin" muutaman 10 cm päähän siten, että se joutuu hieman liikkumaan, mutta on kuitenkin nopeasti valmiina uuteen yritykseen.

Välinamina käytän välillä ns. huonompia nameja, esim. pelkkää kuivamuonaa. Pyrin myös siihen, että jos harjoittelen kestoa, niin sanon koiralle vapautus-sanan ennen välinamin heittoa, vaikka koiralta ei sinänsä vielä varsinaista kestoa olekaan vaadittu.

Naksun jälkeen koiralla pitää mielestäni olla vapaus valita mitä se seuraavaksi tekee. Jos koira ei halua enää treenata, niin silloin kannattaa miettiä että miksi! Jos taas esim. harjoittelee vaikka paikallamakuun kestoa, niin nimenomaan sillä, että koiran palkkaa oikeaan paikkaan, eli maahan ja palkkaa koiraa nopeaan tahtiin (vahvistetiheys), saa koiralle tehtyä kannattavaksi jatkaa maassapysymistä sen sijaa, että se pomppisi ylös-alas. Kun koira on tajunnut homman idean, voi palkkausväliä alkaa pikkuhiljaa pidentämään.

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 19:16  
+
0
Kiitos myös Vuorisumu vastauksesta! Kuulostaa selkeältä, eiköhän me noin kokeilla, miten koira alkaa toimimaan.. Enää pari yötä ja päästään tositoimiin! :D
Slku 2010
PkCollieu 2012

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 28.09.2010 klo 14:31  
+
0
^ Oi se on niin jännää kun saa ihan pikkupentua alkaa sheippaamaan! Muistathan käyttää koiran oman ruuan hyödyksi (olettaen että syötät nappulaa?) kaikessa tekemisessä eli kun vaikka istumista alatte harjoittelemaan, ni eiku ruoka-aikaan ja koiran omalla sapuskalla. Tsemppiä. :peukku:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 28.09.2010 klo 15:00  
+
0
^ Joo sellaista kauhunsekaista jännitystä tämä on :D Pelottaa että jos kaikki meneekin mönkään enkä minä osaa opettaa eikä pentu opi :/ Noh, varmasti kaikkia on alussa jänskättänyt. Omalla nappulalla mennään, lisäksi on Froliceja (kirjotinkohan oikein..) ja leluja, eli vaihdellen palkataan. Mutta tuo olikin taas hyvä käytännön vinkki, että ruoka-aikaan reenataan, kun sitä mietiskelin kanssa, että meneekö syömis- ja kakkaamisrytmit ihan sekaisin jos pentu syö milloin sattuu reenatessa. Saa heittää lisää tällaisia hyviä käytännön vinkkejä jos tulee mieleen :hymy:

Niin ja kiitos paljon tsempityksestä! :aurinko:
Slku 2010
PkCollieu 2012
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 15:01)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 28.09.2010 klo 15:08  
+
0
^ No niitä on vaikka kuinka. :nauru: Mutta siis omasta mielestä paras palkka on ehdottomasti se koiran oma ruoka nimenomaan kun koiralla on nälkä = koira oppii että ruokaa saa töitä tekemällä, on innokas koska sillä on nälkä ja samalla teidän suhde kehittyy ihan superhyväksi.

Naput kannattaa turvottaa kevyesti (vettä laakealle lautaselle sen verta ettei pipanat ihan ala kellua), jotta ne on helpompi nielaista. Itse toimin näin yhä. Koira siis syö semiturvotettua pipanaa palkkana ihan tottiksessakin. Treeniliivi on pro, muuten on taskut kivassa töhnässä.. Mutta yllättävän vähän ne hajoaa kun ei ihan vetiseks tee!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 28.09.2010 klo 23:14  
+
0
Mulla pentu sai lähes kaiken ruokansa "palkaksi" päivän aikana ensimmäisen puolen vuoden ajan ja nytkin osan ruuasta. Raakaruokinta ei estä antamasta päivän ruokaa palkkiona, pitää vaan käyttää vähän mielikuvitusta. Omat koirat saa vaihtelevasti nappulaa ja välillä raakaa. Nappulat olen antanut kuivina jo pennusta saakka ilman ongelmia. Ei meillä ainakaan mitkään rytmit menneet sekaisin. Homma toimi ainakin meillä niin, että mittasin aamulla päivän ruuat kippoon ja siitä täydensin tarvittaessa taskuun. Päivän aikana sitten palkkailin pentua mahdollisimman paljon kun se käyttäytyis toivotusti: ohituksissa, kun tuli moikkaamaan ulkona, pienten treeni hetkien aikana jne jne. Jos vielä illalla oli ruokaa jäljellä, niin sitten yleensä harjoiteltiin vielä jotain tottelevaisuusjuttuja tms.

Sumppisuu

Sumppisuu
Viestimäärä: 110

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 12:47  
+
0
Saisinkohan täältä apuja? :heiluti:

Elikäs, koira on 6kk, pentu siis vielä. Naksuteltu on jo ihan pienestä ja temppuja opeteltu. Mutta nyt kun edetään isompiin kokonaisuuksiin, esim. agilityä ajatellen...

Tulevia kontakteja on treenattu siten, että mulla on kalteva pinta, koira hakeutuu on-off asentoon -klik ja nami maahan- jää siihen , kunnes käskystä painelee eteenpäin namilautaselle/lelulle. Tarkoituksena on nyt vahvistaa vielä tuota on-offille jäämistä huolimatta siitä missä itse olen. Sitten pikkuhiljaa pidempää alastulomatkaa jne. MUTTA kannattaako tuohon pysähtymiseen ottaa mitään käskysanaa? Kokonaissuoritus tulee joskus olemaan "kiipee-mene", joten siinä mielessä en haluaisi opettaa mitä ylimääräisiä käskyjä. Mutta kuitenkin olisi kiva pyytää koiraa esim. rappusilla/metsässä menemään on-off asentoon...

Ajatuksia, neuvoja... :eitietoo:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.10.2010 klo 12:48)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 13:20  
+
0
Sumppisuu, Jos treenailet muullakin kuin itse puomilla, on varmaan helpompaa käyttää jotain apusanaa - ota/koske yms - ja sitten siirtää se puomille. Alussa sitten käyttää sanaa apuna ja senjälkeen häivyttää sen käytön pois niin että koira tietää että puomilla mennään sillä kiipee-käskyllä loppuun asti onoffiin ja käskyllä vasta lähdetään. (Tämä tietysti riippuu koirasta kuinka helppoa välivaiheiden häivytys on, jos käy helposti niin kannattaa ehdottomasti käyttää.)

Meillä on saman harjoittelu menossa kun vaihdan hyppykontakteja nyt 2on2offiin. Eli samalla meiningillä mennään :wink:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 17:24  
+
0
Itse agilityn kannalta en näe hyötyä siitä, että kontaktin ottamiselle olisi oma vihjeensä. Ainakin minun mielestäni optimi on, että koira osaa suorittaa esteet täysin itsenäisesti eikä esteen onnistuminen ole kiinni esim. siitä että käskytänkö kontaktit oikea-aikaisesti. Itse yritän opettaa, että este x suoritetaan tietyllä tavalla, eikä muita vaihtoehtoja ole. Se on mielestäni selkeämpää myös koiran kannalta. Este itsessään kuitenkin toimii koiralle hyvin selvänä vihjeenä, joten senkään puolesta suullisen käskyn opettamisesta on vain vähän hyötyä. Se, että 2 on 2 off asentoon liittää käskyn käytettäväksi muita tilanteita varten on tietenkin ihan mahdollinen. Kuitenkin, jos koiran kanssa on tehty ko asennon harjoittelua, niin koira on kuitenkin kohtuu helppo saada tarjoamaan sitä myös muualla, jos vaan vähän näkee itse vaivaa.
Itsellä on vapautus/jatka matkaa käskyt käytössä puomilla ja A:lla, mutta keinulla keinun kolahdus merkkaa koiralle, että se voi jatkaa matkaa, mikä omalta osaltaan nopeuttaa suoritusta.

Kontakteja ja muitakin esteitä harjoitellessa kannattaa alusta pitäen kiinnittää huomiota siihen, että häivyttää itse itsensä pois esteen suorittamisesta eli kiinnittää paljon huomiota siihe, että ei itse esim. joka kerta seiso tietyssä asennossa tai tietyssä kohdassa silloin kun ko asiaa harjoitellaan.

Naksutinkoulutuksen ja agilityn yhdistämisestä kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti lukea Eva Bertilssonin ja Emelie Johnson Vegh'in kirjoittama kirja Agility Right from the Start. Kirjassa on erityisesti panostettu perustaitojen opetukseen.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 17:55  
+
0
http://www.agilityrightfromthestart.com/exercises.html

Video 12 liittyy keinun harjoitteluun ja videolla 14 on näytetty kontaktien harjoittelun alkuvaihetta.

Sumppisuu

Sumppisuu
Viestimäärä: 110

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 22:08  
+
0
Kiitos vastauksista Suzuna ja Vuorisumu! Kun ajattelen toivottua lopputulosta, esteen suorittamista ovat puomi, a-este ja keinu pääperiatteessa samat; ylöskiipeäminen ja alastulo 2on-2off asentoon, josta eteneminen käskysanalla. Haluaisin siis itsestäni riippumattoman suorituksen koiralle ja siksi luulen, etten toistaiseksi ota on-off asentoon mitään käskyä, vaan liitän sen vasta myöhemmin. Tällähetkellä jatkaa siis matkaa kun kuulee vapautuskäskyn, edeltävästi jää on-offiin jos olen suht lähellä alastuloa. Käytössä siis päällystetty vesivanerilevy eri alustoilla, eri kulmissa ja pikkuinen minipuomi pihamaalla. Vaatii vielä paljon toistoja ja vaihtelua oman paikan suhteen, samoin häiriötä sitten joskus. Siihen ylösmeno (ei kai medikoira sitä loikkaa) niin valmiit kontaktit sitten vaan siirretään esteille. Kuullostaa helpolta. :nauru:

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 03:33  
+
0

Sumppisuu kirjoitti:

Siihen ylösmeno (ei kai medikoira sitä loikkaa)



Voi KYLLÄ loikkaa. Tai siis ainakin mulla on loikannut... :viheltel:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Tiistaina, 05.10.2010 klo 08:23  
+
0
Minäpä vähän päivittelen meidän kuulumisia.. Eli pentu on ollut täällä nyt 5 päivää, nyt on alettu vähän naksuttelemaankin, kun alussa ruoka ei maistunut yhtään. Ruokakupilla olen tehnyt niin, että olen naksauttanut aina katsekontaktista, ja antanut kädestä vähän ruokaa. Näin ehkä puolet, ja sitten olen siirtynyt kauemmas, kun pentu on seurannut niin olen hihkaissut Tänne! ja antanut loput. Ulkona oli kerran naksutin ja käveltiin ihan pikkumatka niin, että naksutin aina kun pentu pysyi jalan vierellä kävelemässä. Muulloin olen välillä ihan vain kehunut ja palkannut siihen kohtaan.

Kuulostaako tämä, että ollaan oikeaan suuntaan menossa? Seuraavaksi olisi tarkoitus lisätä katsekontaktin kestoa ihan sekunti kerrallaan. Sitten ehkä alkaa harjoitella istumista. Mutta aika vähän on naksua käytetty, koska pennulle ei aina maistu ruoka palkkana, lähinnä sitä on käytetty ruoka-aikaan, että varmasti palkka olisi mieluinen.

Mutta on tämä kaikki vielä niin jännää :/
Slku 2010
PkCollieu 2012

suskie

suskie
Viestimäärä: 412

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 09:02  
+
0
Ne, joilla on kaksi tai enemmän koiria, voisivat kertoa yksinkertaisella, että:

- miten naksuttelu käytännössä toimii, jos on kaksi koiraa ja molemmille on naksuttimen merkitys opetettu? Siis jos naksuttelet toiselle ja toinen on siinä vieressä, niin eikö se jolle ei naksutella, tavallaan turru naksutteluun, kun ei saa palkaa vaikka kuulee naksautuksen?

- Pitääkö molemmille on erilaiset naksautusäänet? ja vaikka olisikin niin, erottaako koira kahden eri naksuttimen erilaisen äänen (minkä itse kyllä erotan)?

- Vai naksutellaanko toiselle vain silloin kun toinen ei ole mukana/tai eristetty toiseen huoneeseen? Mikä kyllä varmaan tulisi olemaan aika hankalaa, jos joskus tulevaisuudessa pennulle haluaa naksutella mahdollisimman paljon, niin suljepa aina vanhempi toiseen huoneeseen.. :mietiskel:

Kylläpä tuli niin monta naksuttelu-sanaa, että sen "merkitys katosi" :D ja kappalejakokin on ihan kamala, mutta varmaan helpompi lukea, kuin jos teksti olisi yhteen pötköön.. :)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 16:36  
+
0
^Mulla on kaksi koiraa ja useampia naksuttimia, joita käytän ihan sekaisin molemmille koirille. Käytän naksutinta kuitenkin vain tilanteissa, joissa tarvitaan ns. kirurgin veistä, eli silloin kun todella työstän jotain sellaista asiaa, missä palkkaukselta vaaditaan erittäin suurta tarkkuutta. Tällöin keskityn myös vain yhteen koiraan kerrallaan, ja koirat kyllä tietävät silloin kumpi on koulutuksen kohteena ja kumpi ei. Sisällä toinen koira on yleensä portin takana, ettei ole häsläämässä ja häiritsemässä toisen kouluttamista ja ulkona toinen koira on joko autossa kun treenaan toisen kanssa tai vähintään kytkettynä esim. puuhun tai lyhtypylvääseen.

Ns. arkikäytössä naksun korvaa lähes täysin "kehusana", jonka merkitys vastaa samaa kuin naksun. Se on monessa tapauksessa minun mielestäni jopa kätevämpi kuin naksutin. Muutoin pitäisi "koko ajan" kulkea naksu kädessä, mutta kehusana minulla on joka tapauksessa aina mukana. Kehusanana käytän toisella koiralla JES ja toisella BRA. Tällöin koiratkin tietävät selkeästi kummalle sitä palkkaa on tulossa, vaikka pyörisivät molemmat jaloissa.

Kannatta muistaa, että naksutin on tarkoitettu nimenomaan pikkutarkkaan työskentelyyn. Muissa tapauksissa suora palkka tai kehusana + palkka ajavat saman asian, välillä jopa tehokkaammin kuin naksu + palkka.

Miinttuu

Miinttuu
Viestimäärä: 2

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 13:35  
+
0
Itse aloitin naksuttimen käytön melkein 2v tipsulleni tänään, ja hyvin meni, yleensä pomppii ja hyppii kun huomaa, että saa namia mutta nyt istui oikein nätisti edessä. :) naksautin ei edes pelota, mutta silti aion totuttaa hieman.

Mut olis kyllä kysymyskin: Panda haukkuu muille koirille jos on tarpeeksi välimatkaa, mut jos toinen koira tulee haisteleen niin silloin ollaan häntä koipien välissä, eli periaattees tälläistä uhoomista "hähää, haukunpas sulle, kun et pääse käsiks". Tässä siis kysymys, jos ei tule koiria esim. lenkillä tarpeeksi vastaan, niin voiko esim. viedä vaikka koirapuistoon, kävellä vaikka hyvän matkan päässä aluksi ja siellä opettaa sietämään muita koiria, jos huomaa koiran niin yrittää saada huomion itseensä ja kun onnistuu ilman haukkumisia/kiskomisia, niin naks ja palkkio? Voisiko näin koiran opettaa olemaan haukkumatta? :) Toivottavasti ei ole liian vaikeasti ymmärrettävissä. :)

Nemes

Nemes
Viestimäärä: 104

VS: NAKSUTINKOULUTUSTA - Torstaina, 14.10.2010 klo 10:36  
+
0
Meillä on naksuteltu nyt muutama kuukausi. Otin tuon naksuttimen käyttöön pääasiassa koiratanssia ajatellen, mutta on se ollut kätevä kyllä muutenkin. Huomaa kyllä että koirat sisäistävät nyt paljon helpommin asiat mitä ennen. Sain opetettua esimerkiksi toiselle koiralle hypyssä pyörähtämisen siten että naksautin aina sillä hetkellä kun koira oli ilmassa ja pyörähti ympäri haluamallani tavalla, pelkällä kehulla luulen että tuo olisi vaatinut enemmän aikaa ja kekseliäisyyttä jotta koira olisi oivaltanut idean.

Naksuttimen opettelu aloitettiin ihan ruoka-aikoina. Pyysin molemmat koirat istumaan kupin eteen ja juuri ennen vapautusta naksautin. Pikkuhiljaa sitten pidensin aikaa. Lopulta tuloksena oli koira joka rupesi kuolaamaan naksuttimen äänen kuullessaan. Nykyään istuminen on muutettu maahan menoksi ja hienosti molemmat odottavat sitä vapautusta eli eivät rynni kupille naksahduksen kuullessaan. Koulutuksessakin voi nyt hyvin pitää makupaloja sivummalla, kun se naksahdus tulee koira osaa odottaa että ihan kohta se antaa sen palkinnon :)

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 17.05.2024 klo 17:15)