Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:28

Vapaana pitäminen ja luoksetulo

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 26

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:01  
+
0
Tää menee ehkä hiukan ohi aiheen...liittyen kuitenkin vapaana pitämiseen. Lueskelin koirien vapaana pitämisestä metsässä ja mahdollisesti lintujen ja jänisten takaa-ajamisesta. Itse olen erittäin tarkka, missä ja koska päästän koiraani vapaaksi. Mielenkiinnosta kyselenkin, kuinka moni ottaa huomioon lain antamat määräykset koiran vapaanapitämisestä eli lähinnä koirankiinnipitovelvollisuuden (kiinnipitoaika) ja koiran vapaana pitämisen toisen alueell...? Meillä koira päästetään vapaaksi ainoastaan kiinnipitoajan ulkopuolella eli 20.8.-28.2. ja vapaaksi pääsee ainoastaan alueella, jossa meillä on metsästysoikeus.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:13  
+
0
^ Eikös lain mukaan koiran tule olla kiinni tai välittömästi kytkettävissä. Mä pidän koiraa kyllä vapaana, koska mun mielestä se on välittömästi kytkettävissä, kun kutsun sen luokse ja se tulee aina, heti, juosten. Toi on toki vähän tulkinnanvarainen juttu, mutta näin meillä.

Jos on selvästi paikka, missä liikkuu paljon elukoita (näkyviä jälkiä maastossa) niin sellaisia paikkoja vältän koiran kanssa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 18.05.2010 klo 10:13)

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:18  
+
0
^Oikeassa olet...eli koira pitää olla kiinni tai välittömästi kytkettävissä. Metsästyskurssin ohjaajan mukaan välittömästi kytkettävissä tarkoittaa muutamaa sekuntia...eli koira pitää pystyä kytkemään tyyliin samalla sekunnilla kuin siihen ilmenee tarvetta. Tulkinnan varainen juttuhan tuo on. Mutta sellainen koira ei ole välittömästi kytkettävissä, joka kulkee metsässä vapaana omistajasta useamman kymmenen metrin päässä eikä tule luokse käskystä samalla sekunnilla.

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:22  
+
0
Lisäyksenä edelliseen viestiini piti vielä laittaa, että lain mukaan ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.

Meillä päin todella harvat noudattaa annettuja lakeja asiasta ja metsässä tulee vastaan koiria vapaana, jotka eivät tottele omistajan käskyjä.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:24  
+
0
^niin ja siis taajama-alueella aina kiinni. Tuo laki 'kiinni tai välittömästi kytkettävissä' tarkoittaa taajaman ulkopuolista aluetta. Ja kiinnipitomääräykset samoin. Eli jos metsikkö on taajamamerkkien sisäpuolella, ei siellä lain mukaan saa koiraa irti pitää.

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 10:29  
+
0
^Aivan. Itsellä vaan on niin voimakkaasti tuo metsästyslaki mielessä metsästyskoiran omistajana ja mestästys kun tapahtuu taajama-alueen ulkopuolella. Mutta kyllä vain, taajama-alueiden koiran vapaanapidosta määrää järjestyslaki, joka sanoo juuri noin.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 14:00  
+
0
Itse pidän koiraa vapana läheisessä leikkipuistossa (tarkkemin yläasteen viereisellä nurmikolla) jossa monet muutkin pitävät koiriaan vapaana eikä kukaan ole koskaan tullut valittamaan, tosin en sano että se olisi sallittua vain koska muutkin niin tekevät. Mutta ollaan ajateltu niin että kun siinä nyt jonkun verran ihmisiä menee, joku kyllä sanoo jos ei ole sallittua. Ja pidetään siis vaan kun tuo koulu on tyhjillään / oppilaat sisällä, ei koskaan välituntien aikana. Ja siis huom, alue on koulun takana, ei sen pihassa. Sitten pidetään siinä puiston vieressä, mutta jos puistossa on lapsia vanhempineen, yleensä ollaan vaan tossa vähän kauempana nurmella. En tiedä onko nyt ihan tarkkaan lain mukaista, mutta kukaan ei ole koskaan valittanut kun koira ei edes tee tarpeitaan tohon kentälle. Että kyllä jos joku tulee asiasta huomauttamaan niin etitään uusi paikka. Ja se nurmikkohan on n. 50 m pitkä ja 20 m. leveä. Siis että voi hyvin olla ettei lain mukaan ole sallittua, mutta meistä ei koskaan ole kenellekään haittaa (kukaan ei ole myöskään valittanut, vaikka siihen on aina oikeus) ja täälläpäin ollaan muutenkin kovin koiraystävällisiä, joten en ole asiasta stressannut.

Ja se varsinainen asiani. Piti nyt tulla tänne hehkuttamaan noiden koulutusmetodejen tuloksia, kun oli ongelmaa luoksetulon viiveen kanssa. Ennen koulutusliinan ostamista ajattelin kokeilla tuota mitä Kadi (?) ehdotti, että jos koira ei tule niin reippaasti vaan poispäin kävellään. Mentiin eilen kokeilemaan, ja kuten tavallista koira ensteksi totteli todella hyvin, mutta sitten lössähti ja jäi sinne norkoilemaan yhden kuusen luo. Kutsuin tasan yhden kerran, katsoin mitä tapahtuu, eikä tullut. Sitten vaan käänsin selkäni ja marssin puolijuoksua pois - ja kappas, siinähän tuo oli, perässäni ihan saman tien. Palkkasin, kehuin ja jatkettiin matkaa (en nähnyt tarpeelliseksi laittaa kiinni kun oli niin hyvä kontakti, vai olisiko tuo koulutuksen kannalta tärkeää?). Käveltiin puistoa ympäri n. 10 minuuttia ja valtaosan ajasta pysyi hyvin ja tuli kun huudettiin, tasan kolme kertaa jouduin toistamaan poiskävelymenetelmän, mutta muuten tuli joka kerta. :D

Ajattelin koittaa ostaa eläinkaupasta palkaksi jotain vielä herkullisempaa, kun nuo vanhat namit on jokatapauksessa nyt loppu. Leluista tuo ei nimittäin oikein perusta. Mutta kovaa kyytiä mennän tämän kanssa eteenpäin ja uuden koulutusmetodin käyttöönoton jälkeen ero on valtava. Kiitoksia vaan neuvon antajalle, Kadille, ellen ihan väärin muista ;')
no you don't know what it's like
welcome to my life

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 18.05.2010 klo 16:10  
+
0
^Ole hyvä :) Mutta älä palkkaa namilla siitä, että se tulee sitten kun olet jo joutunut tekemään itse poistumisen. Vain kutsutuista tuloista palkataan, ei siitä että joudut omalla toiminnallasi korjaamaan.

Eli kun koira jättää tulematta ja käännät selän ja lähdet pois -> koira tulee -> kehu. Mutta ei palkkaa. Sit voit ottaa vaikka yhden luoksetulon paikkamakuun kautta, jotta saat sen palkattua onnistuneesta suorituksesta. Eli koira maahan -> paikka -> kävelet vaikka kolme askelta taaksepäin (koira pysyy) -> luoksetulokutsu -> koira tulee -> palkka.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 22:00  
+
0
^ aa, selvä. Mutta vaikka olenkin nyt sitten erheellisesti palkannut myös "epäonnistuneesta" luoksetulokäskystä, se on näyttänyt toimivan, sillä nykyään tuo tulee kyllä _huomattavasti paremmin. Vaihdoin myös namit houkuttelevimpiin :)

Tulen sitten ilmoittamaan kun tulee uusi edistysaskel.
Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla miten pysyy toisen koiran läsnäollessa, kun ennen ei olla oltu vapaana lenkillä lainkaan niin että lähettyvillä on toinen koira. Ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään ongelma, kun agilitykentällä kuitenkin oli muita koiria samaan aikaan vapaana, mutta sittenhän se nähdään kun kokeillaan.
no you don't know what it's like
welcome to my life

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:37  
+
0
^hyvä että on toiminut :) Muista kuitenkin edetä rauhassa ja asteittain vaikeuttaen. Ettet haukkaa liian isoa palaa kerralla ja vahingossa pilaa jo hyvin alkanutta luoksetuloa.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 20.05.2010 klo 20:02  
+
0
^ varotaan. :)
no you don't know what it's like
welcome to my life

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 29.05.2010 klo 19:25  
+
0
Apua!

Kovimpien helteiden iskiessä ei voitu hirveästi ulkoilla ym. ja sitten tuli sadeaalto joidenka myötä vapaanapitoa ei harrastettu 2-3 viikkoon. Nyt kun tänään iltapäivällä päästin koiran vanhan tapani mukaan irti, se ei totellut enää mitään komentoja eikä reagoinut yhtään mihinkään. Se juoksi kauas minusta (se on aina ennen pysynyt vierellä) eikä tullut kun huusin sitä vaikka minulla oli nameja kädessä. Ohjeen mukaan lähdin kävelemään kauemmas, mutta se ei reagoinut tähän mitenkään, seisoi ja katsoi minua muttei lähtenyt perään vaikka olin jo n. 50 metrin päässä joten minun oli pakko käydä hakemassa se ja laittamassa hihnaan. Tätä ennen se juoksi kuin päätön kana, ei kuunnellut mitään ohjeita eikä reagoinut mihinkään!

Mitä ihmettä minun pitäisi nyt tehdä? Emme ole agilitykentälle vielä päässeet, mutta pahoin pelkään ettei se pysy enää vapaana sielläkään vaan karkaa. Voisiko toiminnan takana olla, ettei olla pidetty vapaana missään muodossa niin pitkään aikaan (paitsi takapihalla) ? Ja mitä ihmettä minun nyt pitää tehdä, kun se ei tule luokse vaikka kävelisin pois?

APUA!
no you don't know what it's like
welcome to my life

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 29.05.2010 klo 23:09  
+
0
^ Tuskinpa se koira on kaikkea unohtanut, veikkaanpa, että se oli vaan niin innoissan, kun pääsi pitkästä aikaa vapaaksi, ettei malttanut totella. Päivastoin vaan enempi vapaanoloa, niin siitä ei tule mitään "juttua", vaan ihan normaali ja arkipäiväinen asia. Ja luoksetuloa voi harjoitella muutenkin kuin vapaana. Kutsu koiraa paljon huviksesi, älä ota sitä aina hihnaan, kun kutsut sen, ettei koira opi, että luoksetulo --> hihnaan ja kaikki kiva loppuu.

Meillä on joka kerta niin, kun koira pääsee vapaaksi, että ekat hepulijuoksut pitää juosta, ja vasta kun ne on ohi, koira kuuntelee mitä mulla on sanottavana :D
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 29.05.2010 klo 23:10  
+
0
^Minkä ikäinen koirasi on? Kuinka hyvin se on osannut luoksetulon aiemmin? Miksi ette voineet helteillä ulkoilla tai miksi sateella ei voinut pitää vapaana? (Kylllä meillä ainakin koirat ulkoilee melkolailla samoin satoi tai paistoi, helteellä lenkit ehkä ajoitetaan hieman myöhempää ettei ole enää niin kuuma.)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 11:35  
+
0
Vuorisumu, kun oli nuo kaameat helleaallot niin koira oli ulkona niin läkähtyä ettei yksinkertaisesti jaksanut olla vapaana vaan halus heti pissan tehtyä sisälle eikä viittitty pakottaa mihinkään joten lenkkeilykin oli aika vaikeeta. Ja kun tuo bichonin turkki on mikä on, ei viittitty siihen nurmikentälle sateella mennä kurastamaan vaan kuljettiin teitä pitkin (en luonnollisesti pidä auki autotien vierellä). Koiramme on kolmivuotias ja osasi aikaisemmin luoksetulon siihen malliin että tulee 9/10 kerroista ekalla pyynnöllä ja loput kun vaan kävelen pois.

Kiitos neuvoista, Kinoko! Täytyy yrittää pitää sitä vapaana nyt hiukan enemmän. Tosin minusta sen riehuminen muistutti enemmän kapinaa kuin minkäänlaista hepulia eikä se riehunut sillä lailla kuin sillä on tapana. Se ikäänkuin vaan juoksi mua karkuun niinku mä olisin sen niin opettanut.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Lellutuuli

Lellutuuli
Viestimäärä: 26

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 17:16  
+
0
Syitähän voi etsiä tottelemattomuuten vaikka mistä. Milloin on liian helle, kova pakkanen, vesisade, koiralla huono päivä, liikaa energiaa, tassu kipeä, omistajalla pahan makuiset namit jne. Tämä on se ongelma kun koiraa ei saa rangaista, palkataan vaan kun tekee oikein. Eli koira saa itse valita milloin tottelee.

Lellutuuli

Lellutuuli
Viestimäärä: 26

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 17:18  
+
0
Syitähän voi etsiä tottelemattomuuten vaikka mistä. Milloin on liian helle, kova pakkanen, vesisade, koiralla huono päivä, liikaa energiaa, tassu kipeä, omistajalla pahan makuiset namit jne. Tämä on se ongelma kun koiraa ei saa rangaista, palkataan vaan kun tekee oikein. Eli koira saa itse valita milloin tottelee.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 17:38  
+
0
^ Siksipä kannattaa tehdä tottelemisesta niin kannattavaa, ettei koira halua olla tottelematta oli tilanne mikä tahansa. :D
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 20:22  
+
0
Agilitykentällä tänään oltiin, tuo ei jaksanut kyllä yhtään keskittyä ja meni millon mihinki eikä suorittanu esteitä kunnolla. Joutu kyllä kieltämään ku meinas esimerkiks purasta kädestä ja hyppi ihan mihin sattu, haukku ja käyttäyty kaikella tavalla huonosti. Joku saamarin kapina tolle kyllä on tullut, ei se ole koskaan ollu tollanen. Että ei auttanut muu kun toruminen. Sitten taas ku otettiin vähän rennommin, ei treenattu lainkaan esteitä vaan leikittiin piilosta (sisko meni piiloon ja koira sai ettiä) ja annettiin nameja, heti käytös parani.

Voisko toi olla jotain stressiä? Jos kumminki oon painostanu liikaa? :eitietoo:
no you don't know what it's like
welcome to my life

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 21:18  
+
0
Agitem: tuohon koiran ulkoiluttamiseen eri säillä on kyllä erilaisia keinoja, niin että koira pääsee purkamaan energiaa vaikka olisi helle tai sadesää. Helteellä lenkit voi tehdä aikaisin aamulla tai myöhään illallla kun on viileää. Sateella koiralle vaan kurapuku päälle suojaamaaan turkkia. Mulla on myös bichon frise ja miellä ulkoillaan päivittäin, säästä riippumatta. Eihän koiraa voi ulkoiluttaa vain silloin mun on sopiva lämpötila, kuivaa ja tuuletonta. Varmasti koiralla on purkamatonta energiaa, mikä osittain oireilee tottelemattomuutena. Jos luoksetulo ei vaan suju, niin sen harjoitteleminen aloitetaan niin, että koira on pitkässä liinassa, jolloin sillä on tunne vapaudesta mutta tarvittaessa saat sen kiinni, jos luoksetulokäsky ei toimi. Eli paljon lenkin aikana luoksetulo käskyjä ja superpalkka kun tulee, ja sitten päästät taas liinassa menemään. Niin etä koiralle ei tule mielikuvaa, että aina luoksetulosta seuraa hihnaan joutuminen. Luoksetuloa voi harjoitella myös siinä nurmikolla missä olet pitänyt koiraasi irti. Kannattaa vaan ajoittaa käsky sellaiseen hetkeen kun koira ei esim. nuuski jotain tosi innokkaasti, eli mahdollista se että koiran on helppo onnistua. Kannattaa alkaa harjoittelemaan ihan kunnolla, sillä agilityssä vaaditaan sitä, että koira on hallinnassa ja ei huitele ympäri hallia.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 02:30)