Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 03.09.2010 klo 22:51

Yksinolemisen ongelma

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 18.05.2013 klo 16:53  
+
0
Mulla on Atlaksen kanssa nyt toista kuukautta käytössä seinässä DAP-haihdutin. Atlas joutu aika pian jäämään yksin kolmivuorotyöni takia ja onkin ollu +8h päiviä yksin jo viikon luonani olon jälkeen. Atlas ennen itki kun lähdin asunnostaja kun tulin asuntoon haukku paljon. Kyllä ainakin itse koen, että meillä on ollu haihduttimesta apua. Atlas myös ollut sellainen, että seurailee mua ympäri kämppää ja nukkuu ihan mun lähellä jaloissa. Nyt on alkanut ottamaan hieman etäisyyttä ja nukkuukin jo välillä eri huoneessa. Tietenkin ikääkin tässä on tullut.
Oon poistanu Atlaksen aitauksen jokunen viikko sit ja koira saa olla koko asunnossa vapaana yksinollessaan ja ainakin toistaseks menny hyvin - jää aina touhuilemaan omiaan kun lähden itse pois.
En tiedä, onko meillä ollut mitään TOSI suurta apua DAP-haihduttimesta, mutta tiedän ihmisiä joilla se on paljonkin auttanu. Mutta kyllä meillä se ainakin jonkunverran on auttanu. Kyllä kannatan, että ainakin kokeilette onko siitä hyötyä :hymy:

//muok. ja jos haluat seurata koirasi meluamista poissaoloaikana niin suosittelen, että lataat tietokoneelle Audacity ohjelman ja äänität huoneiston ääniä kun olet poissa kotoa! Sillä itse olen varmistanut, että Atlas ei hauku kun oon poissa.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.05.2013 klo 16:54)

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 19.05.2013 klo 20:20  
+
0
Okei. Vähän samaa tuolla on, että nukkuu joko lähellä tai sitten herää heti, kun liikahdamme. Pistin Dapin tilaukseen ja toivon, että olisi apua. Ja ehdottomasti alan myös nauhoittaa, kattelin tollasta ohjelmaa, jolla saa kuvattuakin.

Nyt tänään treenatessa tuli ilmi uusia puolia. Mä pystyin eilen ihan hyvin lähtemään pariks-kolmeks sekunniksi oven ulkopuolelle, pari kertaa koira tuli eteiseen siinä vaiheessa, kun tulin takaisin, kerran ei edes vaivautunut tulemaan. Enkä tosiaan itse ole kertaakaan kuullut koiran ulvovan/haukkuvan perään, vaikka olen joskus odotellut käytävässä useamman minuutin. No, tänäänpä sitten miehekkeenkin ollessa kotona koetettiin ihan samalla metodilla ja rutiineilla lähteä... ei ehditty edes ulommaista ovea sulkea, kun koira alkoi jo hyppiä sisäovea vasten ja ulista/haukkua. Kuunneltiin kun koira vuoroin haukkui ja ulisi, ravasi kämppää ympäri ehkä minuutin ennen kuin oli hiljaa sen aikaa että ehdittiin sisälle saakka. (Olin valmiina avaimen kanssa ja heti, kun oli hiljaista yli sekunnin tungin sen lukkoon...) Sitten mies sanoi, että tuolla tavalla se on pari kertaa tehnyt hänen lähtiessään, mutta ei joka kerta. (Viimeks ollaan lähdetty yhtä aikaa ulos muutama viikko sitten. Silloin ei ulvonut.) Ja vituttaa, että sitten tässä kohtaa mainitsee asiasta, kun on valitus tullut ja erikseen kysyin asiasta, vaikka ongelma selvästi ollut jo aiemmin. Toinen yritys ei mennyt sen paremmin, olin avaamassa ulko-ovea, kun koira, jolle juuri annettiin maitopurkissa ruoka, oli jo ryntäämässä ohitsemme rappuun.

Mutta niin... kellään ideoita, mistä johtuu, että koira saa tuollaisen hepulin, kun yritämme lähteä yhdessä tai miehen lähtiessä, mutta minun lähtiessäni ei reagoi ainakaan noin rajusti. Kuitenkin tuntuu, että minä se tässä olen sydän syrjällään, joten luulisi sen enemmän minun lähdöstäni hermostuvan, kun minäkin sitä lähtemistä stressaan. Ja miten koulutusta sitten tästä eteenpäin tulisi jatkaa. Mennäänkö me molemmat vain "omaan tahtiin" eteenpäin ja yhdessä ollessa hitaamman tahtiin. Eli minä käyn oven takana pikkuhiljaa aikaa pidentäen, mutta mies aloittaa kenkien pukemisesta ja oven aukomisesta lähtemättä? Vai olisiko minun syytä testata alkaako koira ollenkaan haukkumaan ja missä vaiheessa, jos minä sen jätän yksin...

Sitäkin mietin, että onko tuossa nyt kyse komentamisesta vai mistä, kun toisen lähdölle haukkuu ja toisen ei?

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 20.05.2013 klo 00:03  
+
0
^Eroahdistukselta omaan makuun kuullostaa. Atlas jää välillä uikuttamaan perääni, mutta rauhottuu sitten hetken ajan päästä ja tyytyy kohtaloonsa.
Mä en osaa sanoa mitään ihan kamalia ideoita, miksi koira juuri puolisostas hermostuu, mutta ainakin ehdotan seuraavaa; älä avaa ovea heti sillä sekunnilla kun on hiljaa hetken. Et tiedä vaikka se koira olis vaan hiljaa vain hetkellisesti ja alottaisi heti uudestaan. Itsellä autto kovasti kun menin sisälle vasta kun Atlas oli ollu pari minuuttia hiljaa. Kyllä, se vaatii enemmän, mutta sillon tiesin et koira on VARMASTI rauhottunu. Parin sekunnin perusteella et tiedä onko koira "rauhallisessa" tilassa varmasti - sillon kun ei sisälle pitäisi mennä.
Lisäks ite käytän rutiineja kun jätän yksin; en noin puoleen tuntiin huomioi koiraa ennenkun lähden eli rauhotutaan. Annan kongin täytettynä herkuilla ja pari puruluuta, joita Atlas jää napostelemaan kun itse poistun asunnosta.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

hildur

hildur
Viestimäärä: 35

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 20.05.2013 klo 08:50  
+
0
Onko kellään käytössä mitään ohjelmaa, jolla voi tallentaa kodinääniä/tapahtumia pennun ollessa yksin kotona?

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 20.05.2013 klo 12:15  
+
0

hildur kirjoitti:

Onko kellään käytössä mitään ohjelmaa, jolla voi tallentaa kodinääniä/tapahtumia pennun ollessa yksin kotona?


Audacity niminen ohjelma, jonka tossa pari viestiä sitten mainitsin. Toimii moitteettomasti.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 20.05.2013 klo 12:22  
+
0
http://www.nchsoftware.com/capture/index.html

Tollainen oli linkitetty tähän samaan keskusteluun aiemmin. Silloin mainittiin ilmaiseksi, mutten vielä ole tutustunut sen tarkemmin tän hetkiseen tilanteeseen, että maksaako nykyään jotain. Tuo siis ottaisi videokuvaakin.

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 20.05.2013 klo 20:28  
+
0
Mä edelleen kaipaisin kokemuksia Dap:n ja muiden rauhoittavien luontaistuotteiden käytöstä koiran yksinolokoulutuksesta.

Lisäks voisin tässä kohtaa kysyä, että miten nopeasti muiden koirat on oppineet, että turha hermostua oven aukomisesta tai vaatteiden pukemisesta. Kuten jo kerroin, niin ekana treenipäivänä pääsin ite helpostikin sekunneiksi ulos ja koira jäi sisälle, mutta puolison kanssa yhdessä lähtiessä ei saatu edes ulko-ovea auki ennen kuin koira oli eteisessä ja aloitti vinkumisen.

Noh. Nyt sitten, kun olen treenannut tänään, niin enpä pääse enää minäkään ulos ilman, että tuo koittaa perässä. Eli ollaan menty suoraan sanoen takapakkia. Jos menin eteiseen päinkään, koira oli jo vinkuen jaloissa pyörimässä. Jos menen makkariin ja suljen oven, koira hetken raapii ovea ja vinkuu, vaikka puoliso olisi olkkarissa sen kanssa. (Aiemmin ei ole vinkunut, jäänyt vain makoilemaan oven taakse.) Samoin alkoi aamulla vinkua, kun puoliso jätti minut ja koiran makkariin lähtiessään kouluun. Tuntuu, että vahtii meitä vielä tarkemmin kuin normaalisti nyt kun eilen edes yritettiin lähtöharjoittelua. Muutenkin aloin miettimään, että eikö tämä oven taakse ja takaisin koulutustapa sodi sitä vastaan, ettei eroahdistunutta koiraa kannata jättää kuin kerran päivässä yksin. Tai siltä ainakin tuntuu nyt, että tuo ahdistuu jo siitä, jos menen ja puen ja eikö idea olisi, ettei koira ehtisi ahdistua ollenkaan? Lisäks mietin sitä, että jos kuitenkin aion antaa koiralle kongin tai luita oikeasti lähtiessäni, niin kai se koira tajuaa viimeistään siitä herkusta, että nyt ne lähtee oikeesti, jos harjoittelussa ei herkkuja tipu. Tuntuu myös tyhmältä, että antaisin koiralle sen kongin aina lähtiessäni sekunneiksi ulkopuolelle ja ottaisin pois, kun tulen takaisin.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 12:05  
+
0
täällä ollaan nyt harjoiteltu lukan kanssa yksin olemista. tänään äänitin tuon touhua 49minuutin verran, kun oltiin kaupassa. ensimmäinen 10min oli pientä ulvomista, haukkumista ja ääntelyä. tosin ei yhtäjaksoista, vaan katkonaista ääntelyä. lopun aikaa olikin sitten hiljaa. voiko tätä sanoa eroahdistukseksi? kun ei kuitenkaan koko aikaa ölise yksin ollessaan. radion laitoin päälle, ennen kuin lähdin, mutta tuntuu että tuo hoksaa siitä, että se jää yksin. ja aloitti välittömästi oven sulkeuduttua ääntelyn.

nyt kun äänitin 2min, kun vain lähdin, ilman radion päälle laittoa, niin koira oli koko ajan hipihiljaa. nyt täytyy katsella ja treenata lyhyempiä pätkiä kerrallaan ja nauhoittaa tuota yksin olemista. tarkoituksena olisi parin viikon sisään muuttaa omakotitalosta kerrostaloon :neutral:

millaisia rutiineita teillä on, kun koira on jäämässä yksin pidemmäksi aikaa?
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 13:28  
+
0
On ihan normaalia, että yksinoloa opetteleva koira haukkuu ja/tai ulisee jäädessään yksin. Se ei vielä ole eroahdistusta, vaan merkki siitä, että koira ei vielä tiedä ja luota omistajan palaavan varmasti takaisin. Siksi yksinoloa pitää harjoitella ja siksi myös on tärkeää, ettei koiraa palkattaisi metelöinnistä palaamalla ulisevan tai haukkuvan koiran luo, vaan mieluummin sellaisella hetkellä, kun koira on hiljaa. Paras tietysti on, jos yksinoloharjoittelu saadaan tehtyä niin että koira ei edes ehdi aloittaa metelöintiä, kun omistaja jo palaa. Aina se vaan ei onnistu ihan niin yksioikoisesti.

Eroahdistuksesta voidaan mielestäni puhua vasta silloin, kun koira ahdistuu omistajan poislähdöstä joka kerta ja usein eroahdistunut koira oireilee jo omistajan tehdessä lähtöä. Melko hyvä merkki siitä, että koira ei varsinaisesti ole eroahdistunut, on se että välillä koira jää ihan rauhallisesti yksin. Useimmat eroahdstuneet koirat ahdistuvat poikkeuksetta yksinolosta.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 14:03  
+
0
^ kiitos selvennyksestä :hymy: nyt ollaan harjoiteltu tänään jonkun verran sellaisia 1-2min yksinoloja (ilman radiota) ja luka on ollut hipihiljaa. illalla vielä ajattelin tehdä pari lyhyttä harjoitusta. ensi viikon mulla on 9-15 töitä joka päivä, joten vähän jännittää kuinka luka pärjää kotona yksikseen.
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 23.06.2013 klo 22:12  
+
0
Dodiin, täällä taas. Kyseessä pian 1-vuotias narttukoira.

Meillä menee siis yksinolot nyt näin (videonauhotuksien mukaan):

Ekat 2-6min ollaan hiljaa, keskitytään kongiin tai odotellaan oven takana.
Seuraavat 4-10min kiljutaan kurkku suorana. Ihan selvää huuto-kiljumis-ulvonta-haukkumista koko sen ajan. Välillä saattaa olla 1min välissä hiljaa ja jatkaa uudelleen
Tämän jälkeen Ana menee nukkumaan.

Aamupäivällä otetussa videossa juoksentelee paljon ympäri asuntoa ja tutkii kaikki paikat, että löytyykö meitä mistään. Kongi on lattialla, koira keskittyy siihen välillä ja jatkaa taas juoksemista ja huutamista siinä välissä.

Ei mitään hajua mistä ja milloin tämä on alkanu. Kuun alussa mies mainitsi, että koira on alkanut taas ulvomaan mun perään kun lähden johonkin ja mies jää koiran kanssa kahdestaan, mutta nyt on jotenkin vaan yltynyt tää huuto.
Mistä tällanen ahdistus voi yhtäkkiä vaan ilmestyä?! Kuukaudessa?!
Bolognesenarttu 7/2012

Juuso_k

Juuso_k
Viestimäärä: 1

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 24.06.2013 klo 23:37  
+
0
Mainostaminen palstalla on kiellettyä. Sääntöjen vastainen viesti poistettu.
-maddy
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.06.2013 klo 00:38)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Tiistaina, 25.06.2013 klo 14:19  
+
0
Kuis toi pentu.... Kaneli on tosiaan seitsemän viikkoa ja ei oikein viihdy tuolla häkissään jos en oo samassa huoneessa (häkki ettei kissat mee härkkimään/ tai Kirsikka). Viime ja toissayön nukkui noin kuusi tuntia häkissään (siirrän sen makkariin yöksi) mutta jos laitan sen tuonne ja meen touhuamaan jotain toiseen huoneeseen se alkaa heti huutaa hulluna. Äsken se huusi vartin ja hiljeni sitten. Onko toi ihan normaalia noin pienelle? Kirsikka kun tuli se oli jo 8 vko eikä se koskaan noin kauaa huutanu, lähinnä vinkui hetken.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Tiistaina, 25.06.2013 klo 18:18  
+
0
^ Tilli huusi aluksi iltaisin, kun joutui kodinhoitohuoneseen erilleen muista jonkun aikaa. Huusi myös yöllä välillä. Samoin päivisin, kun joutui tonne erilleen. Nykyään menee huoneeseen itse, kun käsken ja menee siellä suoraan nukkumaan eikä huuda, vaikkei heti aamulla/kotiin tuluta mentäisi päästämään pois. Mä en tehnyt mitään ton huudon "kitkemiskesi", kun ei se mennyt mitenkään överiksi. Huusi jonkun aikaa ja sitten hiljeni itse. Jos sun pentu myös hiljenee itse melko lyhyessä ajassa, en usko että huuto jatkuu vaan pentu tottuu ajan kanssa, että huuto ei auta ja että häkistä pääsee aina pois jossain vaiheessa kuitenkin.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 19:43  
+
0
Mä olen kuvannut ihan tavallisella koneen web-kameralla, ei tarvitse mitään erillistä ohjelmaa. On vaan ärsyttävä pidempää videota katsoa, kun täytyy etsiä ne kohdat missä mahdollisesti huutoa kuuluu. Meillä yksinolot on mennyt ihan ok, mutta meillähän on tosiaan se tilanne, että asutaan kahdessa kämpässä (viikot töissä toisella paikkakunnalla). Että toivottavasti sopeutuu nyt näiihin molempiin asuntoihin. Tän viikon mun sisko on täällä, kun oon töissä, mutta ens viikolla sit täytyis olla se 8 tuntia yksin. Nyt on mennyt ok, ei ole vinkunut muuta kuin lelujen kanssa ja sekin on vähenemään päin.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 20:03  
+
0
Audacity ohjelma tallentaa ääntä ja sillä näkee hyvin koska on suurempaa ääntä talossa ollut yksinoloaikana. Ainakin meillä on todettu hyväksi :)
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 20:32  
+
0
^ Siis saako siitä jotenkin kuunneltua ne kohdat, jossa ääntä on ollut? Entäs jos on vaikka radio päällä? Mä voisin jotain helpompaa ohjelmaa harkita, jos nauhottais parit pitkät poissaolot.

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Sunnuntaina, 07.07.2013 klo 23:01  
+
0
^Ainakin silloin muutama vuosi sitten kun mä testailin samalla ohjelmalla koirien yksinoloa niin siitä näki äänikäyristä milloin sisällä on jotain ääntä ollu ja ne pystyi sitten vaan kuuntelemaan ne kohdat jotka halusi joten se säästi aika paljon aikaa verrattuna niihin ohjelmiin jossa mistään ei näe milloin sitä meteliä on ollu...
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Maanantaina, 08.07.2013 klo 07:10  
+
0
^Hienoa, laitanpa testiin siis tuon. :)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Perjantaina, 12.07.2013 klo 17:35  
+
0
Kuinka paljon muuten on normaalia, että pentu uikkaa yksinollessaan? Meillä oli tänään eka yksinolo työpäivän ajan, ja nauhalla on muutamia pätkiä missä vinkuu, pisin n.10 minuuttia minkä aikana välillä kuuluu, ei siis ole jatkuvaa. Selvästi kuuluu myös leikin ääniä ja välillä nukkuu. Ekat reilu 2h on hiljaista. Sitten aina satunnaisesti tulee näitä pätkiä, joiden aikana sitten tulee uikutusta, välissä taukoja. Ei niitä nyt kovin montaa ole (ehkä viisi?) mutta eivät kestä myöskään kauaa. Ja tuohan uikkaa välillä leluilla leikkiessä, mutta nauhalta ei toki näe milloin leikkii. Muutama pätkä on kyllä selkeästi sellaisia, että ei leiki vaan vinkuu ikäväänsä/tylsyyttä.

Ei ehkä kannata huolestua vielä? Meillä vaan toi vanhimmainen ei tainnut yksinoloissa uikuttaa yhtään, niin sillä mietin että tuleeko tämän kanssa hankalampaa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.07.2013 klo 17:38)

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28187
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 07:00)