Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 20.07.2014 klo 13:57

Yliaktiivisen koiran omistaminen

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 13:47  
+
0
^Onko teidän arki rutiinimaista? Ensin tuli tässä mieleen, että jos te käytte lenkeillä tiettyihin aikoihin päiväsä (suunnilleen samoihin aikoihin), väleissä on leikkiä tms toimintaa. Koira tavallaan osaa odottaa, että kohta tapahtuu taas jotain. Jos kävisitte yhden pitkän lenkin (2,3,4h?) ja muuten vain lötköilette eikä koiralle tapahdu mitään ihmeellistä, oletko kokeillut? Itse suosin sitä, että polttaa koiran loppuun yhdellä lenkillä ja sitten levätään kunnolla.

Olen nimittäin huomannut, että oma koira tapittaa ja seuraa meikäläistä iltaisin jos ei vielä ole saanut ruokaansa :wink: Käy kyllä makoilemaan, mutta tuijottaa suorastaan hypnoottisesti (ärsyttävää) :nauru: Ennen pidin ruokailua epäsäännöllisenä, jolloin tätä ei tapahtunut, mutta nyttemmin... Sama on myös pitkän lenkin suhteen, jos ei ole iltaan mennessä päässyt pitkälle niin sama juttu.

Tuntuu siltä, että koirasi saa potkua tuohon hössötykseen nimenomaan ulkoa, lenkeiltä. Ainakin mitä tuosta flexilenkistä äsken sanoit. Tekisi mieli itse nähdä videolta tuota läähätyskohtausta...
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.08.2014 klo 13:57)

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 14:48  
+
0
^No kun joo, itestäkin tuntuu, että mitä enemmän vaan ollaan eikä tehd mitään, niin sen paremmin se osaa rauhoittua eikä ole semmonen hössö koko ajan. Mutta sitten kun ollaan käyty tekemässä lenkki (ihan sama, oliko rauhallinen hihnalenkki, vapaana metsässä, uimassa tai missä tahansa), niin se hössötys ja levottomuus alkaa.

Minä voisin tänä iltana kuvata sitä sen läähätystä, jos jotain kerran kiinnostaa :hymy: En tiedä saako sitä läähätyksen äänen kovuutta niin hyvin videolle, mutta kyllä nyt varmaan jonkin verran kun vaan pitää äänet täysillä.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 16:51  
+
0
Lenkkeilytätkö koiraa sitten hihnassa asvaltilla, kävellen? Voi äly ja väläys... Se on ihan sama asia, lisätään siihen sitten vielä se, että koira liikkuu lyhyellä askeleella tikaten, peitsaten tai kävellen. No, nivelet eivät ehkä rasitu samalla lailla, mutta typerää se on joka tapauksessa.
Jos se pyöräily on nyt niin ongelmallista ja kamalaa, niin juokse koiran kanssa metsässä? Silloinkin koira saa edettyä jonkin verran ja liikunta on hyödyllistä.

Jonkinasteinen peruskunto (joka nimenomaan tehdään sillä hihnalenkkeilyllä, teidän tapauksessa pyörällä) on ihan perusjuttu ja täytyisi olla ihan joka koiralla kondiksessa. Se ehkäisee aivan uskomattoman paljon reväytyksiä ja venähdyksiä ja muita tapaturmia, joita herkästi vapaana ollessa sattuu. Etenkin kun nuoren koiran päästää kylmiltään maastoon ja se hössöttää siellä, niin on aika iso riski että se jotain onnistuu siellä rikkomaan. Peruskunto ehkäisee tätä.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 17:37  
+
0
^No asvaltilla tehdään hihnalenkit, kun ei viitsitä montaa kertaa päivässä ajaa autolla, että päästään koiran kanssa lenkkeilemään.. riittää kun kerran päivässä ajetaan autolla metsälle. Tosin, nyt tällä hetkellä me asutaan hiekkatien varrella, mutta ensi viikolla siis muutetaan ja siellä on vaan asfalttia.

Kyllä tuo pyöräily ihan varteenotettava liikuntamuoto olisi toisaalta, mutta kun mä en nyt ymmärrä, että eikö se pyöräily vain kasvata koiran kuntoa -> jaksaa paremmin eikä väsy niin helposti. :mietiskel: Kyllähän sitä sanotaan, että uiminenkin väsyttää koiran kuin koiran ja on tehokas liikuntamuoto. Vaikka meidän koira ui parikin tuntia yhteen pötköön, niin se ei näytä kyllä ainuttakaan väsymyksen merkkiä, ei ainakaan tähän asti ole näyttänyt. Sen lisäksi että se ui, niin se raahaa ihmisiä mukanaan rantaan (reenattu vähän vesipelastusta), eli se ei ole vain mitään kahluuta ja räpiköintiä, vaan ihan oikeaa uintia.

Ja noista meidän hihnalenkeistä vielä.. meidän kävelyvauhti on sellainen, että koira kävelee reippaasti vierellä. Se ei tikitä mitään pikkuravia, eikä myöskään löntystele laiskasti, vaan ihan normaalisti se kävelee siinä vierellä. Toki, eihän se varmaan sitä kuntoa kohota juurikaan, mutta kun mä en nyt ymmärrä että kun meillä ei ole tarkoitus kohottaa koiran kuntoa?

Mitä nyt leo-omistajien kanssa olen leonbergien liikunnasta keskustellut, niin kaikkien mielestä metsässä vapaana juoksentelu on kaikkein paras liikuntamuoto näiden otusten kanssa. Pyöräilyä ei tunnu kukaan harrastavan ja nekin mitä tiedän, niin ovat aikuisten leojen kanssa ja tyyliin pari kertaa viikossa eikä mitään kummoisempaa matkaa.

Eli en nyt vaan ymmärrä, miksi sinun mielestäsi pitäisi lähteä kohottamaan koiran kuntoa?

Ja nyt olen jo tarpeeksi sekaisin, kun toiset sanoo että vähentää liikuntaa ja enemmän aivo- ja nenätyöskentelyä, tai pitää liikunta samana ja enemmän nenätyöskentelyä ja sitten ollaan sitä mieltä että enemmän kuntoa kohottavaa liikuntaa eli toisinsanoen enemmän liikuntaa.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 17:54  
+
0

Lukas kirjoitti:

Se pyöräily ei ole sen ihmeellisempää kuin muukaan hihnalenkkeily, siinä koira vaan mahtuu oikeasti liikkumaan eikä sen tarvitse kuluttaa itseään esimerkiksi peitsaamalla tai tikittämällä lyhyttä, onnetonta ravia. Tarkoitus ei ole ajaa kovaa, vaan niin että koira pysyy koko ajan rennolla ravilla, remmi löysällä.


Riippuen ulkoiluttajasta, sanoisin pyöräilyn olevan hyvinkin paljon "ihmeellisempää" kuin hihnalenkkeily. Monesti oman kokemukseni mukaan hihnalenkillä koiraa saa haistella, hidastaa ja kiihdyttää hihnan antamissa rajoissa, pyörällä edetään tasaisesti koko ajan. Toki, jos pyöräilyllä haetaan nimenomaan kunnon kohotusta, on se mitä oivallisin laji. Suurelle, nuorelle koiralle näillä lämpötiloilla en lähtisi kuitenkaan suosittelemaan missään tapauksessa.

Lukas kirjoitti:

Se ehkäisee aivan uskomattoman paljon reväytyksiä ja venähdyksiä ja muita tapaturmia, joita herkästi vapaana ollessa sattuu. Etenkin kun nuoren koiran päästää kylmiltään maastoon ja se hössöttää siellä, niin on aika iso riski että se jotain onnistuu siellä rikkomaan. Peruskunto ehkäisee tätä.


Itse muistuttaisin ennemmän lämmittelyn ja jäähdyttelyn merkityksestä, myös ihan näissä vapaanajuoksutilanteissa. Ei se peruskunto niitä lihaksia lämmitä, vaan yhtä kylmiltään se sinne metsään lähtee, vaikka kunto olisi kuinka kova. Totta kai lihaskunnoltaan paremmassa kunnossa oleva koira hallitsee kroppansa paremmin ja osaltaan kuntokin vaikuttaa itsensä rikkomiseen, mutta ei se nyt noin yks-yhteen mene.

Ps. Mulla on itsellä koira, joka lenkkeilee hihnassa ja vapaana ihan perinteiseen tapaan, ja on saanut niin eläinlääkäriltä, osteopaatilta kuin hierojaltakin kehuja loistavasta lihaskunnosta, jota harvoin noin nuorella näkee. Tiedä sitten, miten se tuon kuntonsa on hommannut, jos tämä liikunta on täysin turhaa.
Mulle ei myöskään näillä keleillä vuorokaudesta löydy aikaa, jolloin suostuisin koiriani pyöräilyttämään. Kyllä sen aika on sitten, kun kelit viilenevät niin, ettei tarvi pelätä lämpöhalvausta ym. koko lenkin ajan.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.08.2014 klo 17:56)

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 20:10  
+
0
Oma koirani ainakin väsyy todella hyvin pyöräilystä, voin suositella :hymy: Me tehdään yleensä yksi pitkä lenkki, johon sisältyy niin asfalttia kuin metsämaastoakin. Asfaltit koira ravaa vieressä, metsässä se on irti. Siellä taas poljen oman pääni mukaan. Välillä tasaiseen rivakkaan tai laiskaan tahtiin, välillä pysähdyn juomaan tai talutan ylämäkeä. Alamäet sitten spurtataan :nauru: Koiraa saa nuuskutella, mutta myös vetää paskarallia ja juosta irti liitoksistaan (minun perässä :nauru:). Tällainen liikunta ainakin tehoaa omaan koiraani.

Ymmärrän Hanma, että nyt tulee ristiriitaisia neuvoja joka tuutista. Varmasti hankalaa. Mitäpä jos kokeilet neuvoani yhdestä suuresta lenkistä per päivä? Muutoin annat koiralle ajan levätä. Toteuta vaikka tämä pitkä lenkki pyörän kanssa metsämaastossa (mahdollisuuksien mukaan) tai uita koiraa, jos se toimii. Itse en suosittele pelkällä asfaltilla monen kilometrin putkeen yhtenäistä jolkotusta nuorelle leonbergille, mutta pidä pyöräilyä kuitenkin vaihtoehtona! :peukku:

Sesset

Sesset
Viestimäärä: 210

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 20:41  
+
0
Itse olen käyttänyt pyöräilyä apuna lähinnä vain koiran kunnon ja fysiikan määrätietoiseen rakentamiseen, mutta joka ikisellä pyörän kanssa juoksutetulla fifillä on käynyt samoin: kunnon noustessa kasvaa myös tarve liikkua ja vastaavasti levottomuus kotona, silloin kun liikuntaa ei olekkaan totutusti tarjolla, lisääntyvän. Tästä huolimatta suosittelen minäkin pyöräilyä OSANA koiran tervettä väsyttämistä. Jos pyöräilyyn saa yhdistettyä jonkun muun treenin, vaikkapa jäljen tai mitä hyvänsä aivotyöskentelyä, joka vaatii hiukan keskittymistä (ts koiralle siirtymätilanne tehtävästä toiseen->tarkkaavaisuuden uudelleen suuntaaminen, joka on psyykkisesti haastavaa), tuntuu pyörälenkin tehokin maksimoituvan. Ihan vaan uintilenkki kesken fillaroinninkin väsyttää eri tavalla kuin pelkkä juokseminen.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Lauantaina, 02.08.2014 klo 22:22  
+
0
No tuo pyöräily voisi olla hyvä, jos voisi tosiaan mennä jonnekin metsään (tietty pitää olla pyöräilyyn sopiva pohja) ja pitää koiran irti, ja pyöräilisi itse omaan tahtiin. Sitä voisi koittaakin. Mutta tämäkin on vain sellainen kesällä mahdollinen, eipä talvella paljon hangessa pyöräillä...
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 00:47  
+
0
Talvella voi kokeilla esim. potkuria :nauru: tosin se vaatii tietysti auratun, ei hiekoitetun tien ja sellaisen löytäminen voi olla haaste.

Omaa koiraakin olen joskus pyöräilyttänyt (ennen kuin sillä diagnosoitiin nivelrikko). Sitä se ainakin väsytti hyvin kun se ei tietysti ollut joka päiväistä. Mutta kyllä mä noin nuoren koiran kanssa vielä odottaisin, tai en tekisi ainakaan pitkiä pyörälenkkejä varsinkaan niin että on remmissä pyörän vierellä. Eri asia jos voi olla koira vapaana metsässä :hymy: mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla ja huomaathan sä sitten koirasta että väsyttääkö vai tuleeko se siitä vain villimmäksi ja sen mukaan päättää jatkosta.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 10:09  
+
0
No kuulostaa aika paljon lakulta nuorempana tuo vilkkaus ja ylenmääräinen energia! onhan Laku vieläkin energinen nyt näin 1v 10kuukauden ikäisenä mutta on kyllä rauhoittunut paljonkin mitä se esim 11kuukauuden ikäisenä oli ja vielä sen jälkeenkin!! Laku kastroitiin pari päivää sen jälkeen kun täytti vuoden :)! Kaippa tuo kastrointikin rauhoittanut ajan myötä? Tietenkin tuo sun stressikin voi vaikuttaa koirasi levottomuuteen ,mutta mulla ainakin kokemusta että se rauhoittuminen voi tapahtua sitten iän myötä ja kaikenlaisia rauhoittumisharjoituksia kannattaa tehdä tietty ja monipuolinen likunta ja aivotyöskentely on aina hyväksi ;). Tosin koirahan voi ylivirittyäkin jos liikaa harrastaa liikuntaa? Eli kohtuus kaikessa.
Komppaan SanttuJ:tä En muuten sitten jaksanut lukea kun vain ensimmäisen sivun :).
Lakussa on mäyräkoiraa,venäjänspanielia, rotikkaa,sakemannia,laikaa kai jotain pystykorvaakin ja ties mitä muuta. Eli aikast energisiä rotuja.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.08.2014 klo 10:13)

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 12:09  
+
0

Angat kirjoitti:

Itse muistuttaisin ennemmän lämmittelyn ja jäähdyttelyn merkityksestä, myös ihan näissä vapaanajuoksutilanteissa. Ei se peruskunto niitä lihaksia lämmitä, vaan yhtä kylmiltään se sinne metsään lähtee, vaikka kunto olisi kuinka kova. Totta kai lihaskunnoltaan paremmassa kunnossa oleva koira hallitsee kroppansa paremmin ja osaltaan kuntokin vaikuttaa itsensä rikkomiseen, mutta ei se nyt noin yks-yhteen mene.

Nuoren, ison ja aktiivisen koiran kanssa ne lämmittelytkään ei aina riitä. Se kun taatusti poukkoilee ihan miten sattuu. Plus se, että jos koiralla ei ole mitään tukilihaksia tai kuntoa, siinä joutuu aika moni muukin kohta kuin lihakset koville. Se on minusta epäreilua. Myös muu lihasten aktivointi ja lihasten tekeminen täytyisi minusta hoitaa asiallisesti, etenkin tuonrotuisen, valtavan koiran kanssa.

Angat kirjoitti:

Ps. Mulla on itsellä koira, joka lenkkeilee hihnassa ja vapaana ihan perinteiseen tapaan, ja on saanut niin eläinlääkäriltä, osteopaatilta kuin hierojaltakin kehuja loistavasta lihaskunnosta, jota harvoin noin nuorella näkee. Tiedä sitten, miten se tuon kuntonsa on hommannut, jos tämä liikunta on täysin turhaa.

Ihkuu, munkin isoäidin kissa eli ulkokissana Latzilla ja Whiskasilla 17-vuotiaaksi! Tiedät varmaan myös että koirat ovat yksilöitä. Jos yksi pärjää yhdellä, toinen tarvitsee toisenlaista. Keskustelupalstoilla keskustellessani annan yleispäteviä näkökantoja enkä mieti, että kun mun pikkuseropi toimii näin niin ehkä ton leonbergikin. Minä en tunne koiraa tai sen anatomiaa tai sukua, joudun miettimään keskivertoa leoa. Jos koira sattuukin olemaan jonkin sortin ylimaallinen jonka lihakset ja nivelet kestää mitä tahansa, niin eipä se hyvä kunto tai runsas liikunta pahaakaan tee.

Mä en tiedä, mitä mieltä olisin tuosta pyörän kanssa irti juoksemisesta. Meillä tuli aikanaan juoksutettua pikkukoiria mönkijän kyydistä, mutta ne olivat lyhyitä sprinttejä tasamaalla.
Jos koira liikkuu silti tyylillä pysähdys-kovaa laukkaa-seis, niin no, onhan sekin tyhjää parempi muttei välttämättä kovin turvallinen vaihtoehto.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.08.2014 klo 12:11)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 12:54  
+
0
No kävelylenkit leonbergin kanssa on varmaan aikast löntystelyä silleen kun niin iso koira. Kannattaa tosiaan ottaa se pyörä käyttöön. Ja vaikka rauhallisesti aloittaa näin alkuun.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 14:05  
+
0
Pyöräily jääköön nyt vielä toistaiseksi. Toki sitä "vapaana pyöräilyä" voisi koittaakin, mutta hihnaan en ala koiraa laittamaan ja sillälailla liikuttamaan. Olen sitten huono koiranomistaja, mutta mieluummin ulkoilutan koiraani siten, että se saa vapaana rallata metsässä niin kuin haluaa. Jos se metsässä vapaana rallattelu on niin vaarallista ja ei-järkevää, niin miksi lähes kaikissa paikoissa sitä kehutaan henkeen ja vereen? Kun leonberginkoiraan aloin tutustua, niin kokemuksia kuunnellessa sain kuulla, että vapaana meno on kaikkein tärkeintä jne. Kai se sitten olikin ihan huuhaata.. Ja kaikkien muidenkin leonbergit on huonosti liikutettuja eivätkö tyytyväisiä kun ei niitä pyöräilytetä...

Lukas: millaista pyöräilyä ajattelisit nuorelle leolle? Kuinka pitkää matkaa, kuinka kauan ja kuinka monta kertaa viikossa?

Muoks// Scorpion kysyit tuolla aiemmin, että onko meidän arki rutiinimaista. Voin kertoa, että ei ole. Enkä yhtään ihmettele, jos silläkin on osansa tähän yliaktiivisuuteen. Itse ihmisenä rakastan arkea ja rutiinia ja tällä hetkellä kun asutaan täällä vanhempien luona, on arkemme olleet kaukana rutiinista. Menemme ja tulemme ihan erilailla kuin normaalisti, emme osaa miehen kanssa olla täällä mun vanhempien luona ja saatamme päivittäinkin käydä esim. miehen vanhempien luona, kaupungilla jne. Kyllä koira varmasti siihen reagoi, kun se jätetään "outojen" ihmisten kanssa, "outoon" paikkaan. Emme vaan osaa olla "normaalisti" täällä vanhempieni luona eikä eletä kovin normaalia elämää täällä. Mieheni jaksaa uskoa, että kun päästään omaan kotiin, niin kaikki kääntyy koiran kanssa parhain päin, ja kyllä haluan itsekin niin uskoa. Niin moni asia muuttuu omaan kotiin päästessä: oma rauha, ollaan enemmän kotona KOIRAN KANSSA, tietyt rutiinit tulee kuvioihin ja meillä ihmisillä tai lähinnä itselläni stressi vähenee varmasti todella paljon, sillä minulla on enemmän ongelmia asua täällä vanhempini luona kuin miehelläni. Pontuksen ei enää tarvitse olla vanhempieni narttukoiran kanssa jatkuvasti samassa ympäristössä jne. Ja en tiedä voiko se vaikuttaa, mutta omat vanhempani riitelevät todella paljon ja lähes joka päivä saadaan täällä kuunnella heidän riitoja ja äitini ainakin korottaa ääntäänkin ihan kiitettävästi, niin voihan sekin stressata Pontusta aikalailla...

Että kyllä aika moni asia tulee muuttumaan, kun päästään omaan kotiin.

Ps. puhun ehkä vähän rumasti vanhemmistani, kun sanon etten viihdy täällä heidän kanssaan ja he riitelevät paljon jne, mutta siis oikeasti meillä on kyllä ihan hyvät ja normaalit välit, mutta en vaan kestä asua heidän kanssaan saman katon alla, koska olen jo asunut omillani ja tottui siihen omaan rauhaan ja yksityisyyteen, niin kyllä sitä vaan haluaa takaisin taas oman kodin, oman rauhan ja yksityisyyden jne.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.08.2014 klo 14:22)

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 17:03  
+
0
^Ymmärrän tuon tunteen kun ei enää omilleen muuton jälkeen jaksa asua vanhemmillaan. Mun ei ole tarvinnut enää vanhempien luona asua moneen vuoteen, mutta kyllä sen huomaa jo aika nopeasti jos menen sinne useammaksi yöksi käymään että pois on päästävä, vaikka hyvin tullaankin juttuun!

Ja sinuna en olisi huolissaan koiran yliaktiivisuudesta nyt kun teidän tilanne on tuo. Vielä muutonkin jälkeen voi mennä hetki ennen kuin koira asettuu ja pystyy oikeasti rauhoittumaan. Koirat on tietenkin erilaisia, mutta kyllä munkin koira on aivan erilainen kotioloissa kun esim. mun porukoilla (jossa myöskin desibelit nousee vähän turhan usein). Vaikka mun koira siellä mielellään vieraileekin, mutta ei se siellä samalla tavalla rentoudu juuri tuon yleisen hälinän vuoksi. Sen huomaa jo siitä että jos ollaan pitempi jakso mun vanhemmilla ja tullaan takaisin kotiin niin tuo vaan nukkuu ja siinä saattaa mennä parikin päivää niin että se on aivan poikki.

Tsemppiä teille ja ettekös te ole jo kohta muuttamassakin? :hymy:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 20:34  
+
0
^Jep, jännä kyllä sitten nähdä, että tapahtuuko muutosta kun ollaan omaan kotiin päästy ja tietty siihen varmasti oma aikansa menee, että sekin kodilta tuntuu, niin ihmisille kuin koirallekin :hymy:

Ja muutto on meillä edessä ensi viikolla, toivon mukaan heti alkuviikosta! :jjei:
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 20:57  
+
0
Kuulostaa kyllä aika sekaiselta tuo teidän arki. No sama juttu olis varmastikin mulla jos porukoilla asuisin, herranjestas :nauru: Onneksi pääsette pian muuttamaan. Jos ei koiran käytös siitä rauhotu niin jo on kumma. Oon ite aika paljon noista leoista penkonu ja selvitelly, enkä oo ikinä törmänny noin menevään yksilöön :hymy:

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 04.08.2014 klo 04:15  
+
0

Hanma kirjoitti:

Jos se metsässä vapaana rallattelu on niin vaarallista ja ei-järkevää, niin miksi lähes kaikissa paikoissa sitä kehutaan henkeen ja vereen?

No, alkoholi, tupakanpoltto, roskaruoka, fitnessurheilu, ääripää-ruokadieetit ynnämuu menee samaan kastiin. Asian X hehkutus ei tee siitä hyvää tai terveellistä tai turvallista. Tässä maailmassa täytyy muodostaa omat näkökantansa kokemansa, oppimansa ja näkemänsä perusteella. Sillä, kuinka monta ihmistä kannattaa asiaa X jo ennestään, ei ole väliä. Näkökannat ja ajatusmaailmat muuttuu kokemuksen, opitun ja saadun tiedon seurauksena hiljalleen, jos niin on käydäkseen. Loppupeleissä jokainen vastaa oman koiransa liikutuksesta ja hoidosta ihan itse parhaansa mukaan.

Hanma kirjoitti:

Lukas: millaista pyöräilyä ajattelisit nuorelle leolle? Kuinka pitkää matkaa, kuinka kauan ja kuinka monta kertaa viikossa?

Pyörin itseasiassa aika lailla samojen asioiden ympärillä oman koirani kanssa nyt. Lähden kasvattamaan sen kuntoa aika pohjilta ja haen vielä, että millaisesta matkasta ja temposta aloitan sen kanssa. Itse teen tätä hommaa ihan kävellen, mutta oma koirani onkin yli puolet pienempi kuin sinun leosi.

Minä lähtisin ehkä 15-30 minuutista tasamaalla joka toinen tai kolmas päivä, riippuen ihan koiran kunnosta ja lihaksistosta. Siitä voi lähteä pidentämään hiljalleen, kun näkee, kuinka koira siihen reagoi. Tässä tulee esiin myös epäpuhtaudet liikeradoissa hyvin herkästi, kun koiraa tarkkailee sen ravatessa. Itse tavoittelisin jotakin tämänkaltaista liikettä, toki huomioon tulee ottaa leonbergin rakenne ja muu anatomia. Eri tempoja voi kokeilla hiljalleen ja katsoa, mikä on omalle se paras.
Matkaa en osaa arvioida ollenkaan, kun en tiedä, kuinka nopeasti koirasi ravaa. Itse katson aikaa kellosta ja matkan lasken jälkeenpäin. Matkaa voi miettiä sitten myöhemmin.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 04.08.2014 klo 07:15  
+
0
Metsässä vapaana rallattelua hehkutetaan henkeen ja vereen, koska se nyt vaan on joka kantilta varsinkin isolle kasvuikäiselle koiralle (ja vähän kaikille muillekin) huomattavasti laadukkaampi ja sekä lihaksia että henkistä lohkoa aktivoivampi liikuntamuoto kuin pyörän vierellä juokseminen. Onneksi Hanma ymmärrät itsekin olla skeptinen tuota pyöräilyä kohtaan, koska mäkään en ymmärrä miten se tipan vertaa auttaa tähän ongelmaan puhumattakaan siitä että koira on keskenkasvuinen.
Rise to reset the world.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 04.08.2014 klo 08:00  
+
0
^ Samaa mieltä.
Bolognesenarttu 7/2012

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: YLIAKTIIVISEN KOIRAN OMISTAMINEN - Maanantaina, 04.08.2014 klo 10:15  
+
0

Lukas kirjoitti:

Nuoren, ison ja aktiivisen koiran kanssa ne lämmittelytkään ei aina riitä. Se kun taatusti poukkoilee ihan miten sattuu. Plus se, että jos koiralla ei ole mitään tukilihaksia tai kuntoa, siinä joutuu aika moni muukin kohta kuin lihakset koville.


En missään vaiheessa väheksynyt (ainakaan tarkoitukseni ei ollut, jos rivien välistä näin luit) pohjakunnon merkitystä, halusin vain tuoda ilmi usein unohtuneen lämmittelyn ja jäähdyttelyn merkityksen - ehkä tulkitsin itse sinun viestisi väärin, kun ilmaisu mielestäni antoi ymmärtää, että pohjakunto pelastaa, näin kärjistettynä.

Lukas kirjoitti:

Tiedät varmaan myös että koirat ovat yksilöitä. Jos yksi pärjää yhdellä, toinen tarvitsee toisenlaista. ... Jos koira sattuukin olemaan jonkin sortin ylimaallinen jonka lihakset ja nivelet kestää mitä tahansa, niin eipä se hyvä kunto tai runsas liikunta pahaakaan tee.


Totta kai tiedän, eiköhän se nyt ole maalaisjärjelläkin pääteltävissä. Tiedän myös, että isot, massavat koirat eivät aina "toimi" samalla tavalla kuin esim. säpäkät paimenet tai käyttöön tehdyt rekikoirat. Itsellä on omakohtaista kokemusta kaikista, ja siinä missä husky pääsi pyörän kanssa juoksemaan alle vuotiaana, aussien kanssa katsotaan tilannetta sen ollessa noin 16 kk ja aiemman molossin kanssa koira oli jo pari vuotias.

Ottaen huomioon, miten monen ihmisen koira on todella hyvässä fyysisessä kunnossa juuri hihna- ja metsälenkeillä, en ymmärrä viittaustasi "ylimaalliseen koiraan, jonka lihakset ja nivelet kestää mitä vaan".

Muoks. ja naukuselle peukutus, tätä ajoin takaa itsekin!
(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.08.2014 klo 10:15)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545703
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 16:30)