Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 17.01.2011 klo 00:01

Paras tapa lähestyä kasvattajaa ensi kertaa?

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Tanjuli

Tanjuli
Viestimäärä: 36

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 10:26  
+
0
Voin tähän vastata tulevana kasvattajana ja ihan omista kokemuksista.

Ei todellakaan ole liian aikaista. Itse kyselin viime syyskuussa pentua, joka toivottavasti syntyy nyt tulevana viikonloppuna ja syntyy tarpeeksi narttuja. Itse käyn ensiksi kasvattajia lävitse ja niiden kasvatusperiaatteita ja minulle merkitsee myös mitä kasvattajat hakevat kasvatustyöltä, tämä asia sulkee omassa rodussani jo jonkun verran kasvattajia pois. Ja kun olen kasvattajia rankannut kyselen suoraan sähköpostilla tulevista pentusuunnitelmista vaikka sivuilla ei olisi mitään tietoa. Kylläkin ulkomailta tuodessa asiasta pitää olla todella tietoinen asiasta ja käyttää mahdollisesti omarotunsa jalostustoimikuntaa terveystietojen osalta jos järjestö sellaisia kerää. Mikäli yhdistelmässä on jotain speciaalia tai jotain todella hyviä ominaisuuksia pennut kysellään todella nopeasti, joten kannattaa olla ajoissa. Itse en esimerkiksi omasta rodusta nyt kevät/kesä pentua löytänyt sellaista yhdistelmää joka kiinnostaisi niin harrastusmielessä kuin kasvatuksellisesti, joten tämän vuoksi itse tuon ulkomailta.

Sitten kyllä voi 12 viikkosena pennun hakea, jos se kasvattajalle käy voi kylläkin lisäkustannuksia tuoda. Itse olen sitä mieltä, et se 8 viikkonen on hyvä, pennun tärkein sosialistamiskausi, jolloin se hyväksyy uusia asioita on 8-12 viikkoon, ja jos kasvatajalla ei ole pentuun aikaa paneutua niin sosialistaminen voi jäädä vähälle, myös tärkeimmät toiminta mallit tulevat tuossa iässä. Kylläkin tässäkin asiassa on rotukohtaisia eroja (ja asioita voi tehdä myöhemmin, mutta sen vastaanottaminen ei ole niin helppoa enää pennulla) ja tottakai koiran käyttötarkoitus merkkaa, itselleni kun koirat on harrastuskoiria ja kulkevat aina mukana ja joutuvat sosiaalisesti haastaviin tilanteisiin, niin itselleni tuo 8 on ehdoton ottamisaika, kylläkin tulevan pennun kanssa joudun vasta 10 viikkosena hakee töiden takia ja loman.

AnniHelena

AnniHelena
Viestimäärä: 48

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 11:31  
+
0
Kiitos kaikille vastauksista olivat oikein valaisevia :hymy:. Ei ole olo iha niinku jollain tietämättömällä.
Joo jotkut kyselivät, että miten ollaan kaavailtu tätä allergia asiaa. No poikaystäväni perheessä on jo koira ja se otettiin siitä huolimatta että hänellä on allergia. Ongelmia ei ole ilmennyt, pentu aikana pientä silmien vuotoa, mut se meni parissa viikossa ohi ja poikaystävä söikin vaan 2 vk lääkkeitä kun ei oireita tullut sen enempää. Tätä ennen en edes ajatellut koiran hankintaa, koska pelkäsin ettei se allergian takia tule onnistumaan. Mutta tämän jälkeen kun poikaystäväni siedättyi kotona olevaan koiraansa, josta ei ole saanut nyt 2 vuoteen ollenkaa oireita, hän sanoi uskovansa että uusi pentu siedättyy siinä missä edellinenkin joten tässä sitä nyt ollaan. :love::love: Yhteenmuuttoon menee vielä aikaa parisen vuotta, armeijan ja opiskelujen takia, joten uskon siedättymisen ehtivän tapahtua jo siinä ajassa.
Okei, no niin nyt alan kyllä sitte tosissani rankkaamaan niitä kasvattajia läpi ja laittelemaan niille s-postia. Mut vielä yks kysymys... Jota ollaan kyllä käsitelty tuolla ylläpäin mut jäi edelleen hiukan epäselväksi :nauru: Eli kuinka kattava ensimmäisen s-postin kasvattajalle kannattaa olla? Sepustanko siihen itsestäni ihan laajastikin, jos oikeestaan haluaisin vaan kysyä että onko pentusuunnittelmia ja mille yhdistelmälle?
Ja nyt ku tuli tällä tavalla puhetta tästä pennun luovutusiästä, niin olen itsekin alkanut miettimään että voisin ehkä aikaistaa pennun ottoa esim. 10 vk, mut silti tuntuu että 8 vk on vielä tosi vekara ja sen emällä olis vielä paljon annettavaa sille... Tää on kyllä mun mielestä mielipide asia, mitä kukin pitää täydellisenä luovutusikänä. :eitietoo: Mut ajattelin kysyä kasvattajalta, että onko hänellä aikaa sosiaalistaa pentua jos se on hänellä pitempään, mut jos ei ole niin kyllä mää sen sitte heti 8 vk kotiin haen. Siskolla vaan sattui niin mukava kasvattaja, että hänellä oli aikaa käytellä pentua tutkimassa maailmaa ja harjoitella yksinoloa, että 12 vk oli ehdottomasti pennun kannalta paras luovutusikä.
Parsonrussellinterrieri Tico syntynyt 09.05.2011, kotiutuu 21.07.2011
Blogi: http://ticonareena.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.04.2011 klo 11:36)

Tanjuli

Tanjuli
Viestimäärä: 36

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 12:32  
+
0
Mielestäni ja itse ainakin tulen kysymään kaikilta pentujen kyselijöiltä mitä pennun kanssa olisi tarkoitus tehdä, onko tulossa kotikoiraksi, harrastuskoiraksi, näyttelyjä varten vai mihin näin kasvattaja pystyy sit vähän sanomaan pentueesta. Eli kerro mihin tarkoitukseem koira tulossa, ja mitä sen kanssa on tarkoitus tehdä näin kasvattaja pystyy pentueesta antamaan sinulle se oikean yksilön tai suosittelemaan jopa jotain muuta kenneliä tai yhdistelmää.

Toinen tärkeä on oma kokemuskoirista ja kuinka paljon itse on valmis panostamaan ja laittamaan koiran kouluttamiseen rahaa, näin ne haastavimmat tapaukset pentueesta menee kokeneimille ja sellaisille jotka uhraavat työtä paljon pennun kanssa.

myös toive pennun sukupuolesta on hyvä esittää, useimmiten nartut ovat kysytympiä.

AnniHelena

AnniHelena
Viestimäärä: 48

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 23:03  
+
0
jotain tuon tapaisia kysymyksiä olenkin ennakoinut ja toivonut kasvattajien esittävän. Osaisikohan joku vastata että minkä ikäisenä pennuista alkaa näkymään niitten luonnetta enemmän? toisinsanoen, missä vaiheessa kasvattaja pystyy tietämään minkä pennun luovuttaa kellekin ostajalle?:hymy:
Parsonrussellinterrieri Tico syntynyt 09.05.2011, kotiutuu 21.07.2011
Blogi: http://ticonareena.blogspot.com/

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Torstaina, 21.04.2011 klo 09:00  
+
0

AnniHelena kirjoitti:

missä vaiheessa kasvattaja pystyy tietämään minkä pennun luovuttaa kellekin ostajalle?:hymy:



Meille kasvattaja sanoi että joskus viisi viikkoisena hän tietää enemmän pentujen luonteesta ja tällöin valitaan mikä pentu menee kullekkin. :)
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Kristalli

Kristalli
Viestimäärä: 139

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Torstaina, 21.04.2011 klo 10:10  
+
0
Meidät kasvattaja kutsui pentuja katsomaan kun ovat viisiviikkoisia, juurikin tuon takia että sitten osaa jo vähän luonteista sanoa. :hymy:
You're Just Jealous Because The Voices Are Talking To Me

Tanjuli

Tanjuli
Viestimäärä: 36

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Torstaina, 21.04.2011 klo 10:39  
+
0
Noin 5 viikkosena alkaa näkemään koirasta paremmin, jotkut kasvattajat pentutestaa pentuja ja tämän jälkeen vasta päättävät pentujen kodin ja voi mennä sinne 6 viikkoon kun tietää mikä pentu on juuri sinun.

Luonteesta sen verran, että hermorakenne on se mikä pysyy pennusta ja näin myös tärkeä esim koiraa valittaessa työkoiraksi varsinkin pelastuspuolelle. Itse millainen pennusta tulee aktiivisuudelta, sosiaalisuudeltaan voi pennut ottaja itse vaikuttaa useimiten aktiivisen omistajan koira on aika aktiivinen eli kuten jo puhuin tossa 8-12 viikkoon pentu oppii paljon ja oppii toimimaan sen omistajan tavalla. Oma koirani oli todella rauhallinen kun tuli meille, mutta itse kun olen todella aktiivinen taitaapa olla pentueen aktviisin ja menevin luonteeltaan nykyään, onneksi omistaa käsittämättömän hyvän hermorakenteen ja näin auttaa sit meitä harrastustoiminnassa.

AnniHelena

AnniHelena
Viestimäärä: 48

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Lauantaina, 23.04.2011 klo 22:11  
+
0
Kiitos kaikille avusta! :kumarrus: ja neuvoista
Nyt olen ottanut pariin kasvattajaan yhteyttä sähköpostitse. Katsotaan mitä sieltä vastataan! :hymy: Jännittää kyllä aikas paljon...
Parsonrussellinterrieri Tico syntynyt 09.05.2011, kotiutuu 21.07.2011
Blogi: http://ticonareena.blogspot.com/

Västgötaspets

Västgötaspets
Viestimäärä: 5

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 18.06.2014 klo 00:32  
+
0
KASVATTAJAT HUOM!

Olen vastuullisen, koiraa harkitsevan ihmisen tavoin etsinyt paljon tietoa eri koiraroduista ja näiden ominaisuuksista, löytääkseni itselleni sen täydellisesti sopivan rodun. Olen käynyt monen kokeneen kasvattajan kotisivulla, jossa on useimmiten tarjottu sähköpostiosoitetta, ja sanottu lisäksi "Jos haluat tietää lisää rodusta, lähetä sähköpostia.." ym. Näin olen tehnytkin, saadakseni kasvattajilta totuudenmukaisen kuvan. Yllätyksekseni suurin osa kasvattajista jättää kuitenkin vastaamatta asiallisiin rotutiedusteluihin - en tiedä johtuuko tämä siitä, ettei yksinkertaisesti huvita vastata koiraa etsivän ihmisen kysymyksiin, vaiko ettei sähköpostia koskaan tarkisteta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos sähköpostia ei aktiivisesti tarkasteta, tai viesteihin ei jakseta vastata, niin sen sähköpostin voisi sieltä nettisivulta poistaa ja mainita, että yhteyttä tulee ottaa puhelimitse. Harmittaa, että pitää turhaan nähdä vaivaa ja miettiä järkeviä kysymyksiä, kun niihin ei sitten vaivauduta vastaamaan lainkaan..

Kolme

Kolme
Viestimäärä: 46

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 18.06.2014 klo 09:50  
+
0
Itse olen lähettänyt myös monta sähköpostia. Yhteenkään ei ole vielä tullut vastausta mutta kun soitin niin pääsin heti juttelemaan, ja hän lupasi soittaa lisää tänään.

Muista että ehkä kasvattajat eivät tarkistele sähköpostiaan jos pentuja ei ole vielä tulossa eikä astutustakaan ole vielä tapahtunut. Olettavat ettei silloin kukaan viestittele? Ehkä heillä on niin monta viestiä siellä että vastaavat järjestyksessä, ja jos haluaa vastata ajatuksen kanssa ja huolellisesti siinä vasta kestääkin. Kokeile soittaa niihin joiden numerokin on näkyvissä ja sano vaan että "Lähetin sähköpostia, et ole varmaan huomannut sitä?"

Mutta odottele nyt ainakin viikko, ei se vastaus sieltä varmaan heti seuraavana päivänä tule :)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 18.06.2014 klo 11:03  
+
0
Minä (aloittelevana) kasvattajana vastaan kyllä kaikkiin viesteihin, mutta voin hyvin kuvitella että eism. silloin kun kasvattajalla on alustavia varauksia jo parin pentueen verran (niin kuin suosituissa roduissa ja menestyneillä kasvattajilla voi olla) viesteihin vastaaminen voi kestää tai unohtua kokonaan. Kovin yleisluontoisiin rotukyselyihin vastaaminen voi helposti tuntua vähemmän tärkeältä silloin kun omille kasvateille on koteja tiedossa jo rotua harrastaneiden keskuudesta tai ainakin sellaisista ihmisistä, jotka ovat rodun jo päättäneet.

Minusta sähköpostia parempi tapa kysellä kiinnostavista roduista on soittaa tai mennä esim. näyttelyyn jututtamaan kasvattajia. Tosin sielläkin kannattaa muistaa, että juuri ennen kehää harvalla on aikaa vastailla kysymyksiin.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Dippaduu

Dippaduu
Viestimäärä: 74

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 18.06.2014 klo 11:51  
+
0
Minä laitoin ihan ekana (ennen kuin astutus oli tapahtunut) sähköpostia, kyselin siis lähinnä milloin on tulossa pentuja/onko niitä ylipäätänsä tulossa tänä vuonna, kerroin että olen kovasti kiinnostunut pennusta. Sain oikein ystävällisen vastauksen, kasvattaja kysyi jo siinä vaiheessa minusta, elämäntilanteesta ja muista seikoista. Seuraavassa viestissä kasvattaja sanoi että ilmoittaa mulle kun astuttaa koiran ja kertoo ultrassa selvinneet asiat. Kun selvisi että mamma-koira on tiine, kysyi haluanko varata pennun. Meillä kävi vielä niin hassusti että kun pennut syntyi, ei mulle sit riittänytkään urospentua ja jäin odottelemaan ja etsimään uutta kasvattajaa, mutta sitten tämä ensimäinen laittoi viestiä että on joku on perunut urospennun ottamisen ja haluanko minä edelleen sen.

Kasvattaja oli katsonut pennuista jokaiselle perheelle sopivan perheiden elämäntilanteen mukaan, ja minulle ehdotti tuota "rauhallista" poikaa, mikä sopi mulle hyvin, kun ensimäinen koira kyseessä.
Kasvattaja varmasti ottaa huomioon myös väritoiveet (kun pennut ovat syntyneet) mutta sitä tiettyä väriä ei ehkä kannata vaatia. Kannattaa valita kasvattaja jonka kanssa tulee juttuun, monet haluu seurata pentuja koko heidän elämän ajan! Tsemppiä pennun etsintään!
Sorry I like my dog more than most humans.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 18.06.2014 klo 12:19  
+
0
Voi hyvinkin olla että kasvattaja ei vaan ole sähköpostia lukenut tai on unohtanut vastata, ihmisiähän nekin vain on. Kuin pitkään olet sitten vastauksia odotellut? Ite sain tosin nopeasti vastauksen kun pentuja oli jo suunnitteilla ja uskoisin että sen vuoksi myös spostia on enempi tarkistanut. Voi myös olla että näin kevät/kesä aikaan ihmisillä on paljon muitakin kiireitä. Toinen hyvä keino kysellä kiinnostavista roduista on rotuaiheiset keskustelupalstat ja fb ryhmät, saa ehkä laajemmin myös tietoa kun useampi ihminen vastaa:)
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

neoana

neoana
Viestimäärä: 31

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 25.06.2014 klo 10:57  
+
0
Täälläkin on muutamalla kasvattajalle laiteltu sähköpostia mutta ei ole vastausta tullut kuin yhdeltä vaikka on mennyt muutamakin viikko jo...
Kannattaako vaan laittaa sitten uudestaan sähköpostia vai soittaako vain suoraan?
Kummastuttaa kyllä vähän itseäkin että jos on nettisivuilla sähköposti niin miks ei vastata...
Lapinporokoira Jedi, s. 30.06.14

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Keskiviikkona, 25.06.2014 klo 12:12  
+
0
Muutama viikko kasvattajan vastausta odotellessa voi olla tuskaista, mutta etenkin kesä aikaan voi hyvin olla reissuja suuntaan jos toiseen ja ei yksinkertaisesti ehdi/ ole mahdollisuutta sitä sähköpostia katsoa.
Kerttusen viesti olikin hyvin kirjoitettu.

Itsekin olen kalkkiviivoilla oleva kasvattajan alku ja kyllä sähköpostia tulee seurattua usein, ymmärrän kuitenkin niitä jotka eivät ehdi. Tiedän kokeneita kasvattajia jotka katsovat sähköpostinsa kerran kuukaudessa kun ehtivät.
Kaikista varmin tapa on toki soittaa kasvattajalle ja täten saa vastauksen samantien.

Maltti on valttia! :hymy:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

neoana

neoana
Viestimäärä: 31

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Torstaina, 26.06.2014 klo 09:38  
+
0
Joo ymmärrän hyvinkin että kesällä saattaa venyä vastaamiset tai jopa jäädäkin muiden alle. Odottavan aika vaan on niin kamalan pitkä, tai siltä se ainakin tuntuu :D Täytyy sitten vaan yrittää uudestaan :)
Lapinporokoira Jedi, s. 30.06.14

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Perjantaina, 27.06.2014 klo 08:50  
+
0
Minä olen monestakin itseäni edes hiukan kiinnostavasta rodusta käynyt näyttelyissä mahdollisuuksien (eli heidän ehtimisensä) mukaan kyselemässä kasvattajaihmisiltä ja sitten useimmiten myös lähettänyt sähköpostia. Siinä saa mun mielestäni parhaiten kerrottua pähkinänkuoressa minkälainen on oma tausta, ja mitkä asiat olisi itselle koirassa olennaisia ja voinut kysyä asioita, jotka ko. rodussa askarruttavat. Ihan siis jo ennen edes mitään vakavia aikeita hankkia pentua.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

neoana

neoana
Viestimäärä: 31

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Maanantaina, 30.06.2014 klo 21:02  
+
0
Mites tälläinen asia kuin facebook esimerkiksi? Monella kennelillä on omat facebook-sivut/ryhmä, onko ihan ok ottaa sellaisen kautta myös yhteyttä kasvattajaan?
Lapinporokoira Jedi, s. 30.06.14

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Maanantaina, 30.06.2014 klo 23:55  
+
0
^On kyllä, ellei ryhmää ole määritelty vain kasvatin omistajille tjs. Silloin ne ryhmät tosin ovat varmaan salaisia, eli eivät löydy haulla. Facebookin kautta voi moneenkin saada nopeammin yhteyden, tosin viestintä on silloin tyypillisesti lyhytsanaisempaa. Saapahan kuitenkin kiinnostuksensa ilmaistua ja huikattua vaikka sähköpostista.

Itse vastaan kaikkiin asiallisiin sähköposteihin, mutta toisinaan voi kyllä kestää ennen kuin ehdin vastata huolella. Viikkoja en kyllä ole ketään odotuttanut. Ihan pilipalikyselyihin en viitsi vastata mitään.

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: PARAS TAPA LäHESTYä KASVATTAJAA ENSI KERTAA... - Tiistaina, 01.07.2014 klo 10:39  
+
0
Itse aikanaan lähestyin Pennyn kasvattajaa alkuun sähköpostilla. Kirjoitin asiallisen viestin, jossa kattavasti kerroin itsestäni ja siitä, millaista koiraa haen ja mihin käyttöön. Teitittelin kasvattajaa alkuun, koska se on kohteliasta ja antaa hyvän kuvan, ja pyrin itse vastaamaan nopeasti hänelle takaisin, koska se mielestäni viestii kiinnostuneisuudesta ja aktiivisuudesta. Aloitin kyselyn tammikuussa 2012, heti kun olin löytänyt mieluisan kasvattajan, ja pentu tuli minulle lokakuussa 2012. Meillä tosin kävi sillain hassusti, että koira tuli lopulta ihan erilaiseen käyttöön, kuin mitä olin aluksi päättänyt, ja sitä jaksetaan kasvattajan kanssa aina naureskella. Ekassa viestissäni kirjoitin, että näyttelyt eivät kiinnosta, etten tiedä haluanko harrastaa aktiivisesti mitään ja että koira tulisi lähinnä lenkkikaveriksi, mistä syystä kieltäydyin kasvattajan tarjoamasta sijoitusnartusta - ja nyt omani on pentueen kaikista yksilöistä eniten näyttelyissä kiertänyt ja eniten harrastava koira :shifty:

Kissani kasvattajan tapasin näyttelyissä syksyllä 2012 ja juttelin pitkät tovit hänen kanssaan itseäni kiinnostavasta rodusta. Silloin en vielä tiennyt, että kolmas kissa pian muuttaisi meille, mutta ystävällinen ja mukava kasvattaja antoi minulle käyntikorttinsa ja pyysi olemaan yhteydessä, jos joskus olisin ocicatia vailla. Eksyin heidän sivuilleen tammikuussa 2013, ja siellä oli tuoreita pentu-uutisia, ja kolme ihanaa narttupentua kotia vailla. Alunperin etsiskelin kissaa pikkuserkulleni, mutta päädyin sitten itsekin laittamaan pentukyselyä, ja lopulta pentueesta muutti pieni tyttökisu sekä pikkuserkulleni että minulle.

Molemmissa kyselytavoissa oli puolensa. Kissan kohdalla oli kiva, että olin päässyt näkemään kasvatteja ja juttelemaan kasvattajan kanssa etukäteen. Toisaalta hän ei täysin muistanut minua enää siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kyselyn laitoin sähköpostitse, olihan hän jutellut niin useiden ihmisten kanssa näyttelyissä. Vasta kun tavattiin pentujen takia, hän muisti minut. Koiran kohdalla viestittelin kasvattajan kanssa säännöllisesti melkein 10kk, joten vaikka näin hänet livenä ekaa kertaa vasta pentujen synnyttyä, tunsin jollain tavalla tuntevani hänet. Valitsin puhelimen sijaan sähköpostin siksi, että ajattelin kasvattajan näin pystyvän perehtyvän asiaani hänelle sopivana ajankohtana. Vastauksen sain (ja saan yhä, jos kysyttävää tulee) aina noin viikon kuluessa, usein nopeamminkin. Minusta viikko tai max kaksi on sopiva aika odotuttaa kyselijää, ellei ole joku poikkeustila, kuten lomamatka, jonka takia sähköpostia ei pääse lukemaan. Sen pidempään en ainakaan itse odottaisi, vaan laittaisin uutta viestiä, soittaisin tai vaihtaisin kasvattajaa, jos mitään reagointia viestittelyyn/puheluihin ei kaikesta huolimatta tule. Jos nettisivuilla pyydetään ottamaan yhteyttä mieluiten jollain muulla tavalla kuin sähköpostitse, toimisin ohjeen mukaan, ja toisaalta, jos pyydetään lähettämään sähköpostia, en ehkä alkaisi soittelemaan ainakaan heti ensimmäisenä vahtoehtona. Molemmilla minun elukoiden kasvattajilla oli pentujen syntymähetkellä ihan pieni lapsi (itseasiassa kissakasvattajan oma lapsi taisi syntyä pari päivää ennen kisupentuja), joten siinä mielessä uskon sähköpostin sopineen heillekin paremmin kuin jatkuvasti pirisevän puhelimen. Nykyisin viestittelen kissan kasvattajan kanssa edelleen sähköpostilla, ja koiran kasvattajaa treffaan näyttelyissä yms. tapahtumissa sekä viestittelen facebookissa, sähköpostissa ja puhelimella.
schippn 08/2012
schippn 08/2014


  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 20:30)