Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 02.08.2010 klo 09:23

Rekisteröimättömät pennut + kokemuksia

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 12:28  
+
0

eetla kirjoitti:

Mä en tiedä rocky että ymmärrätkö sinä ihan täysin geenien merkitystä, tai ylipäätään sitä miten erilaiset sairaudet periytyy. Sulle on tärkeää mainostaa että emä on tutkittu (mikä toki on hienoa) ja todettu että on silmäsairaus sekä lonkkavikaa ainakin hyvä mahdollisuus siihen. Isästä taas ei ole minkäänlaista käsitystä. Jos tällä isällä olisi nyt huonot lonkat ja silmä ongelmaa edes geeneissä niin se hyvin suurella todennäköisyydellä olisi myös sinun koirallasi. Hyvä tai edes kohtuullinen kasvattaja ei teetä huonolonkkaisella tai muuten sairaalla koiralle pentuja tai jos koiralla on jotain muuta kränää mikä ei sinänsä sulje jalostusta pois. Jos koiralla ei ole huonot lonkat niin hyvin suurella todennäköisyydellä ei sen jälkeläisilläkään ole. Ja toki paskoja välinpitämättömiä kasvattajia on, mutta kun näkee aikaa ja vaivaa ja etsii hyvän kasvattajan niin suuremmalla todennäköisyydellä saa terveen koiran.

Ja olet siinä väärässä että valtaosan sekarotuisten taustaa ei voida selvittää vaikka tahtoa ja aikaa löytyisi, osan kyllä. Se että emä on puhdasrotuinen ei riitä jos isä on joku kylillä liehuva sekarotuinen tai edes "paperiton" puhdasrotuinen. Käytännössä katsottuna se onnistuu vain jos isä ja emä on paperikoiria kumpikin.



Anteeksi nyt suuresti. Mutta vastasin edellisen kirjoittajan viestiin hänen kysyessään onko sekarotuisten vanhempia tutkittu, tätä en tarkoittanut mainostaakseeni muille, varsinkaan siinulle. Ja kyllä minä ymmärrän ja tiedän geenien merkityksen ja ymmärrän miten sairaudet periytyy, olenko ilmoittanut jossain että en ymmärrä tai olenko väittänyt muuta?

Mutta tosiaan, mä en ymmärrä nyt sun halua vetää niitä silmiä ja lonkkia ja ylipäätään mun koiraa joka kommenttiis.

Ja edelleen tarkoitan että seropejakin voidaan tutkia (suku, sairaudet ym). mutta ei niin tarkasti kun puhdasrotuisia. Olenko tässäkin asiassa siis väärässä?

Minä nyt en ihan oikeesti käsitä sun viestiä ollenkaan. Paskoja vällinpitämättömiä kasvattajia on, kyullä. Inhoan itsekin sellaisia.
Sekarotunen Rocky 2010

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 13:02  
+
0

keimu kirjoitti:



Musta ois ihan mielenkiintosta itseasiassa tietää, jos tätä ketjua lukee seropien/paperittomien "puhdasrotuisten" että kuinka monen koiran vanhemmat tai toinen vanhemmista on ylipäätään

a) terveystutkittuja
b) rekisteröityjä
c) molemmat terveystutkittuja ja rekisteröityjä

Uskon nimittäin, että aika harvassa ovat nämä tapaukset.



Mulla on paperiton puhdasrotuinen. Isä on rekisteröity ja terveystarkastettu, emä paperiton. Emän vanhemmat ovat kyllä paperillisia.

Se jätettäköön sivuseikaksi, miksi mulla sitten on paperiton puhdasrotuinen. Mutta harmia tuosta paperittomuudesta on ollut oikeastaan vain kerran: rodussa paljastui iso PRA-skandaali, kun yhden tehtaan matador todettiin sairaaksi ja potentiaalisia kantajia/sairaita jälkeläisiä oli sadoittain. Pystyin tarkistamaan vain isän puolelta, onko koirani suvussa tätä sairasta linjaa. Ei onneksi ollut, mutta 100% varma en voi vieläkään olla, voisiko koirani olla kenties PRA-kantaja, koska en tiedä tilannetta emän puolelta.
Ylläpitäjä

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 13:23  
+
0

rocky kirjoitti:


Ja edelleen tarkoitan että seropejakin voidaan tutkia (suku, sairaudet ym). mutta ei niin tarkasti kun puhdasrotuisia. Olenko tässäkin asiassa siis väärässä?

Minä nyt en ihan oikeesti käsitä sun viestiä ollenkaan. Paskoja vällinpitämättömiä kasvattajia on, kyullä. Inhoan itsekin sellaisia.



Ei niin tarkasti on edelleen mun korvaan aikamoista väheksyntää ottaen huomioon että valtaosalla sekarotuisista on isä täysin teillä tietämättömillä. Mikä tarkoittaa sitä että tavallaan puolet pennun geenipoolista on ihan täysi kysymysmerkki, sieltä voi löytyä ihan mitä vaan. Tokikaan kaikki sairaudet ei periydy 100 % varmuudella, mutta silti. Ihan yhtä selvää on ihmiselle oma perimä jos sen isä on ollut joku Pertsa jonka kanssa äiti pani yhden viinanhuuruisen illan jälkeen laivalla ja jätkästä ei ole mitään muuta muistikuvaa. Ei puhelinnumeroa, ei sukunimeä tai edes muistissa hiustenväriä.

Ja sanon vielä sen verran että minullakin on oma sekarotuinen ihan täysi kysymysmerkki, pihan perältä hihnanpäässä olevan ajokoiran pääsi joku mikälie astumaan. Otin koiran ettei sitä lopetettu. Typerä olin, ei ajokoirasekoitus ehkä ollut paras mahdollinen ensimmäinen koira kerrostaloon. Söi ainakin kymmenen rotukoiran hinnan verran tavaraa ja on nyt vanhempana sitten joutunut allergiakierteeseen, mikä taas imee itseensä rahaa muuten vaan. Silti se on maailman rakkain eläin. Toista kysymysmerkki rotu koiraa en halua. Mitä enemmän lukee ja tietää eri rotujen ongelmista niin söpö sekarotuinen voikin täysikasvuisena olla ihan älyttömän kallis ja lyhyt ikäinen koira. Ja mä inhoa ja itken jo valmiiksi sitä kun meidän koirista aika jättää. Siitäkin syystä mä haluan pelata mahdollisimman hyvin kortein heti startissa ja ottaa mahdollisimman terveen rodun ja sukulinjan ja sieltä vielä valikoida sellaisen kasvattajan joka on avoin omassa kasvatustyössään.

Tilanne jossa mä voisin ottaa kahden rotukoiran sekoituksen on olemassa. Jos saisi meidän kotona olleen seropin kaksoisolennon. Sen kumpikin vanhempi oli terveystarkastettu ja muutenkin priimaa, olivat kuitenkin halunneet teettää pennut, en tiedä miksi. Ja tästä on aikaa ainakin 15 vuotta. Joku terrieeri oli sen isä ja emä oli basset griffon vendeen. Melkoinen pötky oli se.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 13:54  
+
0
No, ei niin tarkasti eikä kaikilta mutta edelleen seropeja saa tutkittua mm. niiltä jolla molemmat vanhemmat on tiedossa ja piste. Se vaan on fakta.

Ja tottakai, söpö pikku halpa/ilmanen seropi voi olla isona tuhoisa joka repii riekaleiksi tavaraa rotukoiran hinnan verran mutta näin voi olla myös puhdasrotuinen! Ymmärrä se.

Toiseksi, jos on paperiton puhdasrotukoira, se tosiaan voi olla paperiton ja puhdas. Joku aijmmin kirjotti et paperiton "puhdasrotuinen" koira on = seropi, Näin ei aina ole.

Muok. Lisään vielä, että toki seropisi on syönyt tavaroitasi niin pennut yleensä tekevät. Ja varsinkin ajokoiran risteytys, ei ehkä kerrostalokoira joten siitä voi seurata lisää puremista ja järsimistä..
Sekarotunen Rocky 2010
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 13:59)

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:02  
+
0

rocky kirjoitti:

No, ei niin tarkasti eikä kaikilta mutta edelleen seropeja saa tutkittua mm. niiltä jolla molemmat vanhemmat on tiedossa ja piste. Se vaan on fakta.

Ja tottakai, söpö pikku halpa/ilmanen seropi voi olla isona tuhoisa joka repii riekaleiksi tavaraa rotukoiran hinnan verran mutta näin voi olla myös puhdasrotuinen! Ymmärrä se.

Toiseksi, jos on paperiton puhdasrotukoira, se tosiaan voi olla paperiton ja puhdas. Joku aijmmin kirjotti et paperiton "puhdasrotuinen" koira on = seropi, Näin ei aina ole.



Ensinnäkin rotukoirista tiedetään etukäteen mitä niistä isona tulee. Käytöshäiriöitä voi olla kenellä tahansa, mutta ne johtuvat silloin muusta kuins iitä, että koiraa hankkiessa ei ole tiedetty mitä rotuja taustalla on, ja mihin ympäristöön koira soveltuu.
Toiseksi tuo lainaamasi kohta ei liity millään tavalla vasta-argumenttiisi.
Kolmanneksi paperitonta rotukoiraa voi pitää sekarotuisena, koska puhdasrotuisuus ei ole millään lailla todistettavissa. Vakuutusyhtiökin suhtautuu paperittomiin samalla periaatteella kuin sekarotuisiin. "Kasvattajalla" on myös vapaat kädet väittää vanhemmiksi vaikka jääkarhua, jos ostajat haluavat sen uskoa. Noita "puhdasrotuisia" paperittomia on maailma väärälllään. Sakemanneille kasvaa kippurahäntä ja korvat pysyvät luppana. Villakoiria saakin yllättäen monivärisinä ja rotikoilla onkin jostain syystä puolipystyt korvat :eitietoo: onko tämäkin sitä hyvää jalostusta ilman papereita, vai silkkaa huuhaata?

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:05  
+
0
Kyllä Vanis tiedän että rotukoirista saa paremmat tiedot ja niistä tiedetään mitä ne ovat ja tulevat olemaan. Missään kohdin en ole muuta väittänyt!

Mutta pointtini on se jota kukaan ei ymmärrä, että seropeja voidaan myös tutkia tarkemmin kun vain ulkonäön perusteella. TOKI huonommin tuloksin, mutta voidaan kuitenkin.
Sekarotunen Rocky 2010

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:08  
+
0
Seropeja voidaan tutkia vaikka maailman tappiin saakka, mutta virallisia tuloksia niille ei saa. "Kasvattajat" voivat siis esittää ihan minkä tahansa rekun terveystuloksia ominaan, ja vanhemmille ja sukulaisille saadaan helposti tekaistua terveen paperit kun kukaan ei sitä valvo.

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:33  
+
0

Vanis kirjoitti:

Seropeja voidaan tutkia vaikka maailman tappiin saakka, mutta virallisia tuloksia niille ei saa. "Kasvattajat" voivat siis esittää ihan minkä tahansa rekun terveystuloksia ominaan, ja vanhemmille ja sukulaisille saadaan helposti tekaistua terveen paperit kun kukaan ei sitä valvo.



No virallisia tuloksia ei saa. Mutta kukapa sen tietää pitääkö ne paikkaansa? joku voi hyvinkin pitää, tiedän kuullostaa ehkä hauskalta. Mutta tottahan se on. Esimerkiksi oman koirani tietoja tiedän jokatapauksessa aika pitkälle, mikä sinänsä on parempi kun ei mitään. Ja saadaan vanhemmille tekaistua terveen paperit tuosta vaan, aivan. Mutta onneksi kasvattaja keneltä pennun otin on sen verran läheinen että ei tarvitse miettiä onko tekaistut vai oikeat.

muok. Toisekseen Argumentille on myös selvempi vastine olemassa.

- Loppujen lopuksi kaikki rotukoirat on alunperin lähtenyt sekarotuisista, sekoittamalla koiria keskenääm, jalostamalla jalostuksen perään.. vielä vaan tiukempia ja tiukempia kriteerejä jne jne.:eitietoo:
Sekarotunen Rocky 2010
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 14:41)

Ciara

Ciara
Viestimäärä: 43

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:38  
+
0

Sarahia kirjoitti:

Minä en maksaisi rotukoirastakaan tonniviissatasta.



Minä maksoin:nauru: Mutta koiraa lähdinkin hakemaan asenteella, ettei sen hinnalla ole merkitystä, kunhan haluamani ominaisuudet ja kriteerit täyttyvät. Lisäksi hintaan vaikutti rodun yleinen hintatilanne, joka pyörii noissa lukemissa. :hymy: Eikä minua kirpaissut yhtään, olinhan hankkimassa elämääni pitkäaikaista kumppania. Tuo otus maksaa itsensä varmasti takaisin monin kertaisena, tosin ei rahana.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:46  
+
0

rocky kirjoitti:

No, ei niin tarkasti eikä kaikilta mutta edelleen seropeja saa tutkittua mm. niiltä jolla molemmat vanhemmat on tiedossa ja piste. Se vaan on fakta.

Ja tottakai, söpö pikku halpa/ilmanen seropi voi olla isona tuhoisa joka repii riekaleiksi tavaraa rotukoiran hinnan verran mutta näin voi olla myös puhdasrotuinen! Ymmärrä se.

Toiseksi, jos on paperiton puhdasrotukoira, se tosiaan voi olla paperiton ja puhdas. Joku aijmmin kirjotti et paperiton "puhdasrotuinen" koira on = seropi, Näin ei aina ole.

Muok. Lisään vielä, että toki seropisi on syönyt tavaroitasi niin pennut yleensä tekevät. Ja varsinkin ajokoiran risteytys, ei ehkä kerrostalokoira joten siitä voi seurata lisää puremista ja järsimistä..



Rotukoirasta voi vähän aavistella sen luonnetta, koska siihenkin vaikuttaa perimä. Esim meidän kasvattaja kertoi minkä luontoisista vanhemmista pentu tulee olemaan. Yhdistelmässä oli otettu huomioon myös koirien luonne. Ja onhan se kuin äitinsä kuva luonteeltaa. Kun taas sekarotuisessa se on yleensä melkoinen ylläri. Myös tiettyjen rotujen tuhoamisvimma on yleensä yleisessä tiedossa.

Ja edelleen pysyn kannassani siitä että paperiton koira on sekarotuinen, jos se olisi täysin puhdas oman rotunsa edustaja sillä olisi paperit. Kuten jo Vanis aikasemmin perusteli osuvasti jos koira näyttää jonkun rotuiselta niin se ei tarkoita että se sellainen olisi.

Sun lisäykseen vielä sen verran että meidän sekarotuinen söi aivan kaiken kahden metrin korkeuteen saakka kaksi vuotiaaksi saakka. Eli ei ollut pentutuhoja ne. Se ei vaan kestänyt kerrostalo elämää. Ja kun ajokoiran risteytys kaverina on koira jossa on monen sorttista metsästyskoiraa se ei myöskään ole irti pidettävä koira. Vika tikki vaikka rakas onkin.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:48  
+
0
Jep, kyllä näin. Mutta se ei ole sekarotuisuuden vika jos koiralla on tylsää kerrostalossa?
Toisekseen tiedän kyllä että jääkarhu ei ole rotukoira, vaikka niin väitettäisiin.
Muok. Entisenä rotukoiran omistajana tiedän millainen on rotukoira ja mitkä tekijät siihen vaikuttaa. Ja tällä koiralla oli paperit.
Sekarotunen Rocky 2010
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 14:49)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:51  
+
0
Minä kirjoitin paperiton "puhdasrotuinen" sen takia, että ei ole ihan harvassa nekään tapaukset kun on koiran olla rotua X ja sitten oikeasti sinne sekaan on livahtanut myös rotua A,B ja C. Omien rotujen ja niiden kaltaisten rotujen kanssa se on ihan arkipäivää.

Jos on varmaa, että paperiton pentu on rotua X (esim. rekatut vanhemmat) niin ei mulla ole silloin tarvetta kyseenalaistaa pennun puhdasrotuisuutta. Vaikka virallisissa silmissä se tosiaan on silloin seropi.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:52  
+
0

rocky kirjoitti:


No virallisia tuloksia ei saa. Mutta kukapa sen tietää pitääkö ne paikkaansa? joku voi hyvinkin pitää, tiedän kuullostaa ehkä hauskalta. Mutta tottahan se on. Esimerkiksi oman koirani tietoja tiedän jokatapauksessa aika pitkälle, mikä sinänsä on parempi kun ei mitään. Ja saadaan vanhemmille tekaistua terveen paperit tuosta vaan, aivan. Mutta onneksi kasvattaja keneltä pennun otin on sen verran läheinen että ei tarvitse miettiä onko tekaistut vai oikeat.



Meinaatko että virallisia lonkka ja silmä yms tuloksia pystyy väärentämään jotenkin? Tää on ihan uutta minulle, missä vaiheessa sä luulet että ne tiedot väärennetään. Siinä vaiheessa kun eläinlääkäri peilaa ne silmät vai siinä vaiheessa kun ne tiedot menee kennelliittoon? Vai hakkeroiko joku ne tiedot käyttämättä ollenkaan koiraansa lääkärissä?

Ja se että sä mielestäsi tiedät aika pitkälle ei edelleenkään pidä paikkaansa kun PUOLET sun koiran perimästä on sulle iso kysymysmerkki. Käsitä nyt hyvä ihminen.

Muoks. tokihan se on varmasti enemmän mitä normaali seropin omistaja joka ei tiedä koiransa perimästä yhtään mitään, mutta ei sekään maailmaa mullista.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 14:54)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:53  
+
0
^ Kuuleppas nyt. Minä en oo kirjottanu noin. Kirjoitin, ihan eka lause vieläpä VIRALLISIA TULOKSIA EI SAA.

muok. Sinäkö se tiedät minun koirasta sitten enemmän? Älä edelleenkään vedä sitä tähän. Kiitos. Se on mun mielipide että tiedän suht paljon mitä seropeista jaksetaan etsiä tietoa. Tällä tarkotan sitä että tiedän siitä suhteellisen paljon, mitä voin vain siitä koirasta tietää. En tiedä siitä puoliakaan, se on totta. Mutta tää riittää mulle, joten pitäs sen riittää jo sullekkin.
Sekarotunen Rocky 2010
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 14:55)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:58  
+
0

rocky kirjoitti:

^ Kuuleppas nyt. Minä en oo kirjottanu noin. Kirjoitin, ihan eka lause vieläpä VIRALLISIA TULOKSIA EI SAA.

muok. Sinäkö se tiedät minun koirasta sitten enemmän? Älä edelleenkään vedä sitä tähän. Kiitos. Se on mun mielipide että tiedän suht paljon mitä seropeista jaksetaan etsiä tietoa.



Jaa, mä luulin että ne seuraavat lauseet kyseenalaista virallisten tietojen paikkaansa pitävyyden. Mä en kylläkään käsitä että mitä virkaa muilla kuin virallisilla terveystuloksilla edes on, tai että mitä sellaiset edes on.

Ja edelleenkään kun minä en tiedä enkä kyllä väitäkään tietäväni (eikä ihan aikuisten oikeasti kiinnostakaan), mutta kun et tiedä sinäkään kuin sen puolikkaan.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 15:00  
+
0
^ No se ei luulisi sinua sitten kiinnostavan, elä sit vedä mun koiraa joka tekstiin. Tää on ihan yleinen keskustelu rekkarittomista koirista, ei minun koirasta. Johon tää ikävä kyllä on mennyt sun kannalta. Mutta ei se maailmaa mullista ei tää tietopläjäys, mutta riittää mulle.:aurinko:
Sekarotunen Rocky 2010

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 15:23  
+
0
Vaikuttaisi olevan tarpeellista selventää, että en väitä paperittomien ja muiden sekarotuisten koirien ostajien luulevan jääkarhua rotukoiraksi. Esimerkillä yritin havainnollistaa "kasvattajan" vapautta väittää hyväuskoisille ostajille mitä tahansa. Koska virallisia tietoja ei ole saatavilla, on ostajien tyydyttävä "kasvattajan" sanaan.
Pari esimerkkiä:
Tuttavapariskunta erehtyi ostamaan paperittoman "saksanpaimenkoiran". "Kasvattajan" selitys paperittomuudelle oli juuri se, että suurin osa pennuista meni kotikoiriksi eikä papereita tarvita mihinkään. "Kasvattaja" tarjoutui rekisteröimään pennun hintaan 100 €. Tässä kusee se, ettei yksittäistä pentua saa rekisteröidä, vaan koko pentue mukaan lukien vialliset rekataan kerralla. Ja se rekisteröinti maksaa tosiaan muutaman kympin per penska. Tuttavani ilmoittivat etteivät hekään tarvitse papereita.
4-vuotiaana tällä uroksella on painoa rapiat 20 kg, jalat ohuet kuin vinttikoiralla, häntä selän päällä ja valkoinen laikku rinnassa. Ulkonäöllisesti koira muistuttaa siis sakemannia valitettavan vähän, mutta kotikoiralle ulkonäkö ei ole erityisen tärkeä. Ongelmia aiheuttaakin koiran luonne. Vuosien ahkerasta kouluttamisesta huolimatta koira ei edelleenkään pysy parin hehtaarin tontilla. Koira lähtee jäljelle, ja saattaa palata vasta seuraavana päivänä. Hyväuskoisina tuttavani luulivat ostaneensa kotikoiraksi kelpaavan sakemannin, mutta saivatkin jonkinlaisen hirvikoirahybridin. Ei kovin yllättävää, että varauksessa on nyt rekisteröity pentu.

Aikoinaan minulla oli naapurina vanha pariskunta, joka luuli ostaneensa paperittoman sheltin. Pennusta kasvoi nahkacollien kokoinen ja näköinen otus. Koira veti äijää mahallaan perässä, ja hyökkäili tämän tästä muiden koirien kimppuun, ja onnistui tappamaan silkkiterrierin. Paperittomuus ei tietenkään ollut käytökseen syynä, vaan äärimmäisen huono kohtelu, koska neuvottomana ukko pieksi koiraa kepillä. Mikäli pariskunta olisi saanut haluamansa sheltin, olisi monelta ongelmalta varmasti vältytty.

Usein "kasvattajilla" on mitä parhaimmat selitykset rekisteröimättömyydelle. Joku kertoi "kasvattajan" suosivan paperittomia, koska niitä ei ole jalostettu pilalle. Toistaiseksi jokaisella kasvattajalla on oikeus valita käyttämänsä koirat itse, eikä kenenkään ole pakko käyttää niitä pilapäreitä. Vaikka paperittomana kasvatettaisiin minkälaisia helmiä tahansa, ovat ne silti varsinaisen jalostuksen ja geenipoolin ulkopuolella, eli yhtä tyhjän kanssa. En ymmärrä, miksi rekisteröityjen vanhempien jälkeläiset jätetään rekkaamatta vain siksi, että pennut menevät tutuille. Kai ne tuttujenkin koirat voivat olla arvokasta jalostusmateriaalia, vaikka niistä ei esim. näyttelytähtiä tulisikaan. Monet kasvattajat suosivat jalostuksessaan suht tuntemattomia koiria, joita ei esiinny monessa sukutaulussa. Niitä on vain vaikea saada kun jotkut pässit jättävät ne rekkaamatta.

Ai niin, tuli mieleen vielä esimerkki paperittomista puhdasrotuisista:
Kahdella kasvattajalla oli yhteisomistuksessa upea tuontiuros, jonka sitten huomattiin periyttävän vaikeaa sairautta, jota ei voida hoitaa eikä lievittää. Toinen kasvattaja kielis uroksen jalostuskäytön jatkossa, mutta toinen käytti urosta siitä huolimatta. Kun astutustodistukseen ei saatukaan toisen kasvattajan hyväksyntää, myytiin pennut rekisteröimättömänä. Kerrottiinko todellinen syy ostajille? Ei tietenkään. Ostajille kerrottu syy oli varmasti tasan yhtä hyvä kuin muilla tehtailijoilla.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 15:33)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 17:08  
+
0
Hyvät ja opettavaiset tarinat. Mullakin on esimerkki ekalla sivulla rotukoirista, minkä tuttavani otti.
Sekarotunen Rocky 2010

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:14  
+
0
^Oliko ne ne sakemannit? Ei sitä kukaan ole väittänytkään, ettei rotukoirissakin esiintyisi sairaita. Ostajalla on kuitenkin mahdollisuus valita mistä yhdistelmästä pentunsa ottaa. Jos suvussa on esiintynyt paljon perinnöllisiä sairauksia, on riski pennun sairastumiseen paljon suurempi. Tietenkään terve suku ei ole sataprosenttinen tae terveydelle. Koirilla esiintyy myös sattumanvaraisia sairauksia, jotka eivät periydy, ja sairauksia jotka ovat kasvuympäristön tuottamia.
Mielenkiinnosta, mihin sairauksiin tuttavasi koirat menehtyivät, ja olivatko samalta kasvattajalta?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 23:14)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:29  
+
0
^ Haimasairauteen kaksi, muistaakseni olikohan vajatoimintaa yhdellä (?) ja joku toinen haimajuttu toisella, lopuilla oli allergia (en muista oikeaa nimeä) mutta täysin allerginen kaikelle, mahasta karvat lähti ja silmänympäriltä karvat myös. Pärskyttivät ja pärskyttivät.. :( ja nämä allergiset on yhdestä kennelistä ja haimasairas koira toisesta. :neutral: Ja tosihan se on, kaikki voivat sairastua..ikävää vaan omistajalle ettö nöin monta koiraa menehtyny :(

Yritän tarkastaa vielä nää tiiot oikeelta ihmiseltä niin menee oikein mutta tähänmalliin!:nauru:
Sekarotunen Rocky 2010

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545736
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 08:15)