Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 02.08.2010 klo 09:23

Rekisteröimättömät pennut + kokemuksia

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 11:58  
+
0

rocky kirjoitti:

^ Haimasairauteen kaksi, muistaakseni olikohan vajatoimintaa yhdellä (?) ja joku toinen haimajuttu toisella, lopuilla oli allergia (en muista oikeaa nimeä) mutta täysin allerginen kaikelle, mahasta karvat lähti ja silmänympäriltä karvat myös. Pärskyttivät ja pärskyttivät.. :( ja nämä allergiset on yhdestä kennelistä ja haimasairas koira toisesta. :neutral: Ja tosihan se on, kaikki voivat sairastua..ikävää vaan omistajalle ettö nöin monta koiraa menehtyny :(

Yritän tarkastaa vielä nää tiiot oikeelta ihmiseltä niin menee oikein mutta tähänmalliin!:nauru:



Eikoo jännä homma että meidän monirotu seropilla on ollut viimeisen vuoden paha allergia, rapsuttaa ja kuosuttaa ellei saa kortisonia siitepöly aikaan ja nappulat pitää pitää pakastimessa, positiivisia joko vahvoja tai heikkoja oli allergiatestissä 18 kappaletta ja kesällä se meinasi kuolla akuuttiin haimatulehdukseen, vaikka vietiinkin heti hoitoon. Ja jos se olisi ollut joku pihanperä seropi sesse niin sitä ei olisi kutinan vuoksi viety lääkäriin eikä allergiaa todettu. Ja haimatulehdukseen se olisi vaan kuollut. Näin se maailma vaan makaa.

Muoks. erityisesti saksanpaimenkoiraa hankkiessa pitäisi satsata aikaa ja rahaa. Etsiä kasvattaja joka kertoo koiriensa sairauksista avoimesti ja muutenkin touhu on läpinäkyvää. Tiedossahan se on että rodulla on erityisen huono tilanne autoimmuunisairauksissa jotka on allergiaa ja syöpää muun muassa. Samoin haimajutut on ihan yleisessä tiedossa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 12:00)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 12:45  
+
0
^ No ompa kamala tarina sulla. Ikävää.. :suru:

Niin, no tuttuni kellä ne sakemannit oli nii on harrastanut niitä ikänsä eli tietää sen homman päälle aikalailla. Ja tiedostaa kyllä nämä sairaudet mitä yl. sakemanneilla on. Mutta ikävää että jo noin monta koiraa mennyt..ja luotettava kennel kyseessä kuiteski.
Sekarotunen Rocky 2010

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:43  
+
0

rocky kirjoitti:

Mutta kerrompa lyhykäisesti esimerkin, tuttavani on koirakouluttaja, hän on omistanut elämänsä aika viisi sakemannia. Joo, viisi. Nuresta iästään huolimatta. Nämä sakemannit on kennelistä ostettuja. Ja todellakin rotukoiria. Kas kummaa nämä viisi koiraa on jouduttu lopettamaan tai ovat kuolleet alle 4-vuotiaina kaikki, pahanlaatuisten sairauksien vuoksi.



rocky kirjoitti:

ja luotettava kennel kyseessä kuiteski.



Oliko nämä kaikki koirat samasta kennelistä?
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 14:47)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 15:07  
+
0

rocky kirjoitti:

ja nämä allergiset on yhdestä kennelistä ja haimasairas koira toisesta.

shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 15:43  
+
0
^ok

Olin väärässä luulossa, että allergia ei aina periydy, mutta googlettamalla senkin sain tarkistettua ja todennäköisimmin allergiat, atopiat ja yliherkkyys ovat periytyviä.

Mikä siis tekee kennelistä luotettavan, jos sieltä on tullut 4 pahasti sairastavaa koiraa?
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 15:44)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 19:04  
+
0
Pentueita on ollut monta, tietysti eri vanhemmilla. Aijemmissa pentueissa ei mitään ongelmia, mutta parilla pentueella on ollut. Eli kyllä mun mielestä luotettava.
Sekarotunen Rocky 2010

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 16:27  
+
0

rokkapokka kirjoitti:

toiset tykkää paperikoirista toiset ei tarvitse niitä papereita mihinkään. täysin omalla vastuulla minkälaiselta myyjältä ostat,koskaan et voi olla 100% varma millainen koirasta tulee,olipa ostettu hyvästä kennelistä tai ei,maksatpa siitä paljon tai vähän ja mikä on loppujen lopuksi liian vähän tai liikaa?! ostin ekan sakuni 100e ja huippi koira oli. :kumarrus:
loppujen lopuksi melkosta arpapeliä!



Tämä kommentti sai mun karvat nousemaan pystyyn ja kooceemasennuksen kaikkoamaan hetkeksi.

Syyt, miksi paperikoirien pentuja ei rekisteröidä on a. vanhemmilla ei ole terveystuloksia/omistavat sairaan paperit, b. vanhemmat ovat lähisukua, c. narttua pennutetaan liian tiheään, d. käyttö-/näyttötulos puuttuu, e. kasvattaja ei tahdo kuulla pennunostajasta oston jälkeen halaistua sanaa/on kiinnostunut vain rahasta/ei tahdo olla korvausvelvollinen sairaustapauksessa.. Lista on loputon!

Miettikääs paperikoirat-on-per*eestä -ihmiset tätä:

Kun pennunosto tapahtuu Kennelliiton kauppasopimuksella, ei ole epäselvää mitä kasvattajan tulee korvata ja miten kauppa hoidetaan. Ostaja tietää - ei oleta, arvele tai luule - vaan TIETÄÄ pentunsa sukutaustan sukusiitosprosentteineen ja tuloksineen päivineen. Ostajalla on mustaa valkoisella siitä, että hänen pentunsa takaa ei löydy perinnöllisiä sairauksia. Koska käyttökoirien vanhemmilta vaaditaan pentujen rekisteröintiin myös näyttötulos, ostaja tietää ettei hänen koiransa takaa löydy näyttelyissä hylkäävään virheeseen johtavia vikoja, kuten kivespuutosta. Ei-käyttökoirilta vaaditaan käsittääkseni myös näyttötulos juurikin perinnöllisten vikojen ehkäisemiseksi. Nämä siis koskee nimenomaan pentueita, jotka ovat rotuyhdistyksensä pentulistalla.

Koiria ei ihmiset hyvät rekata minkään paperilippusten ja -lappusten takia, vaan jotta pystytään seuraamaan mitä rodussa tapahtuu ja karsimaan sairaat yksilöt pois jalostuksesta mahdollisimman tehokkaasti. Ystävä tuossa taannoin valitteli miten kovat kriteerit jalostukseen kelpaavilla koirilla on ja miten kasvattajanimen saadakseen pitää käydä kaiken maailman kursseja - näin on ihan siitä syystä, ettei kuka vaan voisi alkaa teettää rekisterikelpoisia pentuja parilla naapurin kivalla paperikoiralla. Jos terveys, käyttö- ja näyttötulokset, sukusiitosaste ja luonne on koirilla kunnossa, mikä hemmetti estää ne rekisteröimästä? Todennäköisesti se, että joku noista ei olekaan kunnossa. Tattadaa. Ei voi tietää, ku ei oo papereita. Mut hei, ehkä asiat on sitten ok ku ei tiedetä. :roll:

Toki rotukoirankin kanssa voi sattua ylläripylläreitä (esim. omalla toinen kives katosi luovutuksen jälkeen, vaikkei edellisessä pentueessa tai lähisuvussa ole ilmennyt vastaavaa). Koska kyseessä on rekattu rotukoira, 1-vuotissynttärinä kolmasosa kauppahinnasta kilahti tilille. Koiraa ei jalostukseen käytetä, sillä sille ei saa näyttötulosta. Näin toimitaan vastuullisesti!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 29.08.2010 klo 16:30)

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 16:37  
+
0
^ Totta.

Mutta mun mielestä rotukoirat (paperilliset) ei oo per*eestä.. Itsekin sellaisen olen omistanut :wink: Vaikka seropeista nyt lähinnä oon puhunu..
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 12:02  
+
0

rocky kirjoitti:

Pentueita on ollut monta, tietysti eri vanhemmilla. Aijemmissa pentueissa ei mitään ongelmia, mutta parilla pentueella on ollut. Eli kyllä mun mielestä luotettava.



Minusta melkoista vähättelyä jos kennelistä on tullut ainakin 4 pentuetta missä koirat kuolee immuniteetti ongelmiin alle 4 vuotiaina. Mä oisin jo viimeistään toisen koiran kuoltua vaihtanut kasvattajaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 12:08  
+
0
No se olkoon sun mielipide. Harmi vaan miten huono tuuri tällä ostajalla on ollut. Mutta ihan yleinen "suosittu" kennel silti on, ei ole peräkammarin tehtailijoita.. :wink:
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 12:21  
+
0

rocky kirjoitti:

No se olkoon sun mielipide. Harmi vaan miten huono tuuri tällä ostajalla on ollut. Mutta ihan yleinen "suosittu" kennel silti on, ei ole peräkammarin tehtailijoita.. :wink:



Jos pentue toisensa jälkeen kärsii immuunikadosta niin ei se silloin ole enää mitään huonoa tuuria. Ja se että kasvattaja toimii Kennelliiton sääntöjen mukaan ei tarkoita sitä että se jättää allergisella koiralla teettämästä pennut. Tai että se kertoisi pennun ottajalle että niin noh, näillä on ollut allergiaa ja muuta kränää, kun niitä ei ole pakko kertoa. Ja tuo allergia homma on minun mielestäni rodussa missä juuri allergiat ja syövät on "arkipäivää" sellainen että jos se on niin sitten sillä ei pentuja teetetä. Tähän voisi vielä lisätä sen mitä mä tarkoitan sillä että kasvattajan toiminta on "läpinäkyvää" mutta en vaan jaksa, kun olen sitä tässä ketjussa jo huudattanut. Kun niitä paperikoiria tuottaviakin on moneen junaan. Siksi siihen kannattaisi oikeasti perehtyä ennen koiran ottamista...

Ja edelleen toistan vielä kerran, hyvä kasvattaja on muutakin kuin koiransa rekisteröivä kasvattaja.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 12:29  
+
0
Korjaan nyt jos oon kirjottanu epäselvästi :nolo: Mut, näitä on useampi pentue joissa aijemmin ei ole ollut ongelmia. Mutta olikohan kahella viimeisellä pentueella näitä allergioita sun muita (varmaksi en mee lupaamaan kun itse en koiraa oo tästä ottanut).

Jos kennel pyörii 10 vuotta hyvin, ilman minkäänlaisia perimäsairauksia ja koirat ovat terveitä niin kyllä se mun mielestä on ihan luotettava kennel edelleen. Semmoseen täydellisyyteen en ookkaan vielä törmännyt ( ? ) ehkäpä ja varmasti tulenkin vielä törmäämään.

Älä ota näitä viestejä henkilökohtasesti, ihan rauhassa vaan.. :kumarrus:
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 13:13  
+
0

rocky kirjoitti:

Korjaan nyt jos oon kirjottanu epäselvästi :nolo: Mut, näitä on useampi pentue joissa aijemmin ei ole ollut ongelmia. Mutta olikohan kahella viimeisellä pentueella näitä allergioita sun muita (varmaksi en mee lupaamaan kun itse en koiraa oo tästä ottanut).

Jos kennel pyörii 10 vuotta hyvin, ilman minkäänlaisia perimäsairauksia ja koirat ovat terveitä niin kyllä se mun mielestä on ihan luotettava kennel edelleen. Semmoseen täydellisyyteen en ookkaan vielä törmännyt ( ? ) ehkäpä ja varmasti tulenkin vielä törmäämään.

Älä ota näitä viestejä henkilökohtasesti, ihan rauhassa vaan.. :kumarrus:



Niin siis mihin nämä kaksi muuta vakavaa sairautta sairastavaa koiraa sitten kuolivat? Oletin että kyseessä olisi leukemia tms. autoimmuunisairaus. Ja tosiaan kun niitä kaikkia perinnöllisiäkään sairauksia kuten nämä autoimmuunisairaudet (mm allergiat) ei taida saksanpaimenkoirien PEVISAsta löytyä. Korjatkaa jos olen väärässä, ihan varma en ole. Ja olen lisäksi vielä siinä ymmärryksessä että juuri se että teetetään ihan vain allergisella koiralla pentuja saattaa taas niilä pennuilla ilmetä jonain muuna kuten just leukemiana. Eli kun kehon puolustusjärjestelmä ei pelitä. Taaskin mennään mututuntumalla.

Ja minä minulla ei ole tapana ottaa henkilökohtaisesti asioita jotka ei mulle kuulu. Silti tuntuu vähän hassulta että joku ottaa samalta kasvattajalta ei kerran, ei kaksi, eikä kolme vaan peräti neljä koiraa jotka kuolee johonkin sairauteen alle 4 vuotiaana. Ellei sitten kyse ole auton alle jäämisestä tai muu tapaturma.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 13:21  
+
0
Haimasairauteen kuolivat. Kyseessä ei ole leukemia.. Mutta sakuilla on allergiat todella taipuvaisia periytymään. Onhan se varmasti hassua että niinkin monta koiraa otetaan samalta kasvattajalta, mutta kysessä on luottokasvatti hänelle ja (luulisin ? ) että sen takia pennut sieltä ottanut, eikä kukaan nyt menisi hoksaamaan että 4 koiraa ja henki pois, onneksi kuitekin korvauksia näistä hän on saanut. Mutta tosiaan en tiedä tarkasti tätä syytä miksi sieltä juuri ne otettu.

Ja olen lisäksi vielä siinä ymmärryksessä että juuri se että teetetään ihan vain allergisella koiralla pentuja saattaa taas niilä pennuilla ilmetä jonain muuna kuten just leukemiana. Eli kun kehon puolustusjärjestelmä ei pelitä

- Korjatkaa jos en tajua. Mutta leukemia on verisairaus, verisyöpä ei kehon puolustusjärjestelmän pettäminen? :mietiskel: :nauru:
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 13:40  
+
0
pikaisen googlettelun tuloksena löytyi tällainen linkki:
http://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/14995/Lisensiaatin%20tutkielma_Pihlman.pdf?sequence=1
"Lisäksi puutteellisesti toimivan immuunipuolustuksen on todettu suurentavan
koirien riskiä sairastua lymfoomaan (Weiden et al. 1974; Keller 1992" ja sieltä löytyi tuollainen pätkä. En viitsinyt alkaa enempiä selailemaan näin töiden lomassa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 30.08.2010 klo 14:18  
+
0
Niin siis kyllähän ne koirat joilla on heikentynyt immuunipuolustus on riskiryhmässä sairaustua vaikka mihin sairauksiin kuten myös leukemiaan eli verisyöpään. Mutta tarkoitin että Heikentynyt immuunipuolustusjärjestelmä ei oo leukemia eli verisyöpä.
Sekarotunen Rocky 2010

Ciara

Ciara
Viestimäärä: 43

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Tiistaina, 31.08.2010 klo 13:45  
+
0
Tällainen ilmoitus löytyy apulasta:
Suunnitteilla pentuja
Suunnitteilla sekarotuisia koiranpentuja ensi keväälle tai tälle syksylle (75% harmaa norjanhirvikoira ja suomenpystykorvaa 25%). Jos pennuille löytyy kiinnostuneita ostajia pennut teetetään jos ei niin sitten niitä ei tule. Isälle kaadettu useita hirviä emälle vasta muutama. Lintuihin löytyy kiinnostusta molemmilta. Pennut teettäisi Kuhmossa ja siellä ne myös kasvaisivat. Pennut ehkä rekisteröitäisi FIX-rekisteriin ja sirutettaisi.

Turhia "miksi lisää sekarotuisia" kyselyitä ei tarvitse laittaa, mutta jos kiinnostusta löytyy niin ota rohkeasti yhteyttä!
Merja Pääkkönen email (ilmoitus jätetty 30/8/2010)


Mikä tässä on peruste pennuttamiselle? Hyötyykö narttu tästä terveydellisesti vai mitä? Ehkä vielä saattaisin niellä juuri ja juuri sellaisen, että esim. tutut metsästäjät ovat olleet niin otettuja koirien käyttötasosta ja ovat toivoneet tällaisia pentuja ihan metsäkäyttöön, mutta näitä kaupitellaan apulassa.

vevve

vevve
Viestimäärä: 658

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Tiistaina, 31.08.2010 klo 22:28  
+
0
Mulla on kokemusta paperittomasta rotu koirasta jonka ostin 93 maksoin muistaakseni jotain 500mk halpa hinta.Kasvattajan mukaan koira oli velipentu eli he eivät olleet kerennyt myydä yhtä pentua toisesta jo syntyneestä pentueesta ja kennelliitto rankaisi kenneliä näin ettei sesselle sit saa papruja.Hävettää tunnustaa mutta mä en oikeesti tajunnut mitä se tarkotti silloin.Koira jouduttiin sit lopettamaan 7 vuotiaana kun kaikista hoitoyrityksistä huolimatta se oli täysin sokea enkä uskonut sen nauttivan elämästään koirana,jonka kanssa liikuttiin paljon se käveli pahki kaikkeen mikä eteen sattui.

Seuraavan koirani otin aikuisena.
Uros pentu oli paperillinen,hain sen kasvattajan äidin kotoa,en nyt muista syytä ja maksoin jotain 650e oli vimpan päälle hyvä kasvattaja,oikeen rotuyhdistyksen toiminnassa mukana,pitkä kasvatustyö takana ym.ihanaa :)
Kasvattaja jaksoi kannustaa koiran näyttelyttämisessäkin,minä emmin todella koiran luonteen takia.
En syytä kasvattajaa mistään,varmasti hyvä eläinrakas ihminen ja työnsä osaava epäilen todella että ote kasvatustyöhön vain lipsui pahasti.
Koira oli kaunis ja rakastettava/todella rakastettu.Missään vaiheessa koko elämänsä aikana (eli siis sisäkoirana) ei oppinut sisäsiistiksi,oli kaikin puolin semmonen ihana pieni tikittävä pommi,rakas selainen.On tätä koiraa itketty ja katsottu kuvia.kyllä olen oikeestaan aika katkera,enkä nää mitään eroa paperillisen koira kennelin tai paperittoman välillä,ihan samaa se on niin kauan kun asioille ei tehdä mitään.

Todella minulla on ollut 4 rotu koiraa.2 paperillista ja 2 paperitonta.
Vain yhdellä koirallani uskon todella olleen hyvät oltavat äitinsä masusta,meille kotiin ja tämä kasvattaja ei ymmärtääkseni enää kasvata ollenkaan,koska ei asu suomessa.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Tiistaina, 31.08.2010 klo 23:01  
+
0

Ciara kirjoitti:

Tällainen ilmoitus löytyy apulasta:
Suunnitteilla pentuja
Suunnitteilla sekarotuisia koiranpentuja ensi keväälle tai tälle syksylle (75% harmaa norjanhirvikoira ja suomenpystykorvaa 25%). Jos pennuille löytyy kiinnostuneita ostajia pennut teetetään jos ei niin sitten niitä ei tule. Isälle kaadettu useita hirviä emälle vasta muutama. Lintuihin löytyy kiinnostusta molemmilta. Pennut teettäisi Kuhmossa ja siellä ne myös kasvaisivat. Pennut ehkä rekisteröitäisi FIX-rekisteriin ja sirutettaisi.

Turhia "miksi lisää sekarotuisia" kyselyitä ei tarvitse laittaa, mutta jos kiinnostusta löytyy niin ota rohkeasti yhteyttä!
Merja Pääkkönen email (ilmoitus jätetty 30/8/2010)


Mikä tässä on peruste pennuttamiselle? Hyötyykö narttu tästä terveydellisesti vai mitä? Ehkä vielä saattaisin niellä juuri ja juuri sellaisen, että esim. tutut metsästäjät ovat olleet niin otettuja koirien käyttötasosta ja ovat toivoneet tällaisia pentuja ihan metsäkäyttöön, mutta näitä kaupitellaan apulassa.



Mä en tuota tapausta tai sen taustoja niinkään tunne, mut eräässä toisessa keskustelussa samasta aiheesta puhuttiin. Ainaki omassa lapsuudessa ja ilmeisesti nykyisinkin, metsästyskoirissa arvostetaan sitä, et se koira ihan oikeasti osaa haukkua esim. sen hirven. Toki metsästyskoirillekkin on omat kokeensa (esim. hirvenhaukkukoe), mut näistä ei tarvita tulosta jos haluaa koiraa metsästykseen käyttää.

Ymmärtääkseni aika usein metsästysporukassa on vain muutama hyvä koira, jos sitäkään ja niillä mielellään pennutetaan. Oli se sitten rekisteröity tai rekisteröimätön ja on emä ja isä samaa tai eri rotua. Suurimmassa arvossa on koiran kyky työskennellä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.08.2010 klo 23:02)

Miloko

Miloko
Viestimäärä: 315

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 14:11  
+
0
Mun on pakko vielä kysyä että mihin ne perinnölliset sairaudet häviää kun kaksi puhdasrotuista saa pennun? Onhan nämä puhdarotuisetkin osittain sekarotuisia jos ajatellaan esim. silkkiterrierin taustaa? Musta tuo on just nimenomaan vanhan kansan uskomuksia tuo koko seropien terveysjuttu. Niistä nyt ei vain ole mitään tietokantaa missään eikä ketään varsinaisesti kiinnosta jos seropipentueessa on lonkkavikaa kun yhdistelmä ei todennäköisesti toistu enää. Sehän on selvä että jos otettaisiin kaksi puhdarotuista ja teetettäisiin pentue (haluttaisiiin nimenomaan näistä koirista tulleita seropeja), pennut olisivat sairaita ja lonkkavikaisia niin nuo kaksi puhdasrotuista eivät enää saisi tehdä pentuja keskenään vaan etsittäisiin toinen koira toisen tilalle. Ja jos haluttaisiin just nimenomaan samanmoista yhdistelmää rotujen tiimoilta niin haluttais selvittää että onko puoliskoilla perimässään jotakin mätää ja teetettäis testejä eläinlääkärillä ym. Ettei siis tulis uutta sairasta pentuetta. Näin sitä sitten huomattaisiin että jos haluat teettää summamutikassa seropi pentueen niin se on 50-60 että tuleeko niistä täysin terveitä vai vain osittain. Ja lonkkavikaahan ei edes välttämättä huomaa jos ei testata ja koira on ihan kotikoirana eikä esim. harrasta agilitya tms. Joten väittäisin että näistä sairaista rotukoirista risteytyvät terveet seropit sitten ovatkin osittain lonkkavikaisia, osittain sydänvikaisia ja osittain allergista porukkaa ihan niin kuin puhdasrotuiset vanhempansakin. Eikö?
terrieri Riki 7/09
cpku Danny 3/10
cpku Fergus 1/11
talvikko Paavo 31.12.2010


Laumassa lisäksi erikokoisia ihmisiä.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545736
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265883
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 09:15)