Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 02.08.2010 klo 09:23

Rekisteröimättömät pennut + kokemuksia

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Lauantaina, 18.09.2010 klo 10:06  
+
0
^Tungenpa minäkin lusikkani soppaan. Eetla varmaankin tarkoitti sitä että vaikka rockyn koira on eläinlääkärillä tarkastettu niin ei se tee siitä vielä tervettä esimerkiksi lonkkien osalta. Jos koira on vielä pentu niin sehän on käynyt vain perustarkastuksessa plus ehkä siellä silmäpeilauksessa. Eli ei sitä vielä terveenä voi mainostaa jos juurikin ne lonkat on tutkimatta ja lonkkavikaa on vieläpä suvussa esiintynyt. Kun ne lonkat on tutkittu terveiksi niin silloin voisi kuvitella koiran tosiaan olevan terve ainakin sukurutsauksien osalta ja toivottavasti näin onkin. Eihän lonkkavika suvussa toki vielä tee koirasta sairasta mutta se mahdollisuus on syytä ottaa huomioon.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.09.2010 klo 10:10)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 20.09.2010 klo 09:52  
+
0

ridgeback kirjoitti:


Tää ei nyt oikein valkene mulle. Jos koira on terve ja se on myös tutkittu ja terveeksi todettu, niin se ei sitten kuitenkaan voi olla terve koska emällä on ollut silmäongelmaa ja emänemällä lonkkavikaa? WTF? Mä yritän vielä; jos koira todetaan tutkimuksissa terveeksi, peilataan siltä vaikkapa ne silmätkin, jotka todetaan terveiksi, niin kuitenkaan koira ei voi olla terve koska sen isästä ei ole tietoa ja emällä on ollut silmäongelmaa.
Päteekö tämä myös toisin päin? Eli koira ei voi olla tutkitusti sairas, koska sen emä ja isä ovat olleet tutkitusti terveitä?
Milloin koiran saa sanoa olevan terve? Sitten kun se kuolee 15 -vuotiaana ilman että on koskaan sairastunut mihinkään perinnölliseen? Kun sekin tuli tässä jo ilmi, että nuorta koiraa ei saa sanoa terveeksi kun koskaan ei voi tietää, että jos se vaikka joskus tulevaisuudessa vielä sairastuukin johonkin.



Koiran jonka suvussa on lonkkavikaa ja silmäsairautta on terve vasta kun koira on kuvattu ja silmäpeilattu. Se että eläinlääkäri taputtelee koiran läpi, kuuntelee sydämen ja toteaa koiran oleva terve, ei tee koirasta tutkitusti tervettä. Periaatteessahan nuo silmäsairaudet taitaa olla sellaisia että ne puhkeaa yleensä ennen 5 vuoden ikää joten edelleen se saattaa olla koiralla ja puhjeta vielä siinäkin vaiheessa, tästä syystä koiran silmät kannattaa peilauttaa säännöllisesti.

Samoin luustoa kannattaa kuvauttaa joskus ainakin siinä tapauksessa että koiran kanssa harrastetaan jotain rankkaa esim. agilityä missä sen kroppa joutuu koville. Mutta nuo kuvautukset kannattaa tehdä koiralle muutenkin, jos sen kanssa harrastaa jotain fyysisesti raskasta, ja mä esim. silmäpeilautan koiraani muutaman vuoden välein vaikka siltä ei suvusta löydy silmäsairautta eikä sitä käytetä jalostukseen. Mutta kun mä haluan tietää missä niiden kanssa mennään.

Ja kun nyt otit puheeksi tuon ettei nuorta koiraa saa sanoa terveeksi kun se voi tulevaisuudessa sairastua niin sehän se onkin yhtenä syynä miksi halutaan kieltää matador urosten käyttö. Eli kun se nuori vaikka kaksi vuotias tutkitusti terve koira voi sairastua vielä 5 - vuotiaana, jolloin kaikki sen pennut on näin ollen myös saaneet saman sairaan geeniperimän ja jos ajatellaan että koira on käytetty ennen sairauden toteamista vaikka 10 nartulle ja niistä on tullut vaikka 50 pentua joista vaikka vain puolet olisi kantajia/sairaita ja taas ne olisi kerenneet tekemään pentuja jolloin sairautta olisi laitettu jo parin sukupolven ajan menemään eteenpäin... Mutta se onkin jo ihan eri asiaa se.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 20.09.2010 klo 10:58  
+
0
Huoh.. Todellakin mun koirani on terve tähän mennessä ollut, koskaan ei voi tietää sairastuuklo se johonkin perinnölliseen/ei perinnölliseen vai eikö sairastu. Tämä voi sattua seropille tai puhdasrotuiselle. Mutta todellakin olen onnellinen nyt että koirani on tällä hetkellä terve ja toivon että jatkossakin tulee olemaan terve. Mä en vaan käsitä miks kummassa mun koira nyt ei vaan voi olla terve, sovitaan sitten niin että "seropit on sairaita" -nimimerkkikset odottavat nyt innolla että koirani sairastuu ja saavat näin ollen mielenrauhan että ovat oikeassa.

Anteeksi nyt tämä mutta todellakin ottaa päähän tämmönen keskustelu johon aina uudestaan ja uudestaan sekoitetaan minun koirani vaikka keskustelun aihe on "rekisteröimättömät pennun ym..".
Mä oon kommentoinu tätä ketjua oman koirani kantilta, koska satun omistamaan seropin, mutta kerran tää keskustelu menee tämmöseks että toisten mielipiteitä ei kunnioiteta niin anti olla.. :roll:
Sekarotunen Rocky 2010

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 20.09.2010 klo 11:04  
+
0

rocky kirjoitti:


Anteeksi nyt tämä mutta todellakin ottaa päähän tämmönen keskustelu johon aina uudestaan ja uudestaan sekoitetaan minun koirani vaikka keskustelun aihe on "rekisteröimättömät pennun ym..".
Mä oon kommentoinu tätä ketjua oman koirani kantilta, koska satun omistamaan seropin, mutta kerran tää keskustelu menee tämmöseks että toisten mielipiteitä ei kunnioiteta niin anti olla.. :roll:



Mä vastasin Ridgebackin kommenttiin, etteikö minun mielestäni koira ole terve jos se on tutkittu, mikään räävitään rockyn koiraa vähän lisää ei ollut ideana. Ja kun luet oikeasti tuon mun juttuni läpi niin mä kirjoitin että ihan kaikki koirat rotuun ja papereihin katsomatta kannattaa kuvauttaa (minun mielestäni) läpi mikäli koiran kanssa harrastaa jotain fyysisesti rankempaa kuten sitä agilityä. :roll: Ja mulla ei edelleenkään ole sun koiraasi vastaan mitään, sähän olet täällä kertonut että aiot koiran silmät peilauttaa ja lonkat kuvauttaa mikä on minun mielestäni hienoa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 15:13  
+
0
Joo.o .mitä muuten lonkkakuvaus ja silmäpeilaus maksaa noin suunnilleen? jos tutkituttais mielenkiinnosta ton mun nuoremman sekarotuisen silmät ja lonkat =P tehdäänkö se siis vuoden ikäisenä?
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 07:00  
+
0
^Rotukoirille luustokuvaukset yli vuosikkaana, jotta saadaan virallisiksi. Itse suosin 1-2v ikää ihan siksi, että saa harrastusten takia nuorempana jo tietoa, eikä tarvitse arvuutella niin pitkään, mutta voi toki kuvata myöhemminkin.
Kuvausten hinnat vaihtelee vähän toki paikkakunnittain ja klinikoittain, mutta pelkät lonkat huitelee jossain sadassa eurossa tai hilkun yli, kyynärät mukaanlukien heilutaan varmaan n. 150€ kiepeillä.

Silmäpeilauksen ikä taas on vähän roturiippuvainen, eli sairauksista riippuvainen. Yli vuosikkaana kun peilaa näkyy synnynnäiset viat ja _hyvin_ nuorena alkaneet viat. Useinmiten kuitenkin monet silmäsairaudet tulevat vasta vähän myöhemmällä iällä, siksi silmäpeilausten suhteen suositellaan uusintaa myöhemmällä iällä. Esmes nyt vaikka 5v:nä. Näiden myöhemmin ilmaantuvien silmäsairausten takia monilla jalostukseen käytettävillä rotukoirilla on vaatimus, että silmäpeilaus ei saa olla kahta vuotta vanhempi, jotta pennut rekisteröidään.
Silmäpeilaus maksaa yleensä jotain n. viitisenkymppiä. (Itse kävin juuri viimevkolla tarkkaamassa yhden koiran silmät +polvet ja tästä tuli yhteishintaa 70€).

(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 07:04)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 07:32  
+
0

Sarahia kirjoitti:

Näiden myöhemmin ilmaantuvien silmäsairausten takia monilla jalostukseen käytettävillä rotukoirilla on vaatimus, että silmäpeilaus ei saa olla kahta vuotta vanhempi, jotta pennut rekisteröidään.



Monilla roduilla, joilla silmät tarkistetaan PRA- tai HC-oireiden varalta, peilaus ei ole voimassa kuin 12kk, esim. jenkkicockereilla.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 09:57  
+
0
^Niin, ne on vähän rotukohtaisia. Itse tiedän useampia, joilla silmäpeilauksessa on kahden vuoden raja (noiden samojen sairauksien takia). Tuo kaksi vuotta oli siksi lähinnä esimerkkinä tuohon silmäsairauksien tutkimiseen.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 10:02  
+
0

magik kirjoitti:

Joo.o .mitä muuten lonkkakuvaus ja silmäpeilaus maksaa noin suunnilleen? jos tutkituttais mielenkiinnosta ton mun nuoremman sekarotuisen silmät ja lonkat =P tehdäänkö se siis vuoden ikäisenä?



Noita lonkkakuvia sun muita kannattaa otattaa tilanteessa jossa koira rauhoitetaan nukutetaan kuitenkin. Tulee halvemmaksi. Eli jos meinaat jossain vaiheessa esim. steriloituttaa koiraa niin samalla kerralla hoitaa sen kuvauttamisen.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 11:08  
+
0
No olipas keskustelu :) meni ihan terveydenhuollon etiikan luento ohitse tätä lukiessa.

Joku kyseli seropin omistajia, jotka tietää kummatkin vanhemmat, tai jotain sinne päin. Meiltä isän luota löytyy suomenajokoira-beagle narttu, ja kumpikin vanhemmista tiedossa = ovat saman ihmisen omistamia (emä jo kuollut), rekisteröityjä ja terveiksi tutkittuja metsästyksessä käytettyjä rotukoiria. Isän metsästyskaverilla oli tuo beagle narttu, kun hän otti suomenajokoiran urospennun. Tyyppi oli ollut hieman huolimaton ja uros oli puolivuotiaana päässyt astumaan nartun. Noh, meitin iskän toisella kaverilla oli tällainen samanmoinen suomenajokoira-beagle, joka oli pirun hyvä ajokoira. Iskä kun kuuli että oli päässyt tällä toisella kaverilla vahinko käymään niin halusi ehdottomasti yhden pennuista. Eikä ole katunut, on ollut terve ja tosiaan rusakoita on siltä ammuttu jo useita kymmeniä 5-vuoden ikään mennessä.

Sen verran on pakko sanoa tuohon pennun myöhemmin rekkaamiseen että riippuu rodusta. On nimittäin sellaisia rotuja, joiden rekisteri on vielä avoin, eli rotuun hyväksytään koiria, jotka ovat läpäisseet kahden ulkomuototuomarin arvioinnit. Nämä yksilöt rekataan R-rekisteriin (entinen B-rekisteri). Ihan by the way juttuna vain :)
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 12:02  
+
0
^Ja tuohon avoimeen rekisteriin ja rotuunottoihin tarkennusta ainakin tämän oman rodun osalta hiukan. Rotuunotto ei näillä siis ole tarkoitettu (eikä sitä käytetä) siihen, että rotuunotolla otetaan "mitälienee" oikeannäköisiä koiria rotuun. Esim. puhdasrotuista puuttuvien terveystarkastusten takia rekisteröimättä jäänyttä koiraa ei hyväksytä rotuunotettavaksi. Näillä rotuunotto on pohjoisen vielä rekisteröimätöntä koirakantaa varten, eli käytännössä lähinnä työkoirille ja työkoirasuvuista oleville koirille. Ja jos rotuunottoaihe lappalaisten osalta kiinnostaa, niin siitä voi lukea lisää täältä.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 12:09  
+
0
^ Juu siis en tietenkään tarkoituttanut että mitä tahansa koiria hyväksyttäisiin rotuun :) Vaan on tietenkin terveystarkastukset ja sun muut kriteerit millä perusteella otetaan rotuun.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Torstaina, 23.09.2010 klo 12:57  
+
0
^Itseasiassa siis en meinannut, että rotuunoton yhteydessä pitäisi olla terveystarkastukset tehtynä, ei suinkaan. Sen sijaan pentua/aikuista koiraa, joka on jätetty rekisteröimättä sen takia, että vanhempien pevisa-tarkit on puuttuneet, ei oteta rotuun.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Perjantaina, 24.09.2010 klo 10:02  
+
0

Sarahia kirjoitti:

^Itseasiassa siis en meinannut, että rotuunoton yhteydessä pitäisi olla terveystarkastukset tehtynä, ei suinkaan. Sen sijaan pentua/aikuista koiraa, joka on jätetty rekisteröimättä sen takia, että vanhempien pevisa-tarkit on puuttuneet, ei oteta rotuun.



Käsittääkseni näissä rotuunotoissa on nimenomaan pointtina se että saadaan rotuun uutta verta (eli oman rodun ulkopuolista), ilman että se vaikuttaa koiran ulkomuotoon. Joten ihan ymmärrettävältä kuulostaa että koiraa joka on puhdasrotuisista vanhemmista joita ei vaan ole viitsitty tutkituttaa ei "oteta rotuun", koske se ei tullessaan toisi mitään uutta. Niin siis tämä on vahva komppaus. :hymy:
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Sunnuntaina, 26.09.2010 klo 21:13  
+
0
No kyllä minä ainakin aion ehkä teettää pennut sekarotuisellani...varsinkin jos se terve. nih...
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 10:53  
+
0
"HUOM!! varastettu kolme mustavalkoista perhoskoiran pentua (2u 1n).Nyt 3kk:n ikäisiä. Varastetut pennut on myynyt xxx niminen henkilö (saattaa esiintyä myös muilla nimillä).Asustaa itse Jyväskylän seudulla. Poliisikuulusteluissa kertoo myyneensä Helsingin lähistölle. Pennut ovat sirutettuja ja rekisteröityjä.(rek.papereita ei ole luovutettu) Jos havaintoja ota ystävällisesti yhteyttä Vaasan poliisiin tai kasvattaja Anja Marttilaan p.0453156598

Kaikki tieto pentujen olinpaikasta on ensiarvoisen tärkeää."

Tällainen löytyi perhoskoirat.fi:n foorumilta. Silmät ja korvat auki...

Niin kauan, kun tästä tapauksesta ei ole julkista tuomiota, ei nimiä saa palstalla mainita. Joten sensuroin nimen. Melina
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu maanantaina, 27.09.2010 klo 11:10)

Leeca

Leeca
Viestimäärä: 38

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 17:57  
+
0

magik kirjoitti:

No kyllä minä ainakin aion ehkä teettää pennut sekarotuisellani...varsinkin jos se terve. nih...



Ehkä mielestäsi tyhmä kysymys, mutta miksi aiot teettää? Mun mielestä on ylipäätään huono "syy" se, että koira on ihana ja haluu sillä pennut. Ihan sama onko rotukoira vai ei. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn, en ole tuomitsemassa, vaikka ehkä mielipiteeni eroaakin sinun mielipiteestä. Jokainen taaplaa tavallaan, vaikka itse henk.kohtaisesti vastaan olenkin, varsinkin jos syy on se, että tosiaan se oma koira on mitä ihanin (sillon kai jottain vikaakin jossain, jos se oma koira ei olekaan se maailman ihanin rutisteltava koiruus?).

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 18:32  
+
0
Hmm..ehkä sen takia ku se on niin ihgu ja haluun ittelleni ehkä sen jälkeläisen ?? :love:
Ja koiran pentui on kiva kasvattaa ?
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 18:47  
+
0
^ Pakko olla trolli? Tai ainakin huono provo.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: REKISTERöIMäTTöMäT PENNUT + KOKEMUKSIA - Maanantaina, 27.09.2010 klo 18:57  
+
0
Noup.ehkäpä sen takia koska mun mielestä sekarotuisia sais olla enemmän. on niin paljon sisäsiittoisia ja sairaita rotukoirii....
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545736
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 05:15)