Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 17:47

Pennun ruokinta ja ruoan määrä

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 24.03.2011 klo 14:10  
+
0
^Jos pentusi on 8viikkoa, niin kysy kasvattajalta paljonko hän on syöttänyt ruokaa aikaisemmin. Sitten syötä sama/hieman enemmän. :hymy:
Itse teen niin, että jos tuntuu että pentu jää nälkäiseksi ruoan jälkeen annan ensikerralla hieman enemmän, niin että pentu on selkeästi kylläinen ruoan jälkeen.
Itse ajattelen niin että pentu saa syödä niin paljon kuin jaksaa kunhan ylimääräistä painoa ei alakertymään.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 24.03.2011 klo 14:22  
+
0
No "kasvattaja" sanoi että antaa n. kourallisen per naama. About. Olen samalla linjalla mennyt ja kouralliseni on kuivana n. desi. Pitää tarkkailla. Kuppi on aina tyhjentynyt, mutta ei ahmi eikä näytä että olisi kovin nälkäinen sen jälkeen.
Ei ole laiha. Sitä tässä enemmän tarkkailen, ettei pääse laihtumaan.
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 25.03.2011 klo 13:34  
+
0
Meillä on menossa nyt testikausi. Kasvattaja sanoi, että Jedi ei saa tosta enää lihoa, mutta jos se pysyy tossa painossa ja kun tulee korkeutta niin ollaan selvillä vesillä. Nyt vaan sitten toivotaan, että pysytään tossa painossa. Ei onneksi saanut Jedi siis lihavan papereita, pikkaisen pyöreä on kuulemma vain! Ja turkki hämää :kumarrus:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 25.03.2011 klo 16:16  
+
0
^ Jos Jedillä tulee vielä korkeutta (niinku olettaa saattaa) niin sillähän tasottuu se paino hyvinkin :) Siis jos ette ruuan määrää lisää. Ja tosiaan, trimmin jälkeen Jedi ei näyttäny yhtää pullealta!
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

Mandy

Mandy
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 23:55  
+
0
Meillä nappuloita on kokoajan kupissa, ja ihan "ruokaruokaa" annetaan 3 kertaa päivässä. "Ruokaruoka" on siis koiranpennun purkkiruokaa, johon sekoitetaan kermaviiliä. Tänään kaupasta ei kuitenkaan löytynyt sitä tiettyä mitä ostetaan aina, joten ostettiin joku lihapatee, missei kuitenkaa lukenut, että sopii pennuille, ei siinä myöskään lukenut että aikuisille koirille :D Joten, onko niissä kuinka paljon eroja? Mitä muuta voitaisiin antaa pennulle, jotta saa tarpeeksi ravintoa? Meidän koira on aika vauhdikas, joten suositteletteko jotain tiettyä penturuokaa (voi olla myös itsetehtyä:)) energiselle koiralle?
Pieni, mutta niin suuri rakkaus. ♥

http://formspring.me/jonnttu saa kysellä ihan vapaasti. :)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 28.04.2011 klo 20:36  
+
0
^ Suosittelisin energiantarpeeseen esim. rasvaista lihaa, kalaa tms. Kermaviili on myös hyvä, kunhan ei ole kevyttä, vaan ihan oikeaa rasvaista kermaviiliä. Turkkilainen jogurtti on myös hyvää. Etkös jossain toisessa topicissa kirjoitellut, että koira on turhan laiha, vai muistanko väärin? :mietiskel:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Mandy

Mandy
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 29.04.2011 klo 00:37  
+
0
^ Joo niin sanoin, musta ainakin tuntuu sille. Tosin sekarotuisen pennun äidin (venäjäntoy) rakenne on saman tyyppinen kuin Mandyllä, joten voi luonnostaan olla laiha. Äh, en tiedä. Meillä syöty kevyt kermaviiliä, täytyy varmaan siirtyä sit siihen normaaliin :nauru: Tuun myöhemmin varmaan taas kyselemään, jossei koira ala lihoa. Voitte sitten pitää mulle saarnaa siitä, kuinka huono koiranomistaja olen :paapatus::nolo:
Pieni, mutta niin suuri rakkaus. ♥

http://formspring.me/jonnttu saa kysellä ihan vapaasti. :)

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 09.05.2011 klo 14:14  
+
0
Mulla olisi mahdollisuus saada yhdeltä ystävältä säkillinen penturuokaa ilmaiseksi kunhan vain syksy koittaa ja pentu tänne saapuu. Ainoa MUTTA on se, että ruoka on suurille roduille tarkoitettu. Olisiko sen syöttämisestä tai osittaisesta syöttämisestä (=normaalin pentunappulan oheessa, sekoitettuna esim. 50:50) jonkinlaista haittaa paimenkoiranpennulle? Pussissa sanotaan, että se on kehitetty suurirotuisille pennuille auttamaan luuston terveeseen kehitykseen. :eitietoo:
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 09.05.2011 klo 15:13  
+
0
Voit sekoittaa ihan missä suhteessa haluat. Tai olla sekoittamatta. Ei merkitystä. Nuo säkkien tekstit ovat mainontaa, joilla on harvoin, jos koskaan, yhtymäkohtaa todellisuuteen - niiden varsinaisten väitteiden suhteen. Ihan kaikki ruuat rakentavat tai ovat rakentamatta luustoa ihan samalla tavalla, pennun koosta riippumatta. Se homma ei vaan toimi niin, että pikkukoiran penturuoka rikkoo ison pennun, ja ison koiran penturuoka rikkoo pikkupennun ;)

Vanhoja tuttuja linkkejä:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/elain/luuston-kasvu
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/isoille-koirille-isot-rakennusaineet

http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/taikauskoa-ja-harhaoppisuutta

Ja hieman asian vierestä, mutta vanha linkki tämäkin:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/roturuokien-autuus
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 09.05.2011 klo 15:59  
+
0
Voi ei, olen siis selvästi mainosten orja. Kiitos mielenkiintoisista linkeistä!
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 22.05.2011 klo 18:23  
+
0
TRää ruokintahomma on myös mulle vähän auki koska pätkis ei syö nappulaa mielellään paljoa mutta saisi lihoa kilon tai pari jotta olisi kasvuvaraa. Koira liikkuu aivan älyttömästi,siis melkein kokoajan kun olen kotona ja annan sille pari kourallista nappulaa,raejuustoa,froliceja ja öljyä päälle. Sen lisäksi se saa koulutusnameina makkaraa/nakkeja/froliceja.. Kai sen sitten puntari kertoo mikä on menny mihinkin putkeen?
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 23.05.2011 klo 02:44  
+
0

DobberGirl kirjoitti:

Kai sen sitten puntari kertoo mikä on menny mihinkin putkeen?

ei, vaan silmä.

jos tarkoitat kasvuvaralla ns. pennun pulskuutta, ei se koira ylimääräisillä kiloilla mitään tee. sen tulee olla normaalipainoinen.
this parrot is no more!

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 06.06.2011 klo 16:39  
+
0

Mirinda kirjoitti:

Tässä taas tylsän työpäivän ajankuluksi aloin miettimään koiranruokien ravintosisältöjä. Kun jokapaikassa toitotetaan, että penturuuasta pentu saa kaiken tarvitsemansa. Miten kukaan edes tietää mitä pentu tarvitsee jos penturuokien sisällysluettelot on niin erillaisia? Vitamiineja en edes jaksanut listata, kun eivät nekään täsmää. Mielenkiintoani herättää se, että kuka on keksinyt nämä optimaaliset ruuat ja jos kerta optimaalinen ruoka on, niin miksei se ole kaikille sopiva?
Joka paikassa sanotaan, että kalsiumia ei saa antaa liikaa, mutta mikä on liikaa? Tai proteiinia ei saa olla liikaa. Tai vitamiineja ei saa olla liikaa (joita ei edes lue kaikkien pussien kyljissä). Ja yleisesti eläinkaupasta hankittu penturuoka on aina hyvää. Miksi näin?
Lähinnä aloin selailemaan ruokinnan pohjaksi, että paljonko nappuloissa on mitäkin vitamiineja ja hivenaineita ca:p. Jotta saisi laskettua itse optimaalisen ruokavalion. Noh, jokainen safkahan on sitten ihan erillainen..

Royal Canin mini junior (en löytänyt mistään Ca/P suhdetta!)
RAVINTOAINEET: Raakavalkuainen: 30% - Raakarasva: 22% - Hehkutusjäännös: 7,5% - Raakakuitu: 1,3%. Lihapitoisuus; reseptisalaisuus..
8,5kg/45,90 5,4e/kg

J&V junior:
Raakavalkuainen 25 % ka, Raakakuitu 3 %, Raakarasva 12 %, Kalsium 1,3 %, Fosfori 1,0 %
Lihapitoisuus: 27%
Hinta 27,90/10kg 2,8e/kg
J&V Pentu
Raakavalkuainen 29 % ka,Raakarasva 18 %, Hehkutusjäännös 7 %, Kalsium 1,5 %, Fosfori1,2 %
Lihapitoisuus: 43%
27,90/15kg 1,85e/kg
Hauhau pentu
Ravintosisältö:
Proteiini 30,0 %, Rasva 20,0 %, Kosteus 10,0 %, Tuhka 8,0 %, Kuitumassa 2,5 %, Kalsiumi 1,6 %, Fosfori 1,0 %, Kupari (Cu) 20 mg,
A-vitamiini 20 000 IU, D3-vitamiini 2 000 IU, E-vitamiini (α-tocopherol) 150 mg.
Lihapitoisuus 38%
14,90/6kg 2,33e/kg

Brit Care puppy lamb&rice
Proteiini 32 %, Rasva 18 %, Kosteus 10 %, Tuhka 7,8 %, Kuitumassa 2,5 %, Kalsium 1,8 %, Fosfori 1,2 %, A-vitamiini 23000 IU, D3-vitamiini 1500 IU, E-vitamiini 500 mgEnergiasisältö: 3 903 kcal/kg
Lihapitoisuus ?
Hinta 57,90/12kg 4,8e/kg

ANF puppy kalkkuna&ohra
Raakavalkuainen 33%, Raakarasva 18%, Raakakuitu 3%, Hehkutusjäännös (tuhka), 7,50% Kalsium (Ca), 1,2%, Fosfori (P) 1%
Lihapitoisuus 40%
Hinta 52,9/15kg 3,52e/kg
Lihapitoisuus: 40%

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

anski

anski
Viestimäärä: 271

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 20.06.2011 klo 22:41  
+
0
Hiukan suuntaa antavia vinkkejä kaipailisin.. Myy on nyt 9 viikkoa ja siirryttiin tänään neljästä ruokintakerrasta kolmeen, niinpä ruuan määrän kanssa olen nyt vähän hukassa. Laitoin kasvattajalle sähköpostia, mutta ei ole vielä vastannut joten pyytäisin teiltä jelppiä.

Annoin aiemmin Myylle ½-1 dl nappuloita (riippuen oliko lihaa tai riisiä mukana) ja nyt ajattelin että määrää ehkä täytyisi kasvattaa koska ruokintakerrat vähenivät. Myy on syönyt aina kuppinsa tyhjäksi, joten senkin takia annosten koko on mietityttänyt. Olen nyt antanut 1 dl nappuloita ja lisäksi jauhelihaa n. 1/4 verran koko ruuan määrästä (tai sitten n.1,5 dl nappuloita ilman lisuja). Kuppi tyhjenee kyllä mutta pennun maha on selvästi aivan täynnä. Vaikka pentu on hoikka, niin mietin että onko kuitenkaan hyvä että se ahtaa itsensä aivan täyteen joka kerta?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 20.06.2011 klo 22:55  
+
0
Nyrkkisääntö on, että pentu syö saman kuin aikuinen. Ei se ihan pidä paikkaansa, mutta antaa suuntaa ja helpottaa miettimään määriä.

On se ihan hyvä, että pentu syö vatsansa täyteen. Mutta jos pentu alkaa laihtumaan, niin sitten tarvitset vahvempaa ruokaa, koska määrää tuskin pystyt nostamaan.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

anski

anski
Viestimäärä: 271

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 20.06.2011 klo 23:02  
+
0
Kiitoksia vastauksesta! Jospa tämä alkais tästä selkiytymään :)

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 21.06.2011 klo 22:55  
+
0
Hmm.. Nyt minä olen kyllä hieman hämmentynyt, kun luen teidän muiden vastauksia koirien ruokinnan määrästä! :D Nimittäin itse olen antanut pennulle(11kk) 6dl nappuloita päivässä jaettuna kahteen osaan. Ja tuolla on painoa 30kg ja säkää kotimittauksen mukaan noin 60cm. Se on myös todella hoikassa kunnossa eli kylkiluut tuntuvat selvästi sekä myös tuo selkäranka. Mielestäni tuo voisi silmämääräisesti saada lisää painoa, mutta sitten taas huolestuttaa että nouseeko se paino liikaa, varsinkin kun olen kuullut että ensimmäisten juoksujen jälkeen narttujen painoa pitäisi tarkkailla. Koira on myös vehnäallergikko, joten voisiko tämä olla myös syynä hoikkaan ulkomuotoon? Että imeytyykö ruoka sitten sillä huonommin..
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

piranhas

piranhas
Viestimäärä: 5

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 24.06.2011 klo 12:57  
+
0
Annostusten kanssa raavin minäkin päätäni täällä reilu kahdekasanviikkoisen kanssa. Ja muutenkin; kasvattaja ruokki raakaruualla, minulle koko homma on vielä aika hakusessa, mutta olen erilaisila mixeillä jatkanut, kaveriksi Yrjölän puuroa, raejuustoa, öljyä yms. (se tuleeko kaikkea tarpeeksi vähän huolettaa). Hyvin tuolle maistuu.

Haluaisin opettaa myös nappulaa syömään, Pro Plan Puppy Formulaa suositeltiin. Pussin kyljen ohjeetkin tosin menee yli hilseen tällä aloittelijalla - annostus sen mukaan mitä paino aikuisena? ->

http://www.purina.ca/images/mypuppy/img_nut_how_PPCR.gif

Noh, viskon niitä nyt alussa sekaan määrän x.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 26.06.2011 klo 14:39  
+
0
Minkä rotunen pentu sulla on?

Käytännössähän tuo taulukko siis menee niin, että jos sulla ois kotona esim. belggarin pentu niin aikuispaino jää tuonne 23,2-34,1kg (neljäs vasemmalta lukien) sarakkeelle ja sieltä vasemmasta reunasta katsotaan sitten iän mukaan, miltä riviltä katsot oikean annostuksen.

Esimerkkitapauksessa siis annettaisiin 8 viikkoiselle belggarin pennulle tuota ruokaa 56-187grammaa. Ikävää, että antavat noin suuren vaihteluvälin, mutta sitä ois tietenkin tarkotus katsoa niin, että mitä lähemmäs (odotettavaissa olevan aikuis)painon ylärajaa mennään sitä lähempänä ollaan sitten tuota 187g. Eli about 28-29kg aikuisena painavalle koiralle annetaan n. 126g annostusohjeen mukaisesti.

Muista kuitenkin että annostusohjeet on tosiaan vaan suuntaa antavia ja pennun rodusta, aktiivisuustasosta, kasvuvauhdista riippuen ruoan määrää tulee säätää eikä tuijotella vaan pussin kylkeä :)

piranhas

piranhas
Viestimäärä: 5

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 28.06.2011 klo 20:33  
+
0
Kiitos Keimu vastauksesta. Näin suunnilleen minäkin oletin, on vain vaikea tietää minkä kokoinen koirasta aikuisena tulee. Tämän hetkinen paino ja annos sen mukaan olisi helpompi hahmottaa. Minulla on kohta 9 viikkoinen isovillakoirauros, ilmeisesti sitten jotain 20–25 kg odotettavissa.

Olen nyt antanut niin paljon kuin napa vetää - vetää vaihdellen, esim. naudan maha ei enää innosta mutta sikanauta menee hujauksessa :) Nappulakin keplaa siinä lisukkeena.

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 00:30)