Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18 ... 20

tipopo

tipopo
Viestimäärä: 9

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 07.03.2015 klo 20:27  
+
0
Pahoittelen jos kysymykseni on tyhmä, mutta onko normaalia että tollasessa palalihaa eläimille -pakasteessa (sian- ja naudanlihaa) on tollasia, hmm, "piikkejä"? Olivat siis jonkun kudoksen oloisia paloja joissa oli pehmeitä piikkimäisiä/karvamaisia/toukan jalkamaisia juttuja, harmaita ja kellertäviä. (Oon siis itse ollut kasvissyöjä yhdeksän vuotta ja pappakoira vetää lähinnä nappulaa, joten ei nuo lihahommat oo hirveen tuttuja, siksi mahdollisesti hölmö kysymys.) Puolivuotiaalle pennulle oon nyt alkanut syöttämään suunnilleen 60/40-menetelmällä nappulaa ja muuta siihen ja toista kertaa tuota palalihaa ostin. Viimeksi en mitään piikkilihoja huomannut ja sen takia pisti silmään. Onko normaalia vai onko tuohon erään joku piikkimatto heitetty matkaan?

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 07.03.2015 klo 22:08  
+
0
Ne on ihan omituisen näköisiä, mut ne on vaan kuulemma jotain kudosta naudan poskista tms. Ja sit verisuonia voi kans olla.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.03.2015 klo 22:10)

tipopo

tipopo
Viestimäärä: 9

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 07.03.2015 klo 23:21  
+
0

SiljaSiili kirjoitti:

Ne on ihan omituisen näköisiä, mut ne on vaan kuulemma jotain kudosta naudan poskista tms. Ja sit verisuonia voi kans olla.



Okei, hyvä että on normaalia. Katoin eka että mitä hiton ituja tai matoja täällä on. Vähän hytisyttää vaan aina kun jääkaapin avaan ja nään sen lihaboksin siellä, oli ne sen verran ällöttäviä :nauru:

Jos tuohon 50/50 ruokintaan nyt liu'un, niin kannattaako antaa lisäks jotain vitamiinia tm., mitä tulee ottaa huomioon? Deestä ja sinkistä usein näkyy mainintaa, kannattaako niitä heittää sekaan? Onko haittaa jos nää aineet menee vähän yläkanttiin ennemmin kuin alakanttiin? Laadukkaampaa nappulaa yritän toki valikoida (Royalin penturaksut nyt, siitä siirryttäneen Canaganiin), joten niissä luulisi olevan tarpeet tasapainossa, vaan jos saa vaan puolet siitä annoksesta, niin tarvinnee jotain lisää....

Tähän mennessä oon lähinnä pikkasen vähentäny raksuja ja laittanu lisäks jotain muuta, ja nyt ainakin turkki kiiltää ja aivotkin toimii (yleensä). Raakapuolelta on kokeiltu ton piikkilihan lisäks vaihtelevasti sisäelinsekotusta, lohi-kirjolohitahnatöhnää, kananmunaa kuorineen ja piimää/viiliä/raejuustoa. Kaikki maistuu. Mites nuo Maukkaan valmiiks vitaminoidut uutuudet, voikohan niitä nappuloiden rinnalla syöttää sellasenaan ja luottaa että tarvittavat aineet tulee täyteen?

Ja kasvava koira kyseessä, puolivuotias sheltti.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.03.2015 klo 23:23)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 11.03.2015 klo 21:26  
+
0
Sä voit laskea onko d:tä ja sinkkiä siinä rsksumäärässä mitä saa tarpeeksi. Sinkkiä tarvitaan 2mg per painokilo ja d:tä 0,7 ug per painokilo joka päivä. Mut kummastakaan ei oo haittaa, vaikka tulis enemmänkin. Pienelle koiralle on kätevä ottaa d kalanmaksaöljystä ja sinkkinä on meillä biosink 15 mg 6,5 kg koiralla.

Noita maukkaan uutuuksia on kyllä sanottu ihan ok ruuaksi, mut se ongelma noissa mössö pötköissä on, että niistä ei näe, mitä ne oikeasti sisältää. Usein seassa on aivan liikaa luuta, rustoa ja sidekudosta. Esim. keuhkoissa, mahassa ja ruokatorvessa ei juuri ole koiralle tarpeellisia ravinteita mut niitä jauhetaan sekaan kilohintaa alentamaan. Sullakin kun on pieni koira eikä ruokaa mene niin paljoa, suosittelisin hommaamaan jotain ihan palalihaa. Vielä vois löytyä kans muikku tai silakka tarjouksia, ne on paljon parempaa kuin lohimixit joissa jauhettuna lähinnä teurasjätettä. Lohtakin on joskus hyvässä tarjouksessa.

Katiska.info löytyy tarvittavat tiedot jos raksut jää vähemmälle ja facebookista löytyy tosi hyvä ryhmä, luonnonmukainen ruokinta, raakaruokinta.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 26.03.2015 klo 18:37  
+
0
Kuinka usein olis hyvä syöttää koiralle rustoja, noin niinkun suuhygienian ja ruuansulatuksen pelittämisen (etten anna liian usein) kannalta, ja mitä rustoja te käytätte? Olisko corgin suulle hyvän kokosia vaikka nämä tai kalkkunankaulat? Meillä on vielä vähän kanankauloja jäänyt pakkaseen kun ostin ison pussin tuolle kun oli pieni. Ne on sen verran pieniä et mun tarvii syöttää aina kädestä ja jäisinä, muuten hotkasee kokonaisena. :nauru:
Leppo vetää siis puolet raakalihaa (mössöä pötköissä) ja on alkanu kertyä hivenen hammaskiveä takahampaisiin, jotka hoitelen pois kun löydän siihen hyvän välineen. Hammasharjakin on pari viikkoa sitten hankittu ja sillä pyritään harjailemaan kanssa vähintään 2krt/vko. Vai pysyykö rustoilla plakki ja hammaskivi kokonaan poissa?
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 26.03.2015 klo 19:54  
+
0
Meillä russeli syö joka päivä kalsiumin lähteenä yhden tai kaksi kanansiipeä, ja näiden lisäksi juurikin kalkkunan kaulaa ehkä 2-3 krt viikossa, koska en usko että pieni kanansiipiä paljoa puhdistaa hampaita. Poskihampaissa tuolla ei ole koskaan näkynyt mitään (onkin aika nuori vasta) mutta etuhampaissa on vähän keltaisuutta ollut. Sen vuoksi olen harjannut hampaita. Toki silloin tällöin kun tuo saa naudan ydinluita, se käyttää enemmän etukalustoaan kun nakertaa sitä ydintä. Mutta harjaus on aina puhdistanut, jos jotain pientä plakin alkua on tullut, eikä tuo saa kovin säännöllisesti mitään, mitä oikeasti pureskelisi etuhampaillaan.

Hammasharjaksi sain tuolle anopilta vanhan sähköhammasharjan, ja vaikka olin skeptinen, antaako tuo sillä pestä, niin täytyy sanoa, että se on toiminut aivan älyttömän hyvin! Aikaisemmin koira halusi vain pureskella harjaa, jonka vuoksi sitä oli vaikea liikutella, että saisi oikeasti harjattua. Mutta nyt kun riittää, että harjan saa vain oikeaan kohtaan, niin se on älyttömän helppoa ja tulee puhdasta jälkeä. :)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 26.03.2015 klo 21:53  
+
0
^ Okei! Jostain luinkin että sähköhammasharja on kätevä koiran hampaiden putsaukseen. :hymy: Tarviikin kokeilla sit kun tuosta harjasta aika jättää.

Leppo napsuttelee leluja niin paljon etuhampailla leikkiessä (mm. sellaista sen päätä isompaa pehmopalloa) niin ne on kyllä ihan valkoset ja kulmurit samoin, mutta tuo kun ei jaksa esim nahkaluita kauaa järsiä ellei ne oo sellasia lyijykynän paksuisia pikku tikkuja niin poskihampaihin on kertyny vähän plakkia ja kiven alkua. Ja tuokin on ens viikolla 1v, et ei mitenkään vanha kaveri kyseessä täälläkään. :neutral: Mutta kiitos, varmasti uskallan siis esim kolmesti viikossa rustoja tarjota. :hymy:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 26.03.2015 klo 22:48  
+
0
Ja tokihan se määrä vaikuttaa kans, että jos tuntuu vatsa menevän kovalle niin sit vaan vähemmän kerralla. Meillä ainakin 100g on ihan passeli pala, jota pureskellaan jo pitkä tovi. Kalkkunan kaulan saa esim. kirveellä hyvin paloiksi.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 27.03.2015 klo 09:49  
+
0
^ Ok, kiitti. :hymy: Syötän noi kanankaulat nyt ensin loppuun, katellaan sitten tarviiko lähteä kirves-ostoksille vai olisko corgille kokonainen kanankaula passeli. Voikin olla näky tuossa kerrostalon pihalla kun crazy dog lady pilkkoo kalkkunankauloja kirveellä... :nauru:

Muoks. Kannattaako mun sit rustopäivinä jättää nappula-ateria vähemmälle, vai korvaisinko liha-aterian sit jatkossa rustolla kun mul on hallussa isompia paloja? Kanankaulat menkööt ekstrana, niistä ei paljoa vatsantäytettä tolle tuu.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.03.2015 klo 09:51)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 27.03.2015 klo 10:28  
+
0
Tarkoitatko, että koirasi syö päivässä yhden nappula aterian ja yhden liha aterian, ja mietit, korvaisiko rustot sen liha aterian? Putosin kärryiltä. :D

Mä olen aika huolettomalla asenteella noiden ruoka määrien kanssa, en laske tarkkaan vaan seuraan, lihooko tai laihtuuko. Kaulat näen aika kevyenä ruokana, mutta oon ajatellut, että kun niissä on kuitenkin aika paljon rustoa, annan kaulan palan usein aamulla ja illalla normisti ruokaa, vaikka tuo syö periaatteessa vaan kerran päivässä. Oon siis käsittänyt, et rustot ja luut sulaa patentin, kun niiden kanssa ei anna hirveästi muuta ruokaa samalla kertaa, siksi annan kaulapäivinä kahdesti ruuan. Tosin kyllä melkein joka aamu meillä menee raksuja sit koulutukseen ja päivän mittaan myös, eli lähinnä kerran päivässä ruokinta tarkoittaa meillä sitä, et illalla viimeiseksi koira saa mahan täyteen, eikä kupista tule ruokaa muulloin.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 27.03.2015 klo 15:03  
+
0
^ Joo, siis meil menee kupista aamulla raakalihamössöä (1/4 pötköä) ja illalla nappulaa (n. 1,5dl) + päivän mittaan kuivalihaa/juustoa/nappulaa palkkana. :hymy: Niin mietin siis että annanko aamulla liha-aterian sijaan ruston vai illalla nappula-aterian sijaan ruston, kumpi ois paree? Ettei just tulis maha ihan liian täyteen kerralla.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 27.03.2015 klo 16:12  
+
0
^Mä en tiedä onko sillä oikeasti suurta käytännönmerkitystä mutta annan yleensä aina rustot ja luut illalla niin saa yön aikana rauhassa sulatella niitä. Päivisin kuitenkin tulee yleensä aina liikuttua ja en tykkää ajatuksesta että sulamaton luumassa pyörii mahassa kun nuo juoksee.. yleensä sitten yön jälkeen vielä aamukin on aika rauhallinen kun nuo jää koulupäivän ajaksi keskenään.

Mä yleensä korvaan yhden aterian jos annan tuollaista pureksittavaa. Aika ravintoköyhäähän se on, mutta ei se varmaan niin päivän päälle ole kun toisella aterialla saa normaalin ruuan. Rajulle saatan joskus jotain lihaa törkätä vähän kylkeen, mutta pullukka-Rolle ei kyllä mitään tarvitse lisäksi (no ehkä joskus kananmunan että saan nivelravinteet annettua, Rolle kun syö vain kerran päivässä..) :nauru: ei meillä kuitenkaan saada noita kun ehkä viikottain eli kovin moni ateria ei tule korvattua tuollaisella.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.03.2015 klo 16:12)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 27.03.2015 klo 17:33  
+
0
^ Ookoo, kiitos! :hymy: Leppo on ainakin riemuissaan jos ilta-ateria (=nappulaa) korvaantuu sit jatkossa aina välillä, ei meinaa tää nykynen murkina maistua. :nauru: Teilläkö pysyy hampaat koiruilla hyvänä kerta viikkoon luilla/rustoilla, vai pureskeleeko Raju ja Rolle muita kaluttavia juttuja kans? Nyt alkaa mullekin hahmottumaan että ei se ruokinta niin tarkkaa olekaan, kunhan katsoo koiran kuntoa (ja meidän tapauksessa niitä poskihampaita!) ja tekee muutoksia sen mukaan.
Tänään ostin hammaskiveä varten semmosen metallisen skraban millä rapsutella.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 30.03.2015 klo 14:55  
+
0
^Ihan hyvänä nuo on pysyny :hymy: Rollelta oon kerran rapsutellut hammaskiven alut pois, Rajulla on vielä toistaiseksi ihan valkoiset hampaat, mutta toki se on niin nuorikin että saa nähdä alkaako iän myötä kehittymään. Nahkarullia saa aina välillä noiden luiden lisäksi ja yleensä niillä on koko ajan saatavilla näitä vanhoja putkiluita, hirven jalkoja ja naudan jalkoja ym. joita ei saa syötyä kokonaan. Niitä ne rouskuttelee pikkuhiljaa yleensä joka päivä :hymy: Ja sitten nuo molemmat saa ruuan joukossa merilevää, ainakin mulle on kovasti väitetty että silläkin pitäisi olla jotain vaikutusta ja yhdessä vaiheessa Rolle sai "kuurina" Vet Aquadentiä, meillä ei tosin auttanut ainakaan niin paljoa että olisin uudestaan ostanut, joillakin kuulemma auttaa paremmin?!
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 30.03.2015 klo 20:11  
+
0
^ Okei! :hymy: Just tänään lueskelinkin merilevästä, vois semmosenkin purnukan ostaa ja testata. Leppo on niin laiska pureskelemaan noita nahkarullia, lyijykynän paksuset menee yhdeltä istumalta mut muut (lue: peukalonpaksuiset rullat) se mössää auki ja sit ne riekaleiset lastut lojuu täällä pitkään. :roll::nauru: Aina päivittäin se niitäkin on vähän järsivinään, mut kyllästyy nopeesti kun ei saa mitään irti. En oo tolle isoja putkiluita, jalkoja tai muuta vielä oikeen ostanu, osittain siks kun toi puruvoima on niin onneton ja osittain siks koska kolmas kerros ja parketit (sitä kolinan määrää!). :shifty: Mutta kiitos taas, kyllä nää ruokajutut on aina mielenkiintosia ja vaikka välillä rasittaa säätää, niin hetken päästä huomaan et onkin ihan kiva tutkiskella kaikkea.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 31.03.2015 klo 13:06  
+
0
^Meillä Rolle ei myöskään ennen suostunut ees koskemaan mihinkään "typeriin puruluihin" :ylpea: mutta nyt kun on toinen koira talossa niin kummasti menee silläkin alas :nauru: Onnistuisiko sitten noitten luitten kanssa se että jos niitä ei ole koko ajan tarjolla niin opettaa syömään jonkun alustan päällä? Ei ehkä kolisis niin paljoa ainakaan. Mä en tiedä kuinka sinnikäs Leppo on, mutta ite oon nimenomaan tykänny esim. hirven sääriluista kun nuo ei meinaa saada niitä rikki ja niimpä ne jaksaa kuluttaa useamman tunninkin niitten parissa :peukku:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 31.03.2015 klo 14:00  
+
0
^ Mä just eilen mietinkin että pitäskö sit niiden rustojen kanssa ja jos kokeilee jotain isompia luita, niin rajata koira vaikka kylppäriin tai keittiöön (keittiös muovilattia eikä mattoa) ja pistää sille sinne pyyhe/viltti, ei olis sotku niin vaarallista eikä kolisis, ja sit Leppo oppis et kylppäri/keittiö on isojen luiden syöntipaikka. Muuten varmaan veis samantein sohvalle tai olkkarin matolle, jossa yleensä syö herkut. :nauru: Oiskohan semmoses ideaa? Kanankaulat oon nyt antanu tosiaan kädestä ja jäisinä kun muuten hotkasee kokonaisena, onko siinä pyyhkeellä syömisessä sama lähtökohta eli kädestä aluks ja sit myöhemmin haetaan luu takas pyyhkeelle jos koira meinaa lähtee muualle? Toi on vähän jänskääväinen vieläkin superherkkujen suhteen, niin en tiä millasen järkytyksen saisin aikaan jos se luikahtais luun kanssa johki karkuun ja lähtisin perään hakemaan luuta takas pyyhkeelle. :nauru: No, kyl se varmasti tottuu ajan kanssa.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.03.2015 klo 14:00)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 31.03.2015 klo 14:24  
+
0
Meillä ainakin on käytössä luun syömis alusta. Se on opetettu ihan pennusta pitäen et sillä syödään kaikki "kosteat" herkut. :D Se pitää ottaa myös käyttöön muikkupäivinä, kun tuo haluaisi nostella isommat muikut aina lattialle. Tuo on oppinut nopeasti mitä tarkoittaa kun alusta kaivetaan kaapista ja pysyy alustallaan hyvin.

Mä oon ihan vaan valvonut vieressä ja vienyt luut takaisin jos niitä on viety pois. Alusta on aina samalla paikalla missä ruokakuppikin. Jos koira hermostuu et luu otetaan häneltä pois, koittaisin varmaan keholla ajaa sen takaisin paikalleen sen sijaan että tarttuisin kädellä luuhun.

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 31.03.2015 klo 22:36  
+
0
Tungen tähän väliin vaikkei suoranaisesti pelkällä raakaruualla mennäkään. Meilläkin syövät luut ja vastaavat aina pyyhkeen päällä ja jos ovat (tuo nuorempi nyt viimesimpänä) yrittäneet muualle, on kehollinen ohjaus riittänyt siihen että koira tajuaa palata takaisin pyyhkeelle. Jos yrittää ottaa luuta pois, seuraa vinha väistely ;) Vanhempi koira tietää jo sanasta tai käden heilautuksesta jos on erheytynyt pois tilkulta. Todellakin oppivat nopeasti mitä tarkoittaa kun otan pyyhkeet esiin. Pariin kertaan olen käyttänyt samaa pyyhettä (tai pyyhettä ylipäätään) harjausalustana ja voi mikä hämmennys kun ei olekaan luuaterian aika :wink:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 01.04.2015 klo 10:35  
+
0
Kiitos SiljaSiili ja Pikipaimenia, hyvä tietää että sitä luuta ei ole pakko ryövätä koiran suusta takas pyyhkeelle vaan keholla ohjaaminen riittäis. :nauru:

Ja jotain tän kaltaista mäkin oletan että tapahtuis:

Pikipaimenia kirjoitti:

Jos yrittää ottaa luuta pois, seuraa vinha väistely ;)


Leppo vei ihan pentuna sulan kanankaulan valkoiselle säkkituolille, ja sit kun nostin koiran varovaisesti herkkuineen päivineen takas keittiöön niin eiköhän se hotkinu sen kaulan kokonaan siinä kyytinsä aikana kun luuli että otetaan pois. :ttou::nauru:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 16 17 18 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 03:00)