Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 ... 18 19 20

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 14.07.2015 klo 19:34  
+
0
Dera mä kävin just yks päivä Musti&Mirrissä kyselemässä raakaruuasta kun ollaan siihen siirtymässä, ja mulle noita Maukas -merkin uusia täysravintopötköjä suositeltiin. Novan annostus on kuitenkin n. 200g lihaa päivässä ja yhdessä pötkössä on 500g joten riittää reilu 2päivää. Yks pötkö oli 3€-4€ joten kalliiksi tulee jos pelkästään meinaa syöttää, mutta meinasin kyllä itsekin ostaa sillointällöin vaihtelun vuoksi:hymy:
Tällä hetkellä syödään vielä 50/50 ravintoa ja juurikin noita Mushin palloja on ollut helppo syöttää. Sekä ne että nappulapussi alkaa kuitenkin vihdoin loppua, joten tilasin eilen Kennelrehulta 20kg lihaa; lohta, maksaa, kalkkunaa ja nautaa sekä sydäntä:hymy: Oli muuten super helppo tilata ja maksetaan vasta rekassa noudettaessa, joten tosiaan vihdoin päästään siirtymään kokonaan raa'alle! Vielä tarvis hakea lisäravinteet
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.07.2015 klo 19:35)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 14.07.2015 klo 22:58  
+
0
Voinkin sitten linkata tän mun kirjoittaman blogipostauksen kun/jos pähkäilet mitä ja mistä :)

Lisäravinneviidakko
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.07.2015 klo 22:58)

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.07.2015 klo 12:55  
+
0
Mulla olis sellanen pyörittelykysymys proteiineista. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä yritän kysyä, mutta katsotaan :nauru:

Eli koiran ruuassa proteiinia olisi hyvä olla 25-30 % (?). Joissakin nappulamerkeissä tämä määrä löytyy, joissakin ei. Nappuloissa se voi kuitenkin olla kasviproteiinia ja koiralle eläinproteiini olisi kuitenkin se juttu.

Lihassa sitä eläinproteiinia löytyy. Kuitenkin (esim kennelrehulla) lihoissa ilmoitettu proteiini jää 15-20 % tasolle. En tiedä, meinaako se kuivapainoa vai mitä, mutta jää kuitenkin alle suosituksen. Toki kennelrehun safkat sisältää rustoa ja sidekudosta ym., mikä vähentää proteiinin suhteellista osuutta. Mutta kait aika moni tämmösiä raakoja kuitenkin syöttää, eikä mitään sisäfilepihvejä.

Eli...saako mun koirat liian vähän proteiinia, kun syötän noita kennelrehun pöperöitä? Imeytyykö se paremmin kuin nappuloista vai minkä takia sitä raakaruuan proteiinia hehkutetaan niin paljon? Koska ilmoitettu proteiini on pienempi kuin nappulassa. Olen siis itse ehdottomasti raa'an liharuuan kannalla, mutta tätä vain mietin.

Aduro, olisin fabossa kysyny tätä mutta kun en viihtis naamaa näyttää tämmösellä kysymyksellä :nauru:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.07.2015 klo 13:00)

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.07.2015 klo 21:54  
+
0
Mä oon kanssa ihan yhtä uuno näissä jutuissa, niin en osaa vastata tohon (varmaan olisin kysynyt samaa itsekin jos olisin kehdannut :viheltel:)

neanicole, hyvä kun vinkkasit ja "muistutit" tosta Kennelrehusta, olin ihan kokonaan unohtanut sen olemassaolon! Mut en mä tiedä osaisinko mä antaa tolle oikean määrän tarvittavia ruoka-aineita ja oon tosi huono sisäistämään mitään tarkkoja nippelitietoja ja laskelmia sun muita... :nolo: Tai se isoin juttu varmaan olis se et miten saisin Morin syömään luita ilman että ne on siinä lihan seassa valmiiksi murskattuna... :mietiskel:

Kiitos Aduro linkistä, vaikka olinkin meille jo ostanut vitskuja, mut hyvä vielä tarkistaa että on olleet oikeeta tavaraa!

muoks// tää tauno rupes seikkailemaan Katiskassa (kerrankin kun sain tuon Aduron linkin kautta jotain kirjoituksia auki) niin löytyyhän sieltä ehkä yksinkertaisin pähkinänkuoriohje jonka tää tampiokin (ehkä) tajusi. Nyt vaan heräsi kysymys itelleni et vaikka oonkin ostanut ns. oikeita vitskuja, niin oonko nyt antanutkin niitä liikaa... :eek:
Shiba, Mori ♂
Blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.07.2015 klo 22:10)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.07.2015 klo 23:59  
+
0

Scorpion kirjoitti:

Mulla olis sellanen pyörittelykysymys proteiineista. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä yritän kysyä, mutta katsotaan :nauru:

Eli koiran ruuassa proteiinia olisi hyvä olla 25-30 % (?). Joissakin nappulamerkeissä tämä määrä löytyy, joissakin ei. Nappuloissa se voi kuitenkin olla kasviproteiinia ja koiralle eläinproteiini olisi kuitenkin se juttu.

Lihassa sitä eläinproteiinia löytyy. Kuitenkin (esim kennelrehulla) lihoissa ilmoitettu proteiini jää 15-20 % tasolle. En tiedä, meinaako se kuivapainoa vai mitä, mutta jää kuitenkin alle suosituksen. Toki kennelrehun safkat sisältää rustoa ja sidekudosta ym., mikä vähentää proteiinin suhteellista osuutta. Mutta kait aika moni tämmösiä raakoja kuitenkin syöttää, eikä mitään sisäfilepihvejä.

Eli...saako mun koirat liian vähän proteiinia, kun syötän noita kennelrehun pöperöitä? Imeytyykö se paremmin kuin nappuloista vai minkä takia sitä raakaruuan proteiinia hehkutetaan niin paljon? Koska ilmoitettu proteiini on pienempi kuin nappulassa. Olen siis itse ehdottomasti raa'an liharuuan kannalla, mutta tätä vain mietin.

Aduro, olisin fabossa kysyny tätä mutta kun en viihtis naamaa näyttää tämmösellä kysymyksellä :nauru:



Haha, oisit vaan kysyny :D Se protskun tarve koiralla on 5 g/MEkg. Lihasta sulaa noin 80 % proteiineista, joten se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin nappula.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 16.07.2015 klo 00:02  
+
0

Dera kirjoitti:

Kiitos Aduro linkistä, vaikka olinkin meille jo ostanut vitskuja, mut hyvä vielä tarkistaa että on olleet oikeeta tavaraa!

muoks// tää tauno rupes seikkailemaan Katiskassa (kerrankin kun sain tuon Aduron linkin kautta jotain kirjoituksia auki) niin löytyyhän sieltä ehkä yksinkertaisin pähkinänkuoriohje jonka tää tampiokin (ehkä) tajusi. Nyt vaan heräsi kysymys itelleni et vaikka oonkin ostanut ns. oikeita vitskuja, niin oonko nyt antanutkin niitä liikaa... :eek:



No se mun pähkinänkuori olikin ollu seuraava minkä olisin linkannu :D Laskuissa on kiva se että ei tartte yleensä kuin kerran laskea koiran tarpeet niin sillä pärjää :kieli:
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 16.07.2015 klo 13:32  
+
0

Scrorpion kirjoitti:

Eli koiran ruuassa proteiinia olisi hyvä olla 25-30 % (?). Joissakin nappulamerkeissä tämä määrä löytyy, joissakin ei. Nappuloissa se voi kuitenkin olla kasviproteiinia ja koiralle eläinproteiini olisi kuitenkin se juttu.

Lihassa sitä eläinproteiinia löytyy. Kuitenkin (esim kennelrehulla) lihoissa ilmoitettu proteiini jää 15-20 % tasolle. En tiedä, meinaako se kuivapainoa vai mitä, mutta jää kuitenkin alle suosituksen. Toki kennelrehun safkat sisältää rustoa ja sidekudosta ym., mikä vähentää proteiinin suhteellista osuutta. Mutta kait aika moni tämmösiä raakoja kuitenkin syöttää, eikä mitään sisäfilepihvejä.

Eli...saako mun koirat liian vähän proteiinia, kun syötän noita kennelrehun pöperöitä? Imeytyykö se paremmin kuin nappuloista vai minkä takia sitä raakaruuan proteiinia hehkutetaan niin paljon? Koska ilmoitettu proteiini on pienempi kuin nappulassa.



Yksinkertainen vastaus on se, että nappula on KUIVAruokaa. Eli siitä on poistettu vettä ja näin ollen ainesosat "tiivistyy". Kuvitellaan että kuivaan lihaa, jossa on 15% proteiinia. Minulla on 100g tuotetta jossa on 15g proteiinia. Sitten kuivaan siitä vettä pois niin että minulla on 50g tuotetta jossa edelleen se 15g% proteiinia. Eihän se proteiini siitä mihinkään katoa. Jos siis ottaisin 100g tätä kuivattua tuotetta niin siinä olisi jo se 30% proteiinia. Ymmärrätkö?

Minun koirani syö 300g lihaa päivässä ja jos siinä olisi 15g/100g niin proteiinia tulisi 45g. Silloin kun koira syö raksuja se syö acanaa, jossa on 32g proteiinia/100g. Koirani annostus on pussin mukaan noin 130g. Silloin ruuasta tulisi noin 42g proteiinia. Acanassa on lihan lisäksi mm. bataattia ja hernettä, joiden sisältämä kasvisperäinen proteiini on laskettu mukaan. Siispä todellinen, hyvin imeytyvä eläinperäinen proteiini jää allekin tuon 42g.

Raakaruokinnassa, jossa pääpaino on lihassa, proteiinia ei tarvitse oikeastaan koskaan laskea. Sitä tulee melkeinpä aina joka tapauksessa riittävästi. Kunhan liha ei ole liian rasvaista, koska tietenkään todella rasvaista lihaa ei voi paljoa syöttää ja jos lihan määrä tippuu niin proteiinin määrä tippuu. Mutta kaikki on siis ok niin kauan kun lihan rasva on 15-25% ja lihaa syötetään 2-3% aikuisen koiran painosta.

Katiskasta saa muuten älyttömän hyvän exell taulukon jos ostaa raakaruokinnan e kirjan. Siihen taulukkoon syötetään koiran paino ja ikä ja mitä lihaa ja sisäelimiä annetaan. Sitten se laskee suoraan paljonko koira saa mitäkin siitä mitä se syö ja mitä kaikkea pitäisi lisätä ja kuinka paljon.

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 16.07.2015 klo 18:46  
+
0
Eikö ihan kaikkein yksinkertaistetuimmin (?) sanottuna voi tiivistää raakaruuan niin, että 2%-3% koiran painosta ruokaa päivässä (Novalla n. 200g). Maksaa kerran viikossa, lohta noin 1-2 kertaa. Tällä mä ainakin oon lähdössä liikkeelle:kieli:
Kasviksia sun muita meinasin kyllä antaa aina kun neidille kelpaa (kurkku, ananas ja mustikat suosikkeja), mutta ihan vain ylimääräisenä makulisänä, luotan siihen että purkista tulevista lisäravinteista sais sitten muut tarvittavat. Kiitos Aduro siis linkkaamisesta, ensviikolla tulee lihat joten siihen mennessä pitää käydä hankkimassa kaikki!:kieli:
Meillä ei myöskään syödä luita, Nova närppii kaikki rämmäleet siitä ympäriltä, kaivaa ytimen ulos mutta itse luuhun ei koske ollenkaan:nauru: Pitänee siis koittaa jotain vähän pienempiä ja pehmeempiä luita jos ne menis paremmin, osaako joku sanoa mikä se luunsyönnin perusidea edes on hampaitten puhdistuksen ohella, saako esim. kalsiumia tms mitä vois korvata purkista annettavalla?
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.07.2015 klo 18:49)

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 16.07.2015 klo 18:52  
+
0
^ Ja vitsi miten kätevältä toi Katiskan taulukko kuulostaa, olis kyllä aika huippu näin aloittelevalle! Ainoa vaan, että oon ihan urpo noitten e-kirjojen ja muitten kanssa, saa nähdä miten onnistun saamaan selvää noista sivuista:mietiskel:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 17.07.2015 klo 00:20  
+
0

neanicole kirjoitti:

Eikö ihan kaikkein yksinkertaistetuimmin (?) sanottuna voi tiivistää raakaruuan niin, että 2%-3% koiran painosta ruokaa päivässä (Novalla n. 200g). Maksaa kerran viikossa, lohta noin 1-2 kertaa. Tällä mä ainakin oon lähdössä liikkeelle:kieli:
Kasviksia sun muita meinasin kyllä antaa aina kun neidille kelpaa (kurkku, ananas ja mustikat suosikkeja), mutta ihan vain ylimääräisenä makulisänä, luotan siihen että purkista tulevista lisäravinteista sais sitten muut tarvittavat. Kiitos Aduro siis linkkaamisesta, ensviikolla tulee lihat joten siihen mennessä pitää käydä hankkimassa kaikki!:kieli:
Meillä ei myöskään syödä luita, Nova närppii kaikki rämmäleet siitä ympäriltä, kaivaa ytimen ulos mutta itse luuhun ei koske ollenkaan:nauru: Pitänee siis koittaa jotain vähän pienempiä ja pehmeempiä luita jos ne menis paremmin, osaako joku sanoa mikä se luunsyönnin perusidea edes on hampaitten puhdistuksen ohella, saako esim. kalsiumia tms mitä vois korvata purkista annettavalla?



Meilläkin menee kasviksia. Kaikki jämät mitä multa jää ja Mango tykkää hurjasti! Luut meillä on vaan ajanvietteenä, ja kalsium sitten purkista. Kalsiumiahan niistä vaan tulee, mutta jos koira vetää putkiluun kokonaan rupee sitä tulemaan jo liikaa. Eli siis ihan hyvä jos teillä ei koira nakerra luita kokonaan. Gramma per kilo per päivä luuta riittää siis kalsiumin tarpeeseen.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 17.07.2015 klo 02:35  
+
0
Jes helpottavaa kuulla ettei tuo saa sitten mitään puutostiloja vaikkei syökään:hymy:
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 18.07.2015 klo 21:52  
+
0
Noniiin, nyt leikkaa. Kiitos SiljaSiili :kumarrus:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.07.2015 klo 21:53)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 02.08.2015 klo 13:48  
+
0
Mila on melkeimpä pakko siirtää kokonaan raakaruualle kun hiivaa korvissa jatkuvasti ja nyt syötin J&V niin tilanne paheni entisestään.

Eli ajatuksena ois ns eliminaatiodieetti. Mietin oisko kalan ja kanan syöttäminen näin alkuun ihan ok vai vaan toista? Veikkaan että ongelma on nimenomaan noi nappulat, ei itse lihat, mutta sama aloittaa varmuuden vuoksi näin.

Lihojen hankkiminen meinaa käydä hankalaksi eli onko muita kuin kennelrehu josta pystyy lihoja tilaamaan? Pysähtyy viikolla aamusta eikä mitään mahdollisuutta käydä tuotteita hakemassa. Marketeista toki löytyy ensihätään.

Mites noi kuivatut tuotteet kuten kanankaulat, onko ne ihan yhtä hyviä mitä raakaversiot?

Vitamiinit ja muut lisät on edelleen vähän hakusessa, mutta tänne onkin jo linkitetty hyviä sivuja joten niihin en tartte opastusta. Tuskastuttaa, mutta jospa sitä oppis tämänkin taidon:nauru:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 02.08.2015 klo 14:45  
+
0

Niii kirjoitti:

Lihojen hankkiminen meinaa käydä hankalaksi eli onko muita kuin kennelrehu josta pystyy lihoja tilaamaan?



Vauhti-Raksu. Riippuu tietysti asuinpaikasta, että osuuko mikään reiteistä kohdalle.
Vpn 06/13

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 02.08.2015 klo 14:58  
+
0
^Kiitos ja kumarrus, tuoltapa voinkin tilata kun osuu lauantaille! :hymy:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 03.08.2015 klo 23:47  
+
0

Niii kirjoitti:

Mila on melkeimpä pakko siirtää kokonaan raakaruualle kun hiivaa korvissa jatkuvasti ja nyt syötin J&V niin tilanne paheni entisestään.

Eli ajatuksena ois ns eliminaatiodieetti. Mietin oisko kalan ja kanan syöttäminen näin alkuun ihan ok vai vaan toista? Veikkaan että ongelma on nimenomaan noi nappulat, ei itse lihat, mutta sama aloittaa varmuuden vuoksi näin.

Lihojen hankkiminen meinaa käydä hankalaksi eli onko muita kuin kennelrehu josta pystyy lihoja tilaamaan? Pysähtyy viikolla aamusta eikä mitään mahdollisuutta käydä tuotteita hakemassa. Marketeista toki löytyy ensihätään.

Mites noi kuivatut tuotteet kuten kanankaulat, onko ne ihan yhtä hyviä mitä raakaversiot?

Vitamiinit ja muut lisät on edelleen vähän hakusessa, mutta tänne onkin jo linkitetty hyviä sivuja joten niihin en tartte opastusta. Tuskastuttaa, mutta jospa sitä oppis tämänkin taidon:nauru:



Jos sä eliminaatiolle alat niin yks liha. Mieluummin kerralla tekee kunnolla ettei tartte uudestaan :) Meillä ainakin kuivatut kalkkunankaulat menee ihan hetkessä, ne oikein rusentuu koiran hampaissa, kun taas raaka kestää hetken (Kirsikalla toki pidempään). VauhtiRaksu tulikin mainittua, muita sitten Lempimuona, Taikamuona, F-Animal, Ressun puoti, Beef n' Bones. Riippuen paikasta. Lempimuona toimittaa vissiin aika pitkälle, Ressun ja Taikamuonan kanssa pitää sopia erikseen, F-Animal vaan pk-seudulle (tieto ei taida lukea edes sivuilla).
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 04.08.2015 klo 21:39  
+
0
^Ai niitä on noinkin paljon, täytyypä selata läpi vielä noikin :) Tilasin nyt testiksi vauhtiraksulta.

Niin ja siis tarkoitin onko raaka ja kuivattu ns samanarvoista noin niinku ravinnon suhteen? Ei ole nyt sanat hallussa mutta kuitenkin. Mulla on niin onnettoman pieni pakastin niin sinne ei hirveitä määriä tavaraa mahdu niin noi kuivatut ois ihan käteviä. Pakko se isompi pakastin on hankkia kunhan nyt pääsee ensin alkuun.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 06.08.2015 klo 12:46  
+
0
Mie nyt vasta tajusin kuka Aduro on, kun luin näitä viimeisempiä kommentteja. Olen pitkään seurannut facen raakaruokintaan liittyvää ryhmää ja täälläkin tätä ruokintakeskustelua, mutta vasta nyt syttyi lamppu päässä :nauru: :nauru:

Sori OT. Oli vaan pakko mainita, kun alkoi naurattaa oma järjenjuoksun hitaus...
Vpn 06/13

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 07.08.2015 klo 01:32  
+
0
^Hui! :eek: Enpä mä oo tänne aikoihin kirjoitellukaan :) On tää kyllä kiva sivusto mutta kovin hiljainen nykyään.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 07.08.2015 klo 09:23  
+
0
Älä nyt kauhistu kuitenkaan :nauru: Nykyisin kiinnittyy huomio enemmän sipujen omistajiin, kun itsekin pikkumustasta haaveilen. Varmaan siksikin tuli tuo yhtäkkinen oivallus. Jälkikäteen vain nauratti, kun olisihan tuon voinut osata yhdistää jo paljon aikaisemmin. Sulla on kuitenkin mun silmään erikoisempi yhdistelmä koirarotujen edustajia :hymy:
Vpn 06/13

  Siirry sivulle: 1 ... 18 19 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28189
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 11:15)