Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 20

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 03.10.2013 klo 08:07  
+
0
^^ mulle kans eläinkaupan myyjä sanoi, ettei nappulaa+lihaa saisi syöttää samassa ateriassa ja lopulta selvisikin että olin saanut aika huuhaa tietoa. eri sulamisajat ovat murhaa, on musta ainakin hyvä teksti joka kannattaa lukea :hymy:
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 03.10.2013 klo 13:04  
+
0
Kiitos neuvoista ja linkeistä, luen mahdollisimman pian! :hymy: Sen tiesin, että parempi antaa eri kerroilla ainakin noin isot määrät lihaa. Mutta kyllä atlas on saanut rakaa lihaa pienestä pitäen nappulan joukossa useinkin. Eilen illalla sai pentu ensimmäisen täysin barfin annoksensa ruokaa ja ai että et oli hyvää :nauru: Maha ei ainakaan toistaseks mennyt sekasin, oikeastaan täysin normaalia kakkaa. Atlas kyllä jo valmiiks tottunu kaikenlaisiin lihoihin, että enemmän olisin yllättyny jos olis mennyt älyttömän sekasin!

//Muok. Luin noi artikkelit, kiitos! Piipsun artikkeli selkeytti ihan mukavasti hommaa ja tänään barf kaupassa käynti myös. Wallen linkkaama teksti oli tosi avaava ja hyvä, tosta varsinkin tosi hyvin apua. Oon niin monesta asiasta samaa mieltä kuin tossa tekstissä.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.10.2013 klo 21:40)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 04.10.2013 klo 09:47  
+
0
Tuplapostaus!
Nyt näkyy ekoja merkkejä siitä, että ruoka on vaihtunu vähän :hymy: Vaikka aika tottunu toi on jo lihoihin, niin nyt ei aamuruoka maistunu ja maha pitää "vetistä" ääntä kokoajan. Laitoin aamuruokaan nappuloita ja lihaa sekasin, vähä piimää. Ei edes koskenu. No, eipä toi koira kuole jos ei aamuruoka maistu - sitä odotellessa, että maha räjähtää..
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 04.10.2013 klo 21:24  
+
0
Mitä mieltä ootte, voisko kaikki (tai suurin osa) aterioista korvata noilla Vaisto-aterioilla? Jos välillä vaan eri lihoja vaihtelee.
Täälläpäin oli tullu Vaistot Citymarkettiin myyntiin, nii olis helppo turvautua niihin useamminkin. :shifty:
Toki kalliitahan ne on, mutta ei vaikuta meillä suuntaan tai toiseen, kun koira on pieni ja syö niin vähän kerralla.
Bolognesenarttu 7/2012

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 04.10.2013 klo 23:04  
+
0
^Oon samaa miettiny itekin, jos joku osais valaista. Ainakin barf-kaupassakin sanoivat, että toi on tosi yksinkertanen ja voi syöttää vain sillä. Ei tietenkään isolla paljon syövällä koiralla oikein toimi.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 08:48  
+
0
Ainakin tämä on meille annettu ohjeistus (työskentelen siis jälleenmyyjällä), että pitäisi olla täysravinto ja siis voi syöttää vain niitä.

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 13:40  
+
0
En tiedä, mutta jotenkin en luottaisi siihen että pelkillä vaisto-aterioilla koira saa oikeasti riittävän määrän kaikkea :eitietoo: Vähän huono sanoa mitään perustelematta, mutta sellanen tuntuma on..

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 14:12  
+
0
Mä olen miettiny ihan samaa, eli en turvaisi kaikkea vaistoihin. :/ muuten voisin harkitakkin, mutta kun ei ole mitään käsitystä missä suhteessa on mitäkin, ovatkohan jo ravintosisällön saaneet noihin? Viimeksi kun kysyin sitä niin vastaus oli jotain tämän tapaista: " tarkkaan ei voida mitään pistää koska kaikki ei ole samaa laatua ja sitä ei tarvitse miettiä, koska tässä on lihaa, luuta ja kasvista ihanteellisessa suhteessa" tiedäsitten mitä tuosta pitäisi ymmärtää.
Vaikkakin kaikki tuossa pitääkin varmasti paikkansa, niin silloinhan se tarkoittaa, että luita on se 60%, lihaa 20% ja kasviksia 20%, koska hehän ei voi nyt kesken kaikenmuuttaa sitä mikä lukee heidän nettisuvuillaan ja mitä tuotteet sisältää.. Ja kasviksia siinä taitaa olla oikeen kurkku ja salaatti ja kaikkihan me tiedämme niiden ravintoarvon.
Eli ilman lisiä en näihin turvautuisi ja lisäisin lihaa lisäksi.. mutta tämä on mun mielipide ja kaikki ottaa sen miten haluaa ja en ala tästä tappelemaan... :D
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 17:45  
+
0
^Juurikin tätä hain. Vaikka niissä olisi ihanteellisessa suhteessa luita ja lihoja niin saako koira niistä sitten oikeasti irti? Esimerkiksi kalsium, monestihan sitä suositellaan annettavan purkista. Ja lohtakin on noissa vain murto-osa, vaikka se olisi tärkeää D-vitamiinin ja hyvien rasvojen kannalta. Lisäksi mietin sitä, että jos vaistoihin on laitettu valmiiksi öljyjä, niin tykkääkö ne hyvää pakkasessa? :mietiskel:

Enivei, mua ihmetyttää eniten se, että noissa on kaiken maailman startereita ja puppyversiota. Niinku ihan oikeasti, onko niissä sisällöissä käytännössä mitään eroa?

Ja en minäkään tästä tappelemaan ala. Jokainen ruokkii miten parhaaksi näkee. Itse en turvautuisi pelkkään vaistoon, mutten kyllä turvaudu pelkkään mihinkään muuhunkaan :nauru: Käytän erilaisia lisiä perusruuan kyljessä.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 20:06  
+
0

Reppis kirjoitti:

Mitä mieltä ootte, voisko kaikki (tai suurin osa) aterioista korvata noilla Vaisto-aterioilla? Jos välillä vaan eri lihoja vaihtelee.
Täälläpäin oli tullu Vaistot Citymarkettiin myyntiin, nii olis helppo turvautua niihin useamminkin. :shifty:
Toki kalliitahan ne on, mutta ei vaikuta meillä suuntaan tai toiseen, kun koira on pieni ja syö niin vähän kerralla.



Mulle eläinkaupan myyjä sanoi että syöttää omilleen Vaistoa nykyään pelkästään. Ennen joutui aina laittaa toiselle enemmän luuta ja toiselle sisäelimiä, Vaiston kanssa ei tartte yhtään pelata kuulemma. Itse kyllä uskaltaisin suurimman osan antaa Vaistoa. Mut meillä ei hinnan takia voi (eikä kyllä oo haluakaan).
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 05.10.2013 klo 23:01  
+
0
Oon nyt Atlakselle syöttäny joitakin päiviä 50/50 mallilla ja mietinkin noita lisiä tässä. BARF-kaupassa sanoivat, että tuolla mallilla ei oikeastaan mitään lisiä tarvitsisi. Itsellä menee automaattisesti öljyä ja satunnaisesti biotiinia tuolla koiralla, mutta ootteko te täällä samaa mieltä, vai pitäisikö jotain lisää tuohon ostaa ja lisäillä? :eitietoo: Käytös nyt siis vaisto starter formula (4kpl päivä) + Golden Eagle kana (1dl päivä).
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 06.10.2013 klo 08:58  
+
0
^Ei tarvitse lisiä, nappulat takaavat sen että saa kaiken.

Kyllä mie uskaltaisin syöttää pelkkää Vaistoa. Meillä nyt metsästysreissulla syödään pelkkää mix pötköjä ja kyllä tuo hengissä on.

Mie en ihan aina ymmärrä miksi pitää tehdä asioista niin pirun vaikeaa. Siis nuo lisien laskemiset. Kuinka moni laskee paljonko saa A:ta, B:ta, C:tä, D;tä jne. omasta ruuasta? En minä ainakaan.
Meillä syödään lisinä ainoastaan merilevää, lohiöljyä, pellavarouhetta, biotinplussaa. Nämä on ihan peruskauraa, joita ollaan syötetty osaa myös nappuloiden kanssakin.
Sitten kun näyttää että koiralla jää jotain vajaaksi, niin lisätään.
Ei aina tarvitse olla rakettitiedettä se koiran ruokkiminen.. :wink:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 09:16  
+
0
^ Juu mä oon kans alkanut ottaa vähän rennommin tän raakaruokinnan kanssa. Alkuun oli hirveä huoli, että saako tuo nyt kaikkea tarpeellista, mutta vaihtelevasti syö 2-3 eri lihaa ja pari kertaa viikossa luita. En itsekään syö mitenkään superterveellisesti ja itseasiassa meidän huushollissa tuo koira syö parasta muonaa :nauru:
Dalmikset Rölli & Ronja

Cinderellla

Cinderellla
Viestimäärä: 1316

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 10:52  
+
0
Meillä on nyt belgialaisella kunnon ruokaremontti! Eilen lähti tilaukseen yhteensä 20kg lihaa + luita, tein myös jääkaappiin kunnon satsin kasvissoseita, lisäaineet on hankittuna kaappiin ja koira rakastaa ruokaansa :D
Meillä on ollut nappulan kanssa sellaista taistoa jo pitkän aikaa, että nyt se saa jäädä kokonaan pois. Mielummin barffataan sitten täysvaltaisesti, kuin yritetään etsiskellä nappulamerkkiä joka ehkä mahdollisesti saattaisi sopia...tai sitten ei. Tuon maha sietää aina hetken aikaa yhtä merkkiä ja sitten heittää kuralle. Ja kyllä, ollaan kokeiltu vaikka mitä ja kuunneltu niin eläinkauppiaita kuin kasvattajaa ynnä muita. Aina se maha vaan menee vikkelälle. Raakaruokinnalla koira on voinut hyvin, turkki kiiltää ja koira näyttää hyvältä :) KennelRehun rekkakin suhauttaa tämän cityn läpi säännöllisesti, joten näillä mennään!

Muokkaanpas vielä/ Meillähän on siis tähän asti syöty 50/50, eli raaka ei ole mikään uusi juttu. Erilaisia lihoja ja luita tuo on syönyt ihan pikkupennusta asti, joten ei tarvi totuttaakaan.
Tiibetinspanieli u 1/2005
Belgianpaimenkoira groenendael n 7/2012
Belgianpaimenkoira tervueren u 4/2014
Belgianpaimenkoira tervueren n 4/2017
(Viestiä on muokattu maanantaina, 07.10.2013 klo 10:54)

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 10:57  
+
0

saije kirjoitti:

Mie en ihan aina ymmärrä miksi pitää tehdä asioista niin pirun vaikeaa. Siis nuo lisien laskemiset. Kuinka moni laskee paljonko saa A:ta, B:ta, C:tä, D;tä jne. omasta ruuasta? En minä ainakaan.
Meillä syödään lisinä ainoastaan merilevää, lohiöljyä, pellavarouhetta, biotinplussaa. Nämä on ihan peruskauraa, joita ollaan syötetty osaa myös nappuloiden kanssakin.
Sitten kun näyttää että koiralla jää jotain vajaaksi, niin lisätään.
Ei aina tarvitse olla rakettitiedettä se koiran ruokkiminen.. :wink:



Mä olen myös hyvin samoilla linjoilla sun kanssa. Meillä siirryttiin about 50/50-malliin parisen kuukautta sitten (ei todellakaan mikään puhdas 50/50, kun välillä vaan ei muista ottaa lihaa sulamaan ja välillä joku on loppu ja niin eespäin) ja aluksi stressasin ihan kamalasti siitä, että mitä sille koiralle nyt oikein voi antaa. Sit rupesin miettimään, että enhän mäkään tosiaan laske itseni kohdalla että varmasti kaikkea tulee saatua... Kyllä mä luottaisin siihen, että koirastakin huomaa, jos jotain saa liikaa tai jotain puuttuu.
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 17:23  
+
0
Niin, maalaisjärjellä pisimmälle päässöö. Mun koiralta turkki putos melkosesti kun aloin raakaruokkimaan. Aluksi annoin pelkkiä lihoja ja luita. Nyt lisäilen kananmunia ja merilevää, sekä välillä öljyjä. Tietysti ihan koirakohtaista miten reagoi tai kuinka hyvin pärjää vajeilla. Mutta en mäkään mitään ravinnetaulukoita väsäile :wink:

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 17:58  
+
0
Kc söi mun edellisen romaaninpoikasen, joten tiivistän nyt vähän ajatuksia...

Mori on syönyt aikaisemmin Applawsia, nyt ollaan vaihtamassa Acanaan. Ajattelin, että vaihdan nappulan hajuhaittojen, maistuvuuden sekä kukkaron kannalta tuohon, mutta nyt pahasti näyttää siltä, että Acana aiheuttaa Morille allergisia oireita (nenänpielestä lähteny karvat, ei tosin vielä vereslihalla tms. korvia, tassuja tai suupieliä en vielä tajunnut tarkistaa). Tarkoituksena oli siis siirtyä syöttämään 50/50 nappulaa ja raakaa/kotiruokaa. Nyt alkaa kuitenkin v*tuttamaan tuo nappularulianssi niin paljon, että mietin pitäiskö mun heittää kokonaan raakaruoalle tuo koissu. En kuitenkaan innostu barffin luumääristä, joten olin ajatellut enemmänkin jotain prey modelin/saalismallin tyyppistä. Eli esim lihaa 80%, luita (ei rusto, vaan miel selkä) 10% ja (kasviksia,) sisäelimiä sun muuta loput 10%. Tarvitseeko tämän lisäksi syöttää vitskuja/hivenaineita ja jos kyllä, niin millaisia määriä? Onko väliä valmistaako ruoan (tekee esim uunipadan johon ympätty kaikkea sekaan) vai syöttääkö raakana, tai siis että voinko käyttää molempia tyylejä sotkematta tuon hurtan pakkia aivan täysin? Anteeksi, tiedän olevani tyhmä ja ehkä vähän laiskakin, kun mistään ei helpolla näihin kysymyksiin löydy yksiselitteistä vastausta. Tiedän, että kaikki on yksilökohtaista, mutta kysyn nyt teidän näkökantaa, että miltä tämä kuulostaa, olenko menossa aivan metsään ruokinnan kanssa näillä aatteillani, vai en?

muoks/ Niin ja miten olette vaihtaneet nappulasta raakaan, asteittain lisäämällä nappulan sekaan raakaa, vai kuten esim tämä sivusto neuvoo?
Shiba, Mori ♂
Blogi
(Viestiä on muokattu maanantaina, 07.10.2013 klo 19:44)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 07.10.2013 klo 22:46  
+
0
Luumäärä kuulostaa kyllä omaan korvaan tosi vähältä tai tietty paljon riippuu siitä, mitä tarkoittaa luulla. Ihan luutahan ei esim. minun koirieni ruokinnassakaan ole toki kuin se n. 20-30%, kun me mennään 50/50 jaolla lihan ja lihaluiden suhteen, tai no kasvikset vähän sekoittaa. Ruuan vaihtamisen suhteen toimisin niinkuin itsestä parhaalta tuntuu, jos koira on aiemminkin syönyt raakaa lihaa ja pakki sen kestää niin en mä näe mitään syytä, miksei voisi kertaheitolla vaihtaa ja näin olen omillakin koirilla tehnyt. Sillä raa'an ja kypsennetyn ruuan vaihtelulla ei liene mitään oleellista merkitystä, jos koira raa'an lihan kestää. Kypsentämiselle ei ole mitään tarvetta, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 08.10.2013 klo 15:11  
+
0
Kana Mix vertailua

Laitan tän tännekin :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 08.10.2013 klo 16:13  
+
0

keimu kirjoitti:

Luumäärä kuulostaa kyllä omaan korvaan tosi vähältä tai tietty paljon riippuu siitä, mitä tarkoittaa luulla. Ihan luutahan ei esim. minun koirieni ruokinnassakaan ole toki kuin se n. 20-30%, kun me mennään 50/50 jaolla lihan ja lihaluiden suhteen, tai no kasvikset vähän sekoittaa. Ruuan vaihtamisen suhteen toimisin niinkuin itsestä parhaalta tuntuu, jos koira on aiemminkin syönyt raakaa lihaa ja pakki sen kestää niin en mä näe mitään syytä, miksei voisi kertaheitolla vaihtaa ja näin olen omillakin koirilla tehnyt. Sillä raa'an ja kypsennetyn ruuan vaihtelulla ei liene mitään oleellista merkitystä, jos koira raa'an lihan kestää. Kypsentämiselle ei ole mitään tarvetta, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.

Olin ajatellut, että sen jatkuvan luumutustuksen sijaan olis sit esim. kananmunan kuoria yms. "korvaavaa". Ja voihan se olla, että todellisuudessa luiden osuus on isompikin kuin tuo 10%, mutta tuskin yli 30% ainakaan.

Eniten tuo totuttelu mietityttää nyt, kun Morille selkeästi tullut allergisia reaktioita Acanan nappulasta (nenänpielen karvat kadonneet + suupielessä haava, korvat märät), että pitäiskö ensin rauhoittaa se elimistö jollain (ja millä) ja vasta sen rauhoittamisen jälkeen vaihtaa. Vai olisko eliminointidieetti tässä kohtaa fiksu veto? Vai joku riisikuuri? Äsh... :ttou::nolo:
Shiba, Mori ♂
Blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 13:15)