Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 19.04.2010 klo 15:06

Vaihtoehtoja lihan syöttämiselle

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Sunnuntaina, 08.08.2010 klo 13:03  
+
0
Siis tuo myrkkun laittama linkki... Voi jeesus. Huvittavinta oli ehkä vielä nuo ihmisten laittamat kommentit tyyliin että ei koira ole lihansyöjä, se on vain ihmisten luoma mielipide ja käsitys ja ettei koirien pidä kärsiä ihmisten ajatusmaailman takia. Seuraavaksi varmaan väittävät ettei leijona ole lihansyöjä, ne tappaa muuten vain silloin tällöin seeproja mutta oikeasti ne laiduntavat ruohoa. Leijonien lihansyönti on vain luontodokkarien luomaa illuusioita.

Juu ei minullakaan ole mitään kasvissyöjiä (vaikken sitä ymmärräkään...) ym vastaan kunhan kun eivät tuputa aatettaan joka tuutista ja laita vielä eläimet kärsimään siitä samalla.

Lisäksi minua ainakin mietitytti tuossa artikkelissa hirveästi se että esimerkkinä oli suht tunnetun koirakoulun vetäjä :o toivottavasti ei tuputa tuota puppua ihmisille kursseilla.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Sunnuntaina, 08.08.2010 klo 19:27  
+
0
Myrkun linkistä muutama lainaus:

"Kasvisravinnosta omistajien piti luopua, koska toisen koiran vatsa ei sietänyt tärkeitä proteiininlähteitä, eli palkokasveja, ja toinen sai jatkuvan korvatulehduksen viljasta. Moni koira on viljalle allerginen. Ilman näitä ongelmia kasvissyönti olisi toiminut."

- Koska moni koira on kerran esimerkiksi viljalle allerginen, miksi ko. juttu kuulostaa minun korvaani siltä että vegaaniruokavalion uskotellaan olevan koiralle hyväksi ja vähintäänkin yhtä terveellistä kuin lihaan perustuva ruokavalio? Jos kerran monelle koiralle näin ei allergian vuoksi ole? "Ilman näitä ongelmia kasvissyönti olisi toiminut". No kyllähän hevosellekin voi syöttää meetvurstia, kiviä ja käpyjä sopivasti jauhettuna, ainoa vaan että kivenmurikat ja muut aiheuttavat melkoisesti suolitukoksia ja muuta vatsavaivaa ja mahdollisesti kuoleman, mutta kyllä se muuten olisi toiminut ja on kyllä muutenkin terveellisin ruokavalio pollellesi :heiluti:

"Koivula ja hänen puolisonsa ovat olleet vegaaneja yli kymmenen vuotta, ja lihan ostaminen eläimille tuntuu väärältä"
-Sain tästä sen käsityksen että nämä henkilöt ovat olleet vegaaneita jo hankkiessaan koiria ja kissoja? Jos kerran lihan syöttäminen tuntuu väärältä, se on varmaan tuntunut jo eläintä hankittaessa. Sanonpahan vaan että koira ei ole sopiva lemmikki sellaiselle joka voi pahoin nähdessään raukkaparkalehmän jauhettuna. Koira kun nyt sattuu tarvitsemaan lihaa.

"Tiedän useita kasvissyöjäkoiria ja yhden vegaaninkin. Se onnistuu kyllä, mutta tarkkana pitää olla, ja antaa koiralle kuitenkin aitoja luita hampaiden kunnossa pysymisen ja koiran aktivoinnin takia. "

- Tämä kohta pisti hiukan ihmetyttämään. Voiko koiraa muka edes sanoa "vegaaniksi" mikäli se kerta popsii aitoja luita? Itse käsitän vegaaniuden niin ettei syödä ollenkaan mitään eläimestä peräisin olevaa, eli ei maitotuotteita tai lihaa, mutta ei kyllä luitakaan. Eipä sillä, hyvä että koirat niitä saavat, mutta elukan nimittäminen "vegaaniksi" jos se kuitenkin käyttää ravintona eläimen sisästä tongittuja luita on harhaanjohtava. Tuntuisi että aitoja luita syövän "vegaanikoiran" avulla halutaan vaan huomiota. Vaikka tosin itse en nauttisi sellaisesta huomiosta, että leimattaisiin koiran vegaaniksi väkisinkäännyttäjäksi. Ja sitähän se ainakin omasta mielestäni on.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Tiistaina, 10.08.2010 klo 10:03  
+
0

Lisäksi minua ainakin mietitytti tuossa artikkelissa hirveästi se että esimerkkinä oli suht tunnetun koirakoulun vetäjä :o toivottavasti ei tuputa tuota puppua ihmisille kursseilla.



Kyllä se muutenkin vähän pistää miettimään, että jos ei ymmärrä koiran ruokinnasta mitään, ymmärtääkö paljon koirista muutenkaan. Voihan hän toki olla superhuippukouluttaja, mutta tämän artikkelin perusteella saattaisin silti jättää hänen kursseilleen menemättä.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Tiistaina, 10.08.2010 klo 23:32  
+
0
^ Näinpä. Olin nimittäin vakavissani harkinnut meneväni Pyryn kanssa ko koirakoulun vetämälle pentukurssille mutta nyt meni kyllä boikottiin tuo koirakoulu. Ihan periaatteen vuoksi, en halua olla kannattamassa tuollaista hulluutta.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 01:41  
+
0
^ voisko olla, että vääristävät tossa jutussa sen kouluttajan sanomisia.. En ton perusteella kyllä minäkään menis sen herran kursseille. Koska jos koiraa ei kohdella koirana ruokinnassa, niin ehkä ei sitten koulutuksessakaan.

Muoks. Luin jutun ekaa kertaa viime viikolla ja muistin vähän väärin ton kouluttajan osuuden. Muistin että sitä lainattiin vain jonkun lauseen verran. Mutta joo, ei tossa voi olla väärinkäsityksestä kyse kun koko homma on aikalailla suoraa lainausta miehen höpinöistä.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.08.2010 klo 01:43)

AlikersanttiRokka

AlikersanttiRokka
Viestimäärä: 57

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Perjantaina, 13.08.2010 klo 13:13  
+
0
Huh... Sen enempää alkuperäiseen aiheeseen puuttumatta, pakko sanoa kuinka karua luettavaa joidenkin nimimerkkien näppikseltä syntyy.. Hyvin hyökkäävää tekstiä:shifty:

Eikös se niin mene, ettei kysyvä tieltä eksy, ja ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. Tai jotain..

Itse asiahan on oikea, että lihansyöjä tarvitsee lihaa jne, mutta tyyli jolla tietoa suolletaan on näytölle on joillain aika kova:suru:
Landseer uros "Rokka" 12.04.2010

Saremiäs Rokka.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Perjantaina, 13.08.2010 klo 13:39  
+
0
hmmm hyvä että syntyy keskustelua. Ilmeisesti tämä aihe on todella arka paikka monille koiranomistajille, ja tunteet kiehuu (yli). Tämän keskustelun pohjalta ainakin alkuperäiseen kysymykseen sain vastauksen. Uutena palstailijana ja uutena koiranomistajana silloin tuntui tosi pahalta lukea vastauksia. Koiran kasvisvaliosta kuitenkin kirjoitellaan (vihreissä) medioissa jonkin verran, ja koiranomistajilta (foorumilaisilta) toivoisi asiallista kannanottoa, jos haluaa oman pointin saada varmasti perille. En puutu tähän keskusteluun enää.
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Perjantaina, 13.08.2010 klo 13:47  
+
0

Jagster kirjoitti:


Ei minullakaan. Eikä varmaan jääkarhullakaan, koska kasvissyöjän liha kuulemma maistuu paremmalta kuin lihansyöjän.



?

:eek:


hei vaan hei sullekin :heiluti:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.08.2010 klo 13:49)

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Perjantaina, 13.08.2010 klo 18:21  
+
0
Koirien hyvinvointi on usealle kyllä arka paikka, mutta en mä ole nähnyt tässä keskustelussa yhtäkään ylikiehumista. Kukaan ei ole varmasti hyökännyt henkilökohtaisesti sinua vastaan, mutta ajatus siitä että joku syöttäisi koiraa niin väärin kuin vain mahdollista omien aatteidensa vuoksi tuppaa pistämään hermot kireälle jolloin tekstikin on sen mukaista, mikä on tässä aiheessa minun mielestäni ihan hyvä juttu.
this parrot is no more!

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Perjantaina, 13.08.2010 klo 22:04  
+
0

ettei kysyvä tieltä eksy,



Juuei, jos saa oikeat ajo-ohjeet. Aina ei saa, ja silloin eksyy.

ja ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia.



Olen törmännyt useinkin tyhmiin kysymyksiin. Yleensä aina silloin, kun ei olla nähty pätkääkään vaivaa, ja takana pyörii väärä varmuus. Tuota viljellään aika usein selityksenä sille, että ollaan kysytty tyhmiä.

Yksi tyypillinen tyhmä kysymys on: kuinka paljon annan koiralleni ruokaa. Tyhmien kysymysten sarjaan ei taasen kuulu kyssärit mallia syötän nyt näin, miten muuttaa sitä jonkin syyn takia. Tai miten ruoka vaikuttaa.

Tai jotain..



Yleensä juu näin.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Torstaina, 19.08.2010 klo 14:16  
+
0
Aivan. Päädyin itsekin lukemaan nuo vastaavat artikkelit ennenkuin koira saapui perheeseen. Itse halusin kanssa tietää vaihtoehtoja, näin ainakin teoriassa :)... Lihaa en itse ole syönyt n. 3 vuoteen.

Ja se palo ottaa koira perheeseen oli kuitenkin sen verran vahva, että mennään tietenkin ruokinnassa sitten hänen ehdoillaan. Ja voi sitä ilmettä ja nenän liikehdintää, kun annoin pojalle sydäntä ja kieltä!

En tiedä mitä hänelle on ennen meille tuloa syötetty (ehkäpä pelkästään nappulaa?), mutta tuntuu, että tuollainen ravinto oli ihan uutta herkkuva. Ja koitan kovasti etsiskellä enemmän riistalihaa, (ja muka "hyvällä omalla tunnolla" ostanut lihasösseleitäkin, joissa on kannessa mainittu sen sisältävän jotain 2% hirveä... ;D) luomua ja muita vastaavia.

Mut äh, ehkä tuntuu hullulta näin kasvissyöjänä sanoa, kuinka tyytyväiseksi tulen, kun näen miten koiran kieli lipoo huulia 360 astetta ainakin kymmenen kertaa nanosekunnin aikana innokkaasti, kun haistaa mitä on saamassa... ja hooveroi ne nassuunsa parissa toisessa nanossa...

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Torstaina, 19.08.2010 klo 19:12  
+
0
^ ymmärrän hyvin mitä meinaat :D Itse en syö lihaa, mutta minua ei ällötä millään lailla tehdä koiralle lihamössöjä, käsitellä raakoja elimiä ja luita tms. Monet kaverit yökkäilevät vieressä, mutta minusta on ihana syöttää koiralle sitä mistä se pitää/mikä on sille hyväksi.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Torstaina, 19.08.2010 klo 19:41  
+
0

Mondial kirjoitti:

Itse en syö lihaa, mutta minua ei ällötä millään lailla tehdä koiralle lihamössöjä, käsitellä raakoja elimiä ja luita tms. Monet kaverit yökkäilevät vieressä, mutta minusta on ihana syöttää koiralle sitä mistä se pitää/mikä on sille hyväksi.


Kompaan täysin.

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Torstaina, 19.08.2010 klo 21:20  
+
0
Jos lähdetään siitä että koira tarvitsee lihaa niin ainakin siihen voi vaikuttaa minkälaisia lihoja/eläintuotteita koiralle syöttää! Itse näkisin että esimerkiksi kotimainen hevonen on hyvä vaihtoehto, ainakin se on mitä luultavimmin elänyt paremman elämän kuin tehotuotantoeläimet. Vauhti-Raksulta saa myös hevosen sisäelimia, luita ja lihaista rasvaa. Siipikarjan lihaa kannattaa vältellä niiden karmean kohtelun takia, mutta korvaavana vapaa/luomukananmunat on erinomaista ravintoa. Sitten on vielä kotimainen järvikala ja riista. Paljonhan noita vaihtoehtoja löytyy varsinkin sellaiselle joka on jättänyt lihan eläinten kohtelun vuoksi. Sitten tietysti hc-vegaanit on erikseen, tosin he eivät lemmikkejä yleensä pidäkään.

Nimim. lakto-ovo-(kala)-vege, koira hankinnassa :wink:
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Tiistaina, 24.08.2010 klo 14:54  
+
0

MissFields kirjoitti:

hmmm hyvä että syntyy keskustelua. Ilmeisesti tämä aihe on todella arka paikka monille koiranomistajille, ja tunteet kiehuu (yli). Tämän keskustelun pohjalta ainakin alkuperäiseen kysymykseen sain vastauksen. Uutena palstailijana ja uutena koiranomistajana silloin tuntui tosi pahalta lukea vastauksia. Koiran kasvisvaliosta kuitenkin kirjoitellaan (vihreissä) medioissa jonkin verran, ja koiranomistajilta (foorumilaisilta) toivoisi asiallista kannanottoa, jos haluaa oman pointin saada varmasti perille. En puutu tähän keskusteluun enää.



Uutena koiranomistajana et ilmeisesti ole kasvattajan kanssa keskustellut kasvisruokavaliosta koiralle ja siitä miten hyvin se soveltuu? Epäilen että jos joku koiraa haaveileva menisi kasvattajalle kertomaan että on harkinnut kasvisruokavaliota koiralle, voisi koko koira jäädä saamatta. Mielestäni missään ei isommin ole loukattu asiasta kysyvää, vaan pikemminkin lynkattu koiraansa kasviksilla ruokkivat. Ja mitä ilmeisimminkään sinullekaan ei jäänyt epäselväksi se että voiko koiraa pelkillä kasviksilla ruokkia.
Kasvisruokavaliota vakavissaan koiralle harkitseva, joka ottaa asian koira palstalla esiin, on vähän sama asia kuin raskaana oleva nainen joka kertoo vauvapalstalla että on ajatellut syöttää lapselleen raastettua porkkanaa koko sen loppuelämän alkaen heti laitokselta.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 10:25  
+
0
OT, mutta minun täytyy kyllä kompata MissFieldsiä sen verran että kyllä minäkin olen huomannut tämän palstan kirjoittajille ominaisen erittäin hyökkäävän ja aggressiivisen mielipiteiden kertomistavan. Jos kukaan yhtään antaa ymmärtää ettei tiedä jostain asiasta yhtään mitään (ja yllätys yllätys tulee sen takia asiasta täältä kysymään), niin aivan varmasti joku alkaa heti herjaamaan tyyliin "v***u kun kysyt tyhmiä?!?!", tai ainakin antaa vastauksellaan sellaisen vaikutelman. Aivan varmasti tulee erittäin näsäviisaita vastauksia. Ei varmasti ole ensikertalaisena mukava lukea sellaista tekstiä, kun tuli ihan hyvällä tarkoitusmielellä neuvoa kysymään. Jokainen voisi hieman miettiä miten vastaa, vaikka kysymys olisi mielestään kuinka tyhmä tai itsestäänselvyys.

Vaikka juuri esimerkiksi tämäkin aihe nostattaa tunteita pintaan, niin voisi silti kertoa mielipiteensä asiallisesti ja hyvää makua ylläpitäen. Ei tarvitse olla niin hyökäävä, tulee vain turhaan pahamieli aloittajalle.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 11:50  
+
0

aivan varmasti joku alkaa heti herjaamaan tyyliin "v***u kun kysyt tyhmiä



Seuraan ruokintaa ja terveyttä, eikä tuo pidä pätkääkään paikkaansa. Sen sijaan väärien tai jopa vaarallisten väitteiden kirjoittajat ammutaan alas hyvinkin nopeasti. Sen olenkin pistänyt merkille, että yleensä juuri nämä hemmot alkavat siinä vaiheessa itkeä kuinka ilkeitä ja julmia muut ovat.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:01  
+
0
^ Nimenomaan tuota tarkoitan :) Totta kai jos joku on ihan 100 varmasti väärässä jossain asiassa, voi väärän tiedon korjata oikeaksi, mutta voisi vähän miettiä miten asian ilmaisee.

Nämä kysymykset on tarkoitettu kaikille: Mitä itse hyödyt siitä että lyttäät toisen ihan täysin, kun saman asian voisi sanoa ihan nätistikin? Kasvatat omaa egoasi aiheuttamalla toiselle pahaa mieltä? Tunnet taas kerran itsesi vähän paremmaksi kun sinä tiesit jonkun asian mutta toinen ei? Tietääkseni se että toinen on väärässä tai ei tiedä jotain asiaa ei anna lupaa olla julma ja ilkeä.

Täällä monet tuntuu olevan oman erinomaisuutensa ja täydellisyytensä sokaisemia. Tieto antaa näköjään luvan unohtaa käytöstavat kokonaan.

Sanoin jo joskus aikaisemminkin että hyvä opettaja saa uuden oppimisen tuntumaan mukavalta, ei täydeltä kidutukselta.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:36  
+
0
Miten mä en löydä täältä näitä nimenomaan toisen mielen pahoittamiseksi tarkoitettuja ilkeyksiä ja julmuuksia..? :mietiskel:
Mä löydän vaan ihmisiä joilla on selkeä mielipide asioihin.

Toisaalta, mä kyllä olen hieman yksinkertainen, enkä aina ihan tajuu. :shifty:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: VAIHTOEHTOJA LIHAN SYöTTäMISELLE - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 14:28  
+
0
No, riittää, että sanotaan että "ei noin, asia on näin", niin johan alkaa itku ja ranteiden viiltely. Nämä tyypit eivät yleensä kestä minkäänasteista kritiikkiä, ja siirtyvät välittömästi ensimmäisen eriävän postauksen jälkeen käyttämään liekinheitintä. Vastaajan tyylillä ei ole mitään merkitystä, pelkkä eriävä tieto riittää. No, flamettamalla ja marttyyrikruunulla välttyy sellaisilta pikkujutuilta kuten perusteluilta ;)

Tosin en tiedä miten tämä enää liittyy vege-koiriin. Toisaalta, väliäkö silläkään, koska sellaista ei ole olemassakaan kuin vege-koira :D
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 14:30)