Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 01.10.2010 klo 18:19

Karppaus

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 10

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 14:05  
+
0

johku kirjoitti:

Hmm ikävä välillä lukea viestejä kun välissä asiattomuuksia. :neutral: Kiitos neuvosta! Tosiaan luulen olon johtuvan juuri siitä, että ruokavalioni on melkoista "pullamössöä". Jos nyt aloittaisin kokojyvä tuotteilla ja yrittäisin sitten pikkuhiljaa jättää viljoja ja muita pois. Sokeri taitaisi olla myös pois jätettävien listalla :nolo:



Mulla huomaa kans mahassa ja sitten myös inhana kutinana alempana jos menee ja vetää överiksi vaalean viljan kanssa. Jos esimerkiksi pupeltaa pullaa, keksejä, ja sitä höystää karamellilla ja niin melkoinen turpoaminenhan ja käyminen siinä väkisinkin tapahtuu. Itse en karppaamaan pysty, kun en siedä ajatusta pelkästä voista tai kermasta saati sitten juustosta, mutta eipä se kenellekään tee pahaa karsia hiilareita.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 14:16  
+
0
^Mä voisin kyllä vetää pelkkää voita, kermaa ja juustoja, mutta en halua vetää niin radikaalia linjaa hiilareitten suhteen kuin karppaajat. Joten mun ruokavalioni olisi vaan tosi epäterveellinen, jos söisin hiilareita ja rasvaa siihen malliin. Mutta olen kyllä vaihtanut margariinin voihin ihan "luonnonmukaisuusperiaatteella" ja käytän nykyään hyvällä omallatunnolla kermaa silloin kuin käytän. Lisäksi olen vähentänyt erityisesti nopeiden hiilareiden määrä ja lisännyt kasviksia. Lopputuloksena on se, että käyn aika paljoin karppaus.infon sivuilta hakemassa ruokaohjeita ja ideoita, koska karppiruokien yksi silmiinpistävimmistä jutuista on kasvisten suuri määrä. Ja mä oon muutenkin vähän huono tekemään lämpimän ruuan oheen enää salaattia, joten olen päätellyt, että kun ujutan tarpeeksi kasviksia lämpimään ruokaan, siitä ei enää tarvitse tuntea morkkista.

Eilinen (ja tämänpäiväinen) iltaruoka oli ainakin mitä mainioin kesäkurpitsalasagne. :kieli:

johku

johku
Viestimäärä: 146

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 14:38  
+
0
Mä taas tykkään syödä lihaa. Varsinki kana kaikissa muodoissa on ihan lemppari. Lämpimänä kasvikset ei ole oikeen iskeny, mutta tais olla ihan periaate kysymys sillä eilen tein kana-kasvis wokkia ja oli tosi nam. Margariinia en ole ikinä käyttäny ja kermaa käytän tosi vähän. Salaatista tykkäisin tosi paljon, mut sitä tulee tehtyä niin tosi vähän et mieluummin leikkaan lautaselle vähän kurkkua ja tomaattia. Mun ruokailu on töissä sitä että oon tähän asti ottanu huoltsikalta lihapasteijan ja limsan, jotka vaihdoin nyt ruisleipään ja tuoremehuun. Pitäis ehkä tehdä eväät :shifty: Ja sitten se kirottu ilta. Nälkäsenä kauppaan ja sieltä jotain tosi helppoa ja nopeeta (lue: makaronia ja jauhelihaa) ja hierveä kasa herkkuja :nolo:. Mä kyllä tykkäisin ruuanlaitosta, mutta seittemältä illalla on niin jotenkin raskasta alkaa tekee (tekosyy). Yleensä teen sit viikonloppuna isomman satsin.
Sakemanni uros -Taisto *10
Sakemanni uros -Ukko *08
Sakemanni narttu -Kalinka *11

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 06.10.2010 klo 14:41  
+
0
Me syötiin eilen illalla kanapastaa, auts... oli kuitenkin salaattia, joten se mun annos oli sitten enemmän kanapastasalaatti kuin kanapastaa ja salaattia. Tänään aamupalaksi Partista auringonkukansiemenillä, hasselpähkinöillä, mustikoilla & hunajalla, ja lounaaksi pistin poskeen lopun salaatin.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

MinttuMetsala

MinttuMetsala
Viestimäärä: 135

VS: KARPPAUS - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 22:19  
+
0
Karppaava vegaani. Karppaus tuli osaksi elämää pahojen turvotusongelmien takia (hormoniperäisiä) ja lääkäri suositteli pääasiassa protskuruokaa, jotta lantiolihakset taas vahvistuvat ja hiilarithan yleensäkin turvottavat. Olen aina syönyt terveellisesti, mutta protskut on kyllä jääneet todella vähäiselle osalle kaikenkaikkiaan. Tosin en ole juurikaan perunaa, riisiä tai makaraonia, saatika sokerituotteitakaan nauttinut aikaisemminkaan.

Nyt ruoka koostuu pääasiassa runsaasta salaatista ja tofusta (esim: tammenlehtisalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, pähkinöitä, avocadoa, chia-siemeniä, ravintohiivaa ja basilikaa) ja sitten oliivi tai rypsiöljyssä paistettua tofua (tai muita soijatuotteita), sekä joskus myös sieniä. Juomaksi sitten vettä (välillä sitruunalla tai karpalotiivisteellä). Aamuisin juon nonia ja Elixiriä (Ecowayn tuotteita, voin suositella). Jos kastiketta ruokaani haluan, sen teen kookosmaidosta. Myös soijajuustoja ja muista soijatuotteita tulee syötyä, samoin välillä soija- ja hamppuproteiinia. Makeutusaineena käytän steviaa (joka on kiistelty "ruoka-aine" täällä Suomessa vielä). Välillä tulee juotua smoothieita, ehkä 2 kertaa viikossa (1 banaani, 1 omena, 1 tl lucumaa, 1 tl macaa, 1 rkl minttua , marjoja ja vettä).
Kaapista löytyy edelleen makaronia, couscousta ja riisiä, mutta kaikki on täysjyvää ja niitä tulee syötyä todella harvoin, lähinnä viikonloppuisin osana perusmättöä.
Tarkoituksena olisi saada lantiolihaksia vahvemmaksi ja turvotuksen loppumaan, eikä kyllä haittaakkaan, jos nuo siitä aiheutuneet "kilot" (nesteet ja ilman suurimmaksi osaksi) lähtevät siinä samalla pois :jjei: Tähän mennessä painoa on tipahtanut 5kg suoraan sanottuna lisäämällä ruokaan protskuja ainoastaan. :kieli: Nyt olisi tarkoituna pitää 2 viikon vähän tiukempi kuuri, jotta kroppa tottuu vielä paremmin ja sitten katsoa mitenkä tiukalla linjalla mennään. Olo on kyllä todella hyvä ja vatsakivut ym vähentyneet samalla kun turvotus on lakannut (hiilareita vähentänyt). Aivan mahtavaa! :kumarrus:
* Saksanpaimenkoira Roni -10
* Persialaiskissa Sissi & maatiaiskissa Mimmu
* Chinchillat; Sørigs Spirulina, Sørigs Helloween**, Sørigs Dream Come True, Sørigs All My Life, Sørigs Highest Star*, Sørigs Forever More, Sørigs Blue Ice Queen, Sørigs Eros*, Santiago´s Amazing Purple, Tellus Booutas, Vendetta*, Blue Hue, Evening Star, Chained To You, Heavenly Blessing* & Harlequin`s Karelia (+ Charmiss Holly, Poisonblack & Noni)

Nitro

Nitro
Viestimäärä: 22

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 06:51  
+
0
Kaikki lopettanut karppaamisen vai ketju vaan unohtunut? :mietiskel:

Täältä löytyy enivei yksi alotteleva karppaaja. :heiluti: No okei, aikasemminkin on tullut sitä noudatettua ja painoa lähtenyt, mutta se vaan jotenkin unohtui ja olo on kyllä sen mukainen nykyään..vaaka säikäytti takas kuriin ja nuhteeseen eli karppauksen pariin. :cool:
RIP Doberman uros Fjordneck Montoya "Nitro" -05
Sekarotuinen narttu Josefina "Fina" -03

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 11:00  
+
0
^Täällä yksi aloitteleva, noin kuukauden hyväkarpannut :heiluti: Olen vain kirjoitellut enemmän tuonne Laihdutus- ja liikuntapulina -ketjuun.
shelam 4/10
Blogi

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 11:09  
+
0
^^ Siinähän on ku tismalleen mun kirjotus! Eli nuhteeseen pitäis takas päästä. Oon ihastunu tomaattituorejuustoon enkä keksi mitään minkä kanssa sitä syödä, joten on tullu ostettua leipää. :ttou:

Olo on kyllä niin turvonnu taas, huomaan heti eron kun leipää on mussuttanu. Pitäis vaan sinnikkäästi kokata joka päivä niinku syksyllä. Ne ruuat oli hyviä (pääasiassa erilaisia kana-wokkeja) ja valmiita nopeesti, niin miksi ihmeessä ne nyt on jääny unholaan? Lisäksi niillä laihtu.

Oon kyllä kovasti nyt katellu karppaus.infon ruokaohjeita. Tuntuu monet mulle vaan turhan tuhdeilta, vaikka kyllähän se kerma on ihan hyvältä ruuassa maistunu.

Aamupala on kuiteski se, mikä mulle tuottaa eniten vaikeuksia. Tykkään ihan hullusti kun lykkää turkkilaista jogurttia, hunajaa ja pähkinärouhetta, joskus pilkon myös banaania sekaan. Mutta tarvisin myös vaihtelua, siihen tää ehkä mulla kaatuki kun kyllästyin tuohon.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 11:22  
+
0
^SaMaJan sisko teki tuossa muutaman viikko sitten tuolta löytynyttä karppipitsaa, ja ai jessus että oli nannaa! :love: Pikkulinnut ovat laulaneet, että karppaajan mutakakkukin olisi hyvää...

Mulla on karppaus vähän on-off meiningillä tällä hetkellä, yritän vältää hiilareita parhaani mukaan, mutta jostain syystä kauppojen paisto-osastojen muffinssit ja berliininmunkit huutelee ja kutsuu viettelevästi tätä herkkupeppua.

Painoa on tullut taas vähän turhan paljon lisää, mutta sentään nousun sai siihen viiteen kiloon pysähtymään. Kymmenen kiloa olisi itsellä vielä tarkoituksena tiputtaa, mutta jos siihen ei pysty, niin en ala siitä mitään hirmuisia tunnontuskiakaan ottamaan. :nauru:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Nitro

Nitro
Viestimäärä: 22

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 17:20  
+
0
Mulla ei aamupala tuota ongelmia kun voin vaikka joka päivä kiskoa munakkaan nassuun kyllästymättä. :nauru: Eniten ongelmia tuottaa syödä muutaman päivän päästä vielä sen aamiaisenkin jälkeen jotain koska proteiinit ja rasva täyttää niin tehokkaasti ja säännöllinen syöminen on aina ollut mulle se ongelma kohta. Painoa saisi tuollainen 10kg lähteä, max. 15kg ja kiinteytyä. Ketoosiin pyrin ja tarkoitus olisi jatkossakin hiilareita vältellä eli hyväkarppailla hamaan tulevaisuuteen. :cool:

Mites teettekö ihan ruokaa päivällä joidenkin reseptien mukaan vai kokoatteko lautaselle vaan kasan sallittuja ruokia sellasenaan?
RIP Doberman uros Fjordneck Montoya "Nitro" -05
Sekarotuinen narttu Josefina "Fina" -03

NataliaNala

NataliaNala
Viestimäärä: 283

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 22:42  
+
0
ot:

Nitro kirjoitti:

Eniten ongelmia tuottaa syödä muutaman päivän päästä vielä sen aamiaisenkin jälkeen jotain...


:nauru:
Puhutaan ihmisen "eläimellisestä" julmuudesta. Mutta se on hirvittävän väärin ja loukkaavaa eläimiä kohtaan: eläin ei ikänä pysty olemaan yhtä julma kuin ihminen, yhtä taiturimaisesti, yhtä taiteellisesti julma.
Karamazovin veljekset

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: KARPPAUS - Torstaina, 03.03.2011 klo 22:46  
+
0
Mä havaitsin tänään että Euroshopperin metwursti on ihan järkyttävän hyvää. Mikä parasta se on myös halpaa. Taidan jatkossa tukea sitä.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Nitro

Nitro
Viestimäärä: 22

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 04.03.2011 klo 17:32  
+
0
NataliaNala: Niin siis muutaman päivän karpattuani ruokahalu katoaa eikä siis että muutama päivä syömättä kokonaan. :nauru:
RIP Doberman uros Fjordneck Montoya "Nitro" -05
Sekarotuinen narttu Josefina "Fina" -03

Kuukunen

Kuukunen
Viestimäärä: 1

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 04.03.2011 klo 18:49  
+
0
Morjes itse kullekin. Olen nyt karpannut parisen viikkoa, oikein tosissaan.

Eli:
Perunaa, pastaa, riisiä, leipää ei koskaan. Ei siis mitään poikkeuspäiviä tai mitään. Niin on tarkoitus toistaiseksi edetä. Okei, nautin yks päivä caesar-salaatin ja siinä oli leipäkrutonkeja. Siitäkin tuli jo huono omatunto...

Sokeria ei. Tarkoitan tässä sitä, että tieten tahtoen en nauti mitään sokerillista, kuten karkkia, leivoksia, mehua tai hedelmiä. Tässäkin selvä nollalinja. Sokeria kuitenkin tulee pieniä määriä luonnollisesti, esim. tomaatissa.

Ei edes tunnu kovin vaikealta. Olen ollut ennen oikea suursyömäri, ja ylipainoa on. Erityisesti leipää meni isot määrät päivittäin. Nyt olen huomannut, että näläntunne pysyy pääasiassa poissa ja kun se tulee, se tyydyttyy ihmeen nopeasti. Työlounaaksi kun nautin purkillisen tonnikalaa öljyssä sekoitettunaa raejuustoon, en meinaa jaksaa syödä annosta loppuun!

Olo on keventynyt sekä fyysisesti että henkisesti. Jotenkin tunnen jo laihtuneeni, mutta tarvitaan pidempi aika ennen kuin se alkaa omaan silmään näkyä tällä mahalla. Olen joka tapauksessa paljon virkeämpi ja jopa päivittäisten nokosten tarve on hävinnyt!

Yksi henkinen kynnys edelleen on. Karppaamisohjeissa aina sanotaan, että go on, syö makkaraa, syö juustoa, anna mennä. Mutta kun lautasellani on kaksi grillimakkaraa, päällään oltermannipeitto, olo on hirveän syyllinen. Aina tulee semmoinen "ei tämä voi oikeasti toimia, minua on huijattu" -fiilis. Olen yrittänyt laihduttaa koko elämäni, ja aina yrityksissä osana oli rasvaisten ruokien välttely. Juustot ja makkarat siis putosivat pois listalta ensimmäisenä. Nyt ne ovatkin yhtäkkiä täysin okei. Sen sisäistäminen ei ole helppoa. Mutta ovatko ne tosiaan okei? Voiko tehokarppaaja kuten minä (eli kaikki perunat, pastat, leivät, sokerit yms. täysin pois) nauttia makkaraa monena päivänä viikossa ihan huoletta? Voiko se tosiaan olla niin?

Noh, ainakin nyt tuntuu hyvältä ja joka päivä paremmalta. Toivottavasti en huomaamattani tai tietämättömyyttäni tee mitään, mikä hidastaa tai vaikeuttaa laihtumistani. Aion hankkia 10 lisävuotta elämälleni, kyllä jämpti on niin.

Ai niin, olen nelikymppinen mies ja ihan pihalla kaikista terveys- ja ravintoasioista. Tämä on kaikki aivan uutta mulle nyt. Sallikaa mun siis jauhaa itsestäänselvyyksiä :)

NataliaNala

NataliaNala
Viestimäärä: 283

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 04.03.2011 klo 19:05  
+
0

Kuukunen kirjoitti:


Yksi henkinen kynnys edelleen on. Karppaamisohjeissa aina sanotaan, että go on, syö makkaraa, syö juustoa, anna mennä. Mutta kun lautasellani on kaksi grillimakkaraa, päällään oltermannipeitto, olo on hirveän syyllinen. Aina tulee semmoinen "ei tämä voi oikeasti toimia, minua on huijattu" -fiilis. Olen yrittänyt laihduttaa koko elämäni, ja aina yrityksissä osana oli rasvaisten ruokien välttely. Juustot ja makkarat siis putosivat pois listalta ensimmäisenä. Nyt ne ovatkin yhtäkkiä täysin okei. Sen sisäistäminen ei ole helppoa. Mutta ovatko ne tosiaan okei? Voiko tehokarppaaja kuten minä (eli kaikki perunat, pastat, leivät, sokerit yms. täysin pois) nauttia makkaraa monena päivänä viikossa ihan huoletta? Voiko se tosiaan olla niin?


No minä en suosittelisi, koska vaikka karppauksessa tosiaan _voi_ tehdä niin, niin ei se sitä tarkoita että se terveellistä olisi. Makkarat on pääasiassa aika moskaruokaa, jos sitä ruoaksi voi nimittääkään :D, joten en suosittele. Mieluummin kantsii suosia esim. avokadoa, pähkinöitä, tonnaria (mieluiten öljytöntä, johon itse lisää rypsäriä tai oliiviöljyä), kananmunia, rahkaa, rasvaista raejuustoa, siemeniä ja lisäksi paljon kasviksia, etenkin vihreitä lehtivihanneksia, kuten äärimmäisen terveellistä ja prodepitoista broccolia... Tuommoisia neuvoja antaisin :)

Kantsii myös tehdä erilaisia prodepirtelöitä :)

tsemppiä!! :)
Puhutaan ihmisen "eläimellisestä" julmuudesta. Mutta se on hirvittävän väärin ja loukkaavaa eläimiä kohtaan: eläin ei ikänä pysty olemaan yhtä julma kuin ihminen, yhtä taiturimaisesti, yhtä taiteellisesti julma.
Karamazovin veljekset

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: KARPPAUS - Perjantaina, 04.03.2011 klo 22:34  
+
0
^ Kun ostaa kunnon lihaisaa makkaraa eikä mitään jauhomössöä niin ihan yhtä karppia se on ku mikä tahansa muu.

Nitro

Nitro
Viestimäärä: 22

VS: KARPPAUS - Lauantaina, 05.03.2011 klo 01:00  
+
0
Esimerkiksi Vatajan makkarassa oli muistaakseni 80% lihaa ja 0 hiilaria joten se tosiaan on hyvää karppi ruokaa. Sehän tässä karppauksessa hauskaa onkin että yhtäkkiä kasa pekonia ja vaikka suoraan pullosta juotu öljy ON hyvästä ja laihduttaa! :nauru:
RIP Doberman uros Fjordneck Montoya "Nitro" -05
Sekarotuinen narttu Josefina "Fina" -03

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KARPPAUS - Maanantaina, 21.03.2011 klo 21:44  
+
0
Yyyh. Oli pakko aloittaa taas kunnon alakarppi, kun jotenkin jännästi sitä hiilaria vaan tuli puputettua leivän, pullan, suklaan, muffinssien, suklaan, karkkien, sipsien, suklaan, kakkujen, ranskisten ja suklaan muodossa. Nyt olisi tarkoituksena vetäistä pari viikkoa tiukkaa linjaa, ja sen jälkeen lisäillä vähän täysjyväviljaa taas sekaan.

Olin vaan unohtanut täysin mimmoinen olo tästä ensimmäisenä päivänä tulee! Koko ajan jano ja päätä särkeen, vähän kuin krapula olisi. Tiedän että huomenna helpottaa, mutta silti. Ahdistaa ja tekisi mieli mennä ja ostaa koko lähikaupan suklaahylly tyhjäksi.

Onneksi on sitruunavissyä jääkaapissa muutama hassu litra, niin pärjää yön yli, ja huomenna onkin jo taas paljon parempi olla.

..liskoja tyynyt alla odotellessa..
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: KARPPAUS - Tiistaina, 22.03.2011 klo 16:24  
+
0
Joo se eka päivä on mullaki ollu molemmilla kerroilla kamala. Just päänsärkyä ja sit kauheen huono olo. Oon vaan nukkunu sen ekan päivän. Ja ajatuskin jostain rasvasesta saa yrjön nykimään kurkussa.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: KARPPAUS - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 00:07  
+
0
Mun pitäis alkaa nyt ihan oikeesti karppaamaan. Mulla ollu tuota samaa "pullamössö"-oloa kun aiemmin puhuttiin. Sitä selvitettiinkin aika lailla (ei keliakia, ei diabetes, ei allergiat, ei laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia...) mut nyt oon tajunnu ite että hiilareistahan tuo johtuu. Mä en tykkää perunoista oikein muussa muodossa kuin muussina ja lohkoina. Riisistä tykkään vaan risottona ja intialaisen/sushin/kiinalaisen ruoan kanssa. Sit pasta onkin se mun heikkous... Ja pitsa joskus darras :D Pieniä ongelmia on se etten syö kesäkurpitsaa/munakoisoa (yöks), munakas ei mee joka päivä alas, possua ja kanaa yritän välttää. Mun perus viikonloppu herkku on 300 g naudan pihvi kermaisella sienikastikkeella.. NAMS! Salaatteja keksin loputtomasti, yks herkku on sellainen missä on rucolaa, herneenversoja, aurajuustoa, pähkinöitä ja viinirypäleitä. Kastikkeeks viinietikkaa/balsamicoa ja oliiviöljyä...
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 09:30)