Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 14:09

Reseptiketju vol2

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 22

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Maanantaina, 27.01.2014 klo 11:58  
+
0
^ Joo, tää tapahtui siis Ranskassa, missä creme fraiche oli alle euron puolen litran pönikältä, kun taas tuorejuustoa ei oikeastaan ollut muuta kuin maustettuja versioita (ja niistäkin joku perus ruohosipuli). Eli uskoisin kyllä toimivan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tokya

Tokya
Viestimäärä: 2012

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 13:41  
+
0
Ei luoja, pakko jakaa kun tein äsken ehkä elämäni parasta sosekeittoa!

inkivääri-porkkanasosekeitto, puolitin kylläkin kookoskerman määrän, jollon keitosta tuli kevyempi JA tulisempi. :love: ja korvasin korianterin tuoreella, koska tuoretta korianteria ei ikinä voi olla liikaa.
Sydämes tuntee sut paremmin kuin uskoisitkaan

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 13:44  
+
0
^ Noilla mausteilla ei kyllä voi erehtyä :hymy:

Olisiko kellään maukkaan kasvispiiraan reseptiä? Gluteenitonta jos olisi...
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

nipanapa

nipanapa
Viestimäärä: 1859

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 14:21  
+
0
Mun lempparikasvispiirakka on tällainen, tää ei nyt suorastaan taida olla gluteeniton mut muunneltavissa:

- n. 100g voita (ei haittaa jos menee vähän enempi...)
- 3-4 dl jauhoja. Laitan yleensä itse ruis- ja grahamjauhoja kun niitä löytyy aina kaapista, mut näähän vois helposti vaihtaa gluteenittomiin, esim. spelttiin?
- 1-2 rkl vettä
(jos jostain syystä on juustoraastetta jääkaapissa niin sitäkin voi laittaa, ehkä puoli desiä ois hyvä)
- ripaus suolaa

Jauhot ja suola sekaisin, nypitään pieneksi pilkotun voin kanssa sekaisin. Lisätään vettä sen verran että saa muotoiltua taikinapallon. Taputellaan vuokaan ja esipaistetaan n. 10 minuuttia 200 asteessa.

Täytteiksi valkkaan yleensä (kuullotettua) sipulia, paprikaa, savutofua ja nopeasti keitettyjä parsakaalin kukintoja. Kermaviilit ja kananmunat oon korvannut soijajugulla, jonka maustan itse. Soijajugurtti hyytyy tosi nätisti uunissa ja maistuu hyvältä! Vaihtamalla voin vegaaniseksi margariiniksi (esim. sininen keiju) tää on kans vegaaninen. Luontokin tykkää! Mutta siis täytteet ja maustettu soijajugu (n. 2-2,5dl) vaan sekaisin, esipaistetun piirakan päälle ja takas uuniin noin puoleksi tunniksi. Kaikki nää mun määrät ja ajat on vähän sinnepäin, en yleensä mittaile tai muista katella paljoakaan kelloa. Kyllä sen sit näkee kun se on hyvä!

Toinen aika hyvä täytevaihtoehto on parsakaalia, sipulia, paprikaa, kirsikkatomskuja, kesäkurpitsaa ja fetamuruja. Oon myös joskus tehnyt ihan pelkällä pinaatilla, jolloin sulatin pakastepinaatit ja paistelin niitä sipulin ja valkosipulin kanssa pannulla, sekoitin sitten soijajugurttiin ja ripottelin päälle vähän sinihomejuustoa kun sitä löytyi roskiksesta. Oli tosi hyvää! Sinihomejuuston tilalle varmaan sopis myös feta. Alkoi tehdä kauheasti mieli kasvispiirakkaa nyt, varmaan pakko leipoa tänään...

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 00:28  
+
0
^ Speltti ei ole gluteeniton jauho. :)
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 10:54  
+
0
Kasvispiirakkaa tulis täältä! Oon tän reseptin tänne varmasti joskus laittanut, mutta kun tää on vaan niiiin taivaallinen piirakka, että sitä voi mainostaa aina. :love:

Toscanan tomaattipiiras:

pohja:
125g voita tai margariinia
4 dl vehnäjauhoja
3 rkl vettä

Sekoita voi ja jauhot . Lisää hiukan vettä ja jatka sekoittamista, kunnes taikina on tasaista. Tee taikinasta pallo ja kääri kelmuun. Laita kylmään vähintään puoleksi tunniksi.

(Oon tehnyt tätä kerran gluteenittomalla pohjalla, ja silloin nappasin pohjan tästä reseptistä.)

täyte:

100g fetajuustoa
3-4 tomaattia
4 aurinkokuivattua tomaattia öljyssä tai liotettuna
2 rkl sinappia
1 rkl mannasuurimoita
3 rkl pinjansiemeniä
3 munaa
2,5 dl kevytkermaa
1 valkosipulinkynsi
1 ruukku basilikaa
suolaa ja mustapippuria

Painele taikina vuokaan, pohjalle ja reunoille (vuoka noin 28cm).
Levitä sinappi pojalle ja ripottele mannasuurimot. Asettele tomaattisiivut pohjalle ja ripottele päälle silputut aurinkokuivatut tomaatit ja pinjansiemenet. Levitä päälle paloiksi leikattu juusto.
Vatkaa yhteen munat ja kerma. Lisää silputut valkosipulinkynnet ja basilika, sekä muut mausteet kerma-muna-seokseen. Kaada seos täytteen päälle ja paista uunin (200 astetta) alaosassa, noin 40 minuuttia.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 11:12  
+
0
^ Mitä laitoit mannasuurimoiden tilalle gluteenittomassa?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 11:55  
+
0
Mullakin kerrankin hyvä resepti niin voisin jakaa sen elikkäs lehtipihvirullat perunasoseen kera.

Perunasose:
- perunoita
- rasvatonta maitoa
- rasvaa
- musta pippuria ja suolaa

Keitä kuorittuja perunoita 20min, muussaa ne kattilassa ja lisää maitoa, rasvaa (hillitysti) ja pippuria ja suolaa. Valmis.

Lehtipihvitäyte:
- 1 sipuli
- 1tl rypsiöljyä paistamiseen
- 1½dl kevyttä creme fraichea
- 1½ rkl soijaa
- mustapippuria oman maun mukaan
- tuoretta persiljaa ja itse laitoin laitoin myös ruohosipulia
- pekonia
lisäksi sinne voi lisätä vielä esim. herkkusieniä

+ Lehtipihvi/t

- Hienonna sipuli ja paista pannulla. Lisää creme fraiche, soija ja pippuri (sekä herkkusienet tms. jos haluat). Anna hautua miedolla lämmöllä muutama minuutti.
- Paista pekoni (ei kannata paistaa liian rapeaksi) ja tämän jälkeen lehtipihvejä n. 1 minuutti (niin että saa väriä).
- Asettele lehtipihvit uunivuokaan, halutessa voit levittää päälle ohuesti ranskalaista sinappia. Lisää pekoniviipaleet ja lehtipihvitäytettä pihvien päälle ja taittele rullaksi. Mausta mustapippurilla.
- Paista uunissa 3-4 minuuttia.
Kaveriksi voi vielä tehdä paistettuja vihanneksia.

On tosi hyvää, suosittelen kokeilemaan! :hymy:
never regret something that once made you smile

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 13:07  
+
0
^^ Ai niin, se unohtui reseptistä. Gluteeniton kaverini antoi jotain hällä olevaa karkeaa riisijauhoa. Hitsit kun en muista merkkiä... Mutta noiden mannasuurimoiden idea on imeä tomaattien neste, koska sitä nestettä tulee paljon. Ilman mitään suurimoita koostumus on liian vetinen. Tuohon käy tilalle siis mitkä tahansa gluteenittomat ryynit/hiutaleet/suurimot, jotka imee nestettä (jos nyt ovat suht neutraalin makuisia, mutta yleensähän ne ovat). Voisin kuvitella esimerkiksi joidenkin maissiryynien tms. sopivan myös.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 13:50  
+
0
Oo nam, onpas herkullisen kuuloisia piirakoita! Menee kyllä kokeiluun. :hymy: Gluteenittomia jauhoja löytyy kyllä kiitettävästi kaapin pohjalta, joten niitä voisi käytellä pois.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

nipanapa

nipanapa
Viestimäärä: 1859

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 22:06  
+
0

innna kirjoitti:

^ Speltti ei ole gluteeniton jauho. :)

Oho, miten oon elänyt tässä luulossa! Hyvä kun huomautit. Onneks en sentään oon mennyt tarjoamaan mitään mun leipomuksia gluteenittomina :D

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Lauantaina, 01.02.2014 klo 23:17  
+
0
^ Eikös speltti ole niin ku "alkuvehnää" tjsp?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 05:45  
+
0

innna kirjoitti:

^ Eikös speltti ole niin ku "alkuvehnää" tjsp?


Näin on, speltti on alkuvehnää. Ja tuohon, kun innna kyselit mitä mannasuurimoiden tilalle gluteenittomassa versiossa niin minä ainakin käytin usein polentaryynejä mannasuurimoiden tilalla silloin, kun tytöllä oli vielä täysin gluteeniton ruokavalio. Nykyään tuolle käy speltti ja tavan vehnä, mutta rukiista ja ohrasta saa allergiaoireet.

Linkitän tämän tänne, kun eilen oli asiasta puhetta toisaalla. Kotitekoinen mämmi . Ainakin minä olen ollut tyytyväinen tulokseen. Onhan se aikaavievää touhua ja ei edes pääse samana päivänä maistelemaan, mutta tässä pätee ohje "hyvää kannattaa odottaa".

Muoks. Siis polentaryynejä ei itse ruokalajia.
(Viestiä on muokattu torstaina, 13.02.2014 klo 12:42)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 12:20  
+
0
^ Polenta joo! Hyvä vinkki!
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 12:41  
+
0
Kvinoa on kanssa hyvää. Sitä käytetään meillä vaihteluksi riisille ja ohraryynien korvikkeena, sekin voisi jossain jauhatuksessa sopia leivontaan. Itse en ole tosin käyttänyt siinä vaan riisin tapaan ja salaateissa.

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 20:25  
+
0
Onko jotain kikkakakkosta, jolla saa pakastemustikoista tehtyä muropohjasta piirakkaa niin, että siitä tulee kiinteää, eikä sellaista vetistä mössöä?
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 20:27  
+
0
^Äiti aina kiinteytti mustikkapiirakoita ripottelemalla perunajauhoa päälle. Määrää en kyllä osaa sanoa, silleen sopivasti... :nauru:
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Torstaina, 13.02.2014 klo 20:49  
+
0
^No sehän se oli! Mä muistan jostain lukeneeni, että joku jippo siihen oli, mutta en yhtään muistanut mikä. Mietin, oisko se jonkun tänne kirjottama mannaryynijippo toiminu myös makeeseen piirakkaan, mutta en tiiä uskallanko kokeilla, jos kellään ei oo kokemusta.
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 14.02.2014 klo 15:33  
+
0
^ Se auttaa myös, että ennenkuin laittaa ne marjat siihen piirakkaan, valuttaa niitä siivilässä jonkun aikaa. Sit ei tarvii laittaa niin paljon perunajauhoja :)
schippn 08/2012
schippn 08/2014

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RESEPTIKETJU VOL2 - Perjantaina, 14.02.2014 klo 15:56  
+
0
Mä tein tänään aamulla Blueberry Pancakeseja ja tarvii sanoa etten ikinä oo syöny noin hyviä lettuja/pannukakkuja mitä nyt sitten suomeksi oikein ovat. Mä en erityisemmin tykkää letuista tai perinteisestä pannarista, toki silloin tällöin ihan jees, mutta noi oli oikeesti superhyviä!

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 22
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28220
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6347
Viestejä yhteensä545755
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään5
Viestejä kirjoitettu tänään12
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265908
(Tilastot päivitetty viimeksi 09.05.2024 klo 18:15)