Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.09.2012 klo 22:31

Uutisia meiltä ja maailmalta 4

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 43

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 17:52  
+
0
Musta ois kiva tietää, miten sukupuolineutraalisti kasvatettu lapsi kokee kasvatuksensa teini-ikäisenä tai aikuisena.

Meillä suhteudutaan tähän sukupuoliasiaan samoin kuin lasten ihonväriin.. Lapset ei ole tyhmiä eikä sokeita (aikuiset taas on joskus molempia:nauru:). Pojat tietävät olevansa poikia, samoin he tietävät olevansa erinäköisiä kuin moni heidän kaverinsa tai minä. Kumpikaan asia ei ole big deal eikä estä heiltä mitään, kummastakaan ei tehdä numeroa. Molemmista asioista voi olla ylpeä, mutta kumpikaan ei tee heistä muita ihmisiä parempia. Ketään ei kiusata sukupuolen tai ihonvärin tai minkään muunkaan ulkoisen seikan takia (eikä tietysti muistakaan syistä). Asiat vaan ovat mitä ovat eikä niitä tarvitse hävetä tai piilotella. Mitä sukupuolta tahansa oleva ihminen voi tykätä kenestä tahansa ihmisestä. Sama koskee muita ulkoisia ominaisuuksia.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.09.2012 klo 17:53)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 18:48  
+
0
Minullakaan ei omia lapsia ole, mutta avaanpa silti sanaisen arkkuni. Mielestäni on hienoa, että Tiimari reagoi saamaansa palautteeseen ja muutti/muuttaa kampanjaansa sukupuolineutraalimmaksi. Tuollainen kampanja ei tietenkään ole pahimasta päästä, mutta minustakin on hyvin vanhanaikaista kategorisoida merirosvoja poikien jutuksi jne. Nuo kiinnostuksen kohteet ovat kuitenkin hyvin pitkälle yhteiskunnan ja sosiaalisen verkoston ohjaamia (ei tietenkään kokonaan), ja moni lapsi kaipaa oikeasti niitä toiselle sukupuolelle suunnattuja leikkejä, mutta kokee ettei kiinnostuminen niistä ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Lapsetkin osaavat olla yllättävän julmia toisiaan kohtaan, eikä kovinkaan moni poika kestä olla "se barbeilla leikkivä", kun seurauksena on pilkkaamista, syrjimistä ja kiusaamista. Miksi aikuisten pitäisi sanella säännöt, kun kyse on jostain niinkin harmittomasta kun sopivat lelut ja kiinnostuksenkohteet?
Sukupuolineutraaliuden ihannointi on saanut mielestäni jopa naurettavia piirteitä, mutta en rehellisesti sanottuna tiedä miten jotkut ylilyönnit ovat vaikuttaneet lasten elämään. Ylilyönteinä pidän lasten tietentahtoista "naamioimista" vastakkaisen sukupuolen edustajiksi sekä sukupuolten välisten erojen kiistämistä. (Lähes) kaikki syntyvät tietyllä kromosomiparilla ja sen mukaisilla genitaaleilla varustettuina, ja mitäpä sitä kiistämään. Osa on poikia ja osa tyttöjä. Biologisesti lapsi saa alkunsa kahden vastakkaisen sukupuolen edustajan sukusolujen yhdistymisen seurauksena. Nykyään onkin asia erikseen, ovatko nämä sukusolujen luovuttajat lapsen vanhemmat, jotka huolehtivat ja kasvattavat lapsen. Lapsen "sosiaaliset" vanhemmat voivat olla jotkut aivan muut kuin biologiset. Joka tapauksessa on olemassa kaksi sukupuolta, eikä niiden olemassaoloa voi kiistää. Jos lapsen perheessä kerran on isä ja äiti, en ymmärrä miksi heidän luonnolliset sukupuoliroolinsa pitää kätkeä salanimien avulla. Toinen on synnyttänyt, ja toinen siittänyt. Yksinkertainen tosiasia, joka ei määrää vanhempien tärkeyttä lapsen silmissä. Lähtökohtaisesti molemmat ovat yhtä tärkeitä, mutta äidin rooli on vielä tänä päivänäkin valitettavan korostettu.

Uskoakseni jokunen tämänkin palstan kirjoittajista on taipuvainen uskomaan, että lapsi voi kasvaa kieroon ja muuttua homoksi, jos saa leikkiä vääränlaisilla leluilla ja vanhemmat vielä rohkaisevat siihen. Niinhän asia ei tietenkään ole, vaan homoksi synnytään eikä kasveta. Kasvatuksella ei voi muuttaa homoa heteroksi, vaan pahimmassa tapauksessa homoseksuaalinen (tai muuhun seksuaalivähemmistöön kuuluva) yksilö elää onnettomana koko elämänsä, koska ei joko uskalla tulla kaapista tai ei myönnä itselleenkään olevansa jotakin muuta kuin hetero. Toivottavasti kovin moni vanhempi ei enää pidä tätä kelporatkaisuna.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:00  
+
0
^:peukku:

Minkään en noita ylilyöntejä arvosta tai siihen toivo kenenkään ryhtyvän. Eikä lapset tosiaan tyhmiä ole. Kyllähän niillä silmät on päässä ja uteliaisuutta sen verran, et ne hoksaa sukupuolten väliset erot. Idea on mun mielestä siinä, et ei pyritä niin tiukasti kategorioimaan asioita, jotka muka kertoo siitä sukupuolesta.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:08  
+
0
^Just noin! :peukku:

Btw, musta välillä tuntuu, että pahmpia kiihkoilijoita ovat nämä "sukupuolikiihkoilijat", jotka tulevat huutamaan että kyllä poikien pitää saada olla poikia eikä niitä pidä mihinkään mekkoihin tunkea jos huomautetaan joidenkin kategorisointien vanhanaikaisuudesta...
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Geokoira

Geokoira
Viestimäärä: 83

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:14  
+
0
Siis mä en ymmärrä miksi tiimaria vaadittiin muuttamaan mainostaan. Eikö jokainen vanhempi osaa ostaa lapsensa juhliin juuri sellaiset tarvikkeet kuin itse haluaa tai mitä lapsi toivoo. Pitäisikö tuollaisilla mainoksissa ottaa huomioon ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat vaihtoehdot että ei vaan kukaan ammattimainen mielensäpahoittaja pääse puuttumaan asiaan?

Siis mun mielestä jokainen saa kasvattaa lapsensa niin neutraalisti tai vähemmän neutraalisti kuin haluaa.
"Life isn’t measured by the number of breaths you take, but by the moments that take your breath away."

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:25  
+
0
No jos ei näe siinä maailmankuvassa, että naisten kuuluu olla kiltteinä ja nätteinä kotona palvelemassa kaikki muita mitään vikaa, niin ei kai siinä mainoksessakaan.

Jos taas näkee, niin saa kai siitä antaa k.o firmalle palautetta? Ihan on heidän omissa käsissään muuttaako asiaa vai ei.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Geokoira

Geokoira
Viestimäärä: 83

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:32  
+
0

Tonteria kirjoitti:

No jos ei näe siinä maailmankuvassa, että naisten kuuluu olla kiltteinä ja nätteinä kotona palvelemassa kaikki muita mitään vikaa, niin ei kai siinä mainoksessakaan.

Jos taas näkee, niin saa kai siitä antaa k.o firmalle palautetta? Ihan on heidän omissa käsissään muuttaako asiaa vai ei.



Ei palautteessa mitään vikaa ole ja tietenkin yritys itse päättää kuinka reagoi. Tässäkin asiassa on kuitenkin tehty kärpäsestä härkänen. Siis mä näin noilla sivuilla vain lastenjuhliin sopivia teemoja. Ei tullut mieleenkään naisten alistaminen...=)
"Life isn’t measured by the number of breaths you take, but by the moments that take your breath away."

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:35  
+
0
Minä ainakin haaveilin pikkutyttönä olevani prinsessa, jotta minua palveltaisiin.. :wink:

Heh heh, no joo.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:37  
+
0
Mä rupesin oikein miettimään, että miten noi mainokset voisi sitten toteuttaa? Merirosvovaatteet ja prinsessamekot sukupuolettoman nuken päällä? Kuva pelkästä vaatteesta? Ja varmaankin myös prinsessa sana pitää noista poistaa, se kun selkeästi on silloin tyttöjen juttu. :mietiskel:

Niin kauan kun Suomessa vanhemmat kaltoinkohtelee ja jopa tappaa omaa jälkikasvuaan, niin tällänen "prinsessat ja merirosvot" nillitys on mun mielestä vaan ihan hirveen itsekästä paskaa..:ylpea:
Kun nämäkin mielensä pahoittaneet ottaisivat sen pään pois sieltä perseestään, niin saattais huomata, että kaikkien lasten vanhemmat ei järjestä synttäreitä ollenkaan lapsilleen.. Ei millään teemalla.:neutral:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 19:41  
+
0
No kenties silleen että siellä merirosvojuhlissa on sekä poikia että tyttöjä? Tai että siellä kotikutsuilla on sekä poikia että tyttöjä?

Ja ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että jos jossain tapahtuu jotain pahempaa niin pienempiin ongelmiin ei saa puuttua? Tosta mä sanon että vittu mitä paskaa.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 20:48  
+
0
Kuka tai mikä on sellainen taho, joka määrittää mikä on tarpeeksi kamalaa, että siitä saa nillittää tai purnata? Kamalaa, kun on omituista sukupuolineutraalisuuttamitälie, ei mutta kamalampaa on, kun on köyhyyttä, ettei voi järjestää synttäreitä lapsille, ei mutta vielä kamalampaa on, kun lapsia lyödään, ei mutta vielävielä kamalampaa on, kun lapsia tapetaan, ei mutta! Mikään ei ole niin vähän kamalaa, ettei siitä jollekkin riittäisi asiaa purnattavaksi ja pohdittavaksi.

------------

Tyhmää, että multa on menny ihan ohi tää pitti-keskustelu, joka tässä ketjussa käytiin aiemmin. En nyt enempiä siihen enää puutu, mutta alunperin rotu ei kuitenkaan ole jalostettu repimään muita koiria. Ja siihen yleiseen keskusteluun, että mä en jättäisi yhtäkään nykyisistä koirista kaupan ulkopuolelle, mutta Leevi-bullmastiffin aikoinaan jätin jokusen kerran. Mä en nää tätä ehkä niinkään rotukysymyksenä kuin yksilökysymyksenä.
Team Puikkonokat & Läskipäät

SiVe

SiVe
Viestimäärä: 1170

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:21  
+
0
Niin, no tässä sen huomaa että meillä aika paljon eroaa nämä neutraali-käsitykset. Monille, itseni mukaanlukien, se käsittää leikkimisen kenen kanssa vaan ja millä leluilla vaan, harrastuksetkin mistä sattuu tykkäämään.
Mutta se, että lähdetään pukemaan ruskeisiin ja oransseihin sukkahousuihin ja tunikoihin, eikä kerrota kellekään onko lintu vai kala, niin se menee kyllä valitettavasti yli ymmärryksen.

Me nyt vaan ollaan synnytty jommaksi kummaksi, eikä siinä ole mitään väärää.

Vaikka mun on kyllä myönnettävä että ostin innoissani kahden tytön jälkeen tälle pojalle "pojan vaatteita", enkä taatusti olisi laittanut pinkkiä päälle... Mutta saa ja joutuukin taatusti leikkimään vielä "tyttöjen leluilla" :twisted: :nauru:
- -08 Karjalankarhukoira x samojedi/labradori-mix n. Rape

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:34  
+
0

Geokoira kirjoitti:

Siis mä en ymmärrä miksi tiimaria vaadittiin muuttamaan mainostaan. Eikö jokainen vanhempi osaa ostaa lapsensa juhliin juuri sellaiset tarvikkeet kuin itse haluaa tai mitä lapsi toivoo. Pitäisikö tuollaisilla mainoksissa ottaa huomioon ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat vaihtoehdot että ei vaan kukaan ammattimainen mielensäpahoittaja pääse puuttumaan asiaan?

Siis mun mielestä jokainen saa kasvattaa lapsensa niin neutraalisti tai vähemmän neutraalisti kuin haluaa.


Jookivamutkuei. Yhteiskunta pursuaa vanhempia jotka kasvattavat lapsensa superheteronormatiivisesti. Valitettavan moni vanhempi päättää lapsensa puolesta vaikka synttäriteeman, jos lapsen oma toivomus poikkeaa normista.

muoks. turha lause pois.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.09.2012 klo 11:31)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:41  
+
0
Mua taas henk.kohtasesti ei kiinnosta tippaakaan mitkään sukupuolineutraalisuus asiat yms jutut kun en niitä tajua.. mulle ei kyl koskaan ole mitään rooleja missään tuputettu vaan ihan normaalia elämää kai olen elänyt ilman vanhempien kiihkoilua suuntaan tai toiseen... Miks ihmisiltä on se kultainen keskitie jotenkin ihan hukassa ja tuntuu että tänne on syntynyt ammattimainen mielensäpahoittajien yhteiskunta... jos joku asia ketuttaa vaikka nyt tiimari niin äänestä lompakollasi äläkä osta sieltä niin helppoa
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.09.2012 klo 21:43)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:46  
+
0
Ja luojalle kiitos näitä mielensäpahoittajia on historiankin lehtien havinassa ollut, heita saadaan kiittää mm. oikeudesta äänestää ja omistaa omaa omaisuutta.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:47  
+
0

SiVe kirjoitti:


Mutta se, että lähdetään pukemaan ruskeisiin ja oransseihin sukkahousuihin ja tunikoihin, eikä kerrota kellekään onko lintu vai kala, niin se menee kyllä valitettavasti yli ymmärryksen.

:nauru: Ei se nyt ihan tätä tarkoita. Wikipediassa oli ihan kiitettävä tiivistelmä mitä sillä ajetaan takaa. Ei nyt kuitenkaan tehdä siitä tasa-arvosta suurta mörköä :wink:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:48  
+
0

SiVe kirjoitti:

Niin, no tässä sen huomaa että meillä aika paljon eroaa nämä neutraali-käsitykset. Monille, itseni mukaanlukien, se käsittää leikkimisen kenen kanssa vaan ja millä leluilla vaan, harrastuksetkin mistä sattuu tykkäämään.
Mutta se, että lähdetään pukemaan ruskeisiin ja oransseihin sukkahousuihin ja tunikoihin, eikä kerrota kellekään onko lintu vai kala, niin se menee kyllä valitettavasti yli ymmärryksen.



Komps.

Ei meilläkään ikinä olla korostettu kotona sitä, että onko tyttö vai poika. Ihan ollaan vapaasti saatu päättää harrastuksista omien mieltymysten mukaan ja sattumoisin me perheen tytöt on oltu enemmän kiinnostuneita "tyttöjen jutuista" ja tuo velipoika niistä "poikien jutuista". On meillä kuitenkin leikit sekoittuneet silloin pienempinä, eli mä olen leikkinyt veljeni kanssa esim. autoilla ja veli taas on vastaavasti leikkinyt barbeilla mun pyynnöstä. Näin mä tahdon myös kasvattaa omat lapseni. Tieteellinen fakta on, että on sekä tyttöjä että poikia ja mitä turhaa sitä peittelemään. Mä tahdon kuitenkin kasvattaa uskomaan siihen, ettei mm. sen sukupuolen tarvitse määrittää ihmistä sen kummemmin, eikä ole erikseen mitään tyttöjen tai poikien juttuja.

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:49  
+
0

Tonteria kirjoitti:

Ja luojalle kiitos näitä mielensäpahoittajia on historiankin lehtien havinassa ollut, heita saadaan kiittää mm. oikeudesta äänestää ja omistaa omaa omaisuutta.



Niin ja kun nämä asiat nyt on jo aika monta vuosikymmentä olleet ihan jees täällä niin nyt on ihan hyvä siirtyä tiimarin mainosten kimppuun... mie koitin sitä kultaista keskitietä hakea tuolla kommentilla että on asioita joitten puolesta taistella ja oikeuksiaan perätä ja sitten taas noita aivan yhdentekeviä juttuja joista mielensä pahoittaa
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.09.2012 klo 21:50)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:52  
+
0
^Eli koska tasa-arvokehitys on parempaa kuin joskus muinoin, niin sen eteenpäinvieminen kannattaa lopettaa?

Mä en osaa valitettavasti nähdä ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhdentekevänä asiana.

Muoks. Korjattu lause paremmin ajatusta vastaavaksi.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.09.2012 klo 21:55)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: UUTISIA MEILTä JA MAAILMALTA 4 - Maanantaina, 24.09.2012 klo 21:55  
+
0
Ei todellakaan vaan keskityttäis niihin oikeesti oleellisiin asioihin palkkaeroihin yms vaikka mihin eikä tehtäis numeroa siitä onko tiimarin mainoksessa nyt pojilla merirosvojuhlat ja tytöillä prinsessa juhlat.... piru vie pojat on poikia ja tytöt tyttöjä ja taitaa ihan arkielämässä kuitenkin mennä et 90% mututuntumalla pojista on kiinnostuneita merirosvoista ja 90% tytöistä niistä prinsessa jutuista koko asia muuttuu ihan naurettavaks jos tälläsistä asioista tarvii vääntää
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 43
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28187
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 07:15)