Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 23:28

Saksanpaimenkoirat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 50

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 13.07.2010 klo 21:34  
+
0
Nyt pitää kyllä alkaa ihan mielenkiinnosta kyselemään että kuinka paljon teidän sakemanni nartut painaa ja ikä? Tuntuu että toi Lissu vaan laihtuu, kylkiluut tuntuu jo aika tavalla vaikka oon koittanu antaa painon mukaan ruuan ja vähän ekstraaki + herkut päälle. Ei kuitenkaan näin helteillä olla kauheita lenkkejäkään tehty.

Sit toiseksi kuinka paljon teidän koirista tähän vuoden aikaan lähtee karvaa??? Mä oon harjaillu Lissua lähes päivittäin ja karvaa lähtee ihan tupottain.. Mietin jo että onko ruokavaliossa vika.. vai missä. Joka päivä saa imuroida ;)
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

Shane

Shane
Viestimäärä: 946

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 08:54  
+
0
Mites teillä on pärjätty näillä helteillä?
Tuo meidän Riki tuntuu olevan kovin ahdistunut tästä kuumuudesta. Pyörii ympäriinsä eikä malta millään rauhoittua.

Juomaveden olen pyrkinyt pitämään kylmänä kokoajan, ja tuulettimen päällä makuupaikan vieressä.. Avokin heitti tossa jo läppää, että ajellaan seefferiltä karvat veks, josko helpottais.. :nauru:
Menossa mukana saku Riki, corgi Natu sekä huskyvauva Nova!

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:31  
+
0

Terhi kirjoitti:

Nyt pitää kyllä alkaa ihan mielenkiinnosta kyselemään että kuinka paljon teidän sakemanni nartut painaa ja ikä? Tuntuu että toi Lissu vaan laihtuu, kylkiluut tuntuu jo aika tavalla vaikka oon koittanu antaa painon mukaan ruuan ja vähän ekstraaki + herkut päälle. Ei kuitenkaan näin helteillä olla kauheita lenkkejäkään tehty.

Sit toiseksi kuinka paljon teidän koirista tähän vuoden aikaan lähtee karvaa??? Mä oon harjaillu Lissua lähes päivittäin ja karvaa lähtee ihan tupottain.. Mietin jo että onko ruokavaliossa vika.. vai missä. Joka päivä saa imuroida ;)



Meillä vähän vajaa 6 kk, painoa joku parikymmentä kiloa, ja sopivassa lihassa on, eli ei liian lihava eikä liian laiha:) En ole punninnut nyt kuukauteen, joten tarkkaan en osaa sanoa, ja tuo on vain arvio siitä miten tyttö on kasvanut.

Jotkut aktiiviset koirat on kovia kuluttamaan, varsinkin nuoret, vaikka mitään ihmeellistä ei tekisikään, ja myös ruokavalion vaihdos (jos sellainen on teillä tapahtunut, omistajan vaihdoksen aikaan) voi laihduttaa koiraa. Ensin lisäisin rasvaa koirasi ruokavalioon, ja jos sekään ei auta, niin sitten kannattaa kokeilla madottamista, ja jos mikään ei tunnun toimivan ja koira laihtuu laihtumistaan niin sitten eläinlääkärille käymään.

Karvaahan sakuilta lähtee ympäri vuoden aika paljon + sitten ne varsinaiset karvanlähtöajat keväisin ja syksyisin, jolloin karvaa lähtee moninkertainen määrä, ja tosiaan ihan tupottain. Veikkaisin, että koirasi karvanlähdöllä vain reagoi viime aikojen helteisiin, eli yrittää keventää turkkiaan pudottamalla pohjavillaa pois. Miettisin varsinaista ongelmaa vasta sitten, mikäli koirassa alkaa esiintyä kaljuja laikkuja. Muuten, runsaskin karvanlähtö on ihan normaalia:)
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 12:35  
+
0

Shane kirjoitti:

Mites teillä on pärjätty näillä helteillä?
Tuo meidän Riki tuntuu olevan kovin ahdistunut tästä kuumuudesta. Pyörii ympäriinsä eikä malta millään rauhoittua.

Juomaveden olen pyrkinyt pitämään kylmänä kokoajan, ja tuulettimen päällä makuupaikan vieressä.. Avokin heitti tossa jo läppää, että ajellaan seefferiltä karvat veks, josko helpottais.. :nauru:



Mäyräkoirat jaksaa vähän paremmin, kun niillä ei juurikaan ole turkkia. Rholla taas on ilmiselvästi jatkuvasti kuuma, välillä tukaluuteen asti. Heti jos koira käy levottomaksi niin yritän helpottaa sen oloa, siirtämällä sen viileämpään huoneeseen, tai käyttämällä sitä viileässä mahasuihkussa. Järvessä ollaan käyty viilentymässä melkein päivittäin, ja siitä tuo onkin nauttinut ihan huomattavasti:) Hetkellistä helpotusta, ihan vinkkinä, voi koirille luoda sillä että käärii kasan pakastettuja kylmäkalleja filtin sisään ja asettaa sen makuupaikaksi lattialle. Koirat taatusti arvostaa viileyttä hohkaavaa makuupaikkaa, vaikka niitä kylmäkalleja saakin aika usein vaihdella. Eivät omasta mielestäni ainakaan ole niin kalliita etteikö niitä voisi muutaman kymmentä hankkia ja kylmentää satsin kerrallaan, niin että päivän kuumimpina tunteina ainakin voisi tehdä viileän makuualustan koirille:) Tietenkin jos koiria on paljon, ja pakkastilaa vähän, niin siitten tämä ei ole kamalan käytännöllistä, mutta ainakin 1-2 koiran talouksissa pitäisi onnistua.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 19:30  
+
0
Ruokavalio tosiaan on muuttunut joten pitääpäs vähän seurailla. Ruokaöljyä olen ruokaan lisännyt vähän. Kiitos sinulle vinkeistä! Minä täällä panikoin jo vähän turhastaki vaikka ennenki koiria omistanu. Tosta koiruudesta vaan tullu niiiin tärkeä että haluaa että kaikki on hyvin :)
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 15.07.2010 klo 07:46  
+
0
^Minkälaisesta ruokinnasta vaihdoit mihin? Tai vaihtuiko vain nappulamerkki, jos näin niin mistä nappulasta mihin?
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 23:32  
+
0
Nappulat meillä vaihtu, en muista millään ruuan nimeä mitä kasvattaja käytti mutta meillä nyt Jahti & Vahtia. Olen ilmeisesti antanut liian vähän ruokaa päivässä, nyt nostettiin annosta. Oma moka, koira parka ollu varmaan nälissään :nolo: mutta onneksi on kiva kasvattaja joka neuvoi :nauru:

Käytiin tänään ekaa kertaa pyörälenkillä. Tosi nätisti Lissu juoksee pyörän vieressä, ainoastaan pitää pysähtyä ja taluttaa kävellen kun toisia koiria tulee.. meillä nuo ohittamiset kun ei vieläkään oikein meinaa sujua ilman hillitöntä innostumista..:shifty:
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 16:46  
+
0
Onko vielä olemassa näitä 'vanhan mallin' suoraselkäisiä saksanpaimenkoiria? Mitä kasvattajan touhuista/pentueen vanhemmista pitäisi tarkkailla, jotta suurimmalla mahdollisuudella saisi kauniin ja terveselkäisen koiran?

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 17:12  
+
0
Mun silmään tämä meijän otus on suoraselkästä mallia. Muuten saman mallinen kun muut pentueesta, mutta selkeästi vaan pidempi :eitietoo:

Kuin emonsa kopio (Villilandian Dara). Ei tähän mennessä ole ollu terveysvaivoja, juuri täytti 3v, et eihän tuo ikä vielä paina.

Kuvassa 6kk
(Viestiä on muokattu tiistaina, 27.07.2010 klo 17:16)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 22:29  
+
0

kadi kirjoitti:

Onko vielä olemassa näitä 'vanhan mallin' suoraselkäisiä saksanpaimenkoiria? Mitä kasvattajan touhuista/pentueen vanhemmista pitäisi tarkkailla, jotta suurimmalla mahdollisuudella saisi kauniin ja terveselkäisen koiran?

Ainakin kannattaa pitää mielessä, että suora selkä ei tarkota tervettä koiraa. nimim. Suoraselkäisen ja sökölonkkaisen sakemannin omistaja :wink:

Ei vaan, en tosiaan osaa sanoa, paitsi sen, minkä varmaan tiesitkin, että kannattaa katsoa koiranetistä vanhempien sukua taaksekinpäin ja etenkin vanhempien aiempaa jälkikasvua, mikäli sellaista on. Kertoo terveydestä jo vähäsen...

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 21:41  
+
0
^juu ei. Siis suoraselkäinen siksi, että se miellyttää silmää enemmän :)

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.07.2010 klo 12:03  
+
0
Valk. paimenkoirahan ei ole virallinen spk. Voiko valk.pk:n ja spk:n risteytyksestä tulleet jälkeläiset olla virallisia sakuja jos väri ei satu olemaan valkoinen? Erään kennelin kasvattien sukutaulukoita selaillessa tuli vastaan aika montakin valk.pk.. Ja siis ylipäätään, voiko "virheellistä" sakua käyttää jalostukseen (jos muuta virhettä ei ole kuin tuo väri)?
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.07.2010 klo 12:06)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.07.2010 klo 12:50  
+
0
^Puhutko nyt valkoisista saksanpaimenkoirista eli siis värivirheellisestä saksanpaimenkoirasta vai valkoisesta paimenkoirasta? Valkoisia voi varmastikin käyttää jalostukseen, jos muutoin täyttää pevisan ehdot. Näyttelyistähän sellaisen kanssa saa hylsyn. Yhtä hyvin esimerkiksi saksanpaimenkoiraa, jonka korvat ovat jääneet lupalle tai joka on pitkäkarvainen, voi käyttää jalostukseen, vaikka sen kanssa ei näyttelykehässä mainetta ja kunniaa saakaan. Olennaista on se, että koira on rekisteröity saksanpaimenkoiraksi normaaliin rekisteriin eikä esimerkiksi EJ-rekisteriin.

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Torstaina, 29.07.2010 klo 13:04  
+
0
^ Äh.. meni murot ja jauhot mulla sekasin.. valkonen pk eriyty spk:sta joskus muinoin ja on siis eri rotu. Eihän noista valkosista paimenkoirista erota onko ne valkosia sakuja vai valkosia paimenkoiria prkl..
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.07.2010 klo 20:58)

Kalla

Kalla
Viestimäärä: 3

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 14:18  
+
0
Osaisikos joku avittaa muutamassa kysymyksessä sakuja koskien?

Etsin par aikaa itselleni sopivaa rotua ja mm. saksanpaimen on pyörinyt mielessä ja mietin sopiiko koira luonteeltaan minulle ja onko minulla rahkeita sen tarpeiden täyttämiseen.
Ensinnäkin asun Helsingissä, kerrostalossa. Koira mahtuu sinne kokonsa puolesta oikein hyvin ja lähimaastot mahdollistavat jopa irti pitämisen kunhan mennään tarpeeksi syvälle pöpelikköön. Vieressä on myös koulutuskenttä jolla näkyy paljon sakuja suojelua ynnä muuta harjoittelemassa eli olisi paikkakin muulle treenaamiselle. Luin kuitenkin yhden kasvattajan mielipiteen saksanpaimenista ja kerrostaloista, eikä mielipide ollut omaa tilaani ajatellen positiivinen. Eli siis onko saksanpaimenesta kerrostalokoiraksi ja yleensäkin kaupunkieläjäksi?

Ja riittääkö koiralle liikunnaksi n. kolmen tunnin hihnalenkit per päivä ja lisäksi vapaana-oloa muutama kerta viikossa? Lisäksi aktivoisin koiraa tokoilemalla. Myös haku ja jälki kiinnostavat.
Entä kestääkö koira laiskottelupäivät ja pidemmät tovit kotona pelkkien pissalenkkien kanssa? Itse inhoan kesää ja sen kuumuutta ja siksi kesäpäivät tulee vietettyä kodin viileydessä ja vasta illalla päästäisiin kunnolla liikkumaan.

Ja itseäni kaikista eniten askattuttava kysymys: terveys. Ymmärrän kyllä, että vanhempien terveys vaikuttaa asiaan ja se kannattaa ottaa huomioon, mutta sekään ei takaa pennun terveyttä. En millään halua pistää nuorta koiraa unille. Eli onko mitään konsteja joilla hankkia mahdollisimman terve koira?
Lisäksi tuo selkä. Onko se niin, että jos haluaa suoraselkäisen sakun on myös automaattisesti hankittava käyttölinjainen koira? Käyttölinjaisessa, kun on enemmän ruutia ja mielelläni lähtisin aloittelemaan ns. 'helpommalla' koiralla.

// edit.
Piti vielä kysymäni, että onkos sakusta agilityä harrastamaan?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.07.2010 klo 14:32)

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 21:41  
+
0
Vastailempa sinulle, nämä ovat omia mielipiteitäni. Omaa koiraani en todellakaan lenkitä 3h päivässä, ei olisi edes työaikojen takia mahdollista. Ihan normaalikoiria sakut ovat. Normaalit lenkit riittävät. Tärkeämpää mielestäni on, että koiraa aktivoidaan. Lenkki lisää kuntoa, ei välttämättä tyhjennä päätä. Kouluttaminen on tärkeätä, samoten hallinta. Hallinta on asia, joka pitäisi kaikille koirille saada, jos ei temppuja halua opettaa/käydä koulutuksissa, eli koira on hanskassa.

Suoraselkäisyys ei todellakaan ole tae terveestä rakenteesta, tai yleensäkkään mistään. Liian suoralla selällä varustettu saku omaa yleensä lyhyen lantion, joka voi aiheuttaa toisenlaisia ongelmia. Sakulla kuuluu olla 23 asteen lasku selässä, parhaiten saat hyvän rakenteen selville vaikka sensuroitu.net sakemanni infosta. Myöskään käyttölinjaisuus ei ole tae mistään, niin kuin ei ole näyttelylinjaisuuskaan.

Sakemanniliiton sivuilla on pentulista, samoiten sensuroidun, sieltä kannattaa etsiä. Sekalinjainen voi olla hyvä vaihtoehto. Kannattaa katsoa, että lonkka ja kyynärtulokset ovat hyvää, lonkkana c ei vielä itseäni hätkäytä, mutta 1 kyynerpäät pahastikkin. Lisäksi kannattaa katsoa vanhempien sisarten tuloksia, ja niiden pentueiden. Itse kyttään kyynärindeksiä. Lisäksi tarkista, että selät on vanhemmilta kuvattu. Kannattaa käydä katsomassa myös terveystietokantoja, jos joku koira on jättänyt jälkeläisiä, jolla on jotain tiettyä vikaa.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

Kalla

Kalla
Viestimäärä: 3

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.07.2010 klo 11:17  
+
0
Itse uskon, että aktivoisin kyllä koiraa tarpeeksi ja saisin sen pidettyä hanskassa. Kokemusta on. Pointti kysymyksessä kuitenkin oli se kestääkö koira kuinka laiskottelupäivät ja sopiiko saku kaupunkiin ja erityisesti se sopiiko koira kerrostaloon ja myydäänkö sitä kerrostaloon?

KriCa kirjoitti:

Suoraselkäisyys ei todellakaan ole tae terveestä rakenteesta, tai yleensäkkään mistään.


Tiedän, että suoraselkäisyys ei ole tae terveydestä, enkä mielestäni kysymyksessäni yhdistänyt terveyttä suoraan selkään. Itse en vain pidä siitä, että perse laahaa liiallisesti maata (niin kuin lähipiiriin kuuluvilla sakuilla tuntuu tekevän).
Kiitos kuitenkin tuosta nettisaitista. Käyn katsomassa sen läpi ja toivottavasti olen sen jälkeen viisaampi :)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.07.2010 klo 11:22)

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.07.2010 klo 11:30  
+
0
Huomasin tuolla agi.fi sivuilla ilmoituksen kahdesta saksanpaimenkoirasta,jotka etsivät uutta kotia.
Uros 2v ja narttu 4v. Mukavan oloisia,terveeksi kuvattuja ja vietikkäitä harrastukoiria.
Jos itse olisin vailla kyseisen rotuista koiraa,voisin kiinnostua.

KriCa

KriCa
Viestimäärä: 46

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.07.2010 klo 11:40  
+
0
Saku on ihan normi koira, se voi vallan mainiosti asua kerrostalossa, kunhan se aktivoidaan ja liikutetaan. En ole ainakaan kuullut että kasvattajat olisivat " erityisen" tarkkoja siitä että eivät myisi kerrostaloon. Pääasiahan on, että liikutetaan, koulutetaan ja harrastetaan.

Maata laahaavat persukset ovat lähestulkoon puhtaiden näyttisten juttu, seka-käyttölinjaisilla harvemmin. Itse en tykkää. Kaverilla on hieno näyttis, joka kuvattu läpi terveeksi, ja on vielä ominaisuuksiakin, säpäkkä koira, joten näyttiksistäkin voi löytyä kivoja koiria, kunhan on tarkkana mistä ottaa.
RIP Apn Eijatuun norma -05
Bpn Maitotytön Havina -09
Spn Eviloves Nuka-10
sekä muualla:
appn Schellendorfs Charming Chyna -09

kennel Schellendorfs

Kalla

Kalla
Viestimäärä: 3

VS: SAKSANPAIMENKOIRAT - Lauantaina, 31.07.2010 klo 12:10  
+
0

KriCa kirjoitti:

En ole ainakaan kuullut että kasvattajat olisivat " erityisen" tarkkoja siitä että eivät myisi kerrostaloon.


Itse tunnen muutaman kasvattajan jotka eivät myy kerrostaloon, joten mietin onko ihan yleinenkin mielipide ja sen vuoksi kysyin. Ei viitsi herätellä toivoa rodusta, josta minulle ei myydä, kuin joku huonompi rakki, jonka kasvattajan ei niinkään välitä koirasta vaan sen myymisestä.

Mutta kiitoksia paljon KriCa avustasi. Laittamasi saitti vaikuttaa hyvältä, joten enköhän tässä etiäpäin pääse ja löydä etsimäni :)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 50
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 14:00)