Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 07.02.2011 klo 23:17

Shiba

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SHIBA - Perjantaina, 20.01.2012 klo 21:14  
+
0
Näyttäis vähän siltä, että meille tulee B&T shiba-tyttönen noin kuukauden-kahden päästä! :aurinko:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Perjantaina, 20.01.2012 klo 21:59  
+
0
Awwww, semmonen puuttuu vielä mun "kokoelmasta" :nauru: Voishan ihan todellinen seesamikin olla aika ihana, tosin niitä on ihan mielettömän vähän. Suomesta ei taida ihan puhdasta seesamia löytyäkään, vaan suurin osa on punaisia mustilla karvoilla. Ai miten niin värillä on väliä...:viheltel:
Mistäs neito saapuu?
Meidän jäpäjäppinen on valtava :eek:. Koolla on ikää 14 viikkoa ja painoa 8kg, tuo meidän aikuinen narttu painaa vähän vajaa 10kg ja tiedän muutaman uroksenkin samoissa kiloissa. Koosta tulee siis ISO uros, mutta ei se haittaa lainkaan, mä vähän salaa haaveilinkin mini-akitasta :nauru: Ja koska Koossa on väärä värikin, niin liian suuri shiba on siis just hyvä!

Käytiin eilen pentuleikeissä paikallisessa koirakaupassa, joka järjestää iltaisin koulutuksia ja Koo väänsi armottomasti 5kk ikäisen ranskan bullan kanssa. Koo oli niin isoa ja äänekästä poikaa aluksi, ehkä machoillessaan tai sitten reppanaa vähän jännitti, onneksi tilanne laukesi nopeasti ja leikki sai alkaa. Tosin sen bullan omistaja oli vähän peloissaan ton äänekkäästä leikistä ja ihan tosissaan ihmetteli tuon tapaa leikkiä. Shiba on vaan niin shiba :nauru: Mutta onhan noi selkeesti "tosikoita" verrattuna joihinkin positiivisempiin rotuihin, ja leikki saattaa muuttua nopeastikin totiseksi.

Huu, nyt meen päästämään kippurat sisään, kaappaan ne sohvalle kainaloon ja luen kirjaa!
Shibatrio <3

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SHIBA - Perjantaina, 20.01.2012 klo 22:19  
+
0
^ Sverigestähän se. :hymy:

Se kasvattaja oli aikonut jättää sen nartun itselleen, mutta sanoi että voi sen mulle kuitenkin myydä. :jjei: Mullakin kun tosiaan on kasvatushaaveita.

Ilmeisesti b&t shiboja ei ole ihan hirveästi tarjolla, mutta mun mielestä punainen on ehkä kuitenkin kauniimpi väri. Näyttää jotenkin enemmän "itämaiselta". :nauru:

Mutta sopiihan tuo b&t meille hyvin, kun kääpiöpinserikin on sen värinen. :nauru:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: SHIBA - Lauantaina, 21.01.2012 klo 09:26  
+
0
Mikä on seesami :mietiskel: (muuta kuin yrtti :shifty: )
*kysyy rodusta tietämätön*
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SHIBA - Lauantaina, 21.01.2012 klo 10:13  
+
0
^ Se on yksi shiban värimuunnoksista. :hymy:

Suomessa ei tosiaan taida olla yhtäkään seesami-shibaa. Kaunis väri!

Tässä keskustelussa voit nähdä kuvan kyseisen värisestä koirasta kun skrollaat alaspäin. :hymy:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: SHIBA - Lauantaina, 21.01.2012 klo 10:39  
+
0
^Eli siis ihan virallinen nimi värimuunnokselle? Oli niin vieras termi, niin mietin että on joku rodun kesken käytettävä nimitys jostain tietystä väristä.
Kiitti linkistä ja oikeessa olet, kauniin värinen koira :)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Sunnuntaina, 22.01.2012 klo 16:33  
+
0

griffon kirjoitti:

^Eli siis ihan virallinen nimi värimuunnokselle? Oli niin vieras termi, niin mietin että on joku rodun kesken käytettävä nimitys jostain tietystä väristä.
Kiitti linkistä ja oikeessa olet, kauniin värinen koira :)



Joo, ihan virallinen nimitys seesami on shiboilla :hymy: ja niitäkin voi olla punaseesami, mustaseesami ja seesami.

Oolla loppui juoksut pari viikkoa sitten ja se on nyt niin mammantyttöä ettei tosikaan, kyöhnää kyljessä kiinni ja hakee koko ajan kontaktia. Yksin suljetun oven takana ois ihan kamalaa olla ja pentukin käy hermoille. Voi hormoonit! Me ehkä yritetään päästä paikalliseen agilityryhmään, vaikka ne onkin jo möllivaiheessa menossa, kouluttajan kanssa juteltiin ja hän sanoi, että kyllä yksi aloittelijakin mahtuis joukkoon :jjei: Sitten pitäis ottaa vielä yhteys paikallisen seuran Mejä:n pitäjään ja kysellä mahdollisia kevään alkeisryhmiä. Ois taas intoa touhuta noiden kanssa enemmänkin, kun on jollain tasolla nyt kotiutunut tähän pikku kaupunkiin :hymy:
Shibatrio <3

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Torstaina, 22.03.2012 klo 13:35  
+
0
Ohho, onpas Shibailijat tippuneet, jo kolmannelle sivulle, aijai :D:

Eli siis joo, olen pidemmän aikaa sivusta seuraillut shibaisaa keskustelua ja nyt liityn joukkoon kirjavaanne, osittain myös siksi että saataisiin tämänkin rodun edustajistoa jakamaan aktiivisemmin kokemuksia yms samalla antaen myös uusille roduista kiinnostuneille ihmisille mahdollisuuden lueskella tietoa ja arkielämän häsellyksiä shibaihmisten omista suista. Tästähän siis minäkin alun perin lähdin liikkeelle, ja osittain on tosi harmi, kun aktiivista keskustelua shibaomistajien keskuudessa ei oikein millään foorumilla tunnu olevan... Shiba ry:n foorumikin tuntuu olevan todella kuollut... :(

Itse en toistaiseksi omista koiraa, mutta oma pieni shiba-karvapallo on ollut jo pidempäänkin haaveissa. Useita kasvattajia olen kontaktoinut ja pentuesuunnitelmia seuraillut, mutta silti tuntuu että odottavan aika on hurjan pitkä ja kasvattajat vastailevat liiankin hitaasti... Juuri tämän oman odotteluajan kanssa taistelemisen vuoksi olisi enemmänkin kuin ihanaa lueskella miten teidän arkenne sujuu shibojenne kanssa.

Muutamia kysymyksiä haluaisin heti alkuun esittää rodusta...
- Ensinnäkin, kun pentu tuli taloon, oliko helppo saada pennun hampaat pysymään erossa irtaimistosta ym, vai menikö jatkuvasti sisustus "uuteen uskoon"? Muutenkin olisin kiinnostunut kuulemaan, miten teillä suhtauduttiin yksinolon ja "talon tapojen" opetteluun?

- Miten terveitä yleisesti ottaen shibanne ovat olleet? Kauheasti en ole surffaillessani törmännyt tietoihin shibojen sairauksista tai vioista, yleisimpänä ilmeisesti noi jaloissa olevat viat (lonkat ym)?

- Miten koiranne suhtautuvat muihin koiriin pentuna/murrosiässä/aikuisena? Onko murrosikä tuonut mukanaan paljon muutoksia koiran käyttäytymiseen ja luonteeseen? Miten yleisesti ottaen teillä on ylitetty murkkuikä?

- Sitten vielä, millaisia eroja mielestänne uroksissa ja nartuissa on? Luonne, käytös jne? Kuinka vahvasti uroksenne reagoivat lähialueen narttujen juoksuihin, sekoavatko täysin vai pysyvätkö nahoissaan? Entäs nartut sitten juoksuaikana, muuttavatko hormoonit käytöstä?

Toivottavasti saadaan aikaan kaikkea shiboihin liittyvää pulinaa maan ja taivaan väliltä, olkaa hyvät! :>
Shiba, Mori ♂
Blogi

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Perjantaina, 23.03.2012 klo 08:53  
+
0
Shibailijat on aktiivisia facebookissa ;) Meillä on ainakin omien koirien kasvattajilla omat ryhmät, jossa voi pulista ja samoin on Shiba Ry:lläkin, jossa kuvia pyörii paljonkin ja oisinkohan mää vielä Shiba- Finland ryhmässäkin.

Mutta määpä voisin muutaman kysymykseesi vastata niin "hyvin" kuin omalla kokemuksella voin sanoa.

Meillä on "tuhottu" kyniä x määrä, muutama tyttären muovinen lelu, mp3-soitin ja sen piuha ja hmm mitäköhän muuta. Sallitusti pahvia/munakennoja jne. Loppujen lopuksi siis äärettömän vähällä ollaan päästy. Tottakai täytyy huolehtia silloin, kun koira/pentu/koirat jää yksin, ettei sitä tuhottavaakaan jäisi näköpiiriin. Oma vikahan se aina on jos jättää jotain houkuttelevasti esille. Luulen, että meidän tapauksessa on kyse siis täysin tästä, että ollaan huolehdittu koirien yksinolopaikasta ja siitä ettei mitään tuhottavaa jää näkyviin! Narttuni velimies on pistänyt tavaraa suuhunsa, kenkiä ja takkeja, muttei kuitenkaan huonekaluja.

Yksinolot on mennyt helposti. Shiba on kuitenkin rotuna itsenäinen, eikä se oma mamma ole välttämättä itkemisen arvoinen. Mitään kommervenkkejä ei tehty sen kummemmin yksinoloharjoitusten kanssa. Tottakai ylimääräiset huomioinnit oli vähällä ja yksinoloajaksi on jätetty tekemistä jne. Kerrostalossa asuessa ei nauhoitusten perusteella tapahtunut muuta kuin tuhinaa, eikä nyt uuden pennunkaan kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Nartullamme on C/C lonkat, jotka eivät vaivaa mitenkään. Molemmat koirat syö pääosin raakaa ja nappulana on viljatonta, mikäli sellainen menee suuhun. Tosin anopilla ollessamme nartulla on ilmennyt silmien rähmimistä markettinappulaa maistaessaan. Allergiasta ei voi sanoa mitään, koska rähmiminen voi johtua tottumattomuudestakin. Muutama silmätulehdus nartulla oli pentuna. Shiboilla on pentuina silmätulehduksia käsittääkseni aika helpostikin, koska silmät ovat vielä pienet ja kanavat ahtaat, ja kun soppaan lisätään kevään hiekkapölyt ja siitepölyt on rähmiminen yleistä.
Muuten terveitä ovat meidän koiruudet olleet, ainakin toistaiseksi, toivotaan, että loppuun asti :hymy:

Yleisesti ottaen lonkissa on vikaa ja niin on kyynärissäkin, allergioita on olemassa myös. Myös luonteissa esiintyy jos jonkin näköistä kippuraa. Kannattaa perehtyä kasvattajaan ja sukutauluihin. Shibojen terveystarkastukset on yleistyneet vasta viime vuosien aikana, koska siihen asti shibaa pidettiin tosi terveenä rotuna, vaikka todellisuus ei ihan niin kiiltokuvaa olekaan.

Toi mun jäpikkä on ihan mieletön macho-uros, eikä meillä ole asiaa koirapuistoon muuta kuin tuttujen koirien kanssa. Ärrää ja purraa ja rehentelee, eikä todellakaan ole alistumassa ja ikää on 5kk. Ärrääminen oli jo heti pienestä pennusta maisemissa, tutustuessaan se jää onneksi pois, mutta puistoissa on vähän turhan riskaabeliä käydä ettei vaan kävisi hassusti. Toisaalta olisi ehkä ihan hyväkin, että joku näyttäisi sille kaapin paikan koiramaailmassa... Ohittaminen on ihan iisiä, ei noita kiinnosta muut koirat, mutta nenätysten pöhinä alkaa. Narttu tykkää suht usein muista koirista, mutta jonkinnäköistä roturasismia on havaittavissa. Pystykorvat on siis parhaita, luppakorvaiset ärsyttää. Ehkä se on myös luppakorvaisten yleisestä häsläyksestäkin johtuvaa se ärsytys mm. labbis, spanielit jne.:nauru:
Shibat ei oo niin muita koiria rakastavia, että tarvitsisivat uusia "ystäviä" jatkuvasti. Nää on myös aika vakavia koiria verrattuna esim. samojdeiin, labbikseen jne. Hermot menee aika nopeasti ja leikki ei ole enää leikkiä!

Narttu hermostuu siis helposti liian tunkeileviin ja liian "pehmeitä" ja alistuvia koiria se kiusaa. Mä luulen, että vietit nostaa päätään ja sitten se "kiusaaminen" alkaa ja varsinkaan jos toinen koira ei sano mitään. Noilla pitää ehdottomasti olla leikkikaverina saman "tasoinen" tyyppi, jotta kaikki menee hyvin.

Murrosikä vaikutti narttuun niin, että se oli jo 6kk iässä juoksujen alkaessa vakava nainen. Tosin tuli sille vielä yksi hepuli juoksujen ja valeraskauden jälkeen, jolloin piti riekkua ja repiä vielä puntista, mutta sitten se rauhoittui ja on kyllä ihan tosi ihana ja melkein ajatuksella toimiva koira :hymy:. Paitsi silloin, kun lehdet lentää ja puput juoksentelee nenän edestä... Toi mun jätkä on varmaan ikuisesti tommonen pelle, vaikka rauhallinen se siis yleisesti ottaen on koiramaailmassa, niin kuin shibojen kuuluukin. Mutta narttuun verrattuna aikuistuu varmasti hitaammin!

Poika nuuskuttaa paljon hajuja, joka on rasittavaa, tiedä sitten mistä johtuu. Lumen alta paljastuvasta nurmikosta vai narttujen juoksuista? Ei ole kotona sekaisin kumminkaan. Narttu on juoksujen aikaan masentunut, ankea ja reppana. Ei syö kunnolla, laahustaa pari metriä lenkillä mun takana ja on kyllä niin onneton kuin vain voi olla. Äkäinen muille koirille, ei anna haistella ja ilmoittaa vielä herkemmin ärsytyksensä. Nämä oireet on siis juoksujen jälkeen, pentu vähän piristi sitä, eikä oireet viimeksi olleet niin pahoja. Juoksujen aikaan itkee ja on levoton, ja yrittää astua muita koiria...haluttaa vissiin aika kovasti :nauru:

Nää on siis aika pienen otannan kokemuksia shiboista, muunlaisia kippuroita varmasti löytyy :wink:
Shibatrio <3

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Perjantaina, 23.03.2012 klo 14:12  
+
0
Kiitoksia vastauksistasi, tosi kiva lueskella teidän "toilailuja" :D

Oon kyllä kanssa Facessa Shiba-Finland-ryhmässä, nyt siellä on meno käynyt vähän hiljaisemmaksi taas. Noihin kasvattajien omiin ryhmiinhän mun on itse vaikeaa päästä niitä kuulumisia lukemaan. Siksi lähinnä halusin herätellä tätä palstaa, koska täältä on helpo ulkopuolisenkin lukea milaista shibailijoiden arki on. Noi kaikki fb-ryhmät vaatii kuitenkin hyväksynnän ryhmään ja sinne on tällaisen omasta shibasta haaveilevan vaikea hypätä sekaan. Nytkin oon edelleen vaan taustalla stalkkaamassa muiden kuvia jne.

Täytyy toivoa, että pikku hiljaa alkaisi jotain tapahtumaan ja saisi kasvattajilta vastauksia, että jonain päivänä ehkä saisi omaankin kotiin suloisen kippuran :>
Shiba, Mori ♂
Blogi

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Perjantaina, 23.03.2012 klo 16:51  
+
0
Nythän ainakin foorumilla on mun käsityksen mukaan mustia pentuja mahdollisesti vielä vapaanakin! Kannattaa pistää yksityisviestiä suoraan ao. kirjoittajalle mieluummin kuin yleistä "Halutaan shiba"-viestiä. Kasvattajiin kannattaa olla tosiaan yhteydessä jo ajoissa ja kysellä pentuesuunnitelmia, sillä halukkaita taitaa olla paljonkin.

Eikä mikään estä hankkimasta shibaa ulkomailta! Kävin itse hakemassa ton meidän pojan Norjasta, eikä ne kulut mitkään kammottavat olleet. Tosin huvikseenhan sinne ei lentele pentua vain katselemaan...

Saattaa olla niin, että piakkoin tämän kevän pennut ovat jo s Suomessa syntyneet ja seuraavat pennut ovat varmaankin vasta syksypuolella syntyviä. Myös tuontipennuille ja näin ollen siis sijoituspennuille kasvattajat etsivät koteja! Sijoituskoiran haltijana oleminen on ollut erittäin mukavaa, eikä yhtään ahdistavaa. Kannattaa ensin tutustua kasvattajaan, ja jos tuntuu, että kemiat kohtaavat ja molemmat osapuolet ovat samaa mieltä asioista, on sijoituspennun "hankkiminen" varmasti sen kaiken arvoista :hymy:



Mun hurrjat pedot!
Shibatrio <3

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Perjantaina, 23.03.2012 klo 23:09  
+
0
Mä en tiedä oonko sokea vai mikä mättää, mutten kyllä tuolta foorumilta löydä mitään ilmoa b&t pennuista :o Yritin kyllä kaikki paikat kuikuilla... Pitäisiköhän mennä näöntarkastukseen... >:d

Jotenkin tuo ulkomaille meno tuntuu pelottavalta. Tai olisi paljon parempi lähteä metsästämään pentua sieltä jos olisi valmiiksi joku kasvattaja/shiban omistaja apuna, tai jotain apuhenkilöä edes... Varmasti sieltä voisi löytyäkin hyvä kasvattaja ja pentu itselle, en sitä yhtään epäile. Ja monihan shiba on suomeen tullutkin ulkomailta. :) En tiedä, tuntuu vaan jotenkin tosi pelottavalta lähteä ulkomailta kasvattajia selailemaan, kun oma kielitaito rajoittuu lähinnä tohon englantiin ja jos en ihan kaikkea ymmärrä niin voi jäädä tärkeitä asioitakin huomiotta... hmm, pitää mietiskellä tätäkin vaihtoehtoa.

Kyllä muutamalla kasvattajalla on tullut vastauksia että vielä voisi ehkä pennun kesällä saada, nyt keväällä ei kylläkään mutta toi kesäkin riittää mulle ihan hyvin, ehtisi hyvin valmistautua pennun tuloon jne. :) Olisi vain tosi kiva saada jotain tietoa heiltä lisää ja käydä tutustumassa heidän koiruuksiinsakin jne... :)) Eniten ärsyttää muutamat kasvattajat, jotka ovat tyystin jättäneet vastaamatta. Luulisi kuitenkin että kuukaudessa sitä säpöä jo vilkaisee ainakin kerran. Itse olen vähän arka suoraan soittelemaan ihmisille ilman "ennakkovaroitusta", eli tässä tapauksessa sitä säpöä. Tottakai sitten kun on vähän enemmän jo jutellut kehtaan soittaa ja häiritä tyhmillä kysymyksilläni jne :D

Sijoituspentuasioihin en olekaan kauheasti perehtynyt, mutta joitain ei niin kivoja kokemuksia olen tutuilta kuullut. Tosi paljon se riippuu nimen omaan siitä miten hyvin kemiat pelaa kasvattajan kanssa ja miten paljon yhteisiä ajatuksia koirasta jakaa. En kyllä sulje tätäkään vaihtoehtoa pois laskuista, mikäli vaan "sopiva" kasvattaja löytyisi tähän...

Äsh, pk-seudun shibamiitti on taas sunnuntaina juuri siihen aikaan kun olen ratsastamassa. ärrinmurrin >:(

MUOKS// Ja nuo sinun kippuraiset otukset ovat aivan mielettömän ihastuttavia!! <3
Shiba, Mori ♂
Blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.03.2012 klo 23:10)

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 12:57  
+
0
Tuplaviestittelen, mutta laitetaan nyt tännekin puolelle vähän päivitystä. Mulle siis kotiutui toukokuun alussa pikkuinen b&t uros Mori, joka on nyt siis siinä 4kk iässä. :aurinko:
Pari kuvaa tästä ihanasta pikkuriiviöstä




Ah, ja kyllä meillä ainakin uidaan, tosin ilme ei vissiin oo kovinkaan nauttiva, mutta nätisti se siellä polskutteli :kieli:
Shiba, Mori ♂
Blogi

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Maanantaina, 04.03.2013 klo 16:31  
+
0
Kopioin nyt nämä aikaisemmat viestit tänne, josko keskustelua voitaisiin vielä jatkaa täällä täyttämättä tuota rotukyselytopaa aiheen ulkopuolisella keskustelulla, sillä ainakin itseäni kiinnostaisi kuulla vastausta asianomaiselta kysymyksiimme. Alkuperäinen topa siis täällä.

Akwaba kirjoitti:

Eivät basenjit ja shibat noin hankalia ole kouluttaa kuin urbaanilegendat antavat ymmärtää.

Basenjista ei saa tottelevaisuusvaliota, mutta sen kanssa pärjää hyvin möllitokokisoissa ja alokasluokassa sekä arkitottelevaisuuskursseilla basenjit ovat luokkansa priimuksia nopeaoppisuuden takia. Basenjista saa agilityvalion, jos vain ohjaajalla on riittävän ripeät kintut, sillä basenjia ei ohjata etäkäskyillä kuten bordercollieta, vaan se haluaa tehdä yhdessä ohjaajan kanssa myötäillen ohjaajan kehon liikkeitä. Muutama basenji on jäljestysvalio, mutta varsinainen ykköslaji basenjille on vinttikoirien maasto- ja ratajuoksukilpailut. Siinä viehekone tekee juoksutustyöt ja ihmiset nauttivat kun koirilla on hauskaa. Basenji nukkuu vuorokauden putkeen rankan kisapäivän jälkeen. Basenjeja on halikoirina, koiratanssijoina, näyttelytähtinä, rallytokoilijoina - ohjaajan mielikuvituksen puute on pahin rajoite (esim. jämähtäminen palveluskoiramaiseen koulutusmuotoon pakotteineen, silloin kuin basenji haluaa tehdä asioita yhdessä tasavertaisena kumppanina). Basenjin miellyttämishalu on omistajasta itsestään kiinni: karrikoituna esimerkkinä sanoisin, että tylsä armeijamainen omistaja ei sovi huumorintajuiselle basenjille, kun taas boheemi omistajapelle saa basenjin palvomaan itseään.

Basenji on koira, joka kulkee helposti mukana ja sitä kannatta kuljettaa mukana kaikkialla, jolloin siitä tulee sosiaalinen ja huomaamaton - suorastaan helppo!

Basenjirodun suurin ongelma on se, että laiskat ihmiset himoitsevat niitä, koska niiden turkkia ei tarvitse lainkaan hoitaa. Basenji ei lenkitä itse itseään takapihalla, vaan tarvitsee lenkkeilyseuraa. Basenji purkaa ylimääräistä energiaa tuhotöihin. Perheissä, joissa basenjien kanssa harrastetaan säännöllisesti, basenjit eivät tuhoa mitään. Huonolla ilmalla basenji viihtyy parhaiten unenomaisessa tilassa sohvalla omistajansa kanssa, eikä sitä kannata sisällä aktivoida muutoin kuin aivojumpalla.

Dera kirjoitti:

Akwaba kirjoitti:

Eivät basenjit ja shibat noin hankalia ole kouluttaa kuin urbaanilegendat antavat ymmärtää.

Tuskinpa koirien omistajien mielipiteet perustuvat urbaanilegendaan. Uskon ainakin, että ooa kahden oman shiban ja lukuisan tutun shiban käyttäytymistä ja luonnetta tarkkailleena osaa sanoa aika vahvasti sen yleisen linjan, mikä esimerkiksi shiboilla on luonteessa ja käytöksessä. Ja allekirjoitan kyllä ooan tekstin täysin, tosin meidän Mori on usein vähän sosiaalisempi ihmisiä kohtaan, ainakin toistaiseksi. Mutta pentuhan se on vielä. Liian sinisilmäinen ei alkukantaisten kanssa voi olla, mutta eivät nämä mahdottomia ole. Aina parhaan kuvan koirista saa itse tutustumalla niihin livenä. Suosittelen kyselemään monilta eri kasvattajilta näkökulmia luonteeseen ja rodun sopivuuteen juuri sinulle. Shiboista ja shibojen kasvattajista saa hyvin tietoa esimerkiksi Suomen Shiba ry:n sivuilta.

Akwaba kirjoitti:

Basenjin miellyttämishalu on omistajasta itsestään kiinni: karrikoituna esimerkkinä sanoisin, että tylsä armeijamainen omistaja ei sovi huumorintajuiselle basenjille, kun taas boheemi omistajapelle saa basenjin palvomaan itseään.

Sanoisin kyllä, että miellyttämisenhalu sen sanan virallisessa merkityksessä on hyvin koirakohtaista, mutta yleisesti ottaen näillä kahdella rodulla ihan minimaalista esimerkiksi juuri paimeniin verrattuna. Se, miten hyvin koiransa saa motivoitua esim nameilla tai leluilla luo samanlaisen kuvan miellyttämisenhalusta. Mutta toistaiseksi en ole vielä yhtään shibaa tai basenjia nähnyt, joka hyppäisi kaivoon omistajan pyynnöstä vain siksi, että omistaja on näin pyytänyt ja koira ei siitä mitään hyödy. Uskollisuus on myös täysin eri asia kuin miellyttämisenhalu.

Basujen historia ei ehkä ole se kaikista ruusuisin ja ymmärtääkseni basujen kasvatuksessa on otettu isoja askeleita eteenpäin kohti seurakoiramaisempaa luonnetta ja suurempia ostajaryhmiä ja hyvä näin. Useimmat kuitenkin myöntävät, että edelleen on tehtävää, jotta päästään sinne asti, mihin tavoitellaan.

Basu (ja shiba) ovat rotuja, jotka eivät sovi kaikille. On ihmisiä, joilla ei luonne tai pitkäjänteisyys ja johdonmukaisuus näille riitä ja on sellaisia, joiden mielestä kys. rodut eivät sovi heidän tarkoituksiinsa. Helpompia ja parempiakin harrastuskoiria on, mutta saa näistäkin kuorittua vaikka millaisia valioita jos vaan jaksaa nähdä vaivaa ja tietää mistä naruista vetää. Tämä kuitenkin vaatii jo syvempää perehtymistä asiaan, sillä pelkästään motivoiminen ainakin shibojen kohdalla voi olla vaikeaa.
Myönnettäkööt, että basenjeista ei hirveästi ole kokemusta yhtä murkkuikäistä urosta lukuunottamatta, mutta aluksi basu oli itsellänikin suunnitteilla shiban tilalle ja tästä syystä olen jonkun verran tietoa rodusta useilta eri kasvattajilta kaivellut. Osa kasvattajista kertoi ihan suoraa kaunistelematta oman rotunsa epäkohtia ja olen hyvin tyytyväinen siihen. Olemalla rehellinen myös rodun huonoista puolista vältetään virhearvioinnit ja saadaan paremmin taattua hyvä koti pennuille. En halua kritisoida kommentillani ketään, toivon vain, että tämä kommentti saa aloittajan miettimään rotuja myös boksin ulkopuolelta ja hakemaan vielä lisää tietoa roduista.

Jos shiba vielä kiinnostaa rotuna, niin meidän keskenkasvuista shibapoikaa saa tulla moikkaamaan (asutaan Keravalla). :wink:

Akwaba kirjoitti:

Ikävä kuulla, että shibojen luonteen kehitys on jämähtänyt paikoilleen :(

Basenjirodussa on tapahtunut merkittävää kehitystä viimeisen 10 vuoden aikana tuontien ja rotuunoton kautta. Vielä 10 vuotta sitten basenjiyhdistelmien sukusiitos oli usein yli 10 % ja Suomen basenjikanta perustui samoihin koiriin, kun taas nykyisin 0 % sukusiitos on enemmän sääntö kuin poikkeus ja basenjigeenipooli on erittäin laaja; tämän todisti viime vuonna tehty 50 koiran otoksen DLA-geenitesti (yli 80 % heterotsygootteja eli eriperinteisiä). Nyt voidaan harjoittaa aktiivisempaa jalostuskarsintaa!

USA:sta on viime vuosina tuotu runsaasti basenjeja, jotka on jalostettu ensisijaisesti seurakoiraksi, joilla on erittäin korkea miellyttämishalu ja heikko metsästysvietti. Suomessa tasapainoillaan näiden kahden ominaisuuden välillä, sillä emme halua basenjirodun eriytyvän näyttö- ja käyttölinjaan, kuten monen muun rodun kanssa on käynyt. Nykyisin basenjin ostajan kannattaa tutkia jokainen yhdistelmä ja sen tuotokset tarkoin ennen ostopäätöksen tekemistä, sillä pentueen sisälläkin vaihtelu on voimakas 0% sukusiitoksen takia.

Tulevan basenjipentueen Rosa-emoon voi tutustua Oulussa sekä Rosan emoon Espoossa. Akwaba eli tervetuloa!

ooa kirjoitti:

Akwaba, ihan mielenkiinnosta kysyn mihin suuntaan shiban luonteen tulisi muuttua ja miksi?

Dera kirjoitti:

Akwaba kirjoitti:

Ikävä kuulla, että shibojen luonteen kehitys on jämähtänyt paikoilleen :(

Tätä lausetta kummaksun kyllä nyt. Millä tavoin shibojen kehitys on jämähtänyt paikoilleen? Olisi hyvä kuulla vastauksesi myös tuohon ooan kysymykseen. Itseänikin kiinnostaa tietää tämä.

Akwaba kirjoitti:

Basenjirodussa on tapahtunut merkittävää kehitystä viimeisen 10 vuoden aikana tuontien ja rotuunoton kautta. Vielä 10 vuotta sitten basenjiyhdistelmien sukusiitos oli usein yli 10 % ja Suomen basenjikanta perustui samoihin koiriin, kun taas nykyisin 0 % sukusiitos on enemmän sääntö kuin poikkeus ja basenjigeenipooli on erittäin laaja; tämän todisti viime vuonna tehty 50 koiran otoksen DLA-geenitesti (yli 80 % heterotsygootteja eli eriperinteisiä). Nyt voidaan harjoittaa aktiivisempaa jalostuskarsintaa!

USA:sta on viime vuosina tuotu runsaasti basenjeja, jotka on jalostettu ensisijaisesti seurakoiraksi, joilla on erittäin korkea miellyttämishalu ja heikko metsästysvietti. Suomessa tasapainoillaan näiden kahden ominaisuuden välillä, sillä emme halua basenjirodun eriytyvän näyttö- ja käyttölinjaan, kuten monen muun rodun kanssa on käynyt. Nykyisin basenjin ostajan kannattaa tutkia jokainen yhdistelmä ja sen tuotokset tarkoin ennen ostopäätöksen tekemistä, sillä pentueen sisälläkin vaihtelu on voimakas 0% sukusiitoksen takia.

Kumma juttu, ilmeisesti sinne sekaan eksyy myös niitä huonoja yksilöitä edelleen. Ainakin näin annettiin selvästi ymmärtää basenjin taustoja selvitellessä suomalaisilta kasvattajilta. Liian monella oli kerrottavanaan basujen aggressiivisuustaipumuksista, liian vahvasta metsästysvietistä seurakoirakäyttöön nähden, ja siitä miten tarkka koulutuksessa pitää olla, ettei mennä metsään. Moni muu rotu antaa kuitenkin pienet virheet koulutuksessa anteeksi ja niitä virheitä on mahdollista korjata myöhemminkin, minun ymmärtääkseni näin ei ole basujen kohdalla.

Tuo viimeinen kappaleesi on hieman ristiriitainen. Jalostuksessa on selvästi menty eteenpäin siinä, että sukusiitosprosentti on saatu laskettua (ainakin lähes) nollaan, mutta onko sen kustannuksella esimerkiksi luonteesta jouduttu karsimaan? Kuulostaa hassulta, että ostajan tulisi itse olla erittäin tarkkana ettei saa ns. maanantaikappaletta itselleen. Ainakin itse saan sellaisen kuvan, että basenjien kasvatuksessa on vielä pitkä matka sinne, minne yritetään päästä.

Akwaba kirjoitti:

Ilmeisesti shiba-rodun ostajakunta on pysynyt samana? Silloin ei ole tarvetta muutta rotua.

Basenjirodun kohderyhmä on totaalisesti muuttunut tämän vuosituhannen aikana: nykyisin sitä kysellään ensisijaisesti kerrostaloasuntoihin kaupunkeihin (haukkumattoman ominaisuutensa takia), jossa sen on pakko olla hyväluonteinen ja miellyttämishaluinen selviytyäkseen.

Basenjikasvattajat, joiden monistamat basenjit eivät sovellu nykyiseen kaupunkiympäristöön haastavan luonteensa takia, mainostavat myyvänsä "vain kotikoiria". Tämä on kaunis kiertoilmaisu "maanantaikappaleelle" kuten Dera haluaa aggressiiviset basenjit luokitella.

Olet oikeassa, että basenjilaatu vaihtelee tällä hetkellä voimakkaasti (kuten geenipoolikin) eri kasvattajilla ja kasvattajien eri pentueissa, koska elämme keskellä muutosmurrosta. Vanhat kasvattajat haluavat säilyttää basenjin "kotikoirana" ja uudet tulokkaat haluavat muuttaa basenjin paremmaksi harrastuskoiraksi. Se kumpi puoli voittaa, riippuu täysin siitä, ovatko basenjinostajat valveutuneita ja osaavat verrata eri pentueita kriittisesti keskenään ja vaatia parempaa laatua. Enää basenjia ei kannata ostaa ensimmäisestä paikasta, vaan kannattaa vierailla vähintään kahdessa eri kennelissä ennen ostopäätöksen tekoa.

ooa kirjoitti:

Voisinpa heitttää mutu-tuntumalla veikkauksen, että suurin osa shiboista elää juuri kaupunkiympäristössä ja kerrostaloissa. Itsekin shiban kanssa Helsingissä eläneenä en kokenut sitä mitenkään hankalaksi. En tiedä minkälainen käsitys Akwaba sinulla on rodun luonteesta ja mitä määrittelet "hyväluontoiseksi" koiraksi jos shiba ei siihen määritelmään sovi.

Miellyttämisenhalun "puute" ei tee mielestäni koirasta kaupunkikelvotonta, vaan tällöin asettaa omistajalle haasteita kouluttamiselle. Sehän ei missään nimessä ole mahdotonta, mutta selkeästi haastavampaa verrattuna miellyttämisenhaluisempaan rotuun, joka haluaa palvella ihmistä hinnalla millä hyvänsä.

Itselleni shiba on "se oikea" rotu ja shiban luonne on juuri yksi suurimmista syistä miksi shiba on perheeseen muuttanut. Jos luonnetta aiottaisiin radikaalisti muuttaa seurakoiramaisemmaksi, ei shiba enää olisi shiba.

Dera kirjoitti:

^ Komppaan tätä kovasti.

Kuten ite jo yllä sanoin, alkuperäisenä tarkoituksena mun oli ottaa basu itselleni ja voi kyllä, kasvattajia kontaktoitiin paljon enemmän kuin se yksi jolla oli pennut heti saatavilla. Mutta kuten monesta asiasta voi päätellä, basenji ei minun talouteeni kotiutunut, vaan tuli shiba ja se tuli juuri sen kyseisen rodun ominaisuuksien vuoksi. Vastaavasti basenji jäi pois laskuista sen rodun ominaisuuksien takia ja se ei sellaisenaan minulle kyseisessä tilanteessa sopinut ja näin jälkeenpäin olen ihan tyytyväinen päätökseeni, sillä basenji ei ole minulle se oikea rotu. Itse asun kerrostalossa pk-seudun vieressä eikä meillä ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa nykyisen koiran kanssa.

Kennelliiton tilaston mukaan shiboja on rekisteröity vuonna 2011 64kpl ja 2012 89kpl. Muutos on siis 39,1% ylöspäin (eli 25 koiran verran). Rekisteröityjen koirien määrän pienuus selittyy tietysti osittain sillä, että rotu on edelleen melko pieni Suomessa (tilastossa sijalla 124, basenji taas sijalla 143 ja vertailun vuoksi labbis kärjessä -> totaaliluvuissa shiboja kennelliiton rekisterissä 699, basuja 1720 ja vertailukohteella labbis 48097) ja pentuja syntyy kerralla yleensä 1-4, eikä juoksujen määrääkään voida lisätä vain siksi, että pentuja voitaisiin tehdä enemmän vuodessa. Jokaiselle shibakasvattajalle on kuitenkin päivänselvää, että kysyntää on reilusti enemmän kuin tarjontaa ja en toistaiseksi ole kuullut keneltäkään, että pentuja olisi jäänyt käsiin. Shibojen heikkous onkin siinä, että pentuja syntyy vuosittain liian vähän kysyntään nähden. Asian eteen tehdään koko ajan töitä ja kasvava shibakanta mahdollistaa myös paremman tarjonnan.
Tuonteja tulee Suomeen tasaiseen tahtiin (5-15kpl/vuosi viimeisen 5 vuoden aikana), jotta geenipooli pysyisi monipuolisena. Tähänkään tilastoon ei voi oikein vaikuttaa, kun tuonteja ei voi tuoda enempää kuin mitä ulkomailta annetaan ja täytyyhän nekin jollain määrin seuloa, jotta shiban rotutyypinomaiset toivotut piirteet säilyvät jalostuskäyttöisissä koirissa. Lisäksi Suomen shibayhdityksen jäsenmäärä on tasaisesti kasvanut viime vuosina. Maalaisjärjellä nämä tilastot kertovat, että joko muutamankymmenen shibatädin kämpät pursuaa kymmenittäin tai sadoittain shiboja, tai sitten uusiakin shibaihmisiä joukkoon on tullut. Ostajakuntaa ja sitä, miten uudet ostajat eroavat vanhoista on hyvin vaikeaa kartoittaa, mutta jos asiaa tutkitaan esittämältäsi kantilta, niin kyllä shibastakin on moneksi. Shiboja löytyy näyttelyistä, agilitysta, tokosta, rallytokosta, jäljestämästä (+verijälki), koiratanssista, kaverikoirista ja konekarhukokeista. Pk-oikeuksiahan shiboilla ei ole, mutta ei muistaakseni ole basuillakaan. Korjatkaa jos muistan väärin. Shiba sopii moneen lajiin ihan omistajasta ja tämän kiinnostuksista sekä tavoitteista riippuen. Shibasta saa myös sen kotikoiran, jos haluaa ja mielestäni kotikoiraksi sopeutuminen ei ole ollenkaan huono ominaisuus. Sehän vain todistaa, että shiba sopeutuu myös sellaiseen talouteen, jossa sen kanssa ei aktiivisesti harrasteta mitään tiettyä koiraurheilulajia.
(Tiedot poimittu Kennelliiton KoiraNetistä)

Tiedustellessani basenjeista minulle ei koskaan mainostettu basenjia sellaisena rotuna, että se soveltuisi vain kotikoiraksi maalaiskylän perimmäisen kallion ja kuusikon taakse. Jos kasvattajat olisivat näin rotuaan markkinoineet, en olisi voinut edes harkita rotua itselleni, sillä tosiaan asun kerrostalossa. Kasvattajat kertoivat, että basenji soveltuu niin kaupunkiin kuin maalle, mutta että rodussa esiintyy edelleen turhankin voimakasta metsästysviettiä ja valitettavasti satunnaisesti myös aggressiivisuutta (en kiistä että se olisi ainoastaan kyseisen rodun heikkous/epäkohta tai etteikö näitä tulisi aina tarkastella yksilökohtaisesti -> onko aggressiivisuus perinnöllistä vai ei?). Näin ilmaistuna asia ei mitenkään liity siihen, missä koiria pidetään. En halua puuttua siihen, onko basenjeja "monistettu", kuten itse asian ilmaiset, sillä se ei alunperin ollut asia johon kiinnitin ensimmäisessä viestissäsi huomiota. En kuitenkaan väitä, että tällainen monistaminen olisi suotavaa ja rodun kehitystä ajatellen kannattavaa.

Haukkumattomuus ei ole sama asia kuin äänettömyys, ja on sinäänsä hassua, että vain osa basenjien kasvattajista myöntää tämän. Ostajan täytyy monesti itse tämä asia selvittää, sillä moni tietokirjakin antaa asiasta virheellistä tietoa. Onneksi pari kasvattajaa osasi tästäkin kertoa, että basenjilla (kuten shiballakin) on laaja ääniskaala eikä sitä tulisi virheellisesti tulkita äänettömäksi.

Olisin erittäin kiinnostunut tutustumaan miellyttämisenhaluiseen basenjiin. Sellaiseen, joka tosiaan hyppää sinne kaivoon vain koska ihminen sitä siltä pyytää, vaikka koira ei siitä mitään hyötyisi, eikä kaivoon hyppääminen parantaisi millään tavoin ihmisen tai koiran elämää.

Akwaba, puhuit ensin, että shiban luonne on pysynyt muuttumattomana ja että se on ikävää. Et edelleenkään vastannut kysymykseen, että mitä luonteessa pitäisi muuttaa tai miksi se on ikävää ettei se ole muuttunut. Mitä vikaa shibojen ostajakannassa on, jotta siihen pitäisi puuttua ja muuttaa? Ilmeisesti kyseinen ostajakanta on rotua ajatellen ollut tähän asti kannattava, sillä rotu on pysynyt elinvoimaisena ja kasvattanut vuosien aikana suosiotaan. Jos rodun suosio on jatkuvassa kasvussa, niin onko tarvetta tehdä muutoksia rodun tyypillisiin luonteenpiirteisiin? Mikä shibasta enää tekee shiban, jos se jalostetaan samanlaiseksi kuin labbis tai kultsu?

Shiba, Mori ♂
Blogi

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Maanantaina, 04.03.2013 klo 20:04  
+
0
Kiitos Dera! :aurinko: Määhän en edes tajunnut, että olisin voinut itsekin ton tehdä...ei aina pysty eikä kykene.

Meillä on nyt Oolla vihdoin talven juoksut ohi ja saivat kyllä olla viimeiset. Ei jaksa enää säätää Koota hoitoon ja juosta rätti kädessä nartun perässä. Ja koska pentujakaan ei tule, niin leikkaus helpottaa elämää hurjasti. Onneksi Koo on niin reipas pikku poika, että sen hoidossa oleminen oli helppoa ja se oli hurmannut kaikki uudet ihmistuttavat :aurinko:

Nää on kyllä semmosia sylikoiria, että välillä ihmettelen kuinka seurallisia shiboja mulla onkaan. Eihän Oo vieraista välitä, mutta perheenjäsenten vieressä se kyhjöttää aina kuin silmä välttää, nytkin se on tossa sohvalla nukkumassa.

Jos villiksi heittäytyisi, niin vois vaikka nähdä kc:n shibojenkin kanssa joku kerta? Meidän tai siis mun liikkuminen on ainakin nyt kevään vähän rajallista, mutta meille saa ainakin tulla ihmettelemään jos innostaa :hymy: Pihaakin löytyy jossa juosta ja jos Koo alkaa olemaan liian polleaa poikaa saa kotona ovia kiinni ja nii ees päin.
Shibatrio <3

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: SHIBA - Maanantaina, 04.03.2013 klo 21:14  
+
0
^ Ei ois välttämättä yhtään huono idea hei! Me varmaan kyllä päästäis liikkumaan tässä kevään aikana sinne päin tai edes johonkin lähemmäs, kun voin vaan hypätä koiran kanssa autoon ilman kuskijärjestelyjä ja autojen kanssa tappelua. :hymy:

Onko meitä täällä kc:ssa edes kovin montaa shibailijaa? :mietiskel:

muoks/ Nii ja hei ei se mitään. Mulla oli tylsää ja oon erittäin kiinnostunut jatkamaan tätä keskustelua vielä :wink:
Shiba, Mori ♂
Blogi
(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.03.2013 klo 21:15)

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Lauantaina, 02.08.2014 klo 14:48  
+
0
Löysin nyt vasta tän keskustelun ja omaa shibaa parhaillaan odotellaan:>
Olisi siis mustakin ihanaa jos tä tästä vielä heräilis:>
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: SHIBA - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 08:52  
+
0
Sit ei auta kuin pitää tiukka juttelutahti vaan yllä ;)

Onko kukaan menossa Maailmanvoittajaan kattomaan shiboja? Siellä ois nyt ennätysmäärä niitä esillä, n.125 kipaletta!
Shibatrio <3

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 19:14  
+
0
Mua houkuttais hirveästi mennä, oon perjantain ja lauantain töissä mutta voishan täältä ehtiäkin ajaa Helsinkiinkin päin jossain välissä... :>
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

neanicole

neanicole
Viestimäärä: 298

VS: SHIBA - Sunnuntaina, 03.08.2014 klo 19:18  
+
0
Poikaystävän terveiset: ei uskalla lähteä mun kanssa kun en nyt kuumeissani muusta puhukaan ja vielä jos pääsisin samaan tilaan tosiaan sen 125 shiban kanssa:D
shibalapset<3
♀ nova 2014
♂ kado 2015
http://shibastories.blogspot.com/

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 04:00)