Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.08.2013 klo 12:20

Suomenlapinkoirat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 23

nann

nann
Viestimäärä: 31

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 16:02  
+
0
Näin kun ajattelee, niin onhan se kyllä turha. Joka tapauksessa tulee "tosipaikan" tullen eli kun koiralta pitää saada käskyllä huomio, käytettyä "täällä"-käskyä. Ehkä tuo käsky on vähän noita Wandan temppuopetuksen peruja :nauru:

Meillä on Odinin äidillä C-lonkat, mutta jalostusindeksi on yli sadan, minkä vuoksi rohkenin ottaa pennun tuosta pentueesta. Olen tähän asti ajatellut, että en c-lonkkaisen koiran pentua ottaisi, kun en tuosta lonkkien periytymisestä sen enempää tiedä, mutta Sarahian aiemmin esille ottama puhe indeksistä selvensi, ja tein sitten päätöksen harkittuani. Toivottavasti tästä poijasta kasvaa ihan kunnon lappalainen. :kieli:

Puhunkohan nyt ihan läpiä päähäni, hehe.
essn Wanda s.2007
pslku Odin s.2013
(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.12.2013 klo 16:21)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 16:46  
+
0
^Oon siis jossain onnistunut "pauhaamaan" noista oikeassa kohdassa :nauru: Mutta tosiaan, kun se koira ei välttämättä periytä sitä mitä se on itse. Samahan se on muidenkin tulosten valossa, ei ne harrastustulokset periydy ja esim. tällaisessa rodussa, jossa harrastaminen on prosentuaalisesti suhteellisen vähäistä ei harrastuskoiraksi ajateltua pentua kannata kytätä pelkästään harrastavista vanhemmista, sillä ei-harrastavissakin voi olla varsin potentiaalisia koiria, jos pää on muuten kohdillaan :hymy: Ideaalihan se toki aina on, että koira jättäisi itseään parempaa jälkeä. Sellainen on hyvä jalostuskoira.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 22:27  
+
0
Meillä ainakin kaikki mukaan liitetyt käskys vähentävät saman asian spontaania toimintaa.

Sarahia, onko jossain joku lonkkaindeksien laskuri vai laskeeko Kennelliitto ne silloin, kun sinne pistetään kuvat menemään? Tätä hommaa hankaloittaa selkeesti se, etten mä tiedä kilpailevasta sulhosta muuta kuin asuinpaikan. Ei voi pähkäillä mitään todennäköisyyksiä...

Ja tää meidän on oiva esimerkki siitä, ettei hyvään harrastuskoiraan tarvita välttämättä supermenestyjiä vanhempia. Kumpikaan vanhemmista ei harrasta mitään (emä ei pysy edes vapaana...) ja niin vaan tääkin on ihan unelma harrastuskaverina. Tosin tän kanssa alotettiin vasta 2-vuotiaana ja suurin työ onkin mennyt kouluttamattomuuden tuloksien korjaamiseen. Tiedä sitten, missä me mentäis, jos ihan pennusta asti oltais tehty jotain. Mutta kiteytettynä, mä katson, että koiran ominaisuuksia suurempi painoarvo harrastettaessa on omistajassa, työmäärässä ja omistajan sekä koiran välisessä suhteessa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 23:17  
+
0
^Lonkkaindeksi tulee näkyviin kunkin koiran kohdalle KoiraNettiin sit, ku lonkkatuloksetkin on siellä näkyvissä. Ja indeksin perässä on luku, joka ilmottaa, miten luotettava indeksi on, siihen taas vaikuttaa se, kuinka moni koiran sukulaisista on kuvattu. :)
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 23:21  
+
0
^^En ole missään nähnyt mitään indeksilaskuria kyllä. Kennelliitto laskee indeksit kunhan lonkkatulokset tulee. Sisarusten indekseistä voi tietty vetää suuntaa mitä mahdollisesti omallekkin tulee olemaan. Rollelta näkyi olevan yksi sisarus kuvattu.

edit. katos, olin hidas :hymy: Lisätty väkä.

(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.12.2013 klo 23:21)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 23:44  
+
0
^ Niimpäs muuten onkin! Taitaa olla ihan hetki sitten kuvattu, kun ei kasvattaja ole mitään puhunut ja kumminkin edelleen kirjoitellaan aktiivisestikin.

Mutta joo, osaakos kukaan sitten kertoa, miksikäs nartulla, joka sitten mahdollisesti tulee olemaan emo, ei näy lonkkaindeksiä, vaikla lonkkatulokset näkyvätkin?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 10.12.2013 klo 23:47  
+
0
^Indeksit taisi päivittyä kerran kuussa, joten jos on vasta kuvattu, niin indeksi ei siksi vielä näy.

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 11.12.2013 klo 07:50  
+
0
Oon nyt vähä "myöhässä" tän katsekontakti asian kanssa (ei oo muutamaan päivään oikeen koneelle kerenny), mutta meillähän toimii katsekontakti automaattisesti sekä käskyllä. Käskyä me käytetään erittäin harvoin ja tässä just huomasin, että seuraamisessa en käytä käskyä vaan esim sillon ku ite istun lattialla ja treenaillaan muitaki juttuja.
Olipas ihana ku eilen tuli työkaverin lapsi käymään meillä ja autto mua koirien treenaamisessa. Osaa noi tohelot näköjään muitaki kuunnella entä ku mua vaan. :nauru: Koiratki nopeesti huomas että ei tarvi tehä ihan niin tarkasti ja puhtaita suorituksia (ihan vaan temppuja tehtiin, ei mitään hirmu järkevää) entä ku emännän kanssa.
Mites esim Sarahia teillä, toki kiva kuulla muiltakin, toimiiko pojat samalla tavalla/motivaatiolla, jos joku muu käskyttää? Siis tarkotan ihan perusjuttuja kuten istu, maahan yms. Meillä kyllä heti huomaa eron mun ja miehen välillä. Miestäkin tottelevat, mutta meininki on ihan eri. Johtuu kyllä siitä, että minähän se nuitten kanssa pääsääntösesti touhuan. Ja nuo on sen verran nopeita oppimaan, että ketä pystyy "huijaamaan", eli tekemään vähä sinne päin ja palkka tulee silti. Ei mitään tyhmiä otuksia :nauru:

Ja nann, ei sun oo ihan pakko ees oottaa sinne murkkuiluun asti, että voit aikasemminkin sen tänne pistää tulemaan :viheltel:
tassun jälkiä seuraten..

iisamai

iisamai
Viestimäärä: 201

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 11.12.2013 klo 12:03  
+
0

nann kirjoitti:

MUOKS. Onnea iisamai ihanasta pumpulaisesta :love:


Tää oli mennyt vähän ohi, mutta kiitos! Samoin onnittelut siullekin söpösestä pienestä! :hymy:

Pihka on jo 10 viikkoa (mihin tää aika menee?) ja ihan perusjuttuja ollaan opeteltu. Oma nimi alkaa olla jo hyvin tuttu samoin tänne- kutsu ja istu- käsky alkaa hahmottua hyvin. Maahanmenoa ollaan opeteltu ja tänään tutustuttiin naksuttimeen. On niin jännä opettaa tuota pentua, kun sitä vertaa välillä Kuuraan mutta tässäpä sitä itsekin kehittyy ja pikkuhiljaa edetään.
Huvittaa, kun Pihkan kanssa pidän koulutus-sessioita niin Kuura hääräilee samoja temppuja taustalla namin toivossa. Tänään yritti antaa tassua läpsimällä Pihkaa päähän, kun "Kato mua! Katokato kun mä osaan! Mikset sä huomaa!" :nauru:

Kuura osaa kyllä vedättää muita käskyttäjiä, on juuri sellainen hoopo tai hällä väliä-asenne. Siskon kanssa toimii ehkä parhaiten, mutta hän osaakin vaatia Kuuralta enemmän. Eli jos Kuura tietää, että pääsee helpommalla niin kyllä se siitä menee missä ei aitaa ole. Piipasta ei nyt voi vielä mitään sanoa, kun se on vielä niin napero.
Slkn Kuura
Slkn Pihka (sij.)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 11.12.2013 klo 22:30  
+
0
Sarahia, selvä se. Tosiaankin nartun tulokset virallistuivat pari viikkoa sitten, joten ei sitten ihmekään, ettei lonkkaindeksejä näy.

Mutta mun on vielä pakko kysyä, vaikuttaako tän tulokset sitten muiden sukulaisten tuloksiin ts. lasketaanko kaikkien tän sukulaisten indeksit uudelleen?

Ja tämäkin osaa vedättää. On oppinu, että kaikille muille paitsi minulle riittää pa:kso pelkkä vasemmalla sivulla istuminen. Mä taas vaadin samaa rintamasuuntaa mun kanssa, katsekontaktia, juuri oikeaa paikkaa jne.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 11.12.2013 klo 22:37  
+
0
^Vaikuttaa. Tuolta löytyi aika hyvin tietoa noista indekseistä luettavaksi niistä kiinnostuneille :hymy: Ja siis kaikkien indeksit päivitetään muutenkin aina päivityksissä. Ja nyt kun kävin omilta koirilta katsomassa niin näköjään indeksejä ei päivitetäkkään kuukausittain vaan joka toinen kuukausi.

ousa kirjoitti:

Mites esim Sarahia teillä, toki kiva kuulla muiltakin, toimiiko pojat samalla tavalla/motivaatiolla, jos joku muu käskyttää? Siis tarkotan ihan perusjuttuja kuten istu, maahan yms.


Ruka vedättää. Ruka testaa kaikki ihmiset, että mitä kenenkin kanssa voi tehdä ja suurimman osan kietoo samantien tassun ympärille ja pyörittelee tirehtöörinä kätevästi pakkaa. Kita on paljon yksioikoisempi. Hölmöydessään suoraviivaisempi :hymy: Tottelee huomattavasti paremmin muitakin kuin minua ja esim. mun porukoilla hoidossa ollessa tulee luoksetulokäskystä viivana luokse siinä kun Ruka tulee "pikkuhiljaa", saattaa pysähtyä odottamaan, että huutaja tulisi sen luokse tai tulee sitten kun ärähtää, että nyt oikeasti.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.12.2013 klo 22:39)

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 12.12.2013 klo 07:19  
+
0
^ No mutta Rukahan onkin niin ihana ettei oo ihmekään vaikka kietoiski kaikki tassunsa ympärille :wink: Rukankin pitää ehdottomasti hommata omia hovipalvelijoita (ja Kitan tietty myös) ettei tarvi ite turhaan rehkiä vaan voi laittaa muut asialle :nauru:
Se on kyllä mukava kuulla, että näitä "kieroilijoita" löytyy muitakin. Kokeilin kerran nimittäin naapurin kanssa, että se treenaili typyn kanssa ja minä seurasin sivummalta. Ihmettelin ku otus toimi hitaasti ku lapanen ja muutenki hiimaili ihan omiaan (tätä tekee myös mun vanhemmille, mutta eipä ne juuri koskaan mitään istumista tai maahan menoa kummempaa pyydäkään). Minä sitte otin naapurilta otuksen takas itelle ja heti muuttu ääni kellossa; koira alko toimimaan paljon paremmin, tarkemmin ja suuremmalla motivaatiolla. Onneksi nuo kumpiki otus osaa erottaa mun kanssa treenaamisen ja muitten kanssa, ettei ne ala löysäilemään mun kanssa.
tassun jälkiä seuraten..

sario

sario
Viestimäärä: 43

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 13.12.2013 klo 12:42  
+
0

iisamai kirjoitti:

Pitkän pitkä odotus siis päättyi ja viime perjantaina käytiin hakemassa neiti kotiin :love: Virallinen nimi on Katajaisen Elotuuli, mutta kutsumanimeksi tuli Pihka.



Täältä "isosisko" vilkuttelee "pikkusiskolle :)

Suomenlapinkoira narttu "Kira"

iisamai

iisamai
Viestimäärä: 201

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 13.12.2013 klo 14:20  
+
0
^ Kaunis Kira! Kiva että löydytte täältäkin, bongattiinkin teidät naamakirjasta ja toiselta foorumilta (tai sinä varmaan huomasit meidät ensin :nauru:) :heiluti:
Slkn Kuura
Slkn Pihka (sij.)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 23:04  
+
0


Rollen kasvattajalle lähti tänään tuommonen huopaeläin ja joulukortti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.12.2013 klo 23:08)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 19.12.2013 klo 23:04  
+
0
Pentupuolelta haaveilupulinasta:

Strikku kirjoitti:

Meillä tultiin tänään alas pilvilinnoista ja kovaa. Oon käytännössä päivä päivältä kivunnut siell pilvilinnoissa ylöspäin ja tänään tuli nartun omistajalta viesti, etteivät he aio käyttää Rollea
Kaikista inhottavinta tässä on se, että kerkesin just lähettää tän kasvattajalle kirjeen, että tätä ob pyydetty jalostukseen. Onneksi etanaposti ei kulje niin nopeasti, että kerkeäisi jouluksi perille niin kasvattaja voi leijua sielä pilvilinnoissa joulun ajan.

Mutta me käydään sielä terveystarkastuksissa ja toivotaan sen jälkeen, että joku muu kiinnostuisi tuosta.

suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 23.12.2013 klo 21:47  
+
0
Tulee triplapostaus, muttei voi mitään...

Mutta tänään oltiin siis terveystatkeissa. Silmät katottiin ekana ja ne oli ok, iiriksessä jotain ihan pientä, polvet 0-0, kyynärät oli tosi nätit ja epäillään 0-0. Lonkissa ei ollu ihan täydellinen pallo ja ell epäili B tai C. Nyt ootellaan tuloksia ja toivotaan b-lonkkia.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 24.12.2013 klo 06:51  
+
0
Strikku: Tosi ikävää ettei Rolle käynytkään. :/ Sanoiko nartun omistaja mitään syytä? Ootko muuten kertonu (vai oonko vaan missannu..) miks just haluaisit Rollen isäksi? Tosi mielenkiintonen ajatus en tiiä onko tällästä yleisemminki, ite ennoo törmänny.

Hei hyvää joulua tänne lapparaisten omistajille! Onko teillä samanlaisia kinkkuvahteja kotona, kun meiän pikkunen? Eileen sai pienet maistiaissiivut kinkusta ja voi luoja sitä kouhkaamista.. Nytpähän tiiän mitä tehään kinkulle, jos ei saada miehen kanssa syötyä sitä :D Luojan kiitos mullaki alko nyt parinviikon loma ni Nooa saa taas riittävästi tekemistä. Meinas usko loppua viime viikolla ku ite painoin kukkakaupassa aamusta iltaan töitä ja kotona piti vielä väsyttää superinnokas ja puuhakas pentu.. Huh, onneks se on ohi!

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Keskiviikkona, 25.12.2013 klo 01:11  
+
0
^ Tuolla haaveilupulinassa oon tästä enemmänkin puhunut, mutta...

Päällimmäisenä syynä, ettei tätä valittu, on varmaankin se, ettei jalostustoimikunta suosittele yhdistelmää kilpirauhasen vajaatoiminnan riskin vuoksi. Mutta nartun omistaja ei sitten kertonut, että onko riski tämän vai nartun puolelta...

Lisäksi tätä ei ole testattu pompen taudin osalta. Toinen vaihtoehto on. Mutta toisaalta, tuo nartun omistaja mainitsi asiasta vasta, kun ilmoitti, ettei aio tätä käyttää. Oltais me sekin voitu testata, jos caan olis mainittu asiasta.

Sitten on lisäksi nartun omistajan mieltymykset. Narttu on kovin niukkamerkkinen ja he haluaisivat laajamerkkisempiä pentuja ja kun tälläkään ei kovin runsaat nuo merkit ole, niin päätyivät laajamerkkisempään kaveriin.

Mutta toisaalta tuon nartun omistajan näkemykset menee vähän ristiin. Ensinnäkin toisen uroksen silmälausunto on vanhentunut ja luulisi, ettei sitä lyö kukaan mitään lukkoon ennen kuin on varmistunut, ettei esteitä ole/tule. Toisekseen nartun omistaja kertoi meille etsivänsä nimenomaan musta merkein -väristä ja tuo toinen on riista... Ja vielä, ehkä eniten mua ihmetyttää, että nartun omistaja sanoi haluavansa vaalia monimuotoisuutta ja käyttää uroksia, joilla on korkeintaan yksi aikaisempi pentue. Kuitenkin toisella uroksella on kolme aiempaa pentuetta ja koira kuitenkin vasta 5-vuotias.

Ja on muutama syy, miksi haluaisin käyttää tätä jalostukseen. Ensinnäkin tällä on ihan mahtava luonne ja tää on melko täydellinen harrastuskaveri. Eikä tää nyt ihan hirveeltäkään näytä, ehkei ole sitä näyttelytyyppiä, mutta menettelee. Lisäks tän sukulinja (varsinkin äidin puolelta) on vähän käytettyä ja kun tän kasvattajakaan ei aio enää pentueita teettää. Tykkään henkilökohtaisesti myös todella paljon tän kasvattajan koirista, varsinkin tän siskosta ja äidinäidinäidistä. Enkä mä nyt ala vastaan taistelemaan, jos joku tätä haluaa käyttää, koska kyllä tän lappalaiseks tunnistaa enkä voi sanoa, ettei tällä jotain annettavaa olisi.



Täälläkin ollaan kinkun perään. Ja lahjojen. Ei sille riitäny omat lahjat, piti auttaa muitakin. Ja kub kaikki paketit oli avattu, ei muuta kuin silppuamaan lahjapaperia. Oli se onnessansa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Remsku

Remsku
Viestimäärä: 11

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 27.12.2013 klo 19:24  
+
0
Haukkuukos teijän koirat paljo?
Ku oon kuullu et noi ois herkkähaukkuisia mut mulla hoidossa ollu koira ei haukkunu millekkää.
Tiettyhän se siitä kasvatuksestaki on kiinni.
:kieli:
Rakastaisipa isäntäni perhettään ja ystäviään yhtä vilpittömästi,
kuin minä häntä rakastan.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 23
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545686
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265840
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 15:00)