Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:30

Villakoirat

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6

Rinty

Rinty
Viestimäärä: 1

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 19.11.2011 klo 14:00  
+
0
Heippa!

Äitini luokse kotiutui pariviikkoa sitten tupasvillan kennelistä valkoinen kääpiövillakoira Säde. Itse en aikaisemmin paljonkaan villakoirista välittänyt, mutta tämän neidin iloinen luonne vei kyllä mennessään. Säde ottaa aina kaikki iloisesti vastaan ja välillä tuntuu että se on liiankin iloinen niin pieneksi koiraksi. :D Näyttää että se räjähtää onnesta.

Kasvattajalle jäi vielä toinen narttu ja niinhän siinä sitten kävi, että tämä toinen narttu päätyi minulle sijoitukseen. Vielä se kyllä asustaa äitini luona, koska nykyiseen asuntooni ei saa koiraa ottaa. Nimen keksiminen tälle koiralle on ollut muka niin hankalaa, mutta viimeinkin pitkän jahkailun päätteeksi siitä tuli Rin tin tin :D Onhan se enemmän poikakoiran nimi, mutta siihen minä ihastuin.

Lisäksi minulla on normaali viljakäärme Alejandro 07/10 ja okeetee viljakäärme Amalia 07/11
(Viestiä on muokattu lauantaina, 19.11.2011 klo 14:01)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 19.11.2011 klo 15:46  
+
0
^ Onnea pennuista. :hymy:
Oon nää villakoirat vaan niin ihania ilopillereitä :love: Sun täytyy laittaa kuvia pienistä!

töttöröö

töttöröö
Viestimäärä: 24

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 31.03.2012 klo 17:04  
+
0
HEI!

Olemme hankkimassa kääpiövillakoiraa lapsiperheeseen jossa 8-16v. ikäisiä lapsia. Villakoirathan ovat energisiä ja ovat lapsiystävällisiä ja sen takia tähän rotuun meidän perhe ihastui suunnattomasti! Koira olisi meidän ensimmäinen ja villakoira kokemuksia on tuttavaperheellämme.
Voisiko joku kertoa perusasioita kääpiövillakoirista, niiden ruokailusta, trimmauksesta (ihan tavallinen lyhyt karva) ja erilaisista välineistä mitä tarvitaan koiralle? Vähän pihalla näistä hommista ja apua kaivataan! :)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 31.03.2012 klo 22:48  
+
0
^ Täällä palstalla ei hirveästi villakoiraihmisiä liiku, niin mä voin jotain perusjuttuja kertoa... Toki kasvattaja sitten kertoo enemmän ja auttaa turkin hoidossa yms. :)

No, ruokailut. Mitä siitä halusit tarkalleen tietää? Villakoiria ruokitaan ihan niin kuin muitakin koiria. Pentuna ruokaa annetaan 4 kertaa päivässä ja siitä sitten vähentäen ruokintakertoja kun pentu kasvaa. Voi antaa nappuloita, raakaruokaa, kotiruokaa... Kunhan koira saa tarvittavat ravintoaineet.

Villakoira tosiaan on energinen rotu, joka jaksaa lenkkeillä vaikka kuinka paljon, mutta sellainen tunnin lenkki päivässä riittää hyvin. Jotain aivotyöskentelyä olisi lisäksi hyvä saada päivän aikana.

Pentuna villakoiran turkki pestään kerran viikossa, tarkalleen ottaen tässä järjestyksessä: harjaus, pesu, föönaus. Turkki kannattaa vaahdottaa kaksi kertaa shampoolla, ja sitten vielä hoitoaineella. Lyhytkin turkki kannattaa föönata, jotta välttyy takuilta. Pentua kannattaa trimmatakin viikon välein, jotta se tottuu käsittelyyn. Turkin voi leikata koneella, tai saksilla. Kuono, peppu, tassut ja maha trimmataan kuitenkin joka tapauksessa koneella, vaikka muun turkin leikkaisikin saksilla. Koiran voi myös viedä trimmaajalle, jos ei itse jaksa trimmata.
Aikuiselle villakoiralle riittää pesu ja trimmi noin kuukauden välein, sitten kun pentuturkki on vaihtunut pois. Kun pentuturkki vaihtuu, villakoiralle tulee takkukausi, jolloin kannattaa varautua siihen, että lyhytkin turkki on aivan takuilla. Mutta sitten se turkki jossain vaiheessa helpottaa :) Villakoirilta muuten myös nypitään korvakarvat (korvakäytävästä), mutta ne saa yleensä nypittyä ihan sormilla.

Välineistä vielä. Koiralle tarvitsette tietysti pannan, hihnan, pedin, ruoka- ja juomakupin, kynsisakset ja sellaista mitä yleensäkin koiralle tarvitaan. Ja sitten turkkia varten tarvitsette harjan ja kamman takkujen selvittelyyn, karstan (sillä harjataan föönatessa, jotta turkista saadaan suora), föönin (tehokas "normi"fööni riittää lyhyelle turkille, mutta on olemassa oikeita koiran turkille tarkoitettuja fööneja myös), shampoon ja hoitoaineen, trimmauskoneen ja sakset. Vinkkinä, kannattaa ostaa heti aluksi laadukkaat laitteet, koska niillä pärjää sitten vaikka koko koiran elinajan. Itse esimerkiksi ostin aluksi halpoja trimmaussaksia, mutta ne tylsyivät jo muutaman trimmauksen jälkeen. Sitten satsasin kunnon saksiin ja johan tuli erilaista trimmauksesta. :)
Talvisin kääpiövillakoirat tarvitsevat vaatteita, kuten manttelin tai haalarin, ja jotkut koirat tarvitsevat tossutkin.

Tulipas höpöteltyä paljon, mutta kerro jos vielä haluat tietää jotain!

Ja kannattaa tutustua villakoirafoorumiin ja villakoirakerhon sivuihin, jos et ole vielä tutustunut!

töttöröö

töttöröö
Viestimäärä: 24

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 01.04.2012 klo 14:05  
+
0
Kiitos viestistäsi! Vähän vielä arveluttaa nää jutut mutta kyllä muilta kasvattajilta saa hyviä neuvoja ja tietoa! :)
Siitä ruokinnasta vielä että kuulin jostain että villakoiralle oli syötetty pääasiassa vain kotiruokaa ja myöhemmässä iässä pari hammasta oli pudonnut. Syynä oli ruuan pehmeys. Eli kannattaisiko koiralle antaa paljon pureskelua vaativaa ruokaa esim.kuivanappuloita? Ja kannattaisiko kuivanappuloiden ohella olla kaupasta ostettua koiranmärkäruokaa vai kotiruokaa?

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 01.04.2012 klo 14:28  
+
0

töttöröö kirjoitti:

Kiitos viestistäsi! Vähän vielä arveluttaa nää jutut mutta kyllä muilta kasvattajilta saa hyviä neuvoja ja tietoa! :)
Siitä ruokinnasta vielä että kuulin jostain että villakoiralle oli syötetty pääasiassa vain kotiruokaa ja myöhemmässä iässä pari hammasta oli pudonnut. Syynä oli ruuan pehmeys. Eli kannattaisiko koiralle antaa paljon pureskelua vaativaa ruokaa esim.kuivanappuloita? Ja kannattaisiko kuivanappuloiden ohella olla kaupasta ostettua koiranmärkäruokaa vai kotiruokaa?



No se on niin yksilöllistä, mikä ruoka sopii millekin koiralle. Jos syöttää kotiruokaa, pitäisi olla vastapainona luita pureskeltavana. Eivät ne hampaat tipu noin vaan suusta jos koiralla on luita ja muistaa harjata hampaita. :) Paitsi tietysti vanhempana voi tulla hammasongelmia, mutta niitä voi tulla ihan mille koiralle tahansa.

Tärkeintä ruokinnassa on se, että on ravintoarvot kohdallaan. Eli jos päätyy syöttämään nappulaa, kannattaa kurkata mitä siinä pussin kyljessä kerrotaan. Jos tuoteseloste alkaa lihalla, ruuan pitäisi olla hyvää (koska silloin siinä on lihaa eniten). Jos taas ensimmäisenä mainitaan maissi tai vehnä, miettisin toisen ruoan ottamista. Koira on kuitenkin lihansyöjä... Eläinkaupoissa myydään monia laadukkaita ruokia, mutta markettien ruokia kannattaa pääasiassa välttää. Nappulan ohella voi antaa lihaa, kermaviiliä (tai muita hapanmaitotuotteita), öljyä, kananmunaa..

Meillä esimerkiksi koirat syövät toisen ruoan päivässä nappulaa (Orijen merkkistä, 70% lihaa ja 30% kasviksia), ja toisen "kotiruokaa" (eli puolet jauhelihaa tai kalaa, ja puolet eri kasviksista tehtyä sosetta, lisänä öljyä ja kananmunaa).

Täällä foorumilla on erikseen ruokinta-palsta, ja sieltä löytyy paljon tietoa ruokinnasta. Villakoiraa kun tosiaan ruokitaan ihan samalla tavalla kuin muitakin koiria. :)

töttöröö

töttöröö
Viestimäärä: 24

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 01.04.2012 klo 15:10  
+
0
Kylläkyllä, onhan villakoirillakin sama ruokavalio kuin muillakin koirilla :) Meilläkin kaikki vielä aika kokemattomia ja siten on hyvä saada perusasiat kuntoon,joten kiitos tästä!
Onko muuten olemassa villakoirista kertovaa kirjaa? Joku voisi suositella jos jokun hyvän ja opettavaisen :)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Sunnuntaina, 01.04.2012 klo 17:24  
+
0
^ Mulle ei ainakaan tule mieleen mitään erityisesti villakoirista kertovaa kirjaa. Niitähän on, missä on aina joku sivu kerrottu yhdestä rodusta... Mutta suosittelen lukemaan tuon linkkaamani villakoirafoorumin keskusteluja. Sieltä mäkin olen tietoni haalinut... :) Ja ota ihmeessä yhteyttä kasvattajiin vaikka sähköpostilla (täältä löytyy yhdeystiedot), heiltäkin voi kysellä askarruttavista asioista :)

töttöröö

töttöröö
Viestimäärä: 24

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 02.04.2012 klo 20:35  
+
0
Nii, ehkä kaikkein parhaiten tietoa saa kasvattajilta ja se on ainakin luotettavaa tietoa :) Mutta innolla odotellen jos se pikku villakoira vintiö tulisi meille kesän alussa!!<3

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 02.04.2012 klo 21:31  
+
0
^ Kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, ettei kaikkiin kasvattajiinkaan kannata sokeasti luottaa... Kaikenlaista porukkaa mahtuu joukkoon. Mutta kun kasvattajan kanssa keskustelee ja muistaa pitää maalaisjärjen mukana, niin eiköhän hyvä tule. :) Ja moni asia koiran hoidossa ei ole ihan yksiselitteistä. Vaikka joku sanookin ruokkivansa koiraansa vaikka ainoastaan nappulalla tai kotiruoalla, ei se silti välttämättä ole ainoa oikea tapa tehdä asia jne.
Onnea pennun etsintään!

töttöröö

töttöröö
Viestimäärä: 24

VS: VILLAKOIRAT - Torstaina, 05.04.2012 klo 16:49  
+
0
Kiitos paljon!

Snibbe

Snibbe
Viestimäärä: 65

VS: VILLAKOIRAT - Tiistaina, 07.08.2012 klo 08:54  
+
0
Olen nyt löytänyt ehkä juuri minulle sen oikean rodun, eli isovillakoiran. Tuntuu että siinä koirassa on lähes kaikki mitä koiralta haluan :) (tosin koiran aika ei ole vielä hetkeen, täytyy saada ensin koulutettua ja yhteiskuntakelpoistettua tuo ensimmäinenkin).
Mut sellaista nyt täällä kyselisin, että kuinka kylmässä se pärjää ilman takkia? Pienistä villakoiramuunnoksista olen lukenut, että ainakin niillä tarvitsee olla takki lähes syksystä asti. Mutta ne toki ovat pienempiä, joten kylmänsietokyky on varmaan huonompi kuin isommalla versiolla. Joten olisko täällä joku, joka osaisi vastata tähän kysymykseen? :)
Monirotuinen (Saksanpaimenkoira - Newfounlandinkoira) Rocky 4/2011
Länsigöötanmaanpystykorva Ruska 7/2015

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 08.08.2012 klo 00:39  
+
0
Hei, onko kellään vinkata harrastavia keskari tai isovillakoiran kasvattajia? Ja nimenomaan kaikki muut paitsi näyttelyt hakusessa. Jos jollain vinkata hyvää kasvattajaa, niin mulle saapi laittaa yv:tä. Etsinnässä siis tutustumisen arvosia kasvattajia varovaisesti villakoiraa harkitsevalle :)
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 08.08.2012 klo 13:13  
+
0
^ Suosittelen villakoirakerhon sivuilta katsomaan vaikka kasvattajien nettisivuja. Jos sitä kautta ei löydy tietoa, kannattaa kysyä ihan suoraan kasvattajilta. :)

^^ Kylmänsieto on tosi yksilöllistä koirilla. Kaverille tuli isovillan pentu maaliskuun alussa ja sillä ei ainakaan pidetty kertaakaan takkia, vaikka mun kääpiövilliksellä oli vielä kuukauden takki päällä. Miksi tätä kyselet? Ei sen takin pujottaminen päälle kyllä oikeasti kovin iso vaiva ole :)

Snibbe

Snibbe
Viestimäärä: 65

VS: VILLAKOIRAT - Torstaina, 09.08.2012 klo 10:34  
+
0
Ihan mielenkiinnosta kyselen :) Ei siis sillä, että se takin pukeminen olisi suuri homma, toki sen teen jos ja kun kun sellaisen koira tarvitsee. Ei ole este koiran hankinnalle. Ajattelin siis vaan lähinnä, että kuinka kylmäarkoja isot villakoirat ovat verrattuna pienempiin muunnoksiin. Ku kuitenkin pienet muunnokset ovat ilmeiseti kylmän arempia ku isommat (tai tälläinen oli mun mielikuva). Toki sekin asia on varmasti koirakohtaista :)
Monirotuinen (Saksanpaimenkoira - Newfounlandinkoira) Rocky 4/2011
Länsigöötanmaanpystykorva Ruska 7/2015

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 15.08.2012 klo 15:15  
+
0
^ Juu, kyllä pienelle koiralle saa olla aikaisemmin takkia pukemassa kuin isolle. Uskoisin, että isovillatkin tarvitsevat jossain vaiheessa talvea jotain vaatetta, mutta ei niin paljon kuin pienet.
Syksyllä kurakeleillä tosin oman itsensä takia pukee koiralle mieluummin haalarin tai takin kuin on koko ajan puunaamassa turkkia!

Snibbe

Snibbe
Viestimäärä: 65

VS: VILLAKOIRAT - Torstaina, 16.08.2012 klo 09:50  
+
0
Selvä, kiitos vastauksesta! :) Tätä ajoin takaa (epäselvästi, mutta yritys hyvä kymemmenen) :) Ja kurakelillä kyllä haalari on varmasti avuksi, kun suojaa turkkia. Päivittäinen puunaaminen ei varmasti pitemmän päälle houkuta...
Monirotuinen (Saksanpaimenkoira - Newfounlandinkoira) Rocky 4/2011
Länsigöötanmaanpystykorva Ruska 7/2015

jules

jules
Viestimäärä: 9

VS: VILLAKOIRAT - Keskiviikkona, 22.08.2012 klo 01:26  
+
0
Meidän keskari villiksellä käytetään manttelia tai fleecehaalaria, se ei kovin arka kylmälle kylläkään ole, vasta sitten kovemmilla pakkasilla puetaan vaatetta päälle :). Tosin talvisin turkkikin on vähän pidemmässä kuosissa.
Keskikokoinen Villakoira 6/2008
Venäjäntoy 8/2011

Muistoissa:
Labradorinnoutaja 1998-2008
Labradorinnoutaja 1994-2005

Sussu

Sussu
Viestimäärä: 1

VS: VILLAKOIRAT - Lauantaina, 08.09.2012 klo 20:59  
+
0
Osaisiko joku teistä villakoirien omistajista neuvoa minulle oikeesti hyvän trimmauskoneen joka leikkaa villakoiran karvaa tukehtumatta, tarttumatta ja nyppimättä?? Olen uusi villakoiran omistaja, ja etsinnässä olisi oikeesti toimiva kone tuohon trimmaushommaan. Ostin avec merkkisen koiratrimmerin, ja sillä ei tee kyllä yhtään mitään tuossa karvassa, ja lisäksi olen kokeillut tuohon lähes 300€ maksavaa ihmisten parturointiin ammattikäyttöön tarkoitettua konetta, sekään ei pitkään jaksa leikata tukehtumatta.
Vinkkejä ja kokemuksia pliis, en viitsisi ostaa taas sutta säkissä.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: VILLAKOIRAT - Maanantaina, 17.09.2012 klo 11:18  
+
0
Minulla on ollut isovillakoirauros, joka oli ihan adhd-tapaus. Ihan mahdoton. Lenkeillä käytin kuonopantaa ja silti koira veti, hyppi ja haukkui, kun muita koiria tai lapsia tuli vastaan. Myös repi hihnaa ja näykki minua niin, että kädet oli ihan mustelmilla. Mikään koulutusmetodi ei tuottanut tulosta. Myös ongelmakoirakouluttaja kävi meitä auttamassa, mutta ei tehoa, vaikka tein hirmu paljon töitä sen koiran kanssa. Myös kotona koira oli ihan mahdoton, jos vieraita tuli. Hyppi, haukkui, näykki, repi vaatteita. Mitkään kiellot tai jäähyt eivät auttaneet. Trimmaus oli aluksi mahdotonta, vaikka minulla oli apulainen. Pentuna koira murisi ja puri tosissaan kuivauksen ja trimmauksen aikana. Piti käyttää kuonokoppaa. Yksivuotiaana turkinhoito sujui jo paremmin, mutta ei onnistunut ilman apulaista. Pesu, kuivaus, trimmaus vei aikaa yli 4 tuntia, silloin koira oli näyttelyturkissa. Pelkässä harjauksessa kului aikaa puolesta tunnista tuntiin ja harjasin koiran aikuisena joka toinen päivä. Trimmauskone oli Moser Rex, joka kyllä ajoi kuonon, tassut ja hännäntyven, mutta ei pystynyt koko koiraan. Kuivaaja oli Vivog tehofööni. Koirasta kasvoi todella isokokoinen jopa isovillakoiraksi. Säkä 70 cm ja painoa n. 30 kg.

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 12:00)