Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 17:01

Pennun koulutus

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 28

marrja

marrja
Viestimäärä: 81

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 28.06.2011 klo 12:22  
+
0
Voisin kyllä kokeilla tuota liinaa.. Ja tuosta topicista löytyi kyllä hyviä vinkkejä ja "kiva" tietää, että en ole yksin tämmösen ongelman kanssa vaan muillakin on ollut tämmöstä koiriensa kanssa :D

En oikeen tiedä, että miten mä saisin niin varmaksi ja vahvaksi luoksetulon, koska se kyllä tulee luokse nyt välittömästi jos sillä ei oo lelua suussa, kun tietää, että saa palkan, mutta jos sillä on lelu niin ei se kyllä kovin innokkaasti tule. Koska vaikka mulla ois toinen lelu niin ei tota pentua silti välttämättä kiinnosta se. Joskus kyllä, mutta ei aina. Joten tää on vähän fifty-fifty tilanne. Mulle on sanottu neuvoiksi just sitä, että tehdään kahden lelun välistä leikkimistä eli heität toisen leluista ja sitten, kun koira on hakenut sen niin heität toisen lelun toiseen suuntaan, että koira pudottaa sen ensimmäisen lelun, mutta tässä tilanteessa kävi usein niin, että jos koira innostui molemmista leluista niin se oli sitten sitä, että se tunki molemmat lelut jollain ilveellä suuhun :D

Eli eiköhän me lähetä liinan avulla korjaamaan näitä mun tekemiä virheitä.

kaisas

kaisas
Viestimäärä: 4

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 16.07.2011 klo 12:12  
+
0
Heii!
Meille on tulossa 8vkoinen papillonpentu parin viikon päästä. Kovasti jo uutta vauvaa odotellaan :)

Me asutaan kaupungin keskustassa, kerrostalolla ei ole sisäpihaa eikä lähellä ole mitään rauhallisia puistoja (20min kävelyä niin sitten päästään puistoon...) että mitä koiran ulkoiluttamisen kanssa kannattaa tehdä? Pentu pitäisi aluksi pitää vapaana ilman hihnaa, mutta en tiedä onnistuuko se ihan tässä meidän nurkilla, kun tosiaan IHAN kaupungin ytimessä asutaan. Kadut on asvalttia ja nyt kun oon tulevan koiranomistajan silmin katellut teiden vierellä olevia nurtsialueita niin ne ei todellakaan ole pentuturvallisia! Ties mitä roskia ja lasinsirplaleita siellä on näkynyt.... Että onkohan se ihan ok pistää pentu hihnaan heti kun kotiutuu?

Entä kuinkakohan paljon haittaa pienelle on siitä, ettei kotona olla kauheesti? Kattelin äsken kalenteria ja tosi paljon tulee oltua sekä omien että miehen vanhempien luona, sekä mökillä. Voiko pennulle olla haittaa siitä että se ei pääse "kotiutumaan". Toisaalta meillä on vielä syyskuussa muuttokin edessä että se varmaan sekoittaa paran päätä vielä entisestään...
Kaisa & perhospoika Jerry

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 16.07.2011 klo 15:09  
+
0

kaisas kirjoitti:

Heii!
Että onkohan se ihan ok pistää pentu hihnaan heti kun kotiutuu?

Entä kuinkakohan paljon haittaa pienelle on siitä, ettei kotona olla kauheesti?



Mellä kun taajamassa asutaan, niin pentu laitettiin heti hihnaan. Hyvin tottui, eikä mitän ongelmia tullut.
Meidän neiti tuli kesän aikaan, jolloin meilläkin kalenterissa näkyi aika paljon menoja, mutta pentu otettiin mukaan vain. Muutaman päivän annettiin kuitenkin kotiutua.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀
(Viestiä on muokattu lauantaina, 16.07.2011 klo 15:09)

Nippa

Nippa
Viestimäärä: 31

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 21.07.2011 klo 01:16  
+
0
En löytänyt kysymykselleni sopivampaakaan ketjua, joten heitän tänne. Mä en pysty ymmärtämään mun 10-viikkosen pennun toiminnassa yhtä asiaa. Eilen se pissasi vahingossa (?, en ole varma, oliko unessa) sänkyyni ja alkoi tämän jälkeen vimmatusti kuopimaan ja kaivamaan pissakohtaa. Tänään kyläillessämme ystäväni luona se pissasi kolme kertaa lyhyen ajan sisään tahallaan yhdelle patjalle ja jokaisen kerran jälkeen toisti saman kuopimisrytäkän. Tällä kertaa se jopa jäi makaamaan pissakohtien päälle kuovittuaan ja vilkuili sen jälkeen minua.

Onko kysymys ollut huomion hakemisesta? Mitä tuo kuopiminen meinaa? Ulkonakin se ruopii jo jätöksien päälle, muttei siinä katso kyllä minuun päinkään, ja siinä on muutenki käytössä takajalat etujalkojen sijaan.
Nina & ckcs Eevi

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 05:08  
+
0
Oletko rankaissut koiraa sisälletekemisestä, lattialle, matolle, sänkyyn, yms.?

Johanna81

Johanna81
Viestimäärä: 96

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 09:06  
+
0
Meillä pentu silloin 12 viikkoa pissasi pari kertaa allensa ja petiinsä (ei tosin tehnyt tuota kuopimista) niin sillä paljastui sitkeä virtsatieinfektio.

Eli kannattaa seurata pissiikö lyhyen ajan sisällä paljon ja juoko normaalia enemmän vettä.
Ja jos yleensä tehnyt pissat tiettyyn paikkaan/paperille ja rupeekin pissimään mihin tahansa, niin sillä voi olla virtsatieinfektio mikä ei hoidu ilman antibiootteja.
Milo 04/2011

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 11:45  
+
0
Lueskelin nuita teidän juttuja tuosta ruoalla/lelulla palkkauksesta. Meillä ei lelulla palkkausta olla vielä oikein päästy harjoittelemaan, koska lelut eivät kiinnosta kun vanhempi koira (joka ei ole pätkääkään kiinnostunut leluista) on läsnä. Yksin ollessa Werneri kyllä innostuu leluista, tosin ollaan lähinnä harjoteltu pallon hakua ja antamista (vs. irti, käytin vain sanaa anna, koska se on mun mielestä kivempi, "pyydän" koiraa antamaan, enkä käske..).
Anyway, ruoalla olen palkannut, juustolla ja makkaranpaloilla, ehkä nuppineulan pään kokoisilla, kun tajusin ekoina päivinä, et en voikkaan palkata samankokosilla paloilla kuin tuota porokoiraa. Joka tapauksessa kun päivän aikanakin harjoitellaan istumista ja paikkaa ja luoksetuloa (ei olla juuri muista vielä harjoteltu) monta kymmentä kertaa niin ei tuo ipana jaksa syödä ruokaa (tosin hellekin voi vaikuttaa ruokahaluttomuuteen).
Meillä kasvattaja käski liottamaan pennulle nappulat että vitamiinit tulee paremmin hyötykäyttöön. Pitäskö mun nyt sitten kuitenkin alkaa palkkaamaan pennun omalla ruoalla kuivana? Vai liottaa ja pitää kippo lähellä ja antaa märkiä nappuloita kädestä (onnistuu lähinnä kotona tai omalla pihalla, lenkille on paha mössöä ottaa mukaan? Lisäks jo annan kuivana niin pelkään ettei pentu juo riittävästi näillä helteillä..

Toinen kysymys, pitääkö pentu opettaa leikkimään? Esim. repimään tms. Mun vanhempi koira tuli mulle aikuisena kasvattajaltaan ja eihän kennelissä ollu sen kanssa leikitty, eikä osaa leikkiä vaikka kuinka olen yrittänyt.. Pennun kanssa en ole vielä ehtinyt kauheasti touhuamaan (ollut mulla viikon), mutta sekin lähinnä järsii puruleluja ja pallosta innostuu yksin ollessaan.. Pikkusisko oli sen kyllä kahdestaan saanu leikkimään pehmolelulla..
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk

Nippa

Nippa
Viestimäärä: 31

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 13:29  
+
0

zirppa kirjoitti:

Oletko rankaissut koiraa sisälletekemisestä, lattialle, matolle, sänkyyn, yms.?



Tänään oli ensimmäinen kerta, kun sanoin tiukasti ei yllättäessäni pennun itse teosta. Muuten en ole huomioinut asiaa mitenkään. Myönnän kuitenkin tehneeni sitä virhettä, etten laiskana ole jaksanut siirtää pentua toiseen huoneeseen siivotessani sen jätöksiä, joten siinä mielessä tilanne on kaiketi plus miinus nolla. Parin viimeisen päivän aikana toki näihin tapoihin on ollut pakko kiinnittää enemmän huomiota.

Tuota virtsatieinfektiota epäilin pennulla jo ensimmäisten viikkojen aikana, kun se saattoi pissata alleen nukkuessaan (silloinkin minun sängyssäni, ei koskaan omassaan). Vein pissanäytteen ell, mutta tuloksissa ei näkynyt selviä merkkejä tulehduksesta. Pentu söi silti antibioottikuurin. Voisin varmaan kysäistä asiasta jälleen ell kun olisi tarkoitus mennä ottamaan rokotukset ensi viikolla.

edit. Niin ja piti vielä mainita, että pentu siis pissaa yhä normaalisti paperillekin, jostain syystä on vain nyt tullut tuo sänkyyn pissaaminen. Jos kyseessä olisi uros tai täysikasvuinen koira, niin uskaltaisin veikata reviirin merkkailun tai ehkä jopa johtajuusongelmien puolesta, mutta mikään muu tuon käytöksessä ei siihen viittaa. Eikä olisi vissiin muutenkaan ihan normaalia käytöstä narttupennulle?
Nina & ckcs Eevi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 22.07.2011 klo 13:33)

Wiineri

Wiineri
Viestimäärä: 53

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 20:05  
+
0
Mulla on 8viikkonen narttupentu nyt toista päivää ja tässä oon miettiny tuota yksin olemista. Mulla on itselläni ennestään 5v terrieri narttu joka yksin ollessaan haukkuu paljon. Sitä vaan että eikös tämä pentu saata ottaa vaikutteita toisesta jos toinen vaan haukkuu kun itse lähden pois ja jätän ne yksin :/ Eli sitten pennustakin voi tulla samanlainen räksyttäjä. Miten mun pitäs tässä tilanteessa toimia? Otanko vanhemman koiran aina mukaan kun jonnekin vähäksi aikaa lähden jotta pentu opettelisi olemaan yksin? Tosin olisi hyvä jos jossain välissä tämä terrierinikin oppisi hieman olemaan yksin, kohta työt alkaa ja sillon kummankin pitäs osata olla rauhassa täällä.. Rivitalossa kun asuu niin kovin suurta räyhäämistä ei mielellään tietty sais olla. Eli jos vanhemman koirani ottaisin aina mukaan, jäisi pentu tänne aivan yksin (oppisi ajan kanssa) ja sitten kun on oppinut niin voisinkohan sitten jättää terrierinikin tänne (vaikka räksyttäisi yksin ollessaan) mutta että pentu ei enään ottaisi mahdollisesti mitään vaikutteita koska olisi jo oppinut olemaan yksin? Mitä sanotte? Vai miten tekisin?

Ja toinen kysymys.. Voiko noita jättää tänne kahdestaan sitten kun työt alkaa? Vai pitäisikö eristää huone kahteen osaan, toisessa puolella asuntoa olisi toinen koira ja toisessa toinen? Oma terrierini on hitusen temperamenttinen eli sellanen että jos pentu tulee härnäämään, saattaa vähän näyttää kaapin paikan.. Ei kyllä kimppuun käy eli ei ole siinä mielessä aggressiivinen. Vanhemmillani on hieman yli vuoden ikäinen narttu sekarotunen kanssa, joskus oma terrierini ja se on ottaneet kovastikin yhteen (tämä tapahtunu yleensä jos toinen esim on ottanu toisen lelun tai luun niin riita syntyny siitä) mutta mietin vaan että voisko samaa tapahtua täälläkin tämän pennun kanssa. Tietty jos ei jättäis mitään leluja ja luita lattialle kun lähtee itse pois.. Mut sekään ei oo hyvä juttu sit ei ole mitään virikkeitä. Kyllä kuitenkin pentu on aina uskonu jos menee härnäämään toista koiraa niin tämä terrieri kun vähän äksyilee siinä niin jo pentu tajuaa vähän varoa.

Neuvoja?

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 22.07.2011 klo 21:34  
+
0

kaisas kirjoitti:

Heii!
Meille on tulossa 8vkoinen papillonpentu parin viikon päästä. Kovasti jo uutta vauvaa odotellaan :)

Me asutaan kaupungin keskustassa, kerrostalolla ei ole sisäpihaa eikä lähellä ole mitään rauhallisia puistoja (20min kävelyä niin sitten päästään puistoon...) että mitä koiran ulkoiluttamisen kanssa kannattaa tehdä? Pentu pitäisi aluksi pitää vapaana ilman hihnaa, mutta en tiedä onnistuuko se ihan tässä meidän nurkilla, kun tosiaan IHAN kaupungin ytimessä asutaan. Kadut on asvalttia ja nyt kun oon tulevan koiranomistajan silmin katellut teiden vierellä olevia nurtsialueita niin ne ei todellakaan ole pentuturvallisia! Ties mitä roskia ja lasinsirplaleita siellä on näkynyt.... Että onkohan se ihan ok pistää pentu hihnaan heti kun kotiutuu?

Entä kuinkakohan paljon haittaa pienelle on siitä, ettei kotona olla kauheesti? Kattelin äsken kalenteria ja tosi paljon tulee oltua sekä omien että miehen vanhempien luona, sekä mökillä. Voiko pennulle olla haittaa siitä että se ei pääse "kotiutumaan". Toisaalta meillä on vielä syyskuussa muuttokin edessä että se varmaan sekoittaa paran päätä vielä entisestään...



Joo kannattaa ehdottomasti laittaa hihnaan heti, muuten on suuri vaara jäädä auton tai vaikka pyörän alle. Mutta kannattaa myös heti päivästä eka lähtien mennä vaikka sitten sinne puistoon tai jonnekin ja pitää vapaana. Pienellä pennulla on vielä tarve pysyä lähellä ja oppii näin helpommin pysymään vapaana lähellä. Ja ylipäätään olemaan vapaana.

Ruusu

Ruusu
Viestimäärä: 160

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 25.07.2011 klo 11:23  
+
0
Nippa: Minun 14 vkoinen tyttöpentuni pissasi viime yönä myös kaksi kertaa sänkyyn ja on joskus tehnyt sitä aikaisemminkin. Ainakin tässä vaiheessa en olisi huolissani. Oletan, että ainakin omassa tapauksessani se on vain normaali vahinko sisäsiisteydessä opettelussa. Mutta jos tätä alkaa taahtua jatkuvasti tai useammin, niin silloin voisin epäillä tulehdusta.

sampo

sampo
Viestimäärä: 97

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 30.07.2011 klo 09:05  
+
0
Olen tottunut hieman arempiin ja miellyttämisenhaluisiin koiriin. Nyt tuo meille tullut pentu on kuitenkin erittäin rohkean ja itsenäisen oloinen ja se vähän pistää pohtimaan..

Mitenköhän kannattaa toimia, kun pentu säntäilee ties minne, jos sitä huvittaa, eikä reagoi millään lailla siihen, jos juoksen vastakkaiseen suuntaan tai katoan näköpiiristä? Pentu on nyt pyrkinyt tuonne tien suuntaan (ei ole mikään vilkas tie, vaan pihatie, mutta autotie kuitenkin) ja olen sen pari kertaa joutunut pois hakemaan. Tämähän ei ole hyvä, mutta en voi oikein odotellakaan, että kai se sieltä takaisin tulee, koska se ei ole turvallista.

Otettiin sitten hihna käyttöön, vaikka olisin mielelläni totutellut vapaana pitämiseen.. Hihnaan pentu on suht hyvin tottunut (siis on tottunut löysään hihnaan, joka tulee mukana). Edelleen koittaa välillä juosta kiellettyyn suuntaan, jolloin olen pitänyt hihnan löysänä "sallitulle rajalle" asti ja siinä estänyt pennun pääsyn. Se saattaa silloin pari kertaa vingahtaa ja vetää/riuhtoa hieman, mutta tulee sitten takaisin, jolloin olen kehunut ja tunkenut nakkia naamaan.

Kai tästä probleemasta itsekin jotenkin selviäisi, mutta mikäli jollain on hyviä vinkkejä tai osaa sanoa, miten ainakaan ei kannattaisi toimia, niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan näin mahdollisimman ajoissa, että menisi kerrasta oikein :)


edit. Väärinkäsitysten välttämiseksi sanon vielä, etten siis odotakkaan pennun automaattisesti osaavan olla pihalla. Mutta lähinnä haluaisin tosiaan tietää, mitä ei kannata missään nimessä tehdä ja vinkkejä, mikä voisi toimia tässä olemista opetellessa :D
(Viestiä on muokattu lauantaina, 30.07.2011 klo 17:32)

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 26.08.2011 klo 17:25  
+
0
Meillä on huomenna viimeinen pentutoko tunti ja ennen kuin aloitamme jatko-kurssin haluan harjoitella nämä opetut liikkeet kotona. Mikä olisi sopiva aika harjoitella joka päivä 5kk koiran kanssa? Onko 20 minuuttia liian pitkä aika?
Follies Neville
09.03.2011

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 26.08.2011 klo 19:27  
+
0
Onko 20 minuuttia liian pitkä aika?
On.

Yksi koulutussetti kannattaa mielestäni ajoittaa ruokailun yhteyteen ja setti on kestoltaan 1-3min. Näitä kertoja n. 3 päivässä muutaman päivän ajan ja kannattaa harjoitella yhtä teemaa kerrallaan, kriteeriä vain hieman nostaen kun tapahtuu edistystä. Eikä siis monia asioita sekaisin jotka koira voi sekoittaa keskenään. Kun ajoittat kouluttamisen ruokailun yhteyteen, et turhaan kiihdytä koiraa temputtamisella liian monta kertaa päivässä. Aloita temppujen tekeminen selvillä maneereilla, joista koira tunnistaa että nyt alkaa työ, samoin lopeta tempputuokio selkeällä viestillä. "Loppu"-viestin jälkeen koiraa kannattaa olla huomioimatta n. 15 min.

Itse pitäisin viiden päivän temppujakson jälkeen reilun tauon. Tauon jälkeen sitten uutta ohjelmaan jos edelliset asiat ovat vahvoina. Sitten kun koiralla alkaa murkku, kannattaa uusien asioiden opettaminen jättää vähemmälle, mikäli koira "hannaa vastaan".

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 26.08.2011 klo 19:43  
+
0
Okei. Kiitos vastauksista. En halua kuitenkaan uuvuttaa koiraa tai vaatia liikaa.
Follies Neville
09.03.2011

Deli

Deli
Viestimäärä: 29

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 08.09.2011 klo 14:05  
+
0

sampo kirjoitti:

Olen tottunut hieman arempiin ja miellyttämisenhaluisiin koiriin. Nyt tuo meille tullut pentu on kuitenkin erittäin rohkean ja itsenäisen oloinen ja se vähän pistää pohtimaan..

Mitenköhän kannattaa toimia, kun pentu säntäilee ties minne, jos sitä huvittaa, eikä reagoi millään lailla siihen, jos juoksen vastakkaiseen suuntaan tai katoan näköpiiristä? Pentu on nyt pyrkinyt tuonne tien suuntaan (ei ole mikään vilkas tie, vaan pihatie, mutta autotie kuitenkin) ja olen sen pari kertaa joutunut pois hakemaan. Tämähän ei ole hyvä, mutta en voi oikein odotellakaan, että kai se sieltä takaisin tulee, koska se ei ole turvallista.

Otettiin sitten hihna käyttöön, vaikka olisin mielelläni totutellut vapaana pitämiseen.. Hihnaan pentu on suht hyvin tottunut (siis on tottunut löysään hihnaan, joka tulee mukana). Edelleen koittaa välillä juosta kiellettyyn suuntaan, jolloin olen pitänyt hihnan löysänä "sallitulle rajalle" asti ja siinä estänyt pennun pääsyn. Se saattaa silloin pari kertaa vingahtaa ja vetää/riuhtoa hieman, mutta tulee sitten takaisin, jolloin olen kehunut ja tunkenut nakkia naamaan.

Kai tästä probleemasta itsekin jotenkin selviäisi, mutta mikäli jollain on hyviä vinkkejä tai osaa sanoa, miten ainakaan ei kannattaisi toimia, niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan näin mahdollisimman ajoissa, että menisi kerrasta oikein :)


edit. Väärinkäsitysten välttämiseksi sanon vielä, etten siis odotakkaan pennun automaattisesti osaavan olla pihalla. Mutta lähinnä haluaisin tosiaan tietää, mitä ei kannata missään nimessä tehdä ja vinkkejä, mikä voisi toimia tässä olemista opetellessa :D



Kaipaan apua samanlaiseen ongelmaan. Meilläkin tuollainen omatoiminen ja rohkea pentu joka tekee tutkimusretkiä vähän vääriin paikkoihin. Toistaiseksi meillä ei ole aidattua pihaa, koska koko tontti on niin keskeneräinen. Tulevaisuudessa mitään ongelmaa rajojen kanssa ei siis tule, kunhan sen aidan vain saa tehtyä. Siihen asti kuitenkin takutaan tämän ongelman kanssa.

Meilläkään ei reagoida siihen jos iloisesti hihkun tai lähden juoksemaan toiseen suuntaan. Katsotaan vaan perään sen näköisenä, että "no siinähän menet". Tai tarkennuksena; useimmiten tulee luo, mutta sitten kun jotain oikeasti kiinnostavaa on tarjolla, niin ei toivoakaan. Sen verran "laumaansa" kiintynyt tuo jo on, ettei kauas mene ja takaisin tulee melko pian, mutta ei siellä autotiellä tarvitse olla kuin sekunti jos aika on väärä...

Ja tähän liittyen kysymys jonka olen jo toisessakin ketjussa kysynyt:
Mitä mieltä olette juoksulangoista? Miten vanhan/nuoren koiran voisitte tilapäisesti kytkeä juoksulankaan jos kyseessä on koiran oma turvallisuus (ei juoksisi väärään paikkaan)? Meillä ei missään nimessä ole tarkoitus että koira olisi koko aikaa narun päässä, vaan nimenomaan silloin kun ollaan pihalla eikä kukaan ehdi katsoa koiran perään. Tässä tontilla on kuitenkin niin paljon töitä, ettei pennun jatkuva valvonta onnistu. Juuri sellaisina hetkinä se pentu tietysti sinne retkilleen sitten lähteekin.
Tavoite ja toive on, että koira kulkee kanssamme irti tontilla mahdollisimman paljon ja aidan teon jälkeen tätäkään ongelmaa ei sitten ole. Mutta tilapäisratkaisuksi mietin vakavissani juoksulankaa.
Mielipiteitä?

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 08.09.2011 klo 16:09  
+
0
^Anoppilassa Nimu on kiinni pihalla, sillä enemmän tykkää olla pihalla kattelemassa isojen koirien menoa. Hyvin se siinä pärjää, kunhan vettä on. Meillä käytetään kettinkiä, mutta ei kuitenkaan isoa ja raskasta. Toki se menee hyvin väliaikaisena ratkaisuna, kuten meilläkin se toimii ennen kuin häkki on valmis.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 09.09.2011 klo 21:13  
+
0
Tilapäisapuna ja valvotuissa tilanteissa juoksulanka on varmasti ihan asiallinen väline pennullekin. Pihalla pysyminen on vähän pidemmän kaavan koulutus. Koiralle on luonnollista kiinnostua reviirin laajentamisesta, eikä se käsitä ihmisen" turvallisuushakuisuutta". Aikuistuttuaan koira yleensä hyväksyy asetetut rajat, mielestäni siihen ei pikakoulutusta ole. Toistoa ja toistoa. Itse pidin hyvinä keinoina:
- EI -käskyn kunnollista opettamista, sen avulla koira pysäytetään kesken karkausaikeen.
- luoksetulo pillin vihellyksestä =>palkka. Normaalisti meillä ei ole luoksetulosta palkkailtu, vaan ihan auktoriteetilla käskytän ja koira tottelee. Mutta pillinvihellys nimenomaan tarkoittaa: namia. Voi ottaa käyttöön tiukoissa tilanteissa, ja jos koira on jo ehtinyt kauemmaksi.

Tontin kiertäminen ei auttanut, kun koira karkasi, se teki sen tieten ja uhmaten, eikä vahingossa. Meillä karkailuvimmaa esiintyi murkkuiässä, enää ei. Lenkkeilemme paljon metsissä ja pelloilla, koira vapaana, ja sen aloitimme ihan pikkupennusta. Siellä koira pysyy tuntumassa ja on luotettava luoksetulija kutsusta. Kutsun sen kytkettäväksi, jos tulee joku, ihminen tai kulkuneuvo, ja vapautan kohta ohituksen jälkeen.

jeesusnakki

jeesusnakki
Viestimäärä: 7

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.09.2011 klo 22:37  
+
0
Mulla on 8-viikkoinen rotikka/valkoinen paimenkoira uros pentu joka tuli mulle 5 päivää sitten. Ensimmäisen päivän se jaksoi olla nätisti mutta heti toisena päivänä alkoi jumalaton riekkuminen. Ei-käskyä on opeteltu ja mielestäni se jo sitä ymmärtääkin mutta silti se pahimpina villeyskohtauksinaan jyrsii kaikkea kiellettyä ei-käskystä huolimatta. Heti kun olen sitä kieltänyt, ottanut sen pois tilanteesta ja antanut sille oman lelun jyrsittäväksi se menee uudelleen tekemään samaa piruutta.. :roll: Olisiko neuvoja miten ei-käskyn saisi paremmin menemään tajuntaan vai jatkanko samaa linjaa?

Ja toisena asiana vielä se, että pentu on kokoajan hampaillaan kiinni kädessä ja vuoroin jalassa. Silittäessäkin saattaa ottaa ranteesta aika kovaakin kiinni. Olen kokeillut uikahtelua (päästää heti irti, mutta ottaa taas uudestaan kiinni) sekä ei:tä. Olen yrittänyt ohjata pennun huomion leluihin mutta silti käsi vie voiton. Mikä neuvoksi?
Nemo, rottweiler/valkoinen paimenkoira, 07/2011

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 16.09.2011 klo 07:12  
+
0
^Pennulla nyt vain kestää tajuta sanojen merkitykset. Nimu on nyt vasta alkanut tajuamaan oman nimensä, "ei":n ja muut. En ottais asiasta ressiä.
Tuohon puremiseen, lähe vain kylmästi pois. Toimi meillä. Aina kun puree, mamma lähtee.
Hepuleiden aikanahan pentu ei kuuntele oikeastaan mitään. Sillä on sen verran kova meno, että ei muuta ku antaa mennä vaan. Jos pureskelee, esim. johtoa, otetaan se suusta pois ja hepulointi jatkuu.

Koirathan ovat siitä yksilöitä että kaikki keinot ei toimi kaikilla. Kannattaa kokeilla eri metodeja ja kokeilla että mikä toimii omaan pentuun.. :)
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265846
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 21:45)