Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Lauantaina, 19.06.2010 klo 20:16

Uros vai narttu?

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 30.04.2011 klo 18:58  
+
0
No joo joo,mutta kait sinä sen tiiät että näin kirjassa sanotaan? vai ootko lukenu ees ikinä koirakirjoja? Kirjoissahan niin sanotaan mutta minun tuttujen koirat urokset ovat kyllä kilttejä,ainakin osat. Kiitoksia!

charmant

charmant
Viestimäärä: 16

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 30.04.2011 klo 19:57  
+
0
Anteeksi, mutta minun on ihan pakko tunkea oma viestini tähän väliin...
Jos nyt jossain koirakirjassa väitetään että urokset olisivat agressiivisia ja nartut kilttejä, kirja on varmaankin joltain 1800-luvulta, sillä tuollaiset uskomukset on käsitelty ja kuopattu jo kauan sitten. Koulutus ja elinympäristö voivat saada koirasta agressiivisen, oli se sitten uros tai narttu :paapatus:.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 01.05.2011 klo 09:07)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 01.05.2011 klo 12:16  
+
0
Ai oikein koirakirjoissa noin sanotaan, no sittenhän se on varmaan totta. :ttou: En oo törmännyt yhteenkään koirakirjaan missä uroksia väitettäisiin vihaisiksi. On mullakin suht tuore koirakirja, jossa on välillä täyttä soopaa, mutta niidenkin suhteen pitää osata olla kriittinen. Ei ne koirakirjat mitään raamattuja ole, jonka kaikkia neuvoja olis noudatettava tai sen sisältöä uskottava. Järki hoi! Kai jokainen nyt itsekin tajuaa, että urokset ei oo automaattisesti vihaisia ja nartut superkilttejä ja helppoja. :roll:

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 04.05.2011 klo 19:32  
+
0
Joo tätä tarkoitin että eivät urokset ole aggressiivisiä. Elinympäristöstä ja koulutuksesta riippuu. En oikeen kyllä luota siihen koirakirjaan joka mulla on,mutta se on kyllä ihan aatamin aikanen kai,että sillon on sitten käsitetty väärin.

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 04.05.2011 klo 20:20  
+
0
Minä liputan narttujen puolesta :aurinko: En tiedä miksi, mutta jostain syystä uroskoiran omistaminen tuntuisi minulle kummalliselta ajatukselta :mietiskel: Kaikista hyväluonteisin ja kaikinpuolin täydellisin koira mitä olen koskaan tuntenut oli kuitenkin saksanpaimenkoirauros.

Harjiksien kasvattajat ovat kertoneet aika paljon urosten merkkailusta, ja olen sitä kavereidenkin koirilla nähnyt. Senkin takia narttu on minulle parempi vaihtoehto. Nartunhan voi myös sterilisoida eikä se haittaa esim. näyttelyissä käyntiä (ellei sitten koira liho älyttömästi tai turkki mene p*skaksi). Tietysti nartun sterilisaatio maksaa enemmän kuin uroksen kastrointi.

Eiköhän minullekin kuitenkin joskus vielä uroskoirakin tule. Olen ollut enemmän narttujen kanssa tekemisissä, ja siksi olen mieltynyt narttuihin. Sekä uroksissa että nartuissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Hurjaharja vm-11

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 04.05.2011 klo 22:45  
+
0
Haha, mun mielestä sekä uroksessa että nartussa on omat puolensa. Toiset nartut on tosi kilttejä, toiset ihan veemäisiä, toiset vähän mitäänsanomattomia löllyköitä, toiset mustasukkaisia ja jotkut jopa agressiivisia jne, jne. Jotkut urokset on kilttejä, toiset veemäisiä, toiset vähän mitäänsanomattomia löllyköitä, toiset mustasukkaisia ja jotkut jopa agressiivisia jne.jne. Oon nähnyt ihan yhtä pahoja yhteenottoja sekä urosten välillä että narttujen välillä. Ja joskus myös urosten ja narttujen välillä. Toisilla koirilla ei myöskään ihan vaan kemiat kohtaa ja yhteenottoja tulee aina, kun ei luonteet sovi yhteen.

Mulla meni kyllä vähän ohi (samoin kun naukusella) että mikä on vikana siinä, että koira olisi vilkas? _lappalaishullu_ edellisellä sivulla sanoi, ettei toivo koiransa olevan vilkas. Itse ainakin toivoin että Jedi on vilkas ja aktiivinen, eikä sellainen sohvaperuna jota ei saa kirveelläkään liikkeelle (voi kyllä, niitäkin on :nauru:), joten ehkä en vaan itse koe tätä luonteenpiirrettä mitenkään huonona...

Edit / Juu aivan, ja mä itse en ollut mitenkään vannoutunut nartun tai uroksen ottaja, vaan mulle enemmänkin merkitsi se, että millainen pentu on luonteeltaan ja että tulee mua itseä miellyttävästä pentueesta ja itseä miellyttävältä kasvattajalta. Nartuksi toi sitten varmistui kun syntyi vaan neljä narttua niin ei ollut kauheasti valinnanvaraa sukupuolessa :nauru:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.05.2011 klo 22:47)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 04.05.2011 klo 23:01  
+
0
Mulla oli alunperin haaveissa ottaa uros, jotenkin vaan näin itseni uroksen omistajana. Kun sitten törmäsin tuohon pentueeseen oli ainut uros varattu ja meidän merkki-narttu muutenkin eniten ulkonäöllisesti mieleen.

Oon päättänyt että sitten joskus kun saan valmistuttua meille tulee lyhytkarvainen collie, ja se voisi mun puolesta olla uros, kun tuo narttu on tarkoitus viedä ensi vuoden kesällä steriloitavaksi. En sitten tiedä miten mun Mysli-nimisuunnitelmalle käy, tosin eipä Mökökään mikään perinteisin tyttönimi ole...
Rise to reset the world.

Anssku

Anssku
Viestimäärä: 1

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 17:51  
+
0

TeJo kirjoitti:

Pistetääs tänne vähän kyselyä että kumpi on "parempi". Itsellä on ollut enemmän kokemuksia nartuista ja sitä kautta oma tuleva koirakin on varmasti narttu. Mutta mitä mieltä muut on? Kumpi on omaan makuun ja miksi?



Mulla on 2 narttua , ja olen sen nartun kannalla .
musta ne on vaan niin lempeitä, vaikka joskus tuleekin niitä rähinöitä toisten tyttö koirien kanssa
:shifty:

Mutta mun mielestä niissä on se lempeys ja kiltteys :love:

Mutta oon myös miettiny uros koiran ottamista . :heiluti:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 18:33  
+
0

_lappalaishullu_ kirjoitti:

Se pentue mistä itse haen koirani viikon päästä niin siellä on kuulemma toisinpäin: äiti vissiin vähän vilkkaampi ja isä taas tosi lempeä,että löytyy toisinkin päin :nauru:
uroksien sanotaan monesti olevan aggressiivisempiä kuin nartut, ja vilkkaampia ,mutta toki yksilöitä löytyy. Itselleni on nyt sitten tulossa uros,mutta toivotaan ettei aggressiivinen ja vilkas. MUISTA: aina lyötyy poikkeuksia sukupuolen suhteen, eli voi olla että narttu on aggressiivinen ja vilkas ,mutta uros sitten taas lempeä.



Suomenlapinkoirien luonnetestitilastot (kun slapko-pentu aloittajalle tuli) puhuvat muuta. Suomenlapinkoirista luonnetestistä arvion erittäin vilkas, vilkas, sekä häiritsevän vilkas saa prosentuaalisesti useammin narttu kuin uros.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 21:20  
+
0
Mulle koiran sukupuoli ei Lunaa valitessa ollut kovin tärkeää. Narttua oli alunperin ajateltu, mutta uroskaan ei ollut poissuljettu vaihtoehto. Pentueeseen syntyi 7 narttua ja 2 urosta, ja niistä kun omaansa valikoi niin todennäköisyyslaskennankin mukaan päädyttiin narttuun. Meillä molemmilla on ollut aiemmin uroskoira. Eetu oli nuorena kössinä tietysti kova merkkailemaan ja nylpytti kaikkea mahdollista. Lenkillä kuljettiin nokka maassa hajujen perässä. Kastroinnin jälkeen tällainen käytös jäi pois, ja se rauhoittui tosi paljon. Siihen elämäntilanteeseen ja perhekuvioon rauhoittuminen passasi hyvin, nykyään en vastaavasta niin ilahtuisi. Pallien poiston jälkeen se ei ollut siis mitenkään tyypillinen uros. Miehenkin edesmennyt koira oli uros, leikattu sekin ja myös rauhallinen ja hillitty, vaikka muuten luonteeltaan aivan erilainen koira olikin (suomenpystykorva-sakemannimix). Tuttavien koirissa on paljon narttuja, eikä kukaan ole koskaan valitellut yltiöpäisistä ongelmista juoksujen tms kanssa.

Seuraavankaan koiran suhteen mulla ei sinänsä olisi väliä, ottaisinko uroksen vai nartun, Luna siihen soppaan tietysti vaikuttaa. Toisaalta, jos Luna steriloidaan, uroksen kanssa ei tulisi näitä juoksu-eristys ongelmia. Sitäkin sopii miettiä, suvaitseeko narttu toisen nartun näin vaan. Eikö sterilointi tee joskus nartusta vähän ärhäkämmän toisia narttuja kohtaan, vai oonko ymmärtänyt väärin...? Ja jos taas ottaisin uroksen, arpoisin sen pallien poiston kanssa kuitenkin. Jos leikkaa, siitä saattaisi tulla vastaava viilipyttykoira mitä Eetu oli (harrastuskoiralle ei ehkä hirveen kiva), ja jos ei leikkaa, saattaa merkkailu ja narttujen perään ulvominen muodostua ärsyttäväksi. Ja sitten on vielä Lunasta se pointti, että se ei ole mikään alfanaaras luonteeltaan. Ainakaan vielä. Vaan aika alistuva toisia koiria kohtaan (no, se on nuori tietysti vielä, menee ehkä siihenkin piikkiin). Mietin, jos ottaisin uroksen, lyttäisikö ja alistaisiko se tuon mennen tullen. Kaavailemissani roduissa varsinkin urokset ovat yleensä huomattavasti valkkarineitiä "vahvempia" luonteeltaan. Sanotaan että koirien keskikäisiin laumasuhteisiin ei kannata mennä puuttumaan, mutta eikö vanhimman koiran periaatteessa pitäisi olla arvoasteikossa vähän junnuja korkeammalla? Ja onko tällaista hierarkiaa edes näissä kotilaumoissa olemassa? Siinäpä pähkinöitä purtavaksi seuraavaksi vuodeksi. Toinen koira siis tulossa vasta ensi kesänä tai myöhemmin. Silloin jo tietysti näkee tota Lunakin luonnetta paremmin, alistuuko se aina vaan kaikille, tuleeko toimeen narttujen kanssa jne, steriloidaanko se... Ja muuta.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Nippa

Nippa
Viestimäärä: 31

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 22.05.2011 klo 02:38  
+
0
Kotona on asustellut (ja no, asustelee kyllä vieläkin) uros ja narttu, enkä ole oikein missään vaiheessa ajatellut, että kannattaisin ehdottomasti vain toista sukupuolta. Eka koira oli narttu, jonka jälkeen kaivattiin vähän vaihtelua, joten otettiin uros. Uroksellamme on kuitenkin ollut merkkailuongelmia, enkä kyllä erityisemmin jää kaipaamaan kuorrutettuja vatsakarvojakaan, joten seuraava koira on narttu. Toki koska seuraava koira on myös ensimmäinen ihka oma koira, niin kaipaan siltä tietynlaista pehmeyttä, jota yleensä voi nartuilta odottaa. Enkä kiellä etteikö taustalla olisi myös piillyt vähän nolo haave "vain meistä tytöistä"... :D Mutta lyön vaikka pääni pantiksi, että sitä seuraava on taas uros. Tai sitä seuraava. :D
Nina & ckcs Eevi

Mirtze

Mirtze
Viestimäärä: 151

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 13:39  
+
0
Itse kuulun enemmän narttu ihmisiin! Meillä on kaikki koirat ollu lapsuudenkin kodissa narttuja, paitsi yksi mäyris oli sitten uros, josta jäi sitten vähän paha maku suuhun. Se oli vähän liiankin "suora" ja esiintyi agressiivisuutta, ei ollenkaan varottanut kun kävi joidenkin jalkaan kiinni. :mietiskel: En silti sano etten IKINÄ voisi ottaa urosta. Tiedän aivan ihania uroskoiria. :love:
Eikä meidän nartuilla ole ikinä ollut juoksujen kanssa mitään ongelmia, eikä valeraskauksia. Ainoa mikä äitini nartussa on tällä hetkellä niin juuri juoksujen aikaan se on ihan hullunu uroksiin. Ei kyllä vingu tai mitään perään, mutta lenkillä se oikein tunkee peräpäänsä uroksien eteen (joskus myös narttujen) että jos joku nyt vähän pökkäsis... :nolo::nauru:
Mutta silti.. narttu mielummin :wink:
Labradorinnoutajat Lulu - s. 2.4.2011 & Iitu - s. 10.5.2013

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:53  
+
0
Meillä ollut kotona aikojen alusta uroksia ja itselläkin tällä hetkellä kaksi urosta. Seuraava on todennäköisesti narttu (sitten 10.v päästä). Olisi kiva saada vähän vaihtelua tähän ainaiseen piippaus-merkkailu -kaavaan. Pojat toki pääsee kulkusistaan ennen sitä.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.06.2011 klo 10:44  
+
0
Minulla on uros,tosin vasta 3kk ,mutta on herralla luonnetta. Pahan luonteen tosin saa kyllä kitkettyä pois. Elkää hyvät ihmiset sitten tästä mun kokemuksesta kauheeta stressiä ottako,ettet ottais sitten enää koskaan urosta. Uroksia on eriluonteisia,samoin kuin narttujakin.sillä yhtä hyvin voi narttujakin olla tuommoisia. Mutta olen huomannut ettei se enää niin jästipää ole,kun olen käyttänyt suihkepulloa,kun herra on puraissut esim ihmistä. Näin olen aka hyvin saanut hunoa luonnetta herralta pois:peukku:. Ja tämä uros on vasta minun ensimmäinen koira. Vaikka itselläni on uros niin se merkkailu on alkanut nyt sitten ällötää minua,vaika minun pentuni ei vielä tosin merkkaile,koska on vielä pentu. Mutta paljonko se kastrointi maksaa? Ja auttaako se kastrointi merkkailuun? Ja onko sitten niin etteivät ne pysty synnyttämään jonkun muun nartun kanssa? Kiitos etukäteen kaikille vastajille <3<3:enkeli::cool::aurinko:.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.06.2011 klo 12:24  
+
0
^Vilkaisehan tänne

Ja hintoja voi kysyä suoraan ell.asemalta, tai katsoa suuntaa antavia hintoja täältä.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.06.2011 klo 14:52  
+
0
Kiitos Saije! Kävin lukasemassa sieltä tärkeimmät asiat. Tätä en vielä tajunnu: Poistaako kastrointi merkkailun? kiitos etukäteen vastaajille!

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.06.2011 klo 17:16  
+
0
^ Onko päävastuu koirasta sinulla? Minkä ikäinen olet?

Kastrointi saattaa lopettaa merkkailun tai sitten ei. Tiedän monta urosta, jotka kastroinnista huolimatta nostaa koipea ja reagoi juoksutuoksuihin. Minusta on "pikkasen" huono syy kastroida koira, koska merkkailu ällöttää omistajaa.. Siis, ehm? :eek: Koirasi luonteessakaan tuskin on mitään vikaa (miten muka luonteen voi "ottaa pois?"), pennut nyt vaan pureksii kaikkea mikä silmiin sattuu. Kyse ei ole sukupuolierosta.

muok Niin ja tosiaan, leikattu koira ei voi saada jälkeläisiä ts. ei pysty synnyttämään jonkun muun kanssa.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.06.2011 klo 17:42)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.06.2011 klo 21:08  
+
0

Rez kirjoitti:

Onko päävastuu koirasta sinulla? Minkä ikäinen olet?



Olin justiinsa tulossa kysymään samaa, kun tuntuu olevan ihan perusasiatkin vähän hukassa.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 12.06.2011 klo 09:48  
+
0
Voipi olla että oon tänne jo kirjoittanu, mutta en jaksa selata että oonko vai en, joten kirjoitetaanpas nyt. :D

Eli mulla on 6 vuotias collie uros, leikattu. Nyt ollaan ottamassa toista koiraa, mutta en oikein osaa päättää, että kumpaa sukupuolta tuleva pentu edustaisi... Kummassakin on puolensa. Nartun kans ei tarvitsis miettiä merkkailuongelmia yms. machoiluja, mutta uros olis ehkä suorempi ja kenties sopivampi...? Tää nyt on yleistämistä, mutta niii... Oon kuitenkin ajatellut että en katso sitä sukupuolta, vaan ennemmin luonnetta. Ehkäpä tää ongelma viel ratkee (:
Kuteinkin rotuna on sheltti, eli uroskaan ei varmasti ole mitkään vaikea tapaus!

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 16.06.2011 klo 18:44  
+
0
Mulle on nyt kaksi kasvattajaa suositellut urosta leikkaamattoman uroksen kaveriksi vaikka itse oon ajatellut narttua jonka leikkauttaisin ennen ekoja juoksuja tai juoksujen jälkeen (uroksen saan tarvittaessa siksi aikaa pois). Tiedä sitten kumpi parempi, ei kai se uroskaan poissuljettu ole, jotenkin sitä vaan itse miettii narttua kun tuo ie urosten kanssa tule toimeen. Vaikka eri asiahan se on jos pennusta asti tutustuu, mutta tuleeko niitä valtataisteluita sit vanhempana kuitekin vaikka oiskin saman perheen uroksia ja kummatkin leikkaamattomia? Sitähän ei varmaan varmasti pysty kukaan kertomaan, mutta itse oon pitänyt varmimpana yhdeistelmänä uros-narttu-paria. Katsotaan mitä tulee sit kun tulee.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 05:30)